Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants
Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 208 - 219 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 15-04-2020
Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants
Öz: The aim of this study is to examine the level of self-sufficiency of high school teachersin terms of participation in project competitions as consultants, and the change inself-sufficiency levels in terms of demographic variables. When the obtained datawere examined, it was determined that the teachers' self-sufficiency levels forparticipating in the project competitions were high. It was found that there was nostatistically significant difference between the self-sufficiency of male and femaleteachers and that teachers who took courses in scientific research methods hadhigher self-sufficiency levels than those who did not take these courses. Teachers withpost-graduate education were found to have higher levels of self-sufficiency whencompared to teachers at bachelor's degree level. In addition, it was found that theteachers working in the city had a higher self-sufficiency than the teachers workingin the districts and towns.
Anahtar Kelime: Konular:
Lise Öğretmenlerinin Proje Yarışmalarına Danışman Olarak Katılmaya Yönelik Öz Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi
Öz: Bu çalışmanın amacı, lise öğretmenlerinin proje yarışmalarına danışman olarak katılmaya yönelik öz yeterlilik düzeylerini ve öz yeterlilik düzeylerinin demografik değişkenler açısından değişimini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu farklı branşlarda görev yapan 328 lise öğretmeni oluşturmaktadır. Elde edilen veriler incelendiğinde; öğretmenlerin proje yarışmalarına danışman olarak katılmaya yönelik öz yeterlilik düzeylerinin yüksek olduğu, erkek ve kadın öğretmenlerin öz yeterlilikleri arasında istatistiki açıdan anlamlı bir fark bulunmadığı, bilimsel araştırma yöntemleri dersi alan öğretmenlerin bilimsel araştırma yöntemleri dersi almayan öğretmenlere kıyasla öz yeterlilik düzeylerinin daha yüksek olduğu, lisansüstü eğitime sahip öğretmenlerin lisans düzeyinde eğitime sahip öğretmenlere kıyasla öz yeterlilik düzeylerinin daha yüksek olduğu, şehirde görev yapan öğretmenlerin ilçede ve kasabada görev yapan öğretmenlere kıyasla daha yüksek bir öz yeterliliğe sahip oldukları belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akçöltekin, A., Engin, A. O & Şevgin, H. (2017). Attitudes of High School Teachers to Educational Research Using Classification Tree Method, Eurasional Journal of Educational Research, 68, 19-47.
- Akçöltekin, A. (2016). Investigation of the effects of trainings on the development of high school teachers' attitudes about scientific researches and project competitions. Educational Sciences: Theory & Practice, 16(4), 1349-1380.
- Akçöltekin, A. (2014). Ardahan İlinin Tübitak Projelerine Katılmama Nedenleri ve Öğrencilerin Araştırma Kaygılarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Studies, 9(2), 41-51.
- Aktepe, V. & Aktepe, L. (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir bilsem örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 10, Sayı 1, 69-80.
- Balas, A.K. (2003). Science fairs in elementary school. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 432444)
- Bas, F. (2017). Matematik ogretmenlerinin egitim arastirmalarini takip etme durumlari ve arastirmalara yönelik tutumlari: Turkiye örnegi. Egitim ve Bilim, 42(189), 249-267.
- Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skills for the future. The clearing house, 83: 39–43.
- Bruce, S.P., & Bruce, B.C. (2000). Constructing images of science: People, technologies, and practices. Computers in Human Behavior, 16, 241-256.
- Çoban, T. A. & Sanalan, V. A. (2002). Fen bilgisi öğretimi dersinde özgün deney tasarım sürecinin öğretmen adayının öz yeterlilik algısına etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 1-10.
- Dede, Y. & Yaman, S. (2003). Fen ve Matematik Eğitiminde Proje Çalışmalarının Yeri, Önemi ve Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi dergisi 23:117-132.
- Dionne, L., Reis, G., Trudel, L., Guillet, G., Kleine, L. & Hancianu, C. (2012). Students’ Sources of Motivation for Participating in Science Fairs: An Exploratory Study within the Canada-Wide Science Fair 2008. International Journal of Science and Mathematics Education, 10(3), 669–693.
- Fleming, D. S. (2000). A teachers guide to project based learning. AEL, Inc.
- Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research education (6. edit.). Boston:McGraw-Hill.
- Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. & Demir, S. (2010). İlköğretim Türkçe dersi proje ve performans görevlerinin gerçekleştirilme sürecine yönelik öğrenci görüşleri (Malatya ili örneği) Turkish Studies - International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 5/3 Summer 2010, p. 1320-1349.
- Katz, L., & Chard, S. C. (2000). Engaging children's minds: The project approach. Greenwood Publishing Group.
- Kubinova, M., Novotna, J. & Littler, G. H. (1998). Projects and mathematical puzzles-a tool for development of mathematical thinking. Mathematics Education I. II, 53.
- Küçükyılmaz, E. A. & Duban, N. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz yeterlik inançlarının artırılabilmesi için alınacak önlemlere ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 1-23.
- Lane, A. M., Hall, R., & Lane, J. (2004). Self-efficacy and statistics performance among Sport Studies students. Teaching in Higher Education, 9(4), 435-448.
- Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme Yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, çev.). Ankara: Pegem Akademi.
- Pearlman, B. (2006). New Skills For A New Century. Edutopia, June 2006 Pg:50- 53.
- Schunk, D. H. (2011). Learning theories: An educational perspective. Pearson Education, Inc.
- Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson.
- Tarhan, Ö. (2015). Sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının politik okuryazarlığa ilişkin görüşleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9, 649-669.
- Temel Eğitim Genel Müdürlüğü-TGEM. (2014). Ortaokul Öğrencilerine Yönelik X. Matematik ve Fen Bilimleri “Bu Benim Eserim” Proje Yarışması Başvuru Kılavuzu. Ankara: MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. http://tegm.meb.gov.tr/bubenimeserim/kilavuz.pdfhttp://tegm.meb.gov.tr/bubenimeserim/k ilavuz.pdf
- Tortop, H.S. (2014). Examining the Effectiveness of the In-service Training Program fort he Educationa of the Academically Gifted in Turkey: A Case Study Journal fort he Education of the Young Scientist and Giftedness, 2(2), 67-86.
- Ünver, A. O., Arabacıoğlu, S. & Okulu, H. Z. (2015). Öğretmenlerin Bu Benim Eserim Proje Yarışması Rehberlik Sürecine İlişkin Görüşleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2).
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA | AKÇOLTEKIN A, ENGİN A (2019). Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants. , 208 - 219. |
Chicago | AKÇOLTEKIN ALPTÜRK,ENGİN ALİ OSMAN Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants. (2019): 208 - 219. |
MLA | AKÇOLTEKIN ALPTÜRK,ENGİN ALİ OSMAN Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants. , 2019, ss.208 - 219. |
AMA | AKÇOLTEKIN A,ENGİN A Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants. . 2019; 208 - 219. |
Vancouver | AKÇOLTEKIN A,ENGİN A Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants. . 2019; 208 - 219. |
IEEE | AKÇOLTEKIN A,ENGİN A "Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants." , ss.208 - 219, 2019. |
ISNAD | AKÇOLTEKIN, ALPTÜRK - ENGİN, ALİ OSMAN. "Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants". (2019), 208-219. |
APA | AKÇOLTEKIN A, ENGİN A (2019). Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 208 - 219. |
Chicago | AKÇOLTEKIN ALPTÜRK,ENGİN ALİ OSMAN Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.1 (2019): 208 - 219. |
MLA | AKÇOLTEKIN ALPTÜRK,ENGİN ALİ OSMAN Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.1, 2019, ss.208 - 219. |
AMA | AKÇOLTEKIN A,ENGİN A Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 208 - 219. |
Vancouver | AKÇOLTEKIN A,ENGİN A Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 208 - 219. |
IEEE | AKÇOLTEKIN A,ENGİN A "Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.208 - 219, 2019. |
ISNAD | AKÇOLTEKIN, ALPTÜRK - ENGİN, ALİ OSMAN. "Investigation of Self-Sufficiency Levels of High School Teachers in Terms of Participation in Project Competitions as Consultants". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (2019), 208-219. |