Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior

Yıl: 2019 Cilt: 13 Sayı: 30 Sayfa Aralığı: 159 - 172 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.29329/mjer.2019.218.10 İndeks Tarihi: 09-04-2020

Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior

Öz:
This study intended to specify salient beliefs of pre-service primary school teachers (PPSTs) in termsof addressing science process skills (SPS) in their future science teaching. For this purpose, Ajzen’s (1991)Theory of Planned Behavior was used as a theoretical framework. Twelve Turkish junior PPSTs completed aquestionnaire comprised of open-ended questions, which was followed by one-to-one interviews. According tocontent analysis results, PPSTs believed that including SPS in science teaching results in largely positiveconsequences, such as allowing students to learn knowledge permanently and enabling students to use theseskills in daily life. The only negative consequence of implementing SPS in science teaching articulated by PPSTswas that the time left for science subjects would be short. Parents and school administrators emerged as the mostprominent normative referents related to using SPS in science teaching. Lastly, a number of control factors thatwould ease or obstruct PPSTs’ implementation of SPS during science teaching were specified, such asavailability of laboratory equipment and materials at school, large class size, and support from schooladministrators. Recommendations were made in order for PPSTs to address SPS in their future science teaching.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreç Becerilerine Yer Verme ile ilgili İnançlarının Planlanmış Davranış Teorisi Kullanarak Araştırılması

