Yıl: 2019 Cilt: 13 Sayı: 30 Sayfa Aralığı: 367 - 397 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29329/mjer.2019.218.21 İndeks Tarihi: 10-04-2020

Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri

Öz:
Bu araştırmada öğretmenlerin eğitimde insansı robot teknolojisini kabul düzeylerinin belirlenmesi veçeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nicel araştırma modellerinden olantemel tarama modeline dayalı ilişkisel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretimyılında Tunceli il merkezinde bulunan okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise düzeyindeki okullarda görevyapmakta olan 294 öğretmen üzerinde yapılmıştır. Araştırma verilerinin toplanması amacıyla öğretmenler için“Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisi Kabul Ölçeği” [EİRTKÖ] geliştirilmiştir. Yirmi dört maddeden oluşanEİRTKÖ; “Algılanan Fayda”, “Algılanan Kullanım Kolaylığı”, “Algılanan Öz-Yeterlik”, “Kaygı” ve “KullanımNiyeti” olmak üzere toplam beş faktörden oluşmaktadır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin insansırobotların eğitimde kullanımını orta düzeyde (kararsız) kabul ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerineğitimde insansı robot teknolojisini kabul düzeylerine ilişkin görüşleri farklı değişkenler açısındanincelendiğinde; cinsiyet, branş, hizmet verilen okul düzeyi ve mesleki kıdem değişkenleri açısından anlamlı birfarklılık olmadığı belirlenmiştir. En son mezun olunan eğitim kademesi değişkenine göre ise yüksek lisansmezunu öğretmenlerin eğitimde insansı robot teknolojisini kabul düzeylerine ilişkin kullanım niyetlerinin lisansmezunu öğretmenlere göre daha yüksek olduğu, ancak bu fark için hesaplanan etki büyüklüğünün düşük olduğugözlenmiştir. Okul türü değişkeninde ise özel okulda görev yapan öğretmenlerin eğitimde insansı robotteknolojisini kabul düzeylerine ilişkin algılanan fayda, algılanan kullanım kolaylığı ve kullanım niyetlerinindevlet okulunda görev yapan öğretmenlere göre daha yüksek olduğu, ancak bu farkın da düşük düzeyde etkiyesahip olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Teachers' Acceptance Levels of Humanoid Robot Technology in Education

Öz:
The aim of this study is to determine teachers’ views on humanoid robot technology and to evaluate their acceptance levels of using humanoid robots in education in terms of various variables. A quantitative associational design based on the basic survey model was used in the study. The study was carried out with 294 teachers working at pre-school, primary schools, secondary schools and high schools in the city center of Tunceli during the fall semester of 2018-2019 academic year. To collect the research data “Acceptance of Humanoid Robot Technology in Education Scale” was developed. This scale contains 24 items under five factors: "Perceived Benefit”, “Perceived Ease of Use”, “Perceived Self-Efficacy”, “Anxiety” and “Intention to Use". According to the results, teachers accept the use of humanoid robots in education at a moderate level (undecided). When the opinions of the teachers about the acceptance levels of humanoid robots in education were examined in terms of different variables, no significant differences were observed in terms of gender, subject field, school level, and professional seniority variables. According to the educational background variable, it was found that graduates with a master's degree had higher intention to use of humanoid robot technology in education than teachers with a bachelor's degree, but this difference had a small effect size. In the school type variable, it was also found that the teachers working at private schools had higher scores from perceived benefit, ease of use and intention to use factors compared to the teachers working at public school, but this difference had a small effect size.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA YILDIRIM N, Şad S (2019). Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri. , 367 - 397. 10.29329/mjer.2019.218.21
Chicago YILDIRIM NURAY,Şad Süleyman Nihat Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri. (2019): 367 - 397. 10.29329/mjer.2019.218.21
MLA YILDIRIM NURAY,Şad Süleyman Nihat Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri. , 2019, ss.367 - 397. 10.29329/mjer.2019.218.21
AMA YILDIRIM N,Şad S Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri. . 2019; 367 - 397. 10.29329/mjer.2019.218.21
Vancouver YILDIRIM N,Şad S Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri. . 2019; 367 - 397. 10.29329/mjer.2019.218.21
IEEE YILDIRIM N,Şad S "Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri." , ss.367 - 397, 2019. 10.29329/mjer.2019.218.21
ISNAD YILDIRIM, NURAY - Şad, Süleyman Nihat. "Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri". (2019), 367-397. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.218.21
APA YILDIRIM N, Şad S (2019). Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(30), 367 - 397. 10.29329/mjer.2019.218.21
Chicago YILDIRIM NURAY,Şad Süleyman Nihat Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 13, no.30 (2019): 367 - 397. 10.29329/mjer.2019.218.21
MLA YILDIRIM NURAY,Şad Süleyman Nihat Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol.13, no.30, 2019, ss.367 - 397. 10.29329/mjer.2019.218.21
AMA YILDIRIM N,Şad S Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2019; 13(30): 367 - 397. 10.29329/mjer.2019.218.21
Vancouver YILDIRIM N,Şad S Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2019; 13(30): 367 - 397. 10.29329/mjer.2019.218.21
IEEE YILDIRIM N,Şad S "Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri." Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13, ss.367 - 397, 2019. 10.29329/mjer.2019.218.21
ISNAD YILDIRIM, NURAY - Şad, Süleyman Nihat. "Öğretmenlerin Eğitimde İnsansı Robot Teknolojisini Kabul Düzeyleri". Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 13/30 (2019), 367-397. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.218.21