A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics

Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 42 - 54 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 14-04-2020

A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics

Öz:
It is observed that ceramics, one of the plastic and visual communication arts, adomain which describes and superficially and three-dimensionally interprets verbalelements such as concepts, ideas, and text in terms of design principles and elements,is also used in medical education, as it is in many fields. Ceramic art is aninterdisciplinary domain juxtaposed by education, art disciplines, science, technologyand chemistry. For this reason, ceramics education plays a crucial and prominent roleto make the theoretical knowledge and experience in health more understandableand comprehensible by transforming them into visibility and three dimensions.Besides the use of the traditional methods of art in conveying information throughsuperficial and three dimensional visualization in medical education, the expressionmethods more enriched by today’s technological possibilities has increased theinterest in ceramics. This interest is reflected in contemporary education and arteducation as the acquisition of purpose to make individuals acquire skills along withthe transfer of the information, to develop their potential and talents through scienceand technology, and to reach individuals and societies capable of creating newproducts in the intellectual, artistic and cultural fields. Ceramics education themedical students take is provided jointly by other art disciplines. This education hasbeen revealed to contribute to aesthetics, psycho-motor skills and creative thinkingprocesses in previous studies by authors. In this study, seven students’ works wererandomly selected out of the works of 12 female and 10 male students amongFaculty of Medicine, Inonu University, Term I and II students who have attended toceramics education course for the first time. Accordingly, ceramic works wereassessed in terms of construction techniques, form, ornamentation, colorcharacteristics and narrative language, while plastic arts were evaluated in terms ofanalysis methods and self-expression. At the end of the ceramics training, thequalitative questionnaire developed by three experts was administered to the medicalstudents and the findings were presented in tables. Accordingly, it is also highlightedmedical students’ opinion that the different skills they gain though ceramic educationmay have an influence in determining the areas of specialization in the future
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Tıp Eğitiminde Farklı Bir Yaklaşım: Seramikle Düşlemeler

Öz:
Plastik ve görsel iletişim sanatlarından biri olan seramiğin, tasarım ilke ve elemanları açısından; kavram, fikir, metin gibi sözel unsurları yüzeysel ve üç boyutlu betimleyen, yorumlayan ve birçok alanda olduğu gibi tıp eğitiminde de kullanıldığı görülmektedir. Seramik sanatı; eğitim, sanat disiplinleri, bilim, teknoloji ve kimya biliminin bir araya gelerek oluşturduğu disiplinler arası bir alandır. Bu nedenle, sağlık alnındaki teorik bilgi ve deneyimleri görselliğe ve üç boyuta dönüştürerek anlaşılabilir ve kavranabilir bir hale getirilmesinde seramik eğitimi önemli ve etkili bir rol üstlenmektedir. Tıp eğitiminde bilginin yüzeysel ve üçboyutlu görselleştirilerek iletilmesinde sanatın geleneksel yöntemlerinin kullanılması yanında, günümüzün teknolojik olanaklarıyla daha da zenginleşen ifade yöntemleri seramiğe olan ilgiyi artmıştır. Bu ilgi, çağdaş eğitim ve sanat eğitimi anlayışında bilgi aktarımı ile birlikte kişiye beceri kazandırmayı, yeteneklerini bilim ve tekniği kullanarak geliştirmeyi, düşünsel, sanatsal ve kültürel alanda yeni ürünler ortaya çıkarabilen birey ve toplumlara ulaşmayı amaç edinme şeklinde görülmektedir. Tıp öğrencilerinin aldıkları seramik eğitimi, diğer sanat disiplinleri ile verilmekte, estetik, psiko motor becerileri ve yaratıcı düşünme süreçlerine katkı sağladığı yazarların daha önceki çalışmalarında ortaya çıkarılmıştır. Bu çalışmada, İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem I ve II öğrencilerinin ilk kez aldıkları seramik eğitimi dersine devam eden öğrencilerden 12 kadın ve 10 erkek öğrencinin çalışmaları arasında random yöntemiyle yedi öğrencinin çalışmaları seçilmiştir. Buna göre, seramik çalışmaları yapım teknikleri, biçim, süsleme, renk özellikleri ve anlatım dili açısından, plastik sanatlar analiz yöntemi ve kendilerini ifade edebilmeleri açısından incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Seramik eğitimi sonunda üç uzman tarafından hazırlanan nitel anket tıp öğrencilerine uygulanmış ve bulgular tablo halinde sunularak okumaları gerçekleştirilmiştir. Buna göre, tıp öğrencilerinin seramik eğitiminde kazandıkları farklı beceriler ilerde seçecekleri uzmanlık alanlarını belirlemede etkili olabileceği görüşlerine de yer verilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akar, M. (2015). Tıp Eğitiminde Görsel Sanatın Etkisi. Sosyoloji Dergisi, 3. Dizi, 30(1), 355-380.
