Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 117 - 142 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 15-06-2020

Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar)

Öz:
Bu çalışmada XVI. ve XVII. yüzyıllarda hac yolculuğu veya başka bir amaçlayolu Şam bölgesinden geçen Avrupalı seyyahların kaleme aldıkları seyahatnotlarındaki Şam ile ilgili veriler incelenmiştir. Arnold von Harff, Johannvon Ehrenberg, Salomon Schweigger, Johann Wild, Franz Ferdinand vonTroilo gibi yirmiye yakın seyyahın eserlerinin incelendiği bu araştırmamakalesi, seyyahların gözünden dönemin Şam şehrinin mimari yapıları ileşehir halkının dini yaşamı, sosyal ve kültürel yapısı ve ticari yaşamını konuedinmektedir. Seyyahların şehre girişinden, şehri terk ettikleri zamanakadarki gözlemleri ile yerel halktan duydukları anlatımlarını da kapsayanbilgiler, Şam’ın söz konusu dönemdeki bütüncül resmini oluşturmayıamaçlamaktadır. Ayrıca seyahatnamelerde kent çevresindeki tarımsalfaaliyetler ile şehir halkının demografik durumu dönemin arşiv kayıtlarıylamukayeseli olarak ele alınmıştır.ÖzetAvrupa’dan deniz veya kara yoluyla gelen seyyahlar, belli başlı güzergâhlartakip ederek Doğu’ya gitmenin yollarını aramaktaydılar. Bu yolculuklarınbirçok amacı olmakla beraber, Filistin ve Suriye taraflarına gidenlerekseriyetle hac yolculuğu maksadıyla seyahate çıkmaktaydı. Seyahatlerininbirinci safhasını denizden gitmek isteyenler, Avrupa’nın herhangi bir güneysahilinden başlayarak genellikle Sicilya, Malta, Korfu, Girit ve Rodosadalarına uğramak suretiyle Kıbrıs’a ulaşmaktaydılar. Kıbrıs’tan sonraayrılan iki yoldan daha fazla tercih edileni; Mısır, Filistin, Suriye ve Anadolurotasıdır. Diğeri ise; Antakya’dan başlayarak Halep, Şam, Kudüs veİskenderiye’ye uzanan kuzey-güney yönlü güzergâhtır. Şam şehri her ikiyönden de orta noktada kalmaktadır. Çoğu hac yolcusu olan bu seyyahlarınKudüs’ten sonra Şam’ı da ziyaret etmek istemeleri, bu kentin hemHristiyanlığın bir kısım kutsallarını barındırması hem de söz konusugüzergâhındaki önemli bir ticaret şehri olmasından kaynaklanmaktaydı.Bu çalışmada farklı zamanlarda Şam’ı gezen seyyahların şehir hakkındayazdıkları bilgiler mukayeseli olarak verilmektedir. Ziraseyahatnamelerdeki bilgilerin bazıları örtüşürken, bazılarının birbiriyle tersdüştüğü görülmüştür. Bu durum onların geldikleri coğrafya, inandıklarıdin, iktisadi statüleri gibi kendilerine has hususlardan kaynaklanmaktaydı.Bunun bir sonucu olarak da her gezginin kenti farklı açılardandeğerlendirdiği hatta Şam’ı başka şehirlerle mukayese ederken kendiönceliklerinden yola çıktığı görülmektedir. Söz konusu kıyaslamalar,seyyahın geldiği veya üzerinde tesiri kalan Avrupa ve Osmanlı şehirleriylebüyüklük, su zenginliği veya havası gibi Şam’da öne çıkan özelliklerüzerinden yapılmaktaydı.Bulunduğu coğrafya itibariyle heterojen nüfus yapısına sahip olan Şam’daMüslümanların ve gayrimüslimlerin bir arada yaşadıkları görülmektedir.Etnik olarak ise şehrin temel unsurları olan Arap, Türk, Ermeni, Yahudi gibihalkların yanı sıra, Venedikli, Fransız, İngiliz ve Hollandalılar gibi özellikleticaretle uğraşan insanların da ikamet ettikleri görülmüştür. Şehrindemografik yapısı hakkında seyyahların mübalağalı ve kendi mensupoldukları dini kökendeki halkları ön plana çıkartan bir yaklaşımsergiledikleri tespit edilmiştir.Öncelikli olarak şehrin mimari yapıları ve genel görünümü seyyahlarınnotlarından çıkan unsurlardır. Bunun dışında Şam toplumunun yapısı veiçtimai hayatı söz konusu eserlerde tespit edilen hususlardandır. Bubağlamda seyahatnamelerde ticari yaşam, kentin toplumsal işleyişi vedönemin ticari hareketliliğindeki yeri hakkında tafsilatlı bilgilerbulunmaktadır. Ticaretin, şehir halkının geçiminde ve şehrin gelişmesindeönemli bir faktör olduğu anlaşılmaktadır. Transit ticaret dışında şehrinismiyle anılan kendine özgü dokumaları, kılıcı ve kök boyası, ticarette önplana çıkan ürünler olarak dikkat çekmektedir. Söz konusu ticari özelliklernedeniyle, kent özellikle başta Venedikliler olmak üzere Avrupalı tacirlerinuğrak yeri haline gelmiştir.Seyyahlar ticari yaşamın yanında kentin tarımsal faaliyetlerini degözlemlemişlerdir. Böylece şehir halkının hangi ürünleri yetiştirdikleri vetükettikleri ortaya çıkmaktadır. Seyyahlara göre etrafı surlarla