Yıl: 2019 Cilt: 3 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 484 - 498 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26677/TR1010.2019.174 İndeks Tarihi: 15-04-2020

Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği

Öz:
Bu çalışmada; Cunda Adası’nı ziyaret eden yerli turistlerin, Cunda Adası’na özgü yöreselyiyeceklerin sunulduğu restoranlardaki yöresel yiyecek beğenilerinin, memnuniyete vememnuniyetin, satın alım sonrası davranışlara olan etkilerinin tespit edilmesiamaçlanmaktadır. Bu etkilerin ortaya çıkartılabilmesi adına Cunda Adası restoranlarında bir öntest gerçekleştirilmiş ve yöresel yiyecekler ölçeği oluşturulmuştur. Yöresel yiyecekler, müşterimemnuniyeti ve davranışsal niyetler ile katılımcıların tanımlayıcı özelliklerinin bulunduğuanket 406 yerli turist üzerinde gerçekleştirilmiş ve beklenen etkiler yapısal eşitlik modelivasıtasıyla analize tabi tutulmuştur. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların yöresel yiyecekölçeğinin alt boyutlarından olan yöresel otlar ve deniz ürünlerini beğenilerinin müşterimemnuniyeti üzerinde, müşteri memnuniyetinin ise davranışsal niyetler üzerinde etkili olduğutespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Sosyoloji Davranış Bilimleri

The Effect of Local Food Tastes of Tourists to Behavioral Intentions: The Case of Cunda Island

Öz:
The aim of this study is to determine the effects of local food tastes, satisfaction and satisfaction on the post-purchase behaviors of the local tourists visiting Cunda Island. Cunda Island restaurants were pre-tested and a local food scale was created. A survey on local food, customer satisfaction and behavioral intentions and descriptive characteristics of participants was conducted on 406 domestic tourists and expected effects were analyzed by structural equation model. As a result of analyzes, it has been determined that the taste of local plants and seafood, which are the sub-dimensions of the regional food scale, have an effect on customer satisfaction in customer satisfaction and behavioral intentions.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Sosyoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbıyık, A. ve Coşkun, E. (2013). Eğitsel Sosyal Yazılımların Kabul ve Kullanımına Yönelik Bir Model, AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 4(13).
  • Au, N. and Law, R. (2002). Categorical Classification of Tourism Dining, Annals of Tourism Research, 29(3), 819-833.
  • Baytekin, P. (2005). Toplam Kalite Hedefinde Müşteri Memnuniyetinden Müşteri Sadakatine, Yeni Düşünceler Dergisi, 1(1), 41-52.
  • Bendall-Lyon, D. and Powers, T. L. (2004). The Impact of Structure and Process Attributes on Satisfaction and Behavioral Intentions, Journal of Services Marketing, 18(2), 114-121.
  • Bigne, J. E., Sanchez, M. I. and Sanchez, J. (2001). Tourism Image, Evaluation Variables and After Purchase Behaviour: İnter-Relationship. Tourism Management, 22(6), 607-616.
  • Bozkurt, A., Chao, T. C. and Xu, X. G. (2001). Fluence-To-Dose Conversion Coefficients Based on The VIP-Man Anatomical Model And MCNPX Code For Monoenergetic Neutrons Above 20 Mev, Health Physics, 81(2), 184-202.
  • Chi, C. G. Q., Chua, B. L., Othman, M., and Karim, S. A. (2013). Investigating the Structural Relationships Between Food Image, Food Satisfaction, Culinary Quality and Behavioral Intentions: The Case of Malaysia. International Journal of Hospitality and Tourism Administration, 14(2), 99-120.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik Spss ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Dalgıç, A., Güler, O. ve Birdir, K. (2016). Tripadvisor.com’da Yer Alan Restoran Şikâyetlerinin Analizi: Mersin ve Hatay’da Yöresel Yiyecek Sunan Restoranlara Yönelik Bir Araştırma, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1), 153-173.
  • Deveci, B., Türkmen, S. ve Avcıkurt, C. (2013). Kırsal Turizm ile Gastronomi Turizmi İlişkisi: Bigadiç Örneği, Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, (2), 29-34.