  • Akman, M., Ünalan, P. & Kalaça, S. (2009). Tıp eğitiminde sanatın yeri, Hacettepe Tıp Dergisi, 40( 1), 1-5.
  • Albayrak, M. (2012). Estetik'in Serüveni. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Atıcı, E. (2007). Hasta-Hekim İlişkisi Kavramı. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 33 (1), 45-50.
  • Artut, K.(2009). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. 6. Baskı, Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Aydın, B. (2012). Tıbbi Sanat Terapisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(1):69-83.
  • Ayık, H. (2006).Tıp-Mantık İlişkisi Üzerine Bir Deneme, Selçuk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Edebiyat Dergisi,sayı 16,59-68.
  • Becer, E. (2005). İletişim ve Grafik Tasarım. 4. Baskı, Ankara:Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bourdieu, P., (1973). The Berber Houses in Rules and Meanings. Penguin, Harmondsworth.
  • Büyükmumcu, M, Aydın, D.A., Akın, D., Yılmaz, T. ve Bodur, S. (2013). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Anatomi Pratik Derslerinde Kullanılan Pratik Ders Slaytları Hakkındaki Görüşleri. Selçuk Tıp Dergisi, 29(2), s.71-74. 27 Eylül 2014, http://www. selcuktipdergisi.org/files/SUTD-398.pdf.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 8. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çağlayan, N. (2014). Zihinsel Engelli Bireylerin Eğitiminde Görsel Sanatlar Dersinin Yeri ve Önemi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,4 (1), 91-101.
  • Çellek, T. (2003). Sanat ve Bilim Eğitiminde Yaratıcılık. P I V O L K A, Başkent Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Eleştirel – Yaratıcı ve Davranış Araştırmaları Laboratuvarı, 2 (8), , 3-11.
  • Duncan, S.J., (1985). The house as symbol of social structure: Notes on Language of objects among collectivist groups in Altman, I. ve Werner M.C., eds, Home Environments, Plenum Press, 133- 149, New York & London.
  • Edman, I. (1966). Sanat ve İnsan, Çev: Turhan Oğuzkan, İstanbul:Milli Eğitim Basımevi.
  • Franklin, B., (2006). Housing transformations. Shaping the space of 21st century living, Routledge, UK.
  • Gregorie, H. D. & Georgeon, F. (1999), Doğu’da Kahve ve Kahvehaneler, (Çev.Meltem Atik-Esra Özdoğan), Yapı Kredi Yayınları: İstanbul, s.21.
  • İlçe, A. & Yüzden, G. E. (2015). Hemşirelik eğitiminde sanat ve spor. International Journal of Human Sciences, 12(2), 990- 1001.
  • İzgören, A. H. (2013). Sanat ve Hayat Kuramsal Yazılar ve Portreler. Diyarbakır: Aram yayıncılık.
  • Kanat, S. & Mutlu, H. S. (2017). Seramik Sanat Eğitiminin Tıp Öğrencisine Katkıları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 10 Sayı: 51, s: 729-736.
  • Kent, S. (editör). (1990). Domestic architecture and use of space: An interdisciplinary cross-cultural study. Cambridge University Press, UK.
  • Mercin, L. & Alakuş, A.O.(2007). Birey ve Toplum İçin Sanat Eğitiminin Gerekliliği. D.Ü.Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 9, 14-20.