çevrili olanŞam şehri, sulanabilir tarım arazileri ve buna bağlı olarak da şehrin etrafınısaran bahçe ve bostanlık alanları olan verimli geniş bir coğrafyada yeralmakta, buralarda üretilen sebze ve meyvelerin ihtiyaç fazlası da şehirdışına ihraç edilmekteydi. Şehrin verimli bahçelerinde limon, nar, turunç,elma, armut, kayısı, şeftali gibi birçok meyve yetiştirilmekteydi. Şam’danKahire’ye meyve ve sebze gönderildiği, yıllık 100 deve ile gönderilen buürünlerin arasında ceviz, nar, kayısı, incir, şeftali, armut ve elma bulunduğubilgisi Şam’ın yakın uzak birçok kent için iaşe sağladığını göstermektedir.Tamamına yakını Hristiyan olan seyyahlar, Şam’ın Hristiyanlığıngeçmişindeki yerini de ayrıntılarıyla tasvir etmiş ve birçok mabet hakkındabilgiler vermişlerdir. Öyle ki Müslümanların mabetleri ve yaşayışları ileYahudilerin ibadet mekânları da seyyahların eserlerinde tespit edilebilenkonulardır. Bu bağlamda Müslümanların yanı sıra Hristiyan ve Yahudilerinde yoğun olarak yaşadığı ve bu dinlerin izlerinin de yüzyıllar boyuncavarlığını koruduğu anlaşılmaktadır. Bilhassa semâvî dinlere göre insanlığınilk atası olduğuna inanılan Hz. Âdem ve onun çocukları ile ilgili mekânlarınburada olduğu düşüncesi, şehre ayrı bir anlam katmıştır.Şam her ne kadar Müslümanların hâkim olduğu bir şehir olsa da,seyyahların gözlemlerine göre Hristiyanlık tarihi ile ilgili önemli izlertaşımaktadır. Bu izlerin temel olarak buluştuğu nokta Aziz Pavlus’tur. Onunyaşadığı ev, saklandığı arkadaşının evi, vaaz verdiği sinagog, yürüdüğü yolve şehirden kaçtığı yere kadar hemen her nokta seyyahların özelliklegörmeye gayret ettikleri mekânlar arasındaydı. Bu bağlamda Şam’ın Hristiyan hacılar için vazgeçilmez menzillerden birisi olduğu sonucunavarılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Coğrafya Kültürel Çalışmalar

Damascus City through the Eyes of Western Travelers (XVI. and XVII. Centuries)

Öz:
The travel notes on Damascus written by European travellers who travelled through the Damascus region for centuries for the purposes of pilgrim or other were examined in this study. This research article examining the works of nearly twenty travellers such as Arnold von Harff, Johann von Ehrenberg, Salomon Schweigger, Johann Wild, Franz Ferdinand von Troilo deals with the architectural structures of the city of Damascus and the religious life, social and cultural structure and commercial life of the people of the city from the perspectives of travellers. The information, including the observations of the travellers from their entrance to leaving the city, and the statements they heard from the local people, aims to create a holistic picture of Damascus in that period. In addition, in the travel books, the agricultural activities around the city and the demographic situation of the people of the city were handled in comparison with the archive records of the period. Summary Travelers from Europe, by sea or by land, were looking for ways to go to the East, following major routes. Although these journeys had many purposes, those who went to Palestine and Syria were mostly traveling for the purpose of a pilgrimage. Those who want to go from the first phase of their travels to the sea, starting from any southern coast of Europe, usually arrive in Cyprus by visiting the islands of Sicily, Malta, Corfu, Crete and Rhodes. More preferred than the two ways after Cyprus is the route of Egypt, Palestine, Syria and Anatolia. The other is a north-south direction route starting from Antioch and extending to Aleppo, Damascus, Jerusalem and Alexandria. The city of Damascus is in the middle of both ways. The fact that these travellers, who were mostly pilgrims, wanted to visit Damascus after Jerusalem, was due to the fact that this city had both some holy places of Christianity and was an important commercial city on its route. In this study, the information written by travellers who visited Damascus at different times is given comparatively. Because while some of the information in the travel books overlap, some of them are in contradiction with each other. This situation was occurred because of their own issues such as the geography they came from, the religion they believed in, their economic status. As a result of this, it is seen that every traveller evaluated the city from different angles and started their own priorities when comparing Damascus with other cities. These comparisons were based on the prominent features in Damascus, such as size, water richness or air, with European and Ottoman cities that the traveller came in or influenced. Muslims and non-Muslims lived together in Damascus, which had a heterogeneous population structure in terms of its geography. In addition to the people like Arab, Turkish, Armenian, Jewish, which were the main elements of the city, it was observed that especially people engaged in commerce such as Venetian, French, British and Dutch people reside. It was determined that the travellers exhibited an exaggerated approach that emphasized the peoples of their own religious. First of all, the architectural structures and general appearance of the city are the elements of the traveller’s notes. Apart from this, the structure and social life of the Damascus community are among the issues identified in these works. In this context, there is detailed information about the commercial life, the social functioning of the city and its place in the commercial mobility of the period. It is understood that trade was an important factor in the livelihood and development of the city. Apart from transit trade, its unique weavings, sword and madder, which were known by the name of the city, attract attention as the products that stand out in the trade. Due to the mentioned commercial features, the city became a frequent destination for European traders, especially Venetians. In addition to commercial life, travellers also observed the city's agricultural activities. Thus, it turned out what products the local people grew and consumed. According to the travellers, the city of Damascus, which was surrounded by walls, was located in a large fertile geography with irrigable agricultural lands and, consequently, the surpluses of produced vegetables and fruits were also exported outside the city. Many fruits such as lemon, pomegranate, citrus, apple, pear, apricot, peach were grown in the fruitful gardens of the city. Fruits and vegetables were sent from Damascus to Cairo with 100 camels annually included walnuts, pomegranates, apricots, figs, peaches, pears and apples showed that Damascus provided food for many distant cities. Travelers, who were almost all Christians, also described the place of Damascus in the history of Christianity in detail and provided information about many temples. So that the temples and life of Muslims and places of worship of Jews were also subjects that could be identified in the works of travellers. In this context, it is understood that Christians and Jews, as well as Muslims, lived intensely, and the traces of these religions have existed for centuries. The idea that Adam and his children were lived in this place added a different meaning to the city. Although Damascus is a city dominated by Muslims, it carries important traces of the history of Christianity, according to travellers’ observations. The point where these traces meet basically is St. Paul. His home, the house of his friend where he hid, the synagogue he preached, the way he walked, and almost every point from where he escaped from the city was among the places that travellers especially tried to see. In this context, it is concluded that Damascus was one of the indispensable station for Christian pilgrims.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Coğrafya Kültürel Çalışmalar
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Andersen, J., Iversen, V., & Olearius, A. (1669). Orientalische ReiseBeschreibunge: Jürgen Andersen aus Schleßwig der An. Christi 1644 außgezogen und 1650 wieder kommen und Volquard Iversen aus Holstein so An. 1655 außgezogen und 1668 wieder angelanget, Schleßwig: Holwein.
  • Atalar, M. (2015). Osmanlı Devleti'nde Surre-i Hümâyûn ve Surre Alayları, Ankara: DİB Yayınları.
  • Benjamin, T., & Petachia, R. (2013). Ortaçağda İki Yahudi Seyyahın İslam Dünyası Gözlemleri, (N. Aslantaş, Çev.) İstanbul: M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Buzpınar, Ş. T. (2009). Surre. TDV İslam Ansiklopedisi içinde (Cilt. 37, s. 567- 569), İstanbul: TDV İslam Ansiklopedisi.
