Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması

Yıl: 2016 Cilt: 15 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 882 - 897 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 12-04-2020

Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması

Öz:
Bu çalışmada, Değişen Madde Fonksiyonunun belirlenmesinde kullanılan çeşitli yöntemlerin belirlikoşullardaki I. Tip hata ve güç oranlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. I. Tip hata ve güç oranlarınınbelirlenmesi simülasyon çalışmasıyla yapılmıştır. Klasik Test Kuramı’nadayalı değişen madde fonksiyonununbelirlenmesinde kullanılan yöntemlerde, örneklem büyüklüğünün, madde sayısının, referans grubundakiörneklem büyüklüğünün toplam örneklem büyüklüğüne oranlarının değişimlenmesinin 1. Tip hata oranlarıortalamalarını çok fazla değiştirmediği görülmektedir. Madde Tepki Kuramı’nadayalı değişen maddefonksiyonunun belirlenmesinde kullanılan yöntemlerde ise, örneklem büyüklüğünün artmasıyla I. Tip hataoranlarının ortalamasının azaldığı, madde sayısının artmasıyla I. Tip hata oranlarının ortalamasınındeğişmediği ve referans ve odak gruplardaki örneklem büyüklüğü oranlarının eşit olduğu koşulda I. Tip hataoranları ortalamasının daha düşük olduğu görülmektedir. Güç oranlarının belirlenmesi için yapılan çalışmada,hem Klasik Test Kuramı'na hem de Madde Tepki Kuramı'na dayalı değişen madde fonksiyonu belirlenmesindekullanılan yöntemlerde, örneklem büyüklüğünün ve değişen madde fonksiyonu miktarının artmasıyla güçoranlarının ortalamasının da arttığı görülmektedir. Tüm yöntemlerde, madde sayısının değişimlenmesinin güçoranlarının ortalamalarını çok fazla değiştirmediği, ayrıca, değişen madde fonksiyonlu madde sayısınınoranının arttırılmasının ve referans ve odak gruplardaki örneklem büyüklüğü oranlarının farklı olması güçoranlarının ortalamasını azalttığı görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Type I Error Rates and Power Study of Several Differential Item Functioning Determination Methods

Öz:
In this study Type I Error rates and power study of several differential item functioning determination methods were investigated for several conditions. For this purpose simulation studies were conducted for methods which belong to Classical Test Theory (CTT) and Item Response Theory (IRT). The results for Type I Error rates of differential item functioning determination methods under the framework of CTT show that none of manipulation criteria have significant effect on average Type I Error rates. For IRT based methods it has been observed that the increase of sample size causes the decrease of average Type I error rates while increasing the number of items has no significant effect on average Type I Error rates, and that the equal ratio of reference and focal sample sizes cause lower average Type I error rates. The results for power study for both differential item functioning determination methods of CTT and IRT show that the increase of sample size and the magnitude of differential item functioning cause the increase of average power rates. No significant effect of the number of items on average power rates could be observed.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acar, T. (2008). Maddenin farklı fonksiyonlaşmasını belirlemede kullanılan genelleştirilmiş aşamalı doğrusal modelleme, lojistik regresyon ve olabilirlik oranı tekniklerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Anıl, D. ve Güzeller, C. O. (2010). Seviye Belirleme Sınavı Yedinci Sınıf Fen ve Teknoloji Alt Testi ile Diğer Alt Testler Arasındaki İlişkinin Yol Analizi ile İncelenmesi. AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-10
  • Anıl, D., Güzeller, C. O, Çokluk, Ö. ve Şekercioğlu, G. (2010). Level Determination Exam (SBS-2008) the Determination of the Validity and Reliability of 7th Grade Mathematics Sub-Test, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2) 5292–5298
  • Atar, B. ve Kamata A. (2011). Comparison of IRT Likelihood Ratio Test And LogisticRegression DIF Detection Procedures. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 36-47.
  • Cuevas, M. ve Cervantes, V. H. (2012). Differential item functioning detection with logistic regression. Mathematics and Social Sciences, 3, 45-59
  • Çepni, Z. (2011). Değişen madde fonksiyonlarinin SIBTEST, mantel haenzsel, lojistik regresyon ve madde tepki kurami yöntemleriyle incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Camilli, G. ve Shepard, L. A. (1994). Methods for identifying biased test items. London: Sage Publications.
  • Doğan, N. ve Sevindik, H. (2011). İlköğretim 6.Sınıflar İçin Uygulanan Seviye Belirleme Sınavının Uygunluk Geçerliği. Eğitim ve Bilim Dergisi, 36 (110), 309-319.
  • Erkuş, A. (2009). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Finch, W. H. (2005). The MIMIC model as a method for detecting DIF: Comparison with Mantel-Haenszel, SIBTEST and the IRT likelihood ratio. Applied Psychological Measurement, 29 (4), 278–295.
  • Hambleton, R K., Swaminathan, H. ve Rogers, H. J. (1991). Fundamentals of item response theory. London: Sage Publication.
  • Holland, P.W. ve Thayer, D. T. (1988). Differential item performance and the Mantel Haenszel procedure. In H.Wainer & H. Braun (Eds), Test validity (pp.129-145). Hillsdale, NL: Erlbaum.
  • Jodoin, M. G., ve Gierl, M. L. (2001). Evaluating Type I error and Power rates using aneffect size measure with the Logistic Regression procedure for DIF detection. Applied Measurement in Education, 14, 329-349.
  • Kan, A., Sünbül, Ö. ve Ömür, S. (2013). 6.- 8. Sınıf Seviye Belirleme Sınavları Alt Testlerinin Çeşitli Yöntemlere Göre Değişen Madde Fonksiyonlarının İncelenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,9(2), 207-222.
  • Karakaya, İ. ve Kutlu, Ö. (2012). Seviye Belirleme Sınavındaki Türkçe Alt Testlerinin Madde Yanlılığının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(165).
  • Kelecioğlu, H., Atalay, K ve Öztürk, N. (2010). Seviye Belirleme Sınavı 7. Sınıf Matematik Alt Testinin MaddeHedef Uyumu Açısından İncelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, Yaz 2010,1(1),37-43
  • Magis, D., Beland, S., ve Raiche, G. (2015). difR: Collection of methods to detect dichotomous differential item functioning (DIF). R package version 4.6
  • Osterlind, S. (1983). Test item bias. Newbury Park: Sage Publications.
  • Öğretmen, T. ve Doğan, N. (2004). OKÖSYS Matematik Alt Testine Ait Maddelerin Yanlılık Analizi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(8)
  • Rogers, H. J. ve Swaminathan, H. (1993). A comparison of logistic regression andMantel Haenszel procedures for detecting differential item functioning. Applied Psychological Measurement, 17(2), 105-116.
  • Roussos, L. A. ve Stout, W. (1996). Simulation studies of the effects of small sample sizeand studied item parameters on SIBTEST and Mantel- Haenszel Type I Errorperformance. Journal of Educational Measurement, 33(2), 215-230.
  • Scott, N.W., Fayers, P. M., Aaronson, N. K., Bottomley, A., DeGraeff, A., Groenvold, M., Gundy, C., Koller, M., ve Petersen, M. A. (2009). A simulation study provided sample size guidance for differential item functioning (DIF) studies using short scales. Journal of Clinical Epidemiology, 62, 288–295.
  • Shealy, R. T. ve Stout, W. F. (1993). An item response theory model for test bias and differential test functioning. In P.W. Holland & H. Wainer (Eds.), Differential item functioning (pp.197-239). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Swaminathan, H. ve Rogers, H. J. (1990).Detecting differential item functioning using logistic regression procedures. Journal of Educational Measurement, 27(4), 361-370.
  • Uttaro, T. ve Millsap, R. E. (1994). Factors influencing the Mantel-Haenszel procedure in the detection of differential item functioning. Applied Psychological Measurement,18, 15-25.
  • Zumbo, D. B. (1999). A Handbook on the Theory and Methods of Differential Item Functioning (DIF): Logistic regression modeling as a unitary framework for binary and likert-type item scores. Ottowa: Directorate of Human Resources Research and Evaluation, Department of National Defense.
APA SÜNBÜL Ö, ÖMÜR SÜNBÜL S (2016). Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması. , 882 - 897.
Chicago SÜNBÜL ÖNDER,ÖMÜR SÜNBÜL SEÇİL Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması. (2016): 882 - 897.
MLA SÜNBÜL ÖNDER,ÖMÜR SÜNBÜL SEÇİL Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması. , 2016, ss.882 - 897.
AMA SÜNBÜL Ö,ÖMÜR SÜNBÜL S Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması. . 2016; 882 - 897.
Vancouver SÜNBÜL Ö,ÖMÜR SÜNBÜL S Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması. . 2016; 882 - 897.
IEEE SÜNBÜL Ö,ÖMÜR SÜNBÜL S "Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması." , ss.882 - 897, 2016.
ISNAD SÜNBÜL, ÖNDER - ÖMÜR SÜNBÜL, SEÇİL. "Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması". (2016), 882-897.
APA SÜNBÜL Ö, ÖMÜR SÜNBÜL S (2016). Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması. İlköğretim Online (elektronik), 15(3), 882 - 897.
Chicago SÜNBÜL ÖNDER,ÖMÜR SÜNBÜL SEÇİL Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması. İlköğretim Online (elektronik) 15, no.3 (2016): 882 - 897.
MLA SÜNBÜL ÖNDER,ÖMÜR SÜNBÜL SEÇİL Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması. İlköğretim Online (elektronik), vol.15, no.3, 2016, ss.882 - 897.
AMA SÜNBÜL Ö,ÖMÜR SÜNBÜL S Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması. İlköğretim Online (elektronik). 2016; 15(3): 882 - 897.
Vancouver SÜNBÜL Ö,ÖMÜR SÜNBÜL S Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması. İlköğretim Online (elektronik). 2016; 15(3): 882 - 897.
IEEE SÜNBÜL Ö,ÖMÜR SÜNBÜL S "Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması." İlköğretim Online (elektronik), 15, ss.882 - 897, 2016.
ISNAD SÜNBÜL, ÖNDER - ÖMÜR SÜNBÜL, SEÇİL. "Değişen Madde Fonksiyonunun Belirlenmesinde Kullanılan Yöntemlerde I. Tip Hata ve Güç Çalışması". İlköğretim Online (elektronik) 15/3 (2016), 882-897.