Yıl: 2020 Cilt: 19 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 745 - 756 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17051/ilkonline.2020.694091 İndeks Tarihi: 11-04-2020

Elementary school teachers’ exposure to mobbing

Öz:
Frequency of exposure to mobbing among elementary school teachers working in central Uşakwas investigated in the study. In total 347 elementary school teachers who are working in centre of Uşakvoluntarily participated in the study. As data collection tool “Mobbing Scale” second version developedby Demirci (2014) was administered. Nonparametric Test was carried out to analyse non-parametricdata set. Mann Whitney U-test and Kruskal Wallis H-test were used in the study. Marital Status andMobbing Level did not show statistically significant relationship. The factor named as Quality of Life andProfessional Status and gender show statistically significant relationship; male elementary schoolteachers face to mobbing more frequently than female classroom teachers. As for teaching experiences,6-10 years experienced elementary school teachers’ exposure to mobbing frequency higher than 16-20years, 21-25 years, 26-30 years, and 31-35 years experienced teachers. Elementary school teachers with26-30 years teaching experiences have lower mobbing frequency than other groups.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aşık, A. (2016). Sınıf öğretmenlerinin mobbinge maruz kalma düzeyleri ile tükenmişlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Küçükçekmece İlçesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Alparslan, M. A. ve Tunç, H. (2010). Mobbing olgusu ve mobbing davranışında duygusal zekâ etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 1 (1), 146-159.
  • Akın, G. ve Karabacak, A. S. (2014). İlköğretim okullarındaki yıldırmaya (mobbing) toplumsal cinsiyet bağlamında bir bakış. International Journal of Human Sciences, 11(1), 584-602.
  • Akpunar, E., N. (2017). Halkla ilişkiler çalışanlarının mobbing ile mücadelesinde sendikaların rolü ve önemi: Elazığ, Malatya ve Şanlıurfa örneği. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Atar, B. (2016). Sınıf öğretmenlerinin örgütsel adalet algıları ile psikolojik şiddet algıları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Avcı, L. (2015). Öğretmenlerin yıldırma yaşama düzeyleri ile motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Düzce ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Acar, E. (2013). Duygusal taciz ve ilkokul-ortaokul öğretmenlerinin motivasyonlarına etkisi üzerine bir alan araştırması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bayraktar, D. (2016). İlkokul öğretmenlerinin duygusal taciz yaşama düzeyi ile örgütsel sinizm arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bölükbaşı, B. (2015). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin psikolojik taciz (Mobbing)’e ilişkin algıları (Güngören-İstanbul örneği). Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Canbaz, Ö. (2014). Öğretmenlerin psikolojik şiddet algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Fatih ilçesi örneği). Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cansever, S. (2017). Mobbing ve örgütsel sinizm ilişkisi Gebze'deki ortaokul öğretmenleri üzerinde bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cemaloğlu, N., ve Ertürk, A. (2007). Öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma eylemlerinin cinsiyet yönünden incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 345-362.
  • Cemaloğlu, N. ve Ertürk, A. (2008). Öğretmen ve okul müdürlerinin maruz kaldıkları yıldırmanın yönü. Ahmet Yesevi Üniversitesi BİLİG, 46, 67-86.
  • Celep, C. (2000). Eğitimde örgütsel adanma ve öğretmenler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çam, A. (2013). Özel ve resmi ilkokul ve ortaokullarda görevli öğretmen ve yöneticilerin psikolojik taciz algısı. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çelik, E., D. (2015). İlkokul öğretmenlerinin duygusal zekâlarına göre mobbing'i algılama düzeyleri "İstanbul ili anadolu yakasında bir tarama. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çelik, B. (2014). İlkokul ortamında öğretmenler tarafından algılanan duygusal bezdirme üzerine bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Çivilidağ ve Sargın (2011). Farklı ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerde psikolojik taciz (mobbing): Antalya ili örneği. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 11-22.
  • Davenport N, Schwartz R, & Elliott G (2003). Mobbing: İşyerinde duygusal taciz. (Çev.Osman Cem Önertoy). İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Demirci, O. (2014). Okul yöneticilerinin mobbinge uğrama düzeylerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Ekinci, Ö. (2012). Ortaöğretim okulu öğretmenlerinin yıldırma davranışları ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Erdoğan, Ö. (2012). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmen algılarına göre psikolojik şiddet (mobbing) ve örgüt iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Eken, M. (2014). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerine yönelik yıldırma davranışlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kilis.
  • Ertürk, A. (2011). İlköğretim okullarında görevli öğretmen ve yöneticilere yönelik duygusal yıldırma davranışlarının incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ercengiz, M. (2013). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin yıldırma (mobbing) algılayışları ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Gezer, H. S. (2015). Öğretmenlere göre mobbing olarak algılanan yönetici davranışları ve bunlarla başa çıkma yolları. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Gökçe, A. T. (2008).Mobbing: İşyerinde yıldırma eğitim örneği. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gülle, M. (2013). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin okul ortamında maruz kaldıkları yıldırma algıları ve örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Gürbüz, S. Ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe, yöntem, analiz. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hacıcaferoğlu, S. (2013). Futbol klasman hakemlerinin maruz kaldıkları yıldırma (mobbing) davranışlarının incelenmesi. Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademi.
  • Karcıoğlu, F. ve Çelik, Ü. H. (2012). Mobbing (yıldırma) ve örgütsel bağlılığa etkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(1), 1-25.
  • Karakoç, B. (2016). Öğretmenlerin okulda karşılaştıkları yıldırma davranışları ile örgütsel bağlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Kış, A. (2016). Öğretmenlerin okulda karşılaştıkları yıldırmaya (mobbing) ilişkin medeni durumun etkisi: Bir meta-analiz. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2): 463-478.
  • Koçak, N. (2015). Öğretmenlerin psikolojik şiddet (mobbing) algıları - İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan resmi kız keslek kiselerinde bir tarama. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Leymann, H. (1996). The content and development of mobbing at work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5(2), 165-184.
  • Nanto, Z. (2015). Öğretmenlerin yaşadıkları yıldırma durumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Öntürk, Y. (2015). Beden eğitimi ve spor yüksekokullarında görev yapan akademik personelin mobbinge maruz kalma durumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Özçelik, S. (2015). Öğretmenlerin psikolojik şiddet (mobbing) algıları "İstanbul ili anadolu yakasında bulunan resmi ilkokullarda bir tarama. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özkan, A. (2016). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin yıldırma (mobbing) yaşama düzeylerinin affetmek ve örgütsel sessizlik açısından incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pakdemir, Z. (2010). Denizli ilköğretim okullarında yıldırma davranışlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Peyton, P. R. (2004). Dignity at work: Eliminate bullying and create a positive working environment. New York: Taylor ve Francis Press.
  • Serin, S. (2018). İlkokul öğretmenlerinin yıldırma (mobbing) davranışlarına maruz kalma düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Tektaş, C. (2015). Öğretmenlerin psikolojik şiddet (Mobbing) algıları İstanbul ili Anadolu yakasında bulunan resmi Anadolu Liselerinde bir tarama. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tınaz, P. (2006). İşyerinde psikolojik taciz (Mobbing), İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Tınaz, P., Bayram, F. ve Ergin, H. (2008). Çalışma psikolojisi ve hukuki boyutlarıyla işyerinde psikolojik taciz (Mobbing). İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Tutar, H. (2004). İşyerinde psikolojik şiddet. Ankara: Platin Yayınları 3. Baskı.
  • Tutar H. (2015). Mobbing. Ankara: Detay Yayınevi.
  • Yılmaz, İ. (2017). Öğretmenlerin maruz kaldıkları psikolojik yıldırma (mobbing) davranışları ile iş doyumu arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Yıldırım, G. (2010). İlköğretim okulu sınıf öğretmenlerinin okul müdürleri tarafından yıldırma davranışlarına maruz kalma durumları (Kırıkkale ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Yılmaz, N. (2014). İlkokullarda görevli öğretmenlerin maruz kaldıkları psikolojik taciz (mobbing) uygulamaları (Batman ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Zirve Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Gaziantep.
  • Yumuşak, H. (2013). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bezdiri (mobbing) yaşama düzeyi ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yücel, E. (2011). İlköğretim okullarında öğretmen veli ilişkilerinde veliye yönelik mobbing eylemleri (Antalya ili ilköğretim okulları örneği). Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Yücetürk, E. E. (2012). İşyerlerindeki yıldırma eylemlerini önlenmede sendikaların rolü: Nitel bir araştırma. Çalışma ve Toplum, 35(4), 27.06.2018 tarihinde http://calismatoplum.org/sayi35/yuceturk.pdf adresinden alınmıştır.
  • Zapf, D. ve Holz, M. (2006). On the positive and negative effects of emotion work in organizations. European journal of work and organizational psychology, 15(1), 1-28.
  • Zorgül, G. G. (2014). İlkokul öğretmenlerinin maruz kaldığı psikolojik yıldırma ile işe yabancılaşma arasındaki ilişki (İstanbul ili Avcılar ilçesi örneği). Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
APA AKGÜN S, TEMLİ DURMUŞ Y (2020). Elementary school teachers’ exposure to mobbing. , 745 - 756. 10.17051/ilkonline.2020.694091
Chicago AKGÜN Serkan,TEMLİ DURMUŞ Yeliz Elementary school teachers’ exposure to mobbing. (2020): 745 - 756. 10.17051/ilkonline.2020.694091
MLA AKGÜN Serkan,TEMLİ DURMUŞ Yeliz Elementary school teachers’ exposure to mobbing. , 2020, ss.745 - 756. 10.17051/ilkonline.2020.694091
AMA AKGÜN S,TEMLİ DURMUŞ Y Elementary school teachers’ exposure to mobbing. . 2020; 745 - 756. 10.17051/ilkonline.2020.694091
Vancouver AKGÜN S,TEMLİ DURMUŞ Y Elementary school teachers’ exposure to mobbing. . 2020; 745 - 756. 10.17051/ilkonline.2020.694091
IEEE AKGÜN S,TEMLİ DURMUŞ Y "Elementary school teachers’ exposure to mobbing." , ss.745 - 756, 2020. 10.17051/ilkonline.2020.694091
ISNAD AKGÜN, Serkan - TEMLİ DURMUŞ, Yeliz. "Elementary school teachers’ exposure to mobbing". (2020), 745-756. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.694091
APA AKGÜN S, TEMLİ DURMUŞ Y (2020). Elementary school teachers’ exposure to mobbing. İlköğretim Online (elektronik), 19(2), 745 - 756. 10.17051/ilkonline.2020.694091
Chicago AKGÜN Serkan,TEMLİ DURMUŞ Yeliz Elementary school teachers’ exposure to mobbing. İlköğretim Online (elektronik) 19, no.2 (2020): 745 - 756. 10.17051/ilkonline.2020.694091
MLA AKGÜN Serkan,TEMLİ DURMUŞ Yeliz Elementary school teachers’ exposure to mobbing. İlköğretim Online (elektronik), vol.19, no.2, 2020, ss.745 - 756. 10.17051/ilkonline.2020.694091
AMA AKGÜN S,TEMLİ DURMUŞ Y Elementary school teachers’ exposure to mobbing. İlköğretim Online (elektronik). 2020; 19(2): 745 - 756. 10.17051/ilkonline.2020.694091
Vancouver AKGÜN S,TEMLİ DURMUŞ Y Elementary school teachers’ exposure to mobbing. İlköğretim Online (elektronik). 2020; 19(2): 745 - 756. 10.17051/ilkonline.2020.694091
IEEE AKGÜN S,TEMLİ DURMUŞ Y "Elementary school teachers’ exposure to mobbing." İlköğretim Online (elektronik), 19, ss.745 - 756, 2020. 10.17051/ilkonline.2020.694091
ISNAD AKGÜN, Serkan - TEMLİ DURMUŞ, Yeliz. "Elementary school teachers’ exposure to mobbing". İlköğretim Online (elektronik) 19/2 (2020), 745-756. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.694091