Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions
Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 404 - 424 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17679/inuefd.469874 İndeks Tarihi: 15-04-2020
Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions
Öz: Leadership, which has been the subject of many scientific researches for more than acentury, has become more effective and significant with the increase of the level ofcompetition environment. Leadership that is quite effective in educational institutionsplays a crucial role in goal-achieving. As a result of women’s active role in working liferecently, they have started to participate in administrative positions. This study is todefine whether there is a statistically meaningful difference in teachers’ perception ofwoman administrators’ transformational and interactional leadership behaviors withrespect to factors based on teachers’ gender, age, seniority, educational background,branch, marital status, and mater and working time. The population of the studyconsists of 250 preschool, primary, secondary and high school teachers appointed bythe Ministry of National Education in Erzincan city and provinces around. The samplegroup consists of 22 schools administered by woman teachers and 289 teachersworking in these schools. The frequency and percent value of demographic featureshas been analyzed with data analysis on SPSS 17.0. The averages and standarddeviation of the points in the scales has been calculated. T test, variance analysis (OneWay ANOVA), Kruskal Wallis-H test were applied in difference tests. The study resultsrevealed that the woman administrators generally show transformational leadershipbehaviors in regard to the perceptions of teachers. While the teachers with a low levelof seniority think woman administrators show transformational leadership behaviors,teachers with high level of seniority think woman administrators show interactionalleadership behaviors. Furthermore, teachers’ perception of woman administrators isaffected by several factors.
Anahtar Kelime: Konular:
Kadın Okul Yöneticilerinin Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik Davranışlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi
Öz: Yüzyılı aşkın süredir birçok bilimsel çalışma konusu olan liderlik, rekabet ortamının artması ile birlikte günümüzde etkili ve önemli hale gelmiştir. Eğitim kurumları içinde etkili olan liderlik, amaçlara ulaşmada büyük öneme sahiptir. Son dönemlerde kadınların çalışma hayatında etkin rol oynaması, beraberinde yönetici kadrolarında yer almalarını sağlamıştır. Bu çalışmada, öğretmenlerin eğitim kurumlarındaki kadın yöneticilere yönelik algıladıkları dönüşümcü ve etkileşimci liderlik davranışları, öğretmenlerin cinsiyet, yaş, kıdem, öğrenim düzeyi, branş, medeni durum, mezun olduğu okul, öğretmenin kadın yöneticiyle çalıştığı süre değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırma evrenini, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Erzincan ili ve ilçelerinde MEB’e bağlı 250 okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, kadın yöneticinin görev yaptığı 22 okul ile bu okullarda görevli 289 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 17.0 paket programı kullanılarak demografik özelliklerin frekans ve yüzde değerleri incelenmiş, ölçeklerden alınan puanların aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanmış, fark testlerinde t testi, varyans analizi (One- Way ANOVA), Kruskal Wallis-H testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin algılarına göre kadın yöneticiler genellikle dönüşümcü liderdik davranışlarını sergilemektedir. Kıdemi az ve gençlik yaş döneminde olan öğretmenler, kadın yöneticilerin dönüşümcü liderlik davranışlarını sergilediklerini düşünmekte iken, kıdemi fazla ve orta yaş döneminde olan öğretmenler, kadın yöneticilerin etkileşimci liderlik davranışlarını sergilediklerini düşünmektedirler. Ayrıca öğretmenlerin kadın yöneticilerde algıladıkları liderlik davranışlarının çeşitli faktörlerden etkilendiği belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Bass, B. M. (1990a). From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organisational Dynamics, 18, 19-31.
- Bass, B. M. (1985). LeadershipandPerformance Beyond Expectations. FreePress; Gollier Macmillan.
- Buluç, B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 15(1), 5-34.
- Burns, J . M . (1978). Leadership, Harper and Row, New York to Share The Vision Organizational Dynamics, 19, (3), 19-31.
- Cemaloğlu, N. (2007). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 73-114.
- Çelikten, M. (2004). Okul Müdürü Koltuğundaki Kadınlar: Kayseri İli Örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (17), 91-118.
- Demir, C., Yılmaz, M. K. ve Çevirgen, A. (2010). Liderlik Yaklaşımları ve Liderlik Tarzlarına İlişkin Bir Araştırma. Uluslar arası Almanya İşletme Fakültesi Dergisi, 2(1).
- Demir, H. ve Okan, T. (2008). “Etkileşimsel ve Dönüşümsel Liderlik: Bir Ölçek Geliştirme Denemesi”, İstanbul İktisadı Enstitüsü Dergisi, 19 (61), 72-90.
- Demirel, E. T., ve Çakınberk, A. (2010). Örgütsel bağlılığın belirleyicisi olarak liderlik: Sağlık çalışanları örneği.
- Dick, Gavin & Beverly, Metcalfe (2001). Managerial Factors and Organisational Commitment - A Comparative Study of Police Officers and Civilian Staff. International Journal of Public Sector Management. 14(2), 111-129.
- Doğan, S. (2016). Çağdaş liderlik yaklaşımları: vizyoner liderlik-dönüşümcü liderlik-işlemci liderlik. Pegem Atıf İndeksi, 97-141.
- Eraslan, L. (2004). “Liderlik Olgusunun Tarihsel Evrimi, Temel Kavramlar ve Yeni Liderlik Paradigmasının Analizi”. Milli Eğitim Dergisi, 162(3).
- Ersöz, A. G. (1999). Cinsiyet rollerine ilişkin beklenti, tutum, davranışlar ve eşler arası sorumluluk paylaşımı (Kamuda çalışan yönetici kadınlar örneği) Ankara: Kültür Bakanlığı.
- Gürsel, M.(1997). Okul yönetimi. Konya: Mikro Yayınları.
- İşcan, Ö. F. (2006). “Dönüştürücü/Etkileşimci Liderlik Algısı ve Örgütsel Özdeşleşme İlişkisinde Bireysel Farklılıkların Rolü”, Akdeniz Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 6 (11): 160-177.
- Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. (on yedinci baskı). Ankara: Nobel Yayınları
- Karip, E. (1998). Dönüşümcü liderlik. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 4(4), 443-465.
- Kılınç, K. (2009). Dershane ve İlköğretim Öğretmenlerinin Algılarına Göre Yöneticilerinin Liderlik Stilleri: İstanbul İli Anadolu Yakası Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kocacık, F. ve Gökkaya, V. B. (2005). Türkiye’de Çalışan Kadınlar ve Sorunları. Cumhuriyet Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), 195-219.
- Kültür, Y. Z. (2006). Ortaöğretim Kurumlarındaki Yöneticilerin Liderlik Stilleri ve Kişilik Özelliklerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Loke, J.Chıok Foong. (2001) Leadership Behaviours: Effects on Job Satisfaction, Productivity and Organizational Commitment. Journal Of Nursing Management. 9, 191–204.
- Mathews, B. P., & Shepherd, J. L. (2002). Dimensionality of Cook and Wall's (1980) British organizational commitment scale revisited. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 75(3), 369-375.
- Metcalfe, R. J. A. & Metcalfe, B. A. (2000). The transformational leadership questionnaire (Tlq-Lgv): A convergeııt and discrimenent validation study. Leadership ve Organization Developmenl Journal, 21 (6), 280-296.
- O'toole, J. (1999). Leadership A to Z: A guide for appropriately ambitious. San Francisco: Jossey –Bass Publisher
- Şahin, G. (2007). Eğitim Örgütlerinde Kadın Yöneticilerin Yeri ve Kariyer Sorunları. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
- Şahin, S. (2005). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Dönüşümcü ve Sürdürümcü Liderlik Stilleri. Eğitim ve Bilim, 135(30): 39-49.
- Tahaoğlu, F.ve Gedikoğlu, T. (2009). “İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Rolleri.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 58(58), 274-298
- Uçan, M. (2012). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Kadın Yöneticilere Yönelik Tutumları İle Kadın Yöneticilerde Algıladıkları Liderlik Stilleri Arasındaki İlişki: İstanbul İli Kadıköy İlçesi. Yüksek Lisans Tezi, Yedi Tepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
APA | YILDIRIM A, Çelikten Y (2019). Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions. , 404 - 424. 10.17679/inuefd.469874 |
Chicago | YILDIRIM Ahmet,Çelikten Yeliz Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions. (2019): 404 - 424. 10.17679/inuefd.469874 |
MLA | YILDIRIM Ahmet,Çelikten Yeliz Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions. , 2019, ss.404 - 424. 10.17679/inuefd.469874 |
AMA | YILDIRIM A,Çelikten Y Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions. . 2019; 404 - 424. 10.17679/inuefd.469874 |
Vancouver | YILDIRIM A,Çelikten Y Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions. . 2019; 404 - 424. 10.17679/inuefd.469874 |
IEEE | YILDIRIM A,Çelikten Y "Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions." , ss.404 - 424, 2019. 10.17679/inuefd.469874 |
ISNAD | YILDIRIM, Ahmet - Çelikten, Yeliz. "Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions". (2019), 404-424. https://doi.org/10.17679/inuefd.469874 |
APA | YILDIRIM A, Çelikten Y (2019). Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 404 - 424. 10.17679/inuefd.469874 |
Chicago | YILDIRIM Ahmet,Çelikten Yeliz Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.2 (2019): 404 - 424. 10.17679/inuefd.469874 |
MLA | YILDIRIM Ahmet,Çelikten Yeliz Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.2, 2019, ss.404 - 424. 10.17679/inuefd.469874 |
AMA | YILDIRIM A,Çelikten Y Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(2): 404 - 424. 10.17679/inuefd.469874 |
Vancouver | YILDIRIM A,Çelikten Y Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(2): 404 - 424. 10.17679/inuefd.469874 |
IEEE | YILDIRIM A,Çelikten Y "Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.404 - 424, 2019. 10.17679/inuefd.469874 |
ISNAD | YILDIRIM, Ahmet - Çelikten, Yeliz. "Evaluation of Transformational and Transactional Leadership Behaviors of Woman School Administrators According to Teachers' Opinions". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/2 (2019), 404-424. https://doi.org/10.17679/inuefd.469874 |