Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları
Yıl: 2016 Cilt: 15 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1114 - 1130 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 13-04-2020
Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları
Öz: Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime ilişkin metaforik algılarını ortayakoymaktır. Nitel bir yapıda olan araştırmada, olgu bilim (fenemonoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanınçalışma grubu; 2014-2015 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim FakültesiOkul Öncesi Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Sosyal BilgilerÖğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ve Türkçe Öğretmenliğidördüncü sınıfta öğrenim gören 112 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırma verileri, “Lisansüstüeğitim …………a/e benzer; çünkü …..………” şeklinde eksik bırakılmış bir cümleden oluşan form aracılığıylatoplanmıştır. Verilerin analizinde, nitel araştırma desenine uygun olarak içerik analizi yöntemikullanılmıştır. Araştırma sonucunda; 112 öğretmen adayı 93 farklı metafor geliştirmiş ve bu metaforlar“Gelişim”, “Zirve”, “Değer”, “Zor”, “Çaba”, “Uzmanlık”, Keşif-Araştırma”, “Yol Gösterici”, Doyumsuzluk” ve“Üretim” olmak üzere 10 kategoride toplanmıştır
Anahtar Kelime: Konular:
Metaphorical Perceptions of Prospective Teachers toward Graduate Education
Öz: The aim of this study is to investigate metaphorical images of prospective teachers toward the concept of graduate education. The research has been conducted in line with the phenomenology pattern. The study group of the research consists of 112 senior prospective teachers who were studying in the Cumhuriyet University, Faculty of Education in the spring semester of the 2014-2015 academic years. Data of the study were collected through the use of the prompt “Graduate Education looks like ………….. because ………….”. Content analysis method was used to analyze the data. When research results are examined; 112 prospective teachers developed 93 different metaphors for graduate education. These metaphors are categorized into 10 conceptual categories with regard to their common features.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akyüz, Y. (2010). Türk eğitim tarihi. M.Ö 1000 – M.S. 2010. Ankara: Pegem Akademi.
- Alabaş, R. (2011). Social studies teachers’ conception of postgraduate education preferences and ıts contribution to their professions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2897-290.
- Alabaş, R., Kamer, s. T. ve Polat, Ü. (2012).Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. e-İnternational Journal of Educational Research, 3 (4). 89-107.
- Arıcı, H. (2001). Türkiye bilimler akademisi: Bilim adamı yetiştirme lisansüstü eğitim. Ankara: TÜBİTAK Matbaası.
- Aslan, C. (2010). Türkçe eğitimi programlarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (19), 87-115.
- Başer, N., Narlı, S. ve Günhan, B.(2005). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim almalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri, DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (Özel Sayı 1), 17, 129-135.
- Bülbül, T. (2003). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesinde görev yapan öğretim üyelerinin lisansüstü öğretime öğrenci seçme sürecine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 1-2.
- Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), 693-712.
- Çakar, Ö. (2001). Türkiye bilimler akademisi: Bilim adamı yetiştirme lisansüstü eğitim. Ankara: TÜBİTAK Matbaası.
- Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
- Gömleksiz, M. N. ve Et. S. Z. (2013). Öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime ilişkin metaforik algıları. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu (10-11 Mayıs 2013), Sakarya Üniversitesi. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 145-151.
- Gömleksiz, M. N. ve Yıldırım F. (2013). Lisansüstü eğitim alan öğrencilerin lisansüstü eğitime ilişkin görüşleri. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu (10-11 Mayıs 2013), Sakarya Üniversitesi. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 68-74.
- İyibil, Ü. G. ve Akpınar, M. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının lisansüstü eğitimle ilgili bilgileri, bilgi kaynakları ve eğilimleri. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu (10-11 Mayıs 2013), Sakarya Üniversitesi. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 234-239.
- Karakütük, K. (2001). Öğretim üyesi ve bilim insanı yetiştirme: Lisansüstü öğretimin planlanması. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Köksalan, B., İlter, İ. ve Görmez, E. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve lisansüstü eğitim isteklilikleri üzerine bir çalışma (Fırat, Erzincan ve İnönü üniversitesi sınıf öğretmenliği ABD örneği) Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11 (3) 277–299.
- Lakoff, G. & Johnson, M. (2005). Metaforlar: hayat, anlam ve dil. (Çev. G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
- Merriam, S.B. (2013). Qualitative research: Nitel araştırma (Çev. Ed.: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd Edition). California: SAGE Publications.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (1996). XV. Millî Eğitim Şûrası. Online: http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_10/02113559_15_sura.pdf adresinden 20 Ekim 2015 tarihinde indirilmiştir.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2009). MEB 2010-2014 Stratejik Planı. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı. Online: http://sgb.meb.gov.tr/Str_yon_planlama_V2/MEBStratejikPlan.pdf adresinden 20 Ekim 2015 tarihinde indirilmiştir.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2010). 18. Millî Eğitim Şûrası Kararları. Online: http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_10/02113646_18_sura.pdf adresinden 20 Ekim 2015 tarihinde indirilmiştir.
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative research ve evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage
- Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 131-155.
- Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
- Şahin, Ç., Demir, M. K. ve Arcagök, S. (2015). Öğretmen adaylarının lisansüstü öğretime yönelik görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(1), 304-320.
- Şaşmaz Ören, F., Yılmaz, T. ve Güçlü, M. (2012).Öğretmen adaylarının lisansüstü eğitime yönelik görüşlerinin analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 189-201.
- Şişman, M. (2006). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık
- Tamimi, Y. (2005). Örgüt kültürünün metaforlarla analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
- Tavukçu, E., Özkardaş, B., Erzurum, F., Çiftçi, M.Y., Şahin, E.M. ve Bilgin, N. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime ilişkin görüşleri.(Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği). XII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 23-25 Mayıs 2013, 547-551.
- Ünal, Ç., & İlter, İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ABD örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 1-18.
- Varış, F. (1972). Türkiye’de lisansüstü eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yükseköğretim Kurumu Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. (2015). Lisansüstü Eğitim Ve Öğretim Yönetmeliği (Resmi Gazete Tarihi: 01.07.1996 Resmi Gazete Sayısı: 22683). Online: http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/- /journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/17377, adresinden 20 Ekim 2015 tarihinde indirilmiştir.
APA | BOZPOLAT E (2016). Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. , 1114 - 1130. |
Chicago | BOZPOLAT EBRU Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. (2016): 1114 - 1130. |
MLA | BOZPOLAT EBRU Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. , 2016, ss.1114 - 1130. |
AMA | BOZPOLAT E Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. . 2016; 1114 - 1130. |
Vancouver | BOZPOLAT E Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. . 2016; 1114 - 1130. |
IEEE | BOZPOLAT E "Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları." , ss.1114 - 1130, 2016. |
ISNAD | BOZPOLAT, EBRU. "Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları". (2016), 1114-1130. |
APA | BOZPOLAT E (2016). Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. İlköğretim Online (elektronik), 15(4), 1114 - 1130. |
Chicago | BOZPOLAT EBRU Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. İlköğretim Online (elektronik) 15, no.4 (2016): 1114 - 1130. |
MLA | BOZPOLAT EBRU Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. İlköğretim Online (elektronik), vol.15, no.4, 2016, ss.1114 - 1130. |
AMA | BOZPOLAT E Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. İlköğretim Online (elektronik). 2016; 15(4): 1114 - 1130. |
Vancouver | BOZPOLAT E Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. İlköğretim Online (elektronik). 2016; 15(4): 1114 - 1130. |
IEEE | BOZPOLAT E "Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları." İlköğretim Online (elektronik), 15, ss.1114 - 1130, 2016. |
ISNAD | BOZPOLAT, EBRU. "Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları". İlköğretim Online (elektronik) 15/4 (2016), 1114-1130. |