  • Doğdubay, M., Sarıoğlan, M., Saatçi, G. ve Sü Eroz, S. (2011). Destinasyon Pazarlamasında Yerel Yönetimlerin Gastronomik Öğeleri Kullanma Eğilimlerinin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma, V. Ulusal Gastronomi Sempozyumu.
  • Gastronomi Turizmi Derneği, (2018), http://www.gastronomiturizmidernegi.com.tr/ Erişim Tarihi: 02.01.2018.
  • Green, G. P. ve Dougherty, M. L. (2008). Localizing Linkages For Food and Tourism: Culinary Tourism as A Community Development Strategy. Community Development, 39(3), 148-158.
  • Hair Jr, J. F. and Lukas, B. (2014). Marketing Research (Vol. 2). McGraw-Hill Education Australia.
  • Hair Jr, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. and William (1995), Multivariate Data Analysis with Readings. New Jersy: Prentice Hall.
  • Hatipoğlu, A., Zengin, B., Batman, O. ve Şengül, S. (2013). Yöresel Yemeklerin, Kırsal Turizm İşletmeleri Mönülerinde Kullanım Düzeyleri: Gelveri Örneği, Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3(1), 6-11.
  • Heung, V. C and Gu, T. (2012). Influence of Restaurant Atmospherics on Patron Satisfaction and Behavioral Intentions, International Journal of Hospitality Management, 31(4), 1167-1177.
  • İlban, M. O., Bezirgan M. ve Çolakoğlu, F., (2016). Yöresel Yiyeceklerin Turistlerin Davranışsal Niyetlerine Etkisi: Cunda Adası Örneği, 3rd Internatıonal Congress of Tourısm and Management Researches Proceedıng Book. Antalya. 426 – 439.
  • İlban, M. O., Bezirgan, M. ve Çolakoğlu, F. (2015). Termal Otellerde Algılanan Hizmet Kalitesi, Memnuniyet ve Davranışsal Niyetler Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi: Edremit Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27(2), 181-194.
  • Kim, H. K., Lee, T. J. and Yoon, S. H. (2012). Factors Affecting Consumer's Choice of Ethnic Restaurants, Tourism Analysis, 17(3), 377-383.
  • Kim, Y. G., Eves, A. and Scarles, C. (2009). Building A Model of Local Food Consumption on Trips and Holidays: A Grounded Theory Approach, International Journal of Hospitality Management, 28(3), 423-431.
  • Kivela, J. and Crotts, J. C. (2006). Tourism and Gastronomy: Gastronomy's Influence on How Tourists Experience A Destination, Journal of Hospitality and Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • Kozak, M. (2001). Repeaters' Behavior at Two Distinct Destinations, Annals of tourism research, 28(3), 784-807.
  • Lin, I. Y. H. and Mattila, A. S. (2006). Understanding Restaurant Switching Behavior from A Cultural Perspective, Journal of Hospitality ve Tourism Research, 30(1), 3-15.
  • Ling, L. Q., Karim, M. S. A., Othman, M., Adzahan, N. M., and Ramachandran, S. (2010). Relationships Between Malaysian Food Image, Tourist Satisfaction and Behavioural Intention, World Applied Sciences Journal, (Tourism and Hospitality), (10).164-171.
  • Lopez-Guzman, T. and Sanchez-Canizares, S. (2012). Gastronomy, Tourism and Destination Differentiation: A Case Study in Spain, Review of Economics and Finance, 1, 63-72.
  • Mak, A. H., Lumbers, M., Eves, A., and Chang, R. C. (2012). Factors Influencing Tourist Food Consumption, International Journal of Hospitality Management, 31(3), 928-936.
  • Meydan, H. C., ve Şeşen, H. (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Oliver, R. L. (1981). Measurement and Evaluation of Satisfaction Processes In Retail Settings, Journal of retailing.
  • Parasuraman, A., Berry, L. L. and Zeithaml, V. A. (1991). Refinement and Reassessment of The SERVQUAL Scale, Journal of retailing, 67(4), 420.
  • Scherbelleh-Engel, K., ve Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-it Measures. Methods of Psychological Research Online, 2(8), 23-74.
  • Tabachnick and Fidell, (2013). B.G. Tabachnick, L.S. Fidell Using Multivariate Statistics (sixth ed.) Pearson, Boston.
