Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine

Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 435 - 467 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 15-06-2020

Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine

Öz:
Bu makale, Fred M. Donner’in VII. yüzyılda İslâmî hareketin doğuşu veyayılmasına ilişkin tezi ile Batı ilim dünyasında buna yöneltilen eleştirileriele almaktadır. Konuya giriş bağlamında Donner’in akademik hayatı,çalışmaları, metodolojisi ve başarısı hakkında kısaca bilgi verilmekte,bilahare İnananlar Hareketi adını verdiği tezi ve hareketin tarihsel bağlamdahızla genişlemesinin dinamiklerine ilişkin görüşleri ortaya konulmaktadır.Donner’in temel tezi şudur: Hz. Muhammed (SAV.) dinî bir lider olarakİslâm’ı benimseyen putperest geçmişli insanların yanı sıra Yahudi veHristiyanları da içine alan monoteist ve ekümenik karakterli dinî bir hareketbaşlatmıştır. Ona göre hareketin başlangıçtaki amacı ayrı bir inanç topluluğuoluşturmak değil, dindar yaşam biçimine dayalı tevhit akidesini ihyaetmekti. İnananlar Hareketi yaklaşık yüz yıl sonra, Emevî HalifesiAbdülmelik b. Mervân döneminde, Yahudiler ve Hristiyanları dışlayarak,Müslüman toplum olarak bildiğimiz tek ve ayrı bir inanç grubu hâlinedönüşmüştür. Makalenin ilerleyen kısımlarında Donner’in tezine yönelikBatı’daki reaksiyonlara temas edilmekte, son olarak da eleştirel tahlillere yerverilmektedirÖzetBatı dünyasında XVIII. yüzyıldan itibaren Müslüman toplumun ortayaçıktığı tarihi, kültürel, iktisadi ve coğrafi koşullarla ilgili yapılan akademikçalışmalar, nitelik ve nicelik olarak oldukça ileri seviyelere ulaşmıştır. ŞikagoÜniversitesi Yakın Doğu profesörlerinden Fred M. Donner, VII. yüzyıldaİslâmî toplumunun doğuşu ve yüz yıl gibi bir sürede Endülüs’ten OrtaAsya’ya uzanan çok geniş coğrafyaya yayılmasına yönelik çalışmalarıyla bualana önemli katkı sağlamıştır. Bu makalede ilkin Hz. Muhammed’in (SAV.)VII. yüzyılda Orta Arabistan’da başlattığı hareketle ilgili tezleri ele alınacak,bilahare Batı ilim dünyasındaki reaksiyonlara ve eleştirel tahlillerimize yerverilecektir. Donner Aydınlanma’dan itibaren Batı’da gelişen seküler veeleştirel tarih yazıcılığının temel paradigmalarına bağlı olarak çalışan,dolayısıyla İslâm toplumunun erken dönemiyle ilgili yapılacakaraştırmaların dokümanter kaynaklara dayandırılması gerektiği kanaatinitaşıyan bir tarihçidir.İslâm’ın kökenlerine ve ilk yüzyılına ait bilgilerin büyük bir kısmının dahasonraki nesillerin rivâyetlerine dayanması, günümüze ulaşan en erkenkaynaklarla olayların cereyan ettiği zaman dilimi arasındaki aralığınyaklaşık 150 ila 200 yıldan fazla olması, ayrıca rivâyetlerin kendi içinde çelişkiler veya efsanevî bilgiler içermesi, Donner’i mevcut İslâmikaynaklardaki ihbarî bilgilere karşı ihtiyatlı bir tutum geliştirmeye sevketmiştir. Ancak o, İslâmî rivâyetlerdeki geleneksel anlatıyı benimseyenmüsteşriklerle bu anlatıyı kurtuluş tarihinin tezahürleri olarak değerlendiripkökten reddeden revizyonistler arasında bir denge kurmaya çalışmıştır.Donner’in temel tezleri şu şekilde özetlenebilir: “Hz. Muhammed’in VII.yüzyılın başlarında başlattığı “İnananlar Hareketi”, tek Tanrı inancınadayanan dinî bir hareketti. Hareketin mensupları Kur’an’a inananmuvahhitler, Yahudiler ve teslisi reddeden Hristiyanlardan müteşekkildi.Hz. Muhammed’in amacı ayrı bir inanç grubu teşkil etmek değil, dindar vedürüst bir yaşam esasına dayalı tevhit inancını yeniden ihya etmekti. İlkinananlar, tevhit inancı, ahiret inancı, kurtuluşa ermek için erdemli biryaşam sürmek ve kıyamet saatinin yakınlığına inanmak gibi müştereközellikler taşıyorlardı. Müslümanlardan başka Yahudiler ve Hristiyanlarhareketin ana bileşenini teşkil ettiğinden Hz. Peygamber bu üç dininekümenik lideri idi. Topluluk üyelerini tanımlamak için kullanılankelimeler, İslâm’ın haricindeki diğer din mensuplarını dışlayacak şekildeanlam daralmasına maruz kalmıştır. Yahudi ve Hristiyanlar için Hz.Muhammed’in Medine toplumundaki siyasî liderlik veya arabuluculuk rolüsorun teşkil etmemişti. Zira bu türden arabuluculuk misyonu o coğrafyadakadîm zamanlardan bu yana sürekli çatışan toplumun aşina olduğu birşeydi.