Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 55 - 68 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 14-04-2020

Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching

Öz:
The purpose of this study is to examine the beliefs of mathematics teacher candidatesabout mathematics teaching according to some variables. The data of the study werecollected by Hacıömeroğlu and Taşkın (2010) in the Turkish version of theMathematics Teaching Proficiency Belief Scale developed by Enochs et al. (2000) andpersonal information form developed by the researcher. The study was conducted witha total of 150 students in the department of mathematics teaching at Yüzüncü YılUniversity, Faculty of Education in the spring semester of 2016-2017 academic year.Independent sample t-test and ANOVA were used for the analysis of collected data.According to the analysis results; it has been found that teacher candidates' selfefficacy beliefs towards mathematics teaching generally correspond to the"undecided" level. It was determined that the self-efficacy beliefs of the teachercandidates did not differ significantly according to the sex but the meaning of thescale was significantly different in favor of the male teacher candidates in terms of the"personal competence" sub-dimension. Teacher candidates' self-efficacy beliefsdiffered significantly according to their grade level and high school graduation theygraduated from; this significant difference was found to be in favor of teachercandidates who graduated from the school of science in terms of the "personalcompetence" subscale of the fourth grade and the scale. It has also been suggestedthat for the duration of the education and training process, prospective teachersshould carry out practical studies in order to increase their self-efficacy in teachingmathematics.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, matematik öğretmeni adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançlarını bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırmanın verileri, Hacıömeroğlu ve Taşkın (2010) tarafından Enochs ve diğerleri (2000)’ nin geliştirmiş oldukları Matematik Öğretimi Yeterlik İnanç Ölçeğinin Türkçe’ ye uyarlanmış hali ve araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Çalışma 2016-2017 öğretim yılının bahar döneminde, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi İlköğretim matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören toplam 150 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Toplanan verilerin analizi için bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz yeterlik inançlarının genel olarak “kararsızım” düzeyine karşılık geldiği tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları cinsiyete göre anlamlı olarak farklılaşmadığı, ancak ölçeğin “kişisel yeterlik” alt boyutu bakımından erkek öğretmen adayları lehine anlamlı olarak farklılaştığı belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının sınıf seviyesi ve mezun oldukları lise türüne göre ise anlamlı olarak farklılaştığı; bu anlamlı fark dördüncü sınıf ve ölçeğin “kişisel yeterlik” alt boyutu bakımından fen lisesinden mezun olan öğretmen adayları lehine olduğu görülmüştür. Ayrıca, eğitim ve öğretim süreci boyunca öğretmen adaylarının matematik öğretimine ilişkin öz-yeterliklerini artırmak için uygulamaya yönelik çalışmaların yapılması gerektiği önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA TAŞDEMİR C (2019). Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. , 55 - 68.
Chicago TAŞDEMİR CAHİT Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. (2019): 55 - 68.
MLA TAŞDEMİR CAHİT Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. , 2019, ss.55 - 68.
AMA TAŞDEMİR C Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. . 2019; 55 - 68.
Vancouver TAŞDEMİR C Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. . 2019; 55 - 68.
IEEE TAŞDEMİR C "Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching." , ss.55 - 68, 2019.
ISNAD TAŞDEMİR, CAHİT. "Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching". (2019), 55-68.
APA TAŞDEMİR C (2019). Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 55 - 68.
Chicago TAŞDEMİR CAHİT Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.1 (2019): 55 - 68.
MLA TAŞDEMİR CAHİT Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.1, 2019, ss.55 - 68.
AMA TAŞDEMİR C Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 55 - 68.
Vancouver TAŞDEMİR C Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 55 - 68.
IEEE TAŞDEMİR C "Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.55 - 68, 2019.
ISNAD TAŞDEMİR, CAHİT. "Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (2019), 55-68.