Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 398 - 416 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 15-06-2020

Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri

Öz:
Beden-zihin-ruh müdahalelerinin amacı, çeşitli tekniklerle bireyin bedenine,zihnine ve ruhuna yönelik farkındalık geliştirmesidir. Bu teknikler bireyinsorunlarının çözümüne yardım ederek, bireyin güçlenmesini ve olumluyönde değişimini desteklemektedir. Çalışmanın temel amacı, beden-zihinruh müdahalelerinin neler olduğunun belirtilmesi ve sosyal hizmetuygulamalarında bireyin sorunlarının çözümüne olan katkısınınincelenmesidir. İnsanlar yaşamlarının belli dönemlerinde sorunlarlakarşılaşmaktadır. Sorunlar karşısında kimi zaman bireyin var olan baş etmestratejileri etkisiz kalmaktadır. Bu anlamda bireyin mevcut sorunlarınınçözümünde bedene-zihne ve tine yapılan müdahalelerin birey üzerindeoldukça olumlu etkilerinin olduğu yapılan pek çok araştırmaylasaptanmıştır. Beden-zihin-ruh teknikleri, sosyal hizmet, psikoloji vehemşirelik gibi bazı alanlarda müracaatçılar ve hastalar üzerindeuygulanmıştır. Çalışmada öncelikle bireyin bütüncül değerlendirilmesindefiziksel, sosyal, bilişsel, duyuşsal ve tinsel alan kavramlarına yer verilmiştir.Daha sonra ise bu beş alanla yakından temas halinde olan beden-zihin-ruhteknikleri açıklanmıştır. Son olarak ise sosyal hizmet uygulamalarındabeden-zihin-ruh müdahaleleri incelenmiştir.ÖzetBeden-zihin ve ruh birbiriyle bağlantı içindedir ve bu alanların birbiriyleuyum içinde olması bireyin iyilik hali üzerinde oldukça etkilidir. Bedenzihin-ruh müdahalelerinde amaç, bireyin bedenine-zihnine ve ruhuna ilişkinfarkındalık geliştirmesidir. Bireyin herhangi bir sorunla karşılaştığındabedenine-zihnine-ruhuna yönelik farkındalık geliştirmesi, sorunla dahaetkili bir şekilde baş edebilmesine de olanak sağlamaktadır. Kimi zamanbirey, olumsuz yaşam olayları karşısında savunmasız kalabilmekte ve etkilibaş etme stratejileri kullanamayarak sorunun içinde düğümlenmektedir. Budurumda birey profesyonel yardım ihtiyacı duymaktadır. Özellikle sonzamanlarda uluslar arası literatüre bakıldığında, bireyin yaşadığı sorunlarınçözümüne yardımcı olacak beden-zihin-ruh müdahalelerinin önemineyoğun bir şekilde yer verildiği görülmektedir. Bu müdahalelere özelliklepsikiyatri ve psikoloji disiplinlerinde uzun yıllar önce yer verilmesinerağmen, sosyal hizmet uygulamalarındaki geçmişi oldukça yenidir. Sosyalhizmet mesleği, bireyi bütüncül bir şekilde değerlendiren bir meslektir. Bubağlamda bireyin fiziksel, duyuşsal, bilişsel, sosyal ve tinsel alanlardaderinlemesine bir şekilde ele alınması ve bu alanların tümünde sorunlarınındeğerlendirilmesi gerekmektedir. Bireyin fiziksel alanı, öz bakım, egzersiz,beslenme, uyku, boş zaman etkinliklerini vb. içeren alandır. Sosyal alan, aile,arkadaş, akraba ve diğer insanlarla ilişkilidir. Duyuşsal alan, öz farkındalıkve hissetme kapasitesi ile ilgilidir. Bilişsel alan, bireyin problem ve çatışma çözme becerilerini vb. içermektedir. En çok ihmal edilen alanlardan biri olantinsel alan ise bireyin içsel alanındaki duygu, düşünce ve inançlarıylailgilidir. bireyin tüm bu alanlarına ilişkin farkındalığı aynı zamanda birbütün olarak kendisine ilişkin farkındalığı anlamına gelmektedir. Bireyin,yaşadığı sorunların, zorlu yaşam süreçlerinin bedenine, bilişseline,duyuşsalına, sosyaline ve tinseline etkisinin farkına varması aynı zamandasorunlarla etkili bir şekilde baş edebilmesinde de son derece önemlidir.Beden-zihin-ruh müdahaleleri de bireyin fiziksel, bilişsel, duyuşsal, sosyalve tinsel alanıyla ilişkilidir. Özellikle son zamanlarda bireyi çevreleyenstresörlerle, hastalıklarla mücadelede, fiziksel ve mental iyilik halininartırılmasında zihnin rolü üzerinde durulmaktadır. Çünkü bireyinduygularının ve düşüncelerinin fiziksel sağlığı üzerinde oldukça önemlietkileri bulunmaktadır. Bu bağlamda zihnin, tinin ve bedenin bir bütünolarak değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu şekilde bütüncüldeğerlendirmede kullanılan teknikler sosyal hizmetin temelyaklaşımlarından biri olan güçlendirme yaklaşımının özüne de vurguyapmaktadır. Beden-zihin-ruh uygulamaları beden, beyin, akıl ve davranışarasındaki etkileşimlere odaklanmaktadır. Beden-zihin-ruhmüdahalelerinde kullanılan tekniklerden bazıları, meditasyon, yoga,akupunktur, farkındalık çalışmaları, tinsel temelli teknikler,rahatlama/gevşeme egzersizleri, rahatlama temelli terapiler, hareketterapileri