Öz:
Bu çalışma sınıf öğretmeni adaylarının, gelecekteki fen öğretimlerinde bilimsel süreç becerilerine (BSB) yer verme ile ilgili inançlarını belirlemeyi amaçlamıştır. Bu amaçla, Ajzen’in (1991) Planlanmış Davranış Teorisi, kuramsal çerçeve olarak kullanılmıştır. Üçüncü sınıfa giden on iki Türk sınıf öğretmeni adayı, açık uçlu sorulardan oluşan bir anket doldurmuş, arkasından bu öğretmen adayları ile birebir görüşmeler yapılmıştır. İçerik analizi sonuçlarına göre öğretmen adayları, fen öğretimine BSB’yi dahil etmenin, öğrencilerin bilgiyi kalıcı olarak öğrenmelerini ve bu becerileri günlük yaşamda kullanmalarını sağlamak gibi çoğunlukla olumlu sonuçları olduğuna inanmaktadır. Fen öğretiminde BSB’yi uygulamanın öğretmen adayları tarafından ifade edilen tek olumsuz sonucu fen konuları için kalan zamanın az olacağıdır. Ebeveynler ve okul yöneticileri, fen öğretiminde BSB’yi kullanmaya ilişkin en belirgin normatif referanslar olarak ortaya çıkmıştır. Son olarak, öğretmen adaylarının fen öğretimi sırasında BSB’nin uygulanmasını kolaylaştıracak veya zorlaştıracak bir dizi kontrol faktörü belirlenmiştir; okulda laboratuvar araç-gereç ve malzemelerinin bulunması, sınıf mevcudunun kalabalık olması ve okul yöneticilerinin desteği gibi. Öğretmen adaylarının gelecekteki fen öğretimlerinde BSB’ye yer vermeleri için önerilerde bulunulmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processed, 50, 179-211.
  • Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality, and behavior (2nd. Edition). Milton-Keynes, England: Open University Press / McGraw- Hill.
  • Ajzen, I. (2013a). Constructing a theory of planned behavior questionnaire. [Electronic resource]. Amherst, MA, USA: University of Massachusetts. Retrieved from http://people.umass.edu/aizen/tpb.html.
  • Ajzen, I. (2013b). Behavioral interventions based on the theory of planned behavior. [Electronic resource]. Amherst, MA, USA: University of Massachusetts. Retrieved from http://people.umass.edu/aizen/tpb.html.
  • Akar, Ü. (2007). Öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ve eleştirel düşünme beceri düzeyleri arasındaki ilişki. Unpublished Master's thesis, Afyon Kocatepe Üniversity, Turkey.
  • Aktaş, İ., & Ceylan, E. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarinin bilimsel süreç beceri düzeylerinin belirlenmesi ve akademik başariyla ilişki düzeyinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 123-136.
  • Alhendal, D., Marshman, M., & Grootenboer, P. (2016). Kuwaiti science teachers’ beliefs and intentions regarding the use of inquiry-based instruction. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(8), 1455-1473.
  • Arslan, A. G., & Tertemiz, N. (2004). İlköğretimde bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 479-492.
  • Cansız. M. (2018). Bilimsel süreç becerileri ve bu becerilerin erken çocuklukta gelişimi. In A. Parlak Rakap (Ed.), Erken çocuklukta fen eğitimi (pp. 275-312). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Celep, A., & Bacanak, A. (2013). Yüksek lisans yapan öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri ve kazandırılması hakkındaki görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 56-78.
  • Fishbein, M., & Ajzen, I. (2010). Predicting and changing behavior: The reasoned action approach. New York: Psychology Press (Taylor & Francis).
  • Germann, P. J. (1994). Testing a model of science process skills acquisition: An interaction with parents' education, preferred language, gender, science attitude, cognitive development, academic ability, and biology knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 31(7), 749-783.
  • Germann, P. J., & Aram, R. J. (1996). Student performances on the science processes of recording data, analyzing data, drawing conclusions, and providing evidence. Journal of Research in Science Teaching, 33(7), 773-798.
  • Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 6(1), 129-144.
  • Ministry of National Education (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) [Science curriculum (Primary and middle school grades 3, 4, 5, 6, 7, and 8)]. Ankara.
  • Padilla, M. J. (1990). The science process skills. Research Matters - to the Science Teacher. Retrieved from https://www.narst.org/publications/research/skill.cfm.
  • Padilla, M. J., Okey, J. R., & Dillashaw, F. G. (1983). The relationship between science process skill and formal thinking abilities. Journal of Research in Science Teaching, 20(3), 239-246.
  • Roth, W. M., & Roychoudhury, A. (1993). The development of science process skills in authentic contexts. Journal of Research in Science Teaching, 30(2), 127-152.
  • Solano-flores, G. (2000). Teaching and assessing science process skills in physics: The “Bubbles” task. Science Activities: Classroom Projects and Curriculum Ideas, 37(1), 31-37.
APA Akyol G, Taş Y (2019). Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior. , 159 - 172. 10.29329/mjer.2019.218.10
Chicago Akyol Gulsum,Taş Yasemin Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior. (2019): 159 - 172. 10.29329/mjer.2019.218.10
MLA Akyol Gulsum,Taş Yasemin Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior. , 2019, ss.159 - 172. 10.29329/mjer.2019.218.10
AMA Akyol G,Taş Y Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior. . 2019; 159 - 172. 10.29329/mjer.2019.218.10
Vancouver Akyol G,Taş Y Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior. . 2019; 159 - 172. 10.29329/mjer.2019.218.10
IEEE Akyol G,Taş Y "Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior." , ss.159 - 172, 2019. 10.29329/mjer.2019.218.10
ISNAD Akyol, Gulsum - Taş, Yasemin. "Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior". (2019), 159-172. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.218.10
APA Akyol G, Taş Y (2019). Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(30), 159 - 172. 10.29329/mjer.2019.218.10
Chicago Akyol Gulsum,Taş Yasemin Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 13, no.30 (2019): 159 - 172. 10.29329/mjer.2019.218.10
MLA Akyol Gulsum,Taş Yasemin Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol.13, no.30, 2019, ss.159 - 172. 10.29329/mjer.2019.218.10
AMA Akyol G,Taş Y Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2019; 13(30): 159 - 172. 10.29329/mjer.2019.218.10
Vancouver Akyol G,Taş Y Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2019; 13(30): 159 - 172. 10.29329/mjer.2019.218.10
IEEE Akyol G,Taş Y "Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior." Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13, ss.159 - 172, 2019. 10.29329/mjer.2019.218.10
ISNAD Akyol, Gulsum - Taş, Yasemin. "Investigation of Pre-Service Teachers' Beliefs about Addressing Science Process Skills Using Theory of Planned Behavior". Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 13/30 (2019), 159-172. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.218.10