  • Buzpınar, Ş. T. (2010). Şam (Osmanlı Dönemi). TDV İslam Ansiklopedisi içinde (Cilt. 38, s. 315-320), İstanbul: TDV İslam Ansiklopedisi.
  • Çağlar, Y., & Gülen, S. (2009). Dersaadet'ten Harameyn'e Surr-i Hümayun, İstanbul: Yitik Hazine Yayınları.
  • Çelebi, S. M. (2016). Solakzâde Tarihi, (H. H. Atlı, Dü.) İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları.
  • Ehrenberg, J. v. (1576). Zwo Reise zum heiligen Grab: die Erste deß Edlen vesten Johansen von Ehrenberg, so er sampt andern vom Adel vnd etlichen Niderländern volbracht ... Die ander so Daniel Ecklin von Arow gethan ... Sampt einer kurtzen Beschreibung des gelobten Landts, vnd d. Basel: Apiarius.
  • el-Belâzurî, A. b. (2013). Fütûhu’l-Büldân (Ülkelerin Fetihleri), (M. Fayda, Çev.), İstanbul: Siyer Yayınları
  • Eldem, E., Goffman, D., & Masters, B. (2000). Doğu İle Batı Arasında Osmanlı Kenti. Halep, İzmir, İstanbul, (S. Yalçın, Çev.) Ankara: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Fürer, C. (1646). Christoph Fürers von Haimendorff Reis-Beschreibung in Egypten, Arabien, Palästinam, Syrien etc. mit beygefügter Landtafel, vnd derselben Erklärung, Nürnberg: Endter.
  • Gallica. (2019) Gallica web sitesinden 21 Mayıs 2019 Tarihinde https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b531788403/f1.item adresinden erişildi.
  • Gerlach, S. (2007). Türkiye Günlüğü, İstanbul: Kitap Yayınevi. Gündüz, Ş. (2014). Pavlus Hristiyanlığın Mimarı, Ankara: Ankara Okulu Yayınları.
  • Harff, A. v. (1860 ). Die Pilgerfart des Ritters von Arnold von Harff von Cöln durh İtalien, Syrien, Aegypten, Arabien, Aethiopien, Nubien, Palästina, die Türkei, Frankreich und Spanien, wie er sie in den Jahren 1496 - 1499 vollendet, Cöln: J. M. Heberle.
  • Heyd, W. (2000). Yakın-Doğu Ticaret Tarihi. (E. Z. Karal, Çev.) Ankara: Türk Tariih Kurumu.
  • Ivanov, N. (2013). Osmanlı'nın Arap Ülkelerini Fethi 1516-1574, (R. A. İlyas Kemaloğlu, Çev.) Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Kılınç, A. (2015). Klasik Dönem Osmanlı Devletinde Teşhir Cezası. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 447- 456.
  • Kızıltoprak, S. (2004). Memlük. TDV İslam Ansiklopedisi içinde (Cilt. 29, s. 87-89), İstanbul: TDV İslam Ansiklopedisi.
  • Kütükoğlu, M. (1988). Ahidnâme. TDV İslam Ansiklopedisi içinde (Cilt. 1, s. 536-540), İstanbul: TDV Yayınları.
  • Lewis, B. (2004, Ağustos ). Osmanlı Hakimiyetine Girmesinden Hemen Sonra Dimaşk'tan Bahseden Bir Yahudi Kaynak. (N. Aslantaş, Çev.) Belleten, 68(252), 561-568.
  • Lubenau, R. (2012). Reinhold Lubenau Seyahatnamesi, Osmanlı Ülkesinde 1587-1589 (Cilt I). (T. Noyan, Çev.) İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Özkılınç A., Coşkun A. & Sivridağ A. (2011). 401 Numaralı Şam Livâsı Mufassal Tahrîr Defteri ( 942 / 1535 ) I., Defter-i Hâkânî Dizisi: XVII, Ankara: T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü.
  • Pirenne, H. (2015). Ortaçağ Kentleri, (Ş. Karadeniz, Çev.) İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Raymond, A. (1995). Osmanlı Döneminde Arap Kentleri, (A. Berktay, Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Salihoğlu, M. (2009a). Sâmirî. TDV İslam Ansiklopedisi içinde (Cilt. 26, s. 79- 80), İstanbul: TDV Yayınları.