  • TÜİK, (2018). https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=74andlocale=tr Erişim Tarihi: 02.01.2018.
  • Wakefield, K. L. and Blodgett, J. G. (1996). The Effect of The Servicescape on Customers’ Behavioral Intentions in Leisure Service Settings, Journal of services marketing, 10(6), 45-61.
  • Warde, A. (1997). Consumption, Food and Taste. Sage.
  • Yang, J., Gu, Y. and Cen, J. (2011, February). Festival Tourists’ Emotion, Perceived Value, and Behavioral İntentions: A Test of The Moderating Effect of Festivalscape, In Journal of Convention and Event Tourism (Vol. 12, No. 1, pp. 25-44). Taylor and Francis Group.
  • Yetiş, Ş. A. (2015). Kapadokya Yemek Kültürü ve Mustafapaşa Beldesi (Sinasos) Örneği Regional Cuisine, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 12, 19.
  • Yoon, Y. and Uysal, M. (2005). An Examination of The Effects of Motivation and Satisfaction on Destination Loyalty: A Structural Model, Tourism management, 26(1), 45-56.
  • Yoon, Y. S., Lee, J. S. and Lee, C. K. (2010). Measuring Festival Quality and Value Affecting Visitors’ Satisfaction and Loyalty Using A Structural Approach, International Journal of Hospitality Management, 29(2), 335-342.
  • Žabkar, V., Brenčič, M. M. and Dmitrović, T. (2010). Modelling Perceived Quality, Visitor Satisfaction and Behavioural Intentions At the Destination Level, Tourism management, 31(4), 537-546.
  • Zeithaml, V. A. (2000). Service Quality, Profitability, and The Economic Worth of Customers: What We Know and What We Need to Learn, Journal of The Academy of Marketing Science, 28(1), 67-85.
  • Zeithaml, V. A., Berry, L. L. and Parasuraman, A. (1996). The Behavioral Consequences of Service Quality, The Journal of Marketing, 31-46.
APA Çolakoğlu F, ILBAN M (2019). Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği. , 484 - 498. 10.26677/TR1010.2019.174
Chicago Çolakoğlu Fatih,ILBAN MEHMET OGUZHAN Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği. (2019): 484 - 498. 10.26677/TR1010.2019.174
MLA Çolakoğlu Fatih,ILBAN MEHMET OGUZHAN Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği. , 2019, ss.484 - 498. 10.26677/TR1010.2019.174
AMA Çolakoğlu F,ILBAN M Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği. . 2019; 484 - 498. 10.26677/TR1010.2019.174
Vancouver Çolakoğlu F,ILBAN M Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği. . 2019; 484 - 498. 10.26677/TR1010.2019.174
IEEE Çolakoğlu F,ILBAN M "Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği." , ss.484 - 498, 2019. 10.26677/TR1010.2019.174
ISNAD Çolakoğlu, Fatih - ILBAN, MEHMET OGUZHAN. "Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği". (2019), 484-498. https://doi.org/10.26677/TR1010.2019.174
APA Çolakoğlu F, ILBAN M (2019). Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 484 - 498. 10.26677/TR1010.2019.174
Chicago Çolakoğlu Fatih,ILBAN MEHMET OGUZHAN Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi 3, no.3 (2019): 484 - 498. 10.26677/TR1010.2019.174
MLA Çolakoğlu Fatih,ILBAN MEHMET OGUZHAN Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, vol.3, no.3, 2019, ss.484 - 498. 10.26677/TR1010.2019.174
AMA Çolakoğlu F,ILBAN M Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 2019; 3(3): 484 - 498. 10.26677/TR1010.2019.174
Vancouver Çolakoğlu F,ILBAN M Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 2019; 3(3): 484 - 498. 10.26677/TR1010.2019.174
IEEE Çolakoğlu F,ILBAN M "Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği." Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3, ss.484 - 498, 2019. 10.26677/TR1010.2019.174
ISNAD Çolakoğlu, Fatih - ILBAN, MEHMET OGUZHAN. "Turistlerin Yöresel Yiyecek Beğenilerinin Davranışsal Niyetlere Etkisi: Cunda Adası Örneği". Türk Turizm Araştırmaları Dergisi 3/3 (2019), 484-498. https://doi.org/10.26677/TR1010.2019.174