ve konsantrasyon temelli terapilerdir. Bu uygulamalar aynızamanda tamamlayıcı ve alternatif uygulamalardır. Amaç, beden-zihin-ruharasındaki dengenin ve ilişkinin sağlanmasıdır.Sosyal hizmet uygulamada biyo-psiko-sosyal perspektifin öneminivurgulayan ve bireyi çevresi içinde ele alarak değerlendiren bir meslektir.Sosyal hizmet alanında yapılan çalışmalar incelendiğinde oldukça sınırlısayıda çalışmanın müdahale yaklaşımı olarak biyo-psiko-sosyal-duyuşsaltinsel yaklaşımından yararlandığı görülmektedir. Ancak beden-zihin-ruhmüdahalelerinin, müracaatçıyı güçlendirdiği, müracaatçıdaki olumludeğişimi desteklediği ve kendi kendine yardımı destekleyerekmüracaatçının sorumluluk almasına olanak sağladığı bilinmektedir. Sonyıllarda sosyal hizmet literatüründe, sosyal hizmet uzmanlarınınmüracaatçıların sorunlarını ve gereksinimlerini değerlendirmede, yardımsunmada farklı yolları ve teknikleri öğrenmeye ihtiyaç duyduğubelirtilmektedir. Sosyal hizmet uzmanları bireyin ihtiyaçlarınınkarşılanmasına, iyilik hallerinin artırılmasına yardımcı olmak için değişentoplum düzeninde kendisini yenilemek ve geliştirmek durumundadır. Diğerbir deyişle müracaatçıya daha etkili hizmet sunabilmek için bilgirepertuarını yenilemek ve geliştirmek durumundadır. Sosyal hizmet mesleğiher ne kadar bütüncül değerlendirmenin önemine vurgu yapsa daTürkiye’deki sosyal hizmet müdahaleleri değerlendirildiğinde beden-zihinruh müdahalelerinin hiç kullanılmadığı ya da çok az kullanıldığıbilinmektedir. Bununla birlikte son yıllarda sosyal hizmet uygulamalarındabireyin tinsel alanının önemine vurgu yapan araştırmaların sayısında artış olduğu görülmektedir. Hem müracaatçının hem de sosyal hizmetuzmanının bedenine, zihnine ve tinseline yönelik farkındalığı müdahalesürecinde oldukça anlamlı
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji Aile Çalışmaları

Body-Mind-Spirit Interventions In Social Work Practices

Öz:
The purpose of body-mind-spirit interventions is to raise awareness of the body, mind and spirit of the individual through various techniques. These techniques include helping the individual to solve their problems and supporting the individual's empowerment and positive change. The aim of the study is to determine what the body-mind-spirit interventions are and to examine the individual’s contribution to the solution of the problems in social work practices. People face problems in certain periods of their lives. Sometimes the existing coping strategies of the individual are ineffective. In this sense, it has been determined by several studies that interventions to the body, mind and spirit have positive effect in solving the existing problems of the individual. Body-mind-spirit techniques have been applied to clients and patients in some areas such as social work, psychology and nursing. In this study, physical, social, cognitive, affective and spiritual field concepts are included in the holistic evaluation of the individual. Then, body-mind-spirit techniques which are in close contact with these five areas are explained. Finally, body-mind-spirit interventions in social work practices were examined. Summary Body-mind and spirit are interconnected, and the harmony of these areas with each other is highly effective on the individual's well-being. In bodymind-spirit interventions, the aim is to raise awareness about the body-mind and spirit of the individual. When the individual encounters any problem, raising awareness of his or her body-mind-spirit also enables him or her to cope with the problem more effectively. Sometimes, the individual can be vulnerable to negative life events and cannot be able to use effective coping strategies and they are knotted in the problem. In this case, the individual needs professional help. Especially recently when being looked at the international literature it is seen that the importance of body-mind-spirit interventions that will help to solve the problems that experienced by the individual has been intensely included. Although these interventions were included in psychiatry and psychology disciplines many years ago, their history in social work practices is quite new. The social work profession is a profession that evaluates the individual in a holistic way. In this context, the individual needs to be handled in depth in the physical, affective, cognitive, social and spiritual areas and the problems in all of these areas should be evaluated. The