İslâm’ın doğduğu çağda, geniş toplum nübüvvet inancına sahip olduğu içinYahudi ve Hristiyanlar, Kur’an’da Allah’tan vahiy alan ve peygamberlerinsonuncusu olduğunu ileri süren, insanları Allah’ın vahyi etrafındatoplanmaya davet eden bir liderin nübüvvet iddiasını sorun olarakgörmemişlerdi. Kur’an’da yer alan Yahudilik ve teslis inancına yönelik ağıreleştiriler, çoğunluğu okur-yazar olmayan toplum tarafından bilinmediğiiçin ciddi bir problem teşkil etmemişti. Dolayısıyla inananlar topluluğunungayrimüslim mensupları Hz. Muhammed’i Hz. İbrahim, Musa, Davud vediğer kadîm peygamberler silsilesinin bir halkası olarak görmektezorlanmamışlardı. Çok dinli bir yapıdan oluşan bu toplum, Hz.Peygamber’in vefatından sonra fetihlerle hızla genişlemiş, yaklaşık yüz yıliçinde İspanya’dan Hindistan’a kadar uzanan geniş bir coğrafyayayayılmıştır. Bu hızlı yayılmanın esas itici gücünü, hareketin ekümenikkarakteri oluşturmuştur. İnananlar Hareketi başladığı tarihten yaklaşık yüzyıl sonra, Emevî Halifesi Abdülmelik b. Mervân döneminde, Yahudiler veHristiyanları dışlayarak, Müslüman toplum olarak bildiğimiz tek ve ayrı birinanç grubu hâline dönüşmüştür.Donner’e göre XIX. yüzyıldan itibaren milliyetçi ideolojiyi benimsemiş Batılıilim adamları İslâm’ın genişlemesini genellikle “Arap fethi” olarakadlandırarak bu ekümenik hareketin içindeki dinî sâiki görmektezorlanmıştır. Ona göre, hangi sâikle olursa olsun, İslâm’ın ortaya çıkışınıaçıklamada ganimet arzusu, iklim değişimi veya yeni bir hiyerarşik sosyal örgütlenme biçimine duyulan ihtiyaç gibi sadece maddi faktörler üzerineodaklanmak, metodolojik anlamda indirgemeci ve dengesiz bir yaklaşımdır.Batı’da Donner’in tezlerini eleştirenlerden biri revizyonistlerin öncülerindenPatricia Crone’dır. Crone, Donner’in varsayımlara dayandırdığı tezininkapsayıcı ve müsamahalı yönünden dolayı Amerika’nın liberal çevrelerinecazip gelebileceğini, ancak tarih ilmine katkısının çok fazla olmadığını ilerisürmüştür. Erken dönem İslâm tarihine ilişkin haricî kaynaklar konusunayoğunlaşmış müsteşriklerden Robert Hoyland ise Donner’in söz konusueserinin akademik n
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi

About Fred McGraw Donner's Thesis on Islamic Historiography and the Movement of Believers

Öz:
This paper discusses Fred M. Donner’s thesis on the rise and spread of Islamic movement in the 7th century and assesses criticism towards the movement in the Western science world. It initially provides brief information about Donner’s academic life, works, methodology and success and then reveals the views on his thesis called the Movement of Believers and the dynamics of rapid expansion of the movement within the historical context. Donner’s main argument is that Muhammad as a religious leader had initiated a monotheist and an ecumenist religious movement consisting of the Muslims of pagan background along with the Jews and Christians. According to him, the initial aim of the movement was to revive pietistic monotheism rather than to create a separate community of believers. Almost a century later, the Movement of Believers became a single and an exclusive belief group which we now know as Muslim community, by excluding the Jews and Christians in the reign of Umayyad Caliph Abdulmalik b. Marwan. The subsequent sections of the paper touch upon reactions against Donner’s thesis in the West and finally give place to critical analyses. Summary Since the beginning of the 19th century, Western academic studies on the emergence of Muslim society along with its historical, cultural, geographic and economic conditions have significantly increased in quality and quantity. Fred M. Donner, a professor of Near Eastern History at the University of Chicago, attempts to provide an important contribution to these studies with his research on the rise of Islam in the seventh century and its rapid expansion into vast areas from Andalusia to Central Asia over a period of a few hundred years. This paper firstly discusses Donner’s main thesis with regard to the movement Muhammad (pbuh) initiated in seventh century central Arabia and then assesses the reaction against them in Western scholarship as well as our critical analysis. Donner is a scholar who adopted the Western paradigms