The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project

Yıl: 2016 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 498 - 528 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 13-04-2020

The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project

Öz:
With its history dating back to the Open Education movement in the early 20th Century, the Projectapproach include education applications supporting children’s development in multiple ways, especially withits emphasis on research. Starting from this point of view, the purpose of this study is to outline the prominentfeatures of the Project approach and to illustrate how educators can apply this approach within the scope ofthe Turkish Ministry of National Education’s Preschool Education Program 2013 in Turkey. To this end, themain problems observed in the preschool education field in Turkey is briefly discussed and then overlappingareas of focus between the Project approach and official preschool education program in Turkey are shown.Then, basic features and phases of Project approach are outlined based on the works of Lilian G. Katz, JudyHarris Helm and Sylvia Katz. Finally, the phases of implementing The Inquiries of Dendrologists Project that tookplace in a publicly funded preschool is described using visual samples of activities in different phases of theproject. The project was implemented with children who live in disadvantaged life conditions. As the projectimplementation shows, the Project approach offers flexible planning tools, therefore, it can be adapted as aneffective teaching and learning approach to support preschoolers’ development in Turkish Education System.Keywords. Project Approach, Documentation, Family Involvement, Instructional Application, Active Learning,Disadvantaged Children, Research, and Science.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Okul Öncesi Eğitimde Proje Yaklaşımı: Ağaç Bilimcilerin Araştırmaları Projesi

Öz:
Tarihçesi 20. Yüzyılın başlarındaki Açık Eğitim hareketine kadar uzanan Proje yaklaşımı, özellikle araştırmaya yaptığı vurgu ile çocukların gelişimini çok yönlü destekleyen eğitim uygulamalarını içermektedir. Bu çalışmanın amacı da Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı kapsamında Proje yaklaşımının öne çıkan öğelerini vurgulayarak eğitimcilerin bu yaklaşımı Türkiye’de nasıl uygulayabileceğini örneklerle açıklamaktır. Bu kapsamda, Lillian Katz, Judy Harris Helm ve Sylvia C. Chard’ın çalışmalarına dayalı olarak önce Proje yaklaşımının temel özellikleri ve uygulama aşamaları açıklanmıştır. Ayrıca, 2014-2015 Yaz Dönemi boyunca, 5-6 yaş grubundaki ekonomik açıdan dezavantajlı çocuklarla uygulanmış olan Ağaç Bilimcilerin Araştırmaları adlı bir proje açıklanarak Proje yaklaşımının temel öğelerinin Türkiye’de nasıl uygulanabileceği örneklerle gösterilmiştir. Bu örnek proje uygulamasının da gösterdiği üzere Proje yaklaşımı esnek bir planlama ile MEB (2013) Programı kapsamında rahatlıkla uygulanabilir ve çocukların gelişim alanları çok yönlü olarak desteklenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Blank, J., Damjanovic, V., Da Silva, A. P. P., & Weber, S. (2014). Authenticity and “standing out:” situating the Project Approach in contemporary early schooling. Early Childhood Education Journal, 42(1), 19–27.
  • Beneke, S. J. (2010). The effects of the Project Approach on children in inclusive early childhood classrooms. Yayınlanmamış doktora tezi. University of Illinois at Urbana-Champaign.
  • Beneke, S., & Ostrosky, M. M. (2009). Teachers' views of the efficacy of incorporating the project approach into classroom practice with diverse learners. Early Childhood Research & Practice, 11(1). [Online]: Retrieved on 14-August-2014, at URL: http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ848843.pdf.
  • Bıçakçı, M. ve Gürsoy, F. (2010). Proje Yaklaşımına Dayalı Eğitimin Altı Yaş Çocuklarının Gelişimine Etkisi nin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(1), 307-316.
  • Brooks, M., & Wangmo, T. (2011). Introducing the project approach and use of visual representation to early childhood education in Bhutan. Early Childhood Research & Practice, 13(1), 1-35. [Online]: Retrieved on 14- August-2014, at URL: http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ931226.pdf.
  • Çabuk, B. ve Haktanır, G. (2010). What should be learned in kindergarten? A Project approach example. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2550-2555.
  • Dahlberg, G. & Moss, P. (2010). Introduction: our Reggio Emilia. In C, Rinaldi. (Ed.), In dialogue with Reggio Emilia: listening, researching and learning (pp1-22). NY: Routledge, Taylor& Francis Group.
  • Grzegorzewska, K., & Konieczna-Blicharz, J. (2011). The lights pre-project: Implementation of the project approach with children under 3 years of age. Early Childhood Research & Practice, 13(1). [Online]: Retrieved on 02-September-2014, at URL: http://eric.ed.gov/?id=EJ931227.
  • Harrison, A. (2012). "Babies Grow a long time”: A preschool project about babies. Early Childhood Research & Practice, 14(1), 1–26. [Online]: Retrieved on 05-September-2014, at URL: http://fles.eric.ed.gov/fulltext/EJ975651.pdf.
  • Helm, J. H. (2004). Projects that power young minds. Educational Leadership, 62, 58–62.
  • Helm, J. H., Beneke, S. & Steinheimer, K. (1998). Windows on learning: documenting young children’s work. early childhood education series. [Online]: Retrieved on 21-June-2015, at URL: http://proxy.lib.ohiostate.edu/login?url=http://search.ebscohost.com/lo gin.aspx?drect=true&db=eric&AN=ED421217&site=ehost-live.
  • Helm, J. H., & Katz, L. G. (2001). Young investigators: The project approach in the early years. Teachers Col lege Press. Williston: VT. İnan, H. Z. (2012). Reggio Emilia Yaklaşımı ve Proje Yaklaşımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kandır, A., Özbey, S., ve İnal, G. (2009). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eğitim Programlarını Planlama ve Uygulamada Karşılaştıkları Güçlüklerin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 373-387.
  • Kandır, A. ve Kurt, F. (2010). Proje Temelli Okul Öncesi Eğitim Programı. İstanbul: MORPA.
  • Kogan, Y. (2003). A study of bones. Early Childhood Research & Practice, 5(1). [Online]: Retrieved on 28.06.2015, at URL: http://ecrp.uiuc.edu/v5n1/kogan.html.
  • Katz, L., & Chard, S. C. (2000). Engaging children’s minds: The project approach (2nd Ed.). Connecticut: Ablex Publishing Corporation.
  • MEB, (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Metin, Ş. ve Aral, N. (2014). Proje Yaklaşımına Dayalı Eğitim: Teoriden Uygulamaya. Ankara: Vize.
  • Oğuz, V., Gizir, Z. ve Köksal Akyol, A. ( 2014). Erken Çocukluk Eğitiminde Proje Yaklaşımı ve Uygulanmış Proje Örnekleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Owen, P. M. (2007). Integrating Katz and Chard's project approach with multicultural education in the University classroom. Journal of Early Childhood Teacher Education, 28(3), 219-232.
  • Özkan, B. ve Girgin, F. (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görsel Sanat Etkinliği Uygulamalarını Değer lendirmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), [Online]: http://dergipark.ulak bim.gov.tr/ejovoc/article/view/5000087407 adresinden 12 Ocak 2015 tarihinde indirilmiştir.
  • Temel, Z. F., Koçer, H. ve Ünal, F. (2003). “The analysis of the effect of the Project Approach on the preschoo lers’ visual perception” OMEP 2003 World Council and Conference. 5-11 Ekim, Kuşadası/ Türkiye: Ya-Pa.
  • Yilmaz, H., Beyazkürk, D., ve Anliak, Ş. (2006). Proje yaklaşımıyla bir uygulama örneği: Süt projesi. Milli Eğitim Dergisi (172), 155-174, [Online]: http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egi tim_Der gisi/172/172/12.pdf adresinden 14 Şubat 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Varol, F. (2012). “Anaokul öğretmenleri konuşuyor: Kaliteli eğitim” Uluslararası Katılımlı Çocuk İhtiyaçları Sempozyumu. 18-19 Mayıs Ankara/ Türkiye. Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları: Ankara.
APA ARIKAN A, KİMZAN İ (2016). The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project. , 498 - 528.
Chicago ARIKAN ARZU,KİMZAN İlayda The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project. (2016): 498 - 528.
MLA ARIKAN ARZU,KİMZAN İlayda The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project. , 2016, ss.498 - 528.
AMA ARIKAN A,KİMZAN İ The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project. . 2016; 498 - 528.
Vancouver ARIKAN A,KİMZAN İ The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project. . 2016; 498 - 528.
IEEE ARIKAN A,KİMZAN İ "The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project." , ss.498 - 528, 2016.
ISNAD ARIKAN, ARZU - KİMZAN, İlayda. "The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project". (2016), 498-528.
APA ARIKAN A, KİMZAN İ (2016). The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project. İlköğretim Online (elektronik), 15(2), 498 - 528.
Chicago ARIKAN ARZU,KİMZAN İlayda The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project. İlköğretim Online (elektronik) 15, no.2 (2016): 498 - 528.
MLA ARIKAN ARZU,KİMZAN İlayda The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project. İlköğretim Online (elektronik), vol.15, no.2, 2016, ss.498 - 528.
AMA ARIKAN A,KİMZAN İ The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project. İlköğretim Online (elektronik). 2016; 15(2): 498 - 528.
Vancouver ARIKAN A,KİMZAN İ The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project. İlköğretim Online (elektronik). 2016; 15(2): 498 - 528.
IEEE ARIKAN A,KİMZAN İ "The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project." İlköğretim Online (elektronik), 15, ss.498 - 528, 2016.
ISNAD ARIKAN, ARZU - KİMZAN, İlayda. "The Project Approach in Preschool Education: The Inquiries of Dendrologists Project". İlköğretim Online (elektronik) 15/2 (2016), 498-528.