physical area of the individual is the area that includes selfcare, exercise, nutrition, sleep, leisure, etc. activities. Social space is related to family, friends, relatives and other people. Affective space is about self awareness and capacity to feel. Cognitive space includes the individual's problem and conflict resolution skills and etc. Spiritual space which is one of the most neglected spaces, is about the feelings, thoughts and beliefs of the individual's inner field. The individual's awareness of all these areas also means his or her awareness of himself or herself as a whole. Awareness of the problems experienced by the individual and the effect of difficult life processes on the body, cognitive, affective, social and spiritual is also very important in dealing with the problems effectively. Body-mind-spirit interventions are also related to the physical, cognitive, affective, social and spiritual space of the individual. Especially recently, the role of the mind has been emphasized in combating stressors and diseases surrounding the individual and increasing physical and mental well-being, because the emotions and thoughts of the individual have significant effects on the physical health. In this context, the mind, spirit and body must be evaluated as a whole. In this way, the techniques used in holistic evaluation also emphasize the essence of the empowerment approach, which is one of the basic approaches of social work. Body-mind-spirit practices focus on interactions between body, brain, mind and behavior. Some of the techniques used in body-mind-spirit interventions are meditation, yoga, acupuncture, awareness exercises, spiritual-based techniques, relaxation / relaxation exercises, relaxation-based therapies, movement therapies, and concentration-based therapies. These practices are also complementary and alternative practices. The aim is to provide balance and relationship between body-mind-spirit. Social work is a profession that emphasizes the importance of the biopsycho-social perspective in practice and evaluates the individual by considering it in its environment. When the studies in the field of social work are analyzed, it is seen that a very limited number of studies use the bio-psycho-social-affective-spiritual approach as an intervention approach. However, it is known that body-mind-spirit interventions strengthen the patient, support the positive change in the patient, and enable the patient to take responsibility by supporting self-help. In recent years, in the social work literature, it is stated that social workers need to learn different ways and techniques in evaluating the problems and needs of the patients and providing assistance. Social workers need to renew and improve themselves in a changing society in order to help meet the individual's needs and increase their well-being. In other words, they have to renew and improve their knowledge repertoire in order to provide more effective service to the client. Although the social work profession emphasizes the importance of holistic assessment, when social work interventions in Turkey are evaluated, it is known that body-mind-spirit interventions have never been used or used very little. However, in recent years, there has been an increase in the number of studies emphasizing the importance of the individual's spiritual space in social work practices. Both the client's and the social worker's awareness of her or his body,
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgül Gök, F. (2018). Şizofreni Tanısı Olan Bireylerin Ebeveynlerinin Yaşantılarının Güçlendirme Yaklaşımı Çerçevesinde İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Baldacchino, D. ve Draper, P. (2001). Spiritual coping strategies: A review of the nursing research literature. Journal of Advanced Nursing, 34(6): 833-841.
  • Benson, H., Beary, J. F., & Carol, M. P. (1974). The relaxation response. Psychiatry, 37, 37-46.
  • Bo, A., Mao, W., & Lindsey, M. A. (2017). Effects of mind–body interventions on depressive symptoms among older Chinese adults: a systematic review and meta‐analysis. International Journal of Geriatric Psychiatry, 32(5), 509-521.
  • Boynton, H. M. (2014). The healthy group: A mind–body–spirit approach for treating anxiety and depression in youth. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 33(3-4), 236-253.
  • Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822-848.
  • Cawley, N. (1997). An exploration of the concept of spiritually. International Journal of Palliative Nursing, 3: 31-36.
  • Chesney, M.A., & Straus, S.E. (2004). Complementary and alternative medicine: the convergence of public interest and science in the United States. Medical Journal of Australia, 181(6), 335-336.
  • Cook, C.A. L., Becvar, D.S., & Pontious, S.L. (2000). Complementary alternative medicine in health and mental health: Implications for social work practice. Social Work in Health Care, 31(3), 39-57.
  • Cramer, H., Lauche, R., Langhorst, J., & Dobos, G. (2013). Yoga for depression: A systematic review and meta‐analysis. Depression and Anxiety, 30(11), 1068-1083.
  • Creswell, J. D. (2017). Mindfulness interventions. Annual Review of Psychology, 68, 491-516.
  • Crisp, B. R. (2010). Spirituality and Social Work. Farnham, UK: Ashgate. Derezotes, D.S. (2000). Advanced Generalist Social Work Practice. Sage Publications.
  • Eisenberg, D.M., Davis, R.B., Ettner, S.L., Appel, S., Wilkey, S., Van Rompay, M., & Kessler, R.C. (1998). Trends in alternative medicine use in the United States, 1990-1997. Journal of American Medical Association, 280, 1569-1575.
  • Finger, W., & Arnold, E.M. (2002). Mind-body interventions: Applications for social work practice. Social Work in Health Care, 35(4), 57-78.
  • Fisher, J.W. (2009). Getting the balance: assessing spirituality and well‐being among children and youth. International Journal of Children's Spirituality, 14(3), 273-288.
  • Froeliger, B., Garland, E.L., & McClernon, F.J. (2012). Yoga meditation practitioners exhibit greater gray matter volume and fewer reported cognitive failures: results of a preliminary voxel-based morphometric analysis. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2012, 1-8.
  • Gillum, T.L., C.M. Sullivan and D.I. Bybee (2006). The Importance of Spirituality in the Lives of Domestic Violence Survivors. Violence Against Women, 12, 240–50.
  • Gitterman, A., & Germain, C.B. (2008). The Life Model of Social Work Practice: Advances in Theory and Practice (3rd ed.). New York: Columbia University Press.
  • Kate, N., Grover, S., Parmanand, K., Nehra, R. (2014). Relationship of quality of life with coping and burden in primary caregivers of patients with schizophrenia. International Journal of Social Psychiatry, 60(2), 107-116
  • Kimbrough, E., Magyari, T., Langenberg, P., Chesney, M., & Berman, B. (2010). Mindfulness intervention for child abuse survivors. Journal of Clinical Psychology, 66(1), 17-33.
  • King, A.P., Erickson, T.M., Giardino, N. D., Favorite, T., Rauch, S.A., Robinson, E., Kulkarni, M. ve Liberzon, I. (2013). A pilot study of group mindfulness‐based cognitive therapy (MBCT) for combat veterans with posttraumatic stress disorder (PTSD). Depression and Anxiety, 30(7), 638-645.
  • Lee, M.Y., Chan, C.C., Leung, P.P., & Ng, S.M. (2018). Integrative Body-MindSpirit Social Work: An Empirically Based Approach to Assessment and Treatment. Oxford University Press.
  • Liao, M.Y. (2019). Integrating body–mind–spirit services used by women experiencing intimate partner violence: A case study in Taiwan. International Social Work, 62(2), 549-566.
  • Libby, D.J., Pilver, C.E., & Desai, R. (2013). Complementary and alternative medicine use among individuals with posttraumatic stress disorder. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 5(3), 277- 285.
  • Liu, C., Beauchemin, J., Wang, X., & Lee, M.Y. (2018). Integrative bodymind-spirit (I-BMS) interventions for posttraumatic stress disorder (PTSD): A review of the outcome literature. Journal of Social Service Research, 44(4), 482-493.
  • Morone, N.E., & Greco, C.M. (2007). Mind–body interventions for chronic pain in older adults: A structured review. Pain Medicine, 8(4), 359-375.
  • Moyers, B. (2012). Healing and the Mind. New York: Doubleday.
  • Niles, B.L., Klunk-Gillis, J., Ryngala, D.J., Silberbogen, A.K., Paysnick, A., & Wolf, E.J. (2012). Comparing mindfulness and psychoeducation treatments for combat-related PTSD using a telehealth approach. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 4(5), 538-547.
