The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers

Yıl: 2020 Cilt: 19 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 803 - 816 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17051/ilkonline.2020.694609 İndeks Tarihi: 11-04-2020

The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers

Öz:
This study aims to analyse primary education teachers’ perceptions of self-efficacy in teachingthinking skills and their views on the efficiency of activities they do in classes. The study, using relationalsurvey model, was conducted with the participation of 386 teachers teaching in schools located inÜmraniye district of Istanbul. The participants were given the “Activity Work Evaluation Scale” and the“Teachers’ Perceptions of Teaching Thinking Skills Scale”. The data were analysed with t-test, ANOVA andregression analysis. While no significant differences were found according to gender, significantdifferences were found according to seniority, branches of teaching and the frequency of doing activities.Positive and significant correlations were found between teachers’ activity work and their self-efficacy inthe teaching of thinking skills. It may be recommended on the basis of research findings that educatorswho perform activities that support thinking skills successfully be identified and that they be appointedas mentor teachers.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıl, E. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin etkinlik algısı ve uygulanışına ilişkin görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Akgül, A. ve Çevik, O. (2005). İstatistiksel analiz teknikleri SPSS’te işletme yönetim uygulamaları. Ankara: Mustafa Kitabevi.
  • Alkın, S. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin eleştirel düşünmeyi destekleme davranışlarının değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Eğitimde Program Geliştirme Anabilim Dalı, Ankara.
  • Aybek, B. (2007). Eleştirel düşünmenin öğretiminde öğretmenin rolü. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 7(2), 36-41.
  • Babacan, M.A. (2017). Sosyobilimsel konulardaki etkinliklerin yedinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ömer Halis Demir Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitim Anabilim Dalı, Niğde.
  • Batdı, V. (2014). Etkinlik temelli öğrenme yaklaşımının akademik başarıya etkisi. International Journal of Educational Research, 5(3), 39-55.
  • Beyer, B. K. (1985). Teaching thinking skills: How the principal can know they are being taught. NASSP Bulletin, 69, 70-82.
  • Beyer, B.K. (2008). What research tells us about teaching thinking skills. The Social Studies, 99(5), 223-232.
  • Burbach, M. E., Matkin, G. S. ve Fritz, S. M. (2004). Teaching critical thinking in an introductory leadership course utilizing active learning strategies: a confirmatory study. College Student Journal. 38(3); 482-493
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chen, W., Burry-Stock, J. A. ve Rovegno, I. (2000). Self-evaluation of expertise in teaching elementary physical education from constr uctivist perspectives. Journal of Personnel Evaluation in Education, 14(1), 25-45.
  • Chun, M. (2010). Talking teaching to (performance) tasks: Linking pedagogical and assessment practices. Retrieved from http://www.changemag.org, on 12 February, 2018.
  • Coffman, D. M. (2013). Thinking about Thinking: An Exploration of Preservice Teachers’ Views about Higher Order Thinking Skills. (PhD. Dissertation). University of Cansas, USA.
  • Dağlıoğlu H.E. ve Çakır F. (2007). Erken çocukluk döneminde düşünme becerilerinden planlama ve derin düşünmenin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(144), 28- 35.
  • Demirel, Ö. (2005). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Demirtas, H. ve Donmez, B. (2008) Ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin problem çözme becerilerine İlişkin algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 177-198.
  • Dilekli, Y. (2015). Öğretmenlerin düşünmeyi öğretmeye yönelik yaptıkları sınıf içi uygulamaları, özyeterlik düzeyleri ve öğretim stilleri arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış doktora tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Dunn, S.G. (2005). Philosophical foundation of education. Upper Saddle River, NJ: Pearson Duran, M. ve Dökme, İ. (2016). The effect of the inquiry-based learning approach on student’s criticalthinking skills. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(12), 2887-2908.
  • Duron, R., Limbach, B. ve Waugh, W. (2006). Critical thinking framework for any discipline. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 17(2), 160-166.
  • Duvarcı, D. (2010). Activity-based chemistry teaching: A case of “elements and compounds”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2506–2509.
  • Edwards, C.P. ve Springate, K.W. (1995). Encouraging creativity in early childhood classrooms (ERIC
  • Digest). Urbana, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education (ED389474).
  • Ennis, R. H. (1991). Critical thinking: A streamlined conception. Teaching Philosophy, 14, 5-25.
  • Ersözlü, Z.N. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Fisher, R. (1995). Teaching children to think. United Kingdom: Stanley Thornes Publishers Ltd.
  • Garner, R. (1987). Metacognition and reading comprehension. Norwood, N.J: Ablex Publishing.
  • Gelen, İ. (1999). İlköğretim okulları 4. sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde eleştirel düşünme becerilerini kazandırma yeterliklerinin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Gürkaynak, İ., Üstel, F. ve Gülgöz, S. (2008). Eleştirel düşünme. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi.
  • Hayran, İ. (2000). İlköğretim öğretmenlerinin düşünme becerileri ve işlemlerine ilişkin görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Hein, G. (1991). Constructivist Learning Theory. Retrieved from http://www.exploratorium. edu/IFI /resources / constructivistlearning.html. on 12 February, 2018.
  • Hu, L. T. ve Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Hugo, J. M. (1990). Adult education history and ıssue of gender: Toward a different history of adult education in america. Adult Education Qyuraterly, 41, 1-16.
  • Illeris, K. (2000) Adult education in the perspective of the learners. Copenhagen: Roskilde University Press.
  • Jonina, R. (2014). Developing competence in teaching for thinking within the thinking approach: what do expert teachers do differently? Proceedings from the International Conference. Creativity and Thinking Skills in Learning, Teaching and Management, Sep 19-20, 2014. Riga, Latvia. Retrieved from http://www.academia.edu/9029201/Developing_Competence_in_Teaching_for_Thinking_within_t he_Thinking_Approach_What_do_Expert_Teachers_Do_Differently, on 12 August, 2019.
  • Karadeniz, A. (2006). Liselerde Eleştirel Düşünme Eğitimi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi (31. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karataş, S. ve Özcan, S. (2010). Yaratıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcı düşünmelerine ve proje geliştirmelerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 225-243.
  • Kaya, B. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının düşünme becerilerinin öğretimine yönelik özyeterliklerinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koç, M.H. (2018). Etkinlik çalışmaları değerlendirme ölçeği: bir ölçek geliştirme çalışması. The Journal Of Academic Social Science Studies, 66(2), 49-59.
  • Kugamoorthy, S. ( 2012). Actıvıty based learnıng: an effectıve approach for self regulated learnıng. practıces. Retrieved February 28, 2018, from www.moe.gov.lk/english/images/..../activity_based.pdf
  • Kurnaz, A. (2007). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde beceri ve içerik temelli eleştirel düşünme öğretiminin öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri, erişi ve tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Liang, L.L. ve Gabel, D. L. (2005). Effectiveness of a constructivist approach to science instruction for prospective elementary teachers. International Journal of Science Education, 27(10), 1143-1162.
  • McGregor, D. (2007). Developing thinking, developing learning: A guide to thinking skills in education.
  • Berkshire, England: Open Universit Press, McGraw-Hill Education.
  • MEB (2014). Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği. www.resmigazete.gov.tr adresinden 17 Ocak 2018 tarihinde alınmıştır.
  • Narin, N. (2009). İlköğretim ikinci kademe sosyal bilgiler öğretmenlerinin eleştirel düşünme becerilerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana.
  • Ozman, H.A. ve Craver, S.M. (2008). Philosophical foundations of education. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Öcal, H.A. (2012). Etkinlik temelli öğretimin uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Gaziantep.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Öztürk, F. (2016). İlköğretim matematik öğretmenliği adaylarının etkinlik hazırlama ve uygulama süreçlerinin hazırlanması. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, İlköğretim Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Erzurum.
  • Palavan, Ö., Gemalmaz, N. ve Kurtoğlu, D. (2015). Sınıf öğretmenlerinin eleştirel düşünme becerisine ve eleştirel düşünme becerisinin geliştirilmesine yönelik görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 26-49.
  • Paul, S. (2014). Demographic evolution modeling system for activity-based travel behavior analysis and demand forecasting. Unpublished PhD thesis, Arizona State University, USA.
  • Presseien, B. Z. (1985). Thinking skills: Meanings, models, materials. A. Costa (Ed.) Developing Minds (s. 43- 48). Alexandria VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Ritchhart, R., Turner, T. ve Hadar, L. (2009). Uncovering students’ thinking about thinking using concept maps. Metacognition and Learning, 4(2), 145-159.
  • Scriven, M. ve Paul, R. (2004). The critical thinking community. Retrieved February 28, 2018, from http://www.criticalthinking.org/aboutCT/definingCT.shtml
  • Selley, N(1999). The art of constructivist teaching in the primary school. London: David Fulton Publishers.
  • Smith, G.F. (2002). Thinking skills: The question of generality. Journal of Curriculum Studies, 34(6), 659-678.
  • Şengül, C. ve Üstündağ, T. (2009). Fizik öğretmenlerinin eleştirel düşünmeyi destekleme davranışları ve düzenledikleri etkinliklerde eleştirel düşünmenin yeri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 237-248.
  • Şentürk, M. (2009). İlköğretim programının eleştirel düşünmeyi geliştirmesine ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Tebbs, J. (2000). Assesing teachers’ self-efficacy towards teaching thin-king. (PhD dissertation). University of Connecticut University, Connecticut.
  • Thomson, R.(1969). The psychology of thinking. Maryland: Penguin Books. Tok, E. ve Sevinç, M. (2012). Düşünme becerileri eğitiminin okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim 2012, 37(164), 204-222.
  • Turan, M. (2012). İlköğretim 3. sınıf hayat bilgisi dersinde öğrencilere eleştirel düşünme becerisini kazandırmak için önerilen etkinliklerin öğretmenler tarafından kullanılma sıklıkları (Siirt İli Örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • van Gelder, T. (2005). Teaching critical thinking: Some lessons from cognitive science. College Teaching, 53 (1), 41-48. doi: 10.3200/CTCH.53.1.41-48.
  • Valdez, A.V., Lomoljo, A., Dumrang, S.P. ve Didatar, M.M. (2015). Developing critical thinking through activity –based and cooperative learning approach in teaching high school chemistry. International Journal of Social Science and Humanity, 5(1), 139-141.
  • Wilks, S. (2005). Designing a thinking curriculum. Sidney, Avustralia: Acer Press.
  • Willingham, D. T. (2007). Critical thinking: Why is it so hard to teach? American Educator, 31, 8-19.
  • Yağcı, R. (2008). Sosyal bilgiler öğretiminde eleştirel düşünme: ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler öğretiminde, öğretmenlerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek için uyguladıkları etkinliklerin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Yağız, E. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki düşünme becerileri açısından etkinliklerin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana
  • Zhang, L. (2006). Preferred teaching styles and modes of thinking among university students in mainland china. Thinking Skills and Creativity, 1, 95–107.
  • Zohar, A. ve Schwartzer, N. (2005). Assessing teachers’ pedagogical knowledge in the context of teaching higher-order thinking. International Journal of Science Education, 27(13), 1595-1620.
APA koç m (2020). The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers. , 803 - 816. 10.17051/ilkonline.2020.694609
Chicago koç mehmet hilmi The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers. (2020): 803 - 816. 10.17051/ilkonline.2020.694609
MLA koç mehmet hilmi The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers. , 2020, ss.803 - 816. 10.17051/ilkonline.2020.694609
AMA koç m The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers. . 2020; 803 - 816. 10.17051/ilkonline.2020.694609
Vancouver koç m The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers. . 2020; 803 - 816. 10.17051/ilkonline.2020.694609
IEEE koç m "The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers." , ss.803 - 816, 2020. 10.17051/ilkonline.2020.694609
ISNAD koç, mehmet hilmi. "The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers". (2020), 803-816. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.694609
APA koç m (2020). The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers. İlköğretim Online (elektronik), 19(2), 803 - 816. 10.17051/ilkonline.2020.694609
Chicago koç mehmet hilmi The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers. İlköğretim Online (elektronik) 19, no.2 (2020): 803 - 816. 10.17051/ilkonline.2020.694609
MLA koç mehmet hilmi The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers. İlköğretim Online (elektronik), vol.19, no.2, 2020, ss.803 - 816. 10.17051/ilkonline.2020.694609
AMA koç m The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers. İlköğretim Online (elektronik). 2020; 19(2): 803 - 816. 10.17051/ilkonline.2020.694609
Vancouver koç m The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers. İlköğretim Online (elektronik). 2020; 19(2): 803 - 816. 10.17051/ilkonline.2020.694609
IEEE koç m "The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers." İlköğretim Online (elektronik), 19, ss.803 - 816, 2020. 10.17051/ilkonline.2020.694609
ISNAD koç, mehmet hilmi. "The relationship of self-efficacy of teaching thinking skills to effectiveness of classroom activities: A study on teachers". İlköğretim Online (elektronik) 19/2 (2020), 803-816. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.694609