  • Özdemir, T. (2005). Tasarımda Renk Seçimini Etkileyen Kriterler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 14, Sayı 2, s.393.
  • Özdemir, M.T., Erler, K., Hidayetoğlu, T.F. ve Bölükoğlu, H. (2003). Ortopedide Tıbbi İllustrasyon, Artroplasti Artroskopik Cerrai/Journal of Arthroplasty & Arthroscopic Surgery, Vol. 14, No. 4, s. 248-253.
  • Parker-Pearson, M. & Richards, C., (1994). Architecture and Order: Approaches to social space. Routledge, London.
  • San, İ. (2008). Sanat ve Eğitim. 4. Baskı, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Sınav, A. ( 2008, Mayıs). Tıbbi Resmin Tıp Eğitimine Katkıları, İ.Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Eğitimi Etkinlikleri Günümüzde Tıbbi Resim, s. 53-60, 03 Mart 2015, http://www.ctf.edu.tr/stek/pdfs/65/6504.pdf
  • Şirin, A. ( 2008). Halk Eğitim Merkezlerinin Sanat Eğitimi Bağlamında Yetişkin Eğitimindeki Yeri ve Önemi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Türe, N. (2007). Eğitimde Ve Öğretimde Bir Araç Olarak Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilere Sağladığı Katkılar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya:Selçuk Üniversitesi.
  • Uçar, T. F. (2016). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. 8. Baskı, İstanbul: İnkılap Yayın.
  • Ünver A. S.( 1996 ).Ressam Ali Rıza Bey’e Göre Yarım Asır Önce Kahvehanelerimiz ve Eşyası, s.15, Ankara: Sanat Yayınları, 1967 (A. Süheyl Ünver, İstanbul Risaleleri, C:5, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Yay., İst, 1996 içinde)
  • Üster, C. (2002). Eski Çağlardan Rönesans’a Tıp, P Dergi Tıp ve Sanat, cilt (Güz), s. 6-21.
  • Yetkin, S. K. (2007). Estetik Doktrinler. 1. Baskı Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Yıldırım, M. ve Serdar, B. (2011, Ocak). Sanata Gönül Verenler, Actual Medicine, 03 Mart 2015, ttp://www.medicalnetwork.com.tr/2008_dosya/Sanata%20 G%C3%B6n%C3%BCl%20Verenler%20ocak%202011%281%29.pdf
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 8. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • https://www.takilika.com/sayfa/kaplumbaga-sembolu/60 adresinden 04.04.2018 tarihinde alınmıştır.
APA MUTLU H, Kanat S (2019). A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics. , 42 - 54.
Chicago MUTLU HİKMET SERDAR,Kanat Sevtap A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics. (2019): 42 - 54.
MLA MUTLU HİKMET SERDAR,Kanat Sevtap A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics. , 2019, ss.42 - 54.
AMA MUTLU H,Kanat S A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics. . 2019; 42 - 54.
Vancouver MUTLU H,Kanat S A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics. . 2019; 42 - 54.
IEEE MUTLU H,Kanat S "A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics." , ss.42 - 54, 2019.
ISNAD MUTLU, HİKMET SERDAR - Kanat, Sevtap. "A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics". (2019), 42-54.
APA MUTLU H, Kanat S (2019). A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 42 - 54.
Chicago MUTLU HİKMET SERDAR,Kanat Sevtap A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.1 (2019): 42 - 54.
MLA MUTLU HİKMET SERDAR,Kanat Sevtap A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.1, 2019, ss.42 - 54.
AMA MUTLU H,Kanat S A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 42 - 54.
Vancouver MUTLU H,Kanat S A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 42 - 54.
IEEE MUTLU H,Kanat S "A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.42 - 54, 2019.
ISNAD MUTLU, HİKMET SERDAR - Kanat, Sevtap. "A Different Approach in Medical Education: Dreaming Through CeramicsA Different Approach in Medical Education: Dreaming Through Ceramics". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (2019), 42-54.