of secular and critical historiography developed after the Enlightenment. He is of the conviction that research about the early periods of Islamic history should be based on documentary evidence. Most of the information concerning the origins of Islam, and in particular its first hundred years, is based on the narrations of later generations and there is a gap of more than 150 years between the events and their earliest written records; the narrative texts contain contradictions or myths. This likely led to Donner developing a cautious stance towards ikhbari information (narrations based on hearsay) in the Islamic sources. However, he stakes out a position between the orientalists who accepted the traditional Muslim account of Islamic origins and the revisionist scholars, who radically reject this narrative as the manifestation of salvation history. Donner’s main thesis can be summarized as follows: At the beginning of the 7th century, Muhammad started a "believers' movement" that was monotheistic, pietistic and religious in nature. Among the followers of this nascent movement were the Qur’anic monotheists, Jews and non-trinitarian Christians. Muhammad’s objective was not to create a distinct religious entity, but rather to spark a revival of pietistic monotheism. The earliest believers thought of themselves as a group or community with the belief in monotheism and the hereafter and the proximity of doomsday. Since the movement included Jews and Christians apart from the Muslims, Muhammad was accepted as the ecumenical leader of the believers. The words used to describe the members of this community lost their inclusive meaning so as to exclude the Jews and Christians from the community. The political leadership or mediating role of Muhammad in the Medina community was accepted by the Jews and Christians; this kind of mediation was familiar to the tribalistic society which often faced internal turmoil in that region since ancient times. During the rise of Islam, Jews and Christians living in the wider society who held the belief in prophecy, neither saw Muhammad’s assertion of prophecy as a problem nor rejected the Qur’anic view that he was receiving revelation as the last Messenger of God. Qur’anic criticism leveled against aspects of Judaism and the idea of the Trinity did not pose a serious dilemma, as most of it was not known to the illiterate society. Therefore, the non-Muslim members of the community of believers did not find it difficult to put Muhammad on the same chain as their revered patriarchs of old: Abraham, Moses, David, and so on. After the death of the Prophet, the multi-religious society expanded very rapidly with conquests and over nearly a century covered an area stretching from Spain to Central Asia. The main driving force of this rapid spread was the ecumenical character of the movement. Almost a century later, during the reign of Umayyad Caliph Abdulmalik ibn Marwan, the Jews and Christians were excluded from the believers’ movement and became a single exclusive belief group, which we now know as Muslims. According to Donner, the Western scholars who adopted nationalist ideology since the beginning of the 19th century had hardly seen the religious motivation within this ecumenical movement, often calling the expansion of Islam the “Arab conquest.” To him, it would be methodological reductivism and an imbalanced approach, if one focuses only on material factors for the rise of Islam, such as the desire for spoils, climate change or the need for a new hierarchical form of social organization. One of the prominent figures who criticized Donner's thesis is Patricia Crone. Crone, as one of the pioneering revisionist scholars in the West, argues that Donner's thesis was based on assumptions and it may appeal deeply to American liberals because of its inclusive and tolerant nature. However, it does not contribute much to historical scholarship. It leaves something to be desired. Besides, Robert Hoyland, an orienta
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Âlûsî, Şehabeddin Mahmûd (t.y). Rûḥu’l-meʿânî fî tefsîri’l-Kurʾâni’l-ʿazîm ve’ssebʿi’l-mesânî. I-XXX. Beyrut: Dâru ihyâi’t-türasi’l-arabiy.