  • Rees, B., Travis, F., Shapiro, D., & Chant, R. (2013). Reduction in posttraumatic stress symptoms in congolese refugees practicing transcendental meditation. Journal of Traumatic Stress, 26(2), 295–298.
  • Sharma, M., & Haider, T. (2013). Tai Chi as an alternative or complementary therapy for patients with depression: a systematic review. Journal of EvidenceBased Complementary & Alternative Medicine, 18(1), 43-49.
  • Sheridan, M. J. (2004). Predicting the use of spiritually-derived interventions in social work practice. A survey of practitioners. Journal of Religion and Spirituality in Social Work, 23(4), 5–25.
  • Spinazzola, J., Rhodes, A. M., Emerson, D., Earle, E., & Monroe, K. (2011). Application of yoga in residential treatment of traumatized youth. Journal of the American Psychiatric Nurses Association, 17(6), 431-444.
  • Taylor, S., Thordarson, D.S., Maxfield, L., Fedoroff, I.C., Lovell, K., & Ogrodniczuk, J. (2003). Comparative efficacy, speed, and adverse effects of three PTSD treatments: exposure therapy, EMDR, and relaxation training. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71(2), 330-338.
  • Tuncay, T. (2009). Genç kanser hastalarının hastalık anlatılarının güçlendirme yaklaşımı temelinde analizi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(2), 69- 88.
  • Tuncay, T. (2007). Kronik hastalıklarla başetmede tinsellik. Sağlık ve Toplum Dergisi, 17(2), 13-20.
  • Vis, J., & Boynton, H. M. (2008) Spirituality and transcendent meaning making: Possibilities for enhancing posttraumatic growth. Journal of Religion and Spirituality in Social Work: Social Thought, 27(1–2), 69–86.
  • Walker, D. F., Reid, H. W., O’Neill, T., & Brown, L. (2009). Changes in personal religion/spirituality during and after childhood abuse: A review and synthesis. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 1(2), 130–145.
  • Wallace, K.G. (1997). Analysis of recent literature concerning relaxation and imagery interventions for cancer pain. Cancer Nursing, 20(2), 79-87.
  • Yeung, A., Slipp, L., Niles, H., Jacquart, J., Chow, C. L., Fava, M., Denninger, J.W., Benson, H. ve Fricchione, G.L. (2014). Effectiveness of the relaxation response-based group intervention for treating depressed Chinese American immigrants: a pilot study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 11(9), 9186-9201.
APA AKGÜL GÖK F, ARSLAN ÖZDEMİR E (2020). Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri. , 398 - 416.
Chicago AKGÜL GÖK Fulya,ARSLAN ÖZDEMİR Ezgi Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri. (2020): 398 - 416.
MLA AKGÜL GÖK Fulya,ARSLAN ÖZDEMİR Ezgi Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri. , 2020, ss.398 - 416.
AMA AKGÜL GÖK F,ARSLAN ÖZDEMİR E Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri. . 2020; 398 - 416.
Vancouver AKGÜL GÖK F,ARSLAN ÖZDEMİR E Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri. . 2020; 398 - 416.
IEEE AKGÜL GÖK F,ARSLAN ÖZDEMİR E "Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri." , ss.398 - 416, 2020.
ISNAD AKGÜL GÖK, Fulya - ARSLAN ÖZDEMİR, Ezgi. "Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri". (2020), 398-416.
APA AKGÜL GÖK F, ARSLAN ÖZDEMİR E (2020). Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 398 - 416.
Chicago AKGÜL GÖK Fulya,ARSLAN ÖZDEMİR Ezgi Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 9, no.1 (2020): 398 - 416.
MLA AKGÜL GÖK Fulya,ARSLAN ÖZDEMİR Ezgi Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, vol.9, no.1, 2020, ss.398 - 416.
AMA AKGÜL GÖK F,ARSLAN ÖZDEMİR E Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2020; 9(1): 398 - 416.
Vancouver AKGÜL GÖK F,ARSLAN ÖZDEMİR E Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2020; 9(1): 398 - 416.
IEEE AKGÜL GÖK F,ARSLAN ÖZDEMİR E "Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri." İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9, ss.398 - 416, 2020.
ISNAD AKGÜL GÖK, Fulya - ARSLAN ÖZDEMİR, Ezgi. "Sosyal Hizmet Uygulamalarında Beden-Zihin-Ruh (Tin) Müdahaleleri". İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 9/1 (2020), 398-416.