  • Salihoğlu, M. (2009b). Sâmirîler. TDV İslam Ansiklopedisi içinde (Cilt. 36, s. 79-81), İstanbul: TDV Yayınları.
  • Schulze, H., & Semper, G. (1891). Allgemeine Deutsche Biographie (Cilt. 38), Leipzig: Verlag von Duncker & Humblot.
  • Schweigger, S. (1608). Ein newe Reyßbeschreibung auß Teutschland Nach Constantinopel und Jerusalem : Darinn die gelegenheit derselben Länder, Städt, Flecken, Gebew etc. d. innwohnenten Völcker Art, Sitten, Gebreuch, Trachten, Religion vnd Gotteßdienst etc. Nürnberg: Lantzenberger .
  • Simeon, P. (2016). Polonyalı Bir Seyyahın Gözünden 16. Asır Türkiyesi, (H. D. Andreasyan, Çev.) İstanbul: Köprü Kitap Yayınevi.
  • Sndys, G. (1669). Sandys eines Engellanders Reise durch Europam, Asiam und Africam gethan und mit 26 Kuppferstücken gezieret, Franckfurt: Schiele.
  • Szantyr K. (2005). Lexikon der Geschichte, Paderborn: Voltmedia. Şafakçı, H. (2018). Osmanlı Döneminde Cüzzamlıların Tecrit Edildiği Miskinler Tekkesi'nin Konya Örneği, Vakıflar Dergisi 50, 117-135.
  • Schedel, H., Wolgemut, M (1493). Registrum huius operis libri cronicarum cu figuris et ymagibus ab inicio mudi, Nuremberge, Consummatum autem duodecima mensis Julij. Anno salutis nostre. Nürnberg: Sebaldi Schreyer & Sebastiani kamermaister.
  • Tansel, S. (2016). Yavuz Sultan Selim. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Tomar, C. (2010). Şam. TDV İslam Ansiklopedisi içinde (Cilt 38, s. 311-315). İstanbul: TDV Yayınları.
  • Troilo, F. F. (1676). Orientalische Reisebeschreibung, Dresden.
  • Türkoğlu, A. E. (2006). Geçmişte ve Günümüzde Antakya'da Hristiyanlık, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Valle, P. D. (1674). Der Pilgram Reiss-beschreibung in die Orientalische Laender. Genf: In Verlegung Johann-Hermann Wiederholds.
  • Wild, J. (1613). Neu Reysebeschreibung eines gefangenen Christen. Nürnberg.
  • Wright, T. (1848). Early travels in Palestine : comprising the narritives of Arculf, Willibald, Bernhard, Saewulf, Sigurd, Benjamin of Tudela, Sir John Maundeville, de la Brocquière, and Maundrell, London.
  • Yazıcı, T. (1995). Emeviyye Camii. TDV İslam Ansiklopedisi içinde (Cilt. 11, s. 108-109), İstanbul: TDV Yayınları.
  • Yıldırım, M. (2003). Tarihsel Süreç İçerisinde Ortodoks Hristiyanlıktaki Patrikler. Çukurova Üniversitesi İlhiiyat Fakültesi Dergisi, 3(2), 233- 250.
APA İSTEK E (2020). Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar). , 117 - 142.
Chicago İSTEK Emrah Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar). (2020): 117 - 142.
MLA İSTEK Emrah Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar). , 2020, ss.117 - 142.
AMA İSTEK E Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar). . 2020; 117 - 142.
Vancouver İSTEK E Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar). . 2020; 117 - 142.
IEEE İSTEK E "Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar)." , ss.117 - 142, 2020.
ISNAD İSTEK, Emrah. "Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar)". (2020), 117-142.
APA İSTEK E (2020). Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar). İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 117 - 142.
Chicago İSTEK Emrah Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar). İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 9, no.1 (2020): 117 - 142.
MLA İSTEK Emrah Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar). İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, vol.9, no.1, 2020, ss.117 - 142.
AMA İSTEK E Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar). İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2020; 9(1): 117 - 142.
Vancouver İSTEK E Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar). İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2020; 9(1): 117 - 142.
IEEE İSTEK E "Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar)." İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9, ss.117 - 142, 2020.
ISNAD İSTEK, Emrah. "Batılı Seyyahların Gözüyle Şam (Dımaşk) Şehri (XVI ve XVII. Yüzyıllar)". İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 9/1 (2020), 117-142.