  • Başaran, Ezgi. (2010, 31 Ekim). Donner: Hz. Muhammed 3 Dinin lideriydi. Radikal. Erişim Adresi: http://www.radikal.com.tr/hayat/hzmuhammed-3-dinin-lideriydi-1026539/.
  • Belâzûrî, Ahmed b. Yahyâ b. Câbir. (1996). Ensabu’l-Eşrâf. I-XIII. Thk. Suheyl Zekkâr-Riyâd ez-Zerkelî. Beyrut.
  • Belâzûrî, Ahmed b. Yahyâ b. Câbir. (1987). Fütûhu’l-Büldân. Thk. Abdullah Enis e-Tabbâ-Ömer Enis et-Tabbâ. Beyrut.
  • Bell, Richard. (1926). The Origin of Islam in its Christian Environment. London: Macmillan.
  • Beyhakî, Ebû Bekr b. Ahmed. (1985). Delâʾilü’n-nübüvve. I-VII. Thk. Abdülmu‘tî Kal‘acî. Beyrut.
  • Brown, Jonathan. (2009). Hadith Muhammad’s Legacy in the Medieval and Modern World. Oxford: Oneworldbooks.
  • Carrillo, Uadalupe. (2015, 3 Mart). Stanford fellow delves into archival materials that shed new light on the early days of Islam. Erişim Adresi: https://news.stanford.edu/2015/03/03/early-days-islam030315/.
  • Cobb, Paul M. (2012). Introduction: Narratives of Fred McGraw Donner. Paul M. Cobb (ed.). The Lineaments of Islam, Studies in Honor of Fred McGraw Donner. (s. 1-12). Leiden: Brill.
  • Crone, Patricia ve Cook, Michael. (1977). Hagarism: the Making of Islamic World. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Crone, Patricia. (2010, 10 Haziran). Among the Believers: A New. Look at the Origins of Islam. Tablet Magazine. Erişim Adresi: http://tabletmag.com/jewish-news-and-politics/42023/among-thebelievers.
  • Donner, Fred M. (1981). The Early Islamic Conquests. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
  • Donner, Fred M. (1989). The Role of Nomads in the Near East in Late Antiquity. F.M. Clover-R. S. Humphreys (eds). Tradition and Innovation in Late Antiquity içinde (s. 73-85). Madison: University of Wisconsin Press.
  • Donner, Fred M. (1998). Narratives of Islamic Origins: The Beginnings of Islamic Historical Writing. Princeton, New Jersey: Darwin Press.
  • Donner, Fred M. (2002). Seeing the Origins of Islam in its Historical Perspective. First Wadie Jwaideh Memorial Lecture, Indiana University. Erişim Adresi: http://www.indiana.edu/~nelc/events/documents/Jwaideh/jwaideh _lecture_2002.pdf.
  • Donner, Fred M. (2002-2003): From Believers to Muslims: Confessional SelfIdentity in the Early Islamic Community. Al-Abhath 50-51, 9-53.
  • Donner, Fred M. (2008). The Qur’ān in Recent Scholarship-Challenges and Desiderata. Gabriel S. Reynolds (ed.). The Qur’ān in its Historical Context içinde (s. 29-50). London: Routledge.
  • Donner, Fred M. (2010). Muhammad and the Believers, At the Origins of Islam. Cambridge: Harvard University Press.
  • Donner, Fred M. (2011a). Modern Approaches to Early Islamic History. C. Robinson (ed.). The New Cambridge History of Islam içinde (cilt 1, s. 629-631). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Donner, Fred M. (2011b). The Historian, the Believer, and the Qur’ān, Gabriel Said Reynolds (ed). New Perspectives on the Qur’ān: The qur’an in its Historiacl Context 2 içinde (s. 25-37). London: Routledge.
  • Donner, Fred M. (2013). How Ecumenical was Islam. The Department of Near Eastern Languages and Civilization at the Univeristy of Washington, the Eleventh Farhat J. Zaideh Distinguished Lecture in Arab and Islamic Studies. 5-25. Erişim Adresi: https://nelc.washington.edu/sites/nelc/files/documents/events/ziad eh_2013_booklet_fred_donn er_edits428.pdf.
  • Donner, Fred M. (2015). The Study of Islam’s Origins since W. Montgomery Watt’s Publications. University of Edingburg. Erişim Adresi: https://www.ed.ac.uk/files/atoms/files/professor_fred_donner.pdf.
  • Görke, Andreas-Motzki, Harald ve Shoeler, Gregor. (2012). First Century Sources for the Life of Muhammad? A Debate. Der Islam 89 (2), 2- 59.
  • Habîb, Kemal es-Saîd, (2002). el-Ekalliyât ve’s-Siyâset fi'l-Hibreti'l-İslamiyye, Kahire: Mektebetu’l-Medbûlî.
  • Hamidullah, Muhammed. (1985). el-Vesâiku’s-siyasiyye li ahdi’n-Nebevî ve’lHalîfeti’r-Râşide. Beyrut: Daru’n-Nefâis.
  • Hamidullah, Muhammed. (1980). İslam Peygamberi. I-II. İstanbul: İrfan Yayınevi.
  • Harvey, Van A. (1996). The Historian and the Believer: The Morality of Historical Knowledge and Christian Knowledge. Urbana and Chicago: University Illinois Press.
  • Hawting, Gerald R. (2002). The Idea of Idolatry and the Emergence of Islam: From Polemic to History. Cambridge: Cambridge Univesity Press.
  • Hoyland, Robert. (1997). Seeing Islam as others saw it. Princeton, New Jersey: Darwin Press.
  • Hoyland, Robert. (2007). Writing the Biography of the Prophet Muhammad: Problems and Solution. History Compass 5 (2), 581-602.
  • Hoyland, Robert. (2012). Review of Muhammad and the Believers. International Journal of Middle East Studies 44 (3), 573-576.
  • Humphreys, R. Stephen. (1991). Islamic History: A Framework for Inquiry. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
  • İbn Hişâm, Ebû Muhammed Abdulmelik b. Hişâm el-Himyerî. (1955). esSîretu’n-Nebeviyye. I-II. Thk. Mustafa es-Sakkâ, İbrahim el-Ebyari, Abdülhafiz Şelebt. Mısır.
  • İbn Kesir, Ebu’l-Fidâ İsmail. (1997). Tefsîrü’l-Ḳurʾâni’l-ʿazîm, I-V. Thk. Sami b. Muhammed es-Selame. Riyad.
  • İbn Manzûr, Muhammed b. Mukerrem. (1999). Lisanu’l-Arab, Beyrut: Daru İhyai Turasi’l-Arabi.
  • İbn Sa’d, Ebû Abdullah Muhammed b. Sa’d. (1968). et-Tabakâtü’l-Kebîr, IVIII. Thk. İhsan Abbas. Beyrut.
  • Jeffery, Arthur. (2000). “The Quest for Historical Muhammad”. The Quest for Historical Muhammad. Ed. Ibn Warraq. 327-348. New York: Prometheus Books.
  • Judd, Steven C. (2011). Review of Muhammad and the Believers. Journal of the American Academy of Religion 79 (3), 762-765.
  • Koren, Judith ve Nevo, Yehuda D. (1991). Methodological Approaches to Islamic Studies. Der Islam 68, 88-89.
  • Korkmaz, Ayşenur ve Karasu, Hanife. (2012, Ekim). Muhammed ve İnançlılar Hareketi. Haksöz Haber. Erişim Adresi: https://www.haksozhaber.net/okul/muhammed-ve-inanclilarhareketi-7119yy.htm
  • Nevo, Yehuda D. (1994). Towards A Prehistory Of Islam”, Jerusalem Studies of Arabic and Islam 17, 108-141.
  • Noth, Albrecht ve Conrad, Lawrence I. (1994). The Early Arabic Historical Tardition: A Source Critical Study. Trc. Michael Bonner. Princeton, New Jersey: Darwin Press.
  • Schacht, Joseph. (1975). The Origins of Muhammadan Jurisprudence. Oