Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching
Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 55 - 68 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 14-04-2020
Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching
Öz: The purpose of this study is to examine the beliefs of mathematics teacher candidatesabout mathematics teaching according to some variables. The data of the study werecollected by Hacıömeroğlu and Taşkın (2010) in the Turkish version of theMathematics Teaching Proficiency Belief Scale developed by Enochs et al. (2000) andpersonal information form developed by the researcher. The study was conducted witha total of 150 students in the department of mathematics teaching at Yüzüncü YılUniversity, Faculty of Education in the spring semester of 2016-2017 academic year.Independent sample t-test and ANOVA were used for the analysis of collected data.According to the analysis results; it has been found that teacher candidates' selfefficacy beliefs towards mathematics teaching generally correspond to the"undecided" level. It was determined that the self-efficacy beliefs of the teachercandidates did not differ significantly according to the sex but the meaning of thescale was significantly different in favor of the male teacher candidates in terms of the"personal competence" sub-dimension. Teacher candidates' self-efficacy beliefsdiffered significantly according to their grade level and high school graduation theygraduated from; this significant difference was found to be in favor of teachercandidates who graduated from the school of science in terms of the "personalcompetence" subscale of the fourth grade and the scale. It has also been suggestedthat for the duration of the education and training process, prospective teachersshould carry out practical studies in order to increase their self-efficacy in teachingmathematics.
Anahtar Kelime: Konular:
Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın amacı, matematik öğretmeni adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançlarını bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırmanın verileri, Hacıömeroğlu ve Taşkın (2010) tarafından Enochs ve diğerleri (2000)’ nin geliştirmiş oldukları Matematik Öğretimi Yeterlik İnanç Ölçeğinin Türkçe’ ye uyarlanmış hali ve araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Çalışma 2016-2017 öğretim yılının bahar döneminde, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi İlköğretim matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören toplam 150 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Toplanan verilerin analizi için bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz yeterlik inançlarının genel olarak “kararsızım” düzeyine karşılık geldiği tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları cinsiyete göre anlamlı olarak farklılaşmadığı, ancak ölçeğin “kişisel yeterlik” alt boyutu bakımından erkek öğretmen adayları lehine anlamlı olarak farklılaştığı belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının sınıf seviyesi ve mezun oldukları lise türüne göre ise anlamlı olarak farklılaştığı; bu anlamlı fark dördüncü sınıf ve ölçeğin “kişisel yeterlik” alt boyutu bakımından fen lisesinden mezun olan öğretmen adayları lehine olduğu görülmüştür. Ayrıca, eğitim ve öğretim süreci boyunca öğretmen adaylarının matematik öğretimine ilişkin öz-yeterliklerini artırmak için uygulamaya yönelik çalışmaların yapılması gerektiği önerilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Altun, M. (2002). İlköğretim ikinci kademede (6,7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi. (2. Baskı). Bursa: Alfa Yayınları.
- Altunçekiç, A., Yaman, S., & Koray, Ö. (2005). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma-Kastamonu ili örneği, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 93- 102.
- Aksu, H.H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
- Aydoğdu, M., & Ayaz, M.F. (2008). Matematikte öğrencilere problem çözme yeteneğinin kazandırılması, Journal of New Word Sciences Academy, 3(4), 588-596.
- Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlik inançları, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 235-252.
- Baydar, C. S. (2000). Beliefs of pre-service mathematics teachers at the Middle East Technical University and Gazi University about the nature of mathematics and the teaching of mathematics. Unpublishhed master’s thesis. Middle East Technical University. Ankara
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara; Pegem yayınları.
- Chan, D.W. (2003). Multiple intelligences and perceived self-efficacy among chineese secondary school teacher’s in Hong Kong. Educational Psychology, 23(5), 521-533.
- Charalambos, C.Y., Phillippou, G. N., & Kyriakides, L. (2008). Tracing the Development of Preservice Teachers’ Efficacy Belief in Teaching mathematcs During Fieldwork. Educational Studies in mathematics, 67, 125-142.
- Dede, Y. (2008). Matematik öğretmenlerinin öğretimlerine yönelik öz-yeterlik inançları, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 741-757.
- Doruk, M., & Kaplan, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimlerine yönelik öz-yeterlik inançlarının incelenmesi, The Journal of Academic Social Science Studies., 5(7), 291-302.
- Denizcioğlu, P. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretimi öz-yeterlik inanç düzeyleri, öğrenim stilleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
- Duatepe Paksu, A. (2008). Comparing teacher’s beliefs about mathematics in terms of their branches and Gender, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 87-97.
- Enochs, L., P.L., & Huinker, D. (2000). Establishing faktorial validity of the mathematics teaching eficacy blief’s instrument, School Science and Mathematics, 100(49), 194-202.
- Ekici, G. (2005). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik öz-yeterlik inançlarını etkileyen faktörler. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eylül 28-30.
- Ekici, G. (2006). Meslek lisesi öğretmenlerinin öğretmen öz-yeterlik inançları üzerine bir araştırma. Eğitim Araştırmaları 8, 87-96.
- Ekici, G. (2008). Sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyine etkisi, Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 98-110.
- Gibson, S., & Dembo, M. H. ( 1984). Teacher efficacy: a construct validation. Journal of Educational Psychhology, 76, 569-582.
- Greenwood, L. (1997). Psychological and contextual factors influencing mathematics achievement. Australian Council for Educational Research Paper. The Australian Association for Research in Education Annual Conference, Brisbane.
- Hacıömeroğlu, G., &Taşkın, Ç.Ş. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi yeterlik inançları, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 539-555.
- Huinker, D., & Madison, S. K. (1997). Preparing efficacious elementary teachers in science and mathematics: The influence of method courses. Journal of Science Teacher Education, 8(2), 107-126.
- Işıksal, M., & Çakıroğlu, E. (2006). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğe ve matematik öğretimine yönelik yeterlik algıları, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 74-84.
- Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri( 2. Baskı), Ankara: Asil yayın Dağıtım Ltd. Şti.
- Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler, Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
- Kiamanesh, A.R., Hejazi, E. ve Esfahani, Z. N. (2004). The role of math selfefficacy, math self-concept, perceived usefulness of mathematics and math anxiety in math achievement, Proceedings of the 3rd International Biennial SELF Research Conference, Self-Concept, Motivation and Identity: Where to from here? Berlin, Germany.
- NCTM, (1989). Curriculum and evaluation standars for school mathematics. Reston/VA.: National council of teachers of mathematics (NCTM) Pub.
- Nicolaou, A.A., & Philippou, G.N. (2004). Efficacy beliefs, ability in problem posing, and mathematics achievement, proceeding of the 3rd international biennial self research conference, self-concept, motivation and identity: where to from here? Berlin, Germany.
- Özdemir, S.M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277-306.
- Pajares, M. F. (1992). Teacher’s beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
- Pajares, F., & Kranzler, J. (1995). Self-efficacy beliefs and general mental ability in mathematical probemsolving. Contemporary Educational Psychology, 20, 426-443.
- Phillippou, G & Christos, C. (2003). A Study of the Mathematics efficacy Beliefs of Primamry Teaching Teachers, In G.C. Leder, gilah, E.Pehkonen and G. Torner (Eds.), Beliefs; A Hidden Variable in Mathematics Education? (pp.211-231). Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
- Siegle, D. (2003). Influencing student mathematics self-efficacy through teacher training. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Research Association, Chicago, IL.
- Swars, S., Hart., L.C., Smith, S.Z., Smith, M.E., & Tolar, T.A. (2007). Longitudinal study of elementary preservice teachers’ mathematics beliefs and content knowledge. Elementary Pre-Service Teachers’ Mathematics, 107(9), 325-335.
- Şahin, Ö., Gökkurt, B., & Soylu, Y. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının matematik öğretimi özyeterlik inançlarının karşılaştırılması, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 120-133.
- Üredi, I., & Üredi L. (2006). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü, Mersin Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 250-260.
- Yenilmez, K. (2017). Öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlikleri ve matematik öğretimine yönelik özyeterliklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 324-332.
APA | TAŞDEMİR C (2019). Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. , 55 - 68. |
Chicago | TAŞDEMİR CAHİT Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. (2019): 55 - 68. |
MLA | TAŞDEMİR CAHİT Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. , 2019, ss.55 - 68. |
AMA | TAŞDEMİR C Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. . 2019; 55 - 68. |
Vancouver | TAŞDEMİR C Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. . 2019; 55 - 68. |
IEEE | TAŞDEMİR C "Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching." , ss.55 - 68, 2019. |
ISNAD | TAŞDEMİR, CAHİT. "Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching". (2019), 55-68. |
APA | TAŞDEMİR C (2019). Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 55 - 68. |
Chicago | TAŞDEMİR CAHİT Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.1 (2019): 55 - 68. |
MLA | TAŞDEMİR CAHİT Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.1, 2019, ss.55 - 68. |
AMA | TAŞDEMİR C Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 55 - 68. |
Vancouver | TAŞDEMİR C Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 55 - 68. |
IEEE | TAŞDEMİR C "Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.55 - 68, 2019. |
ISNAD | TAŞDEMİR, CAHİT. "Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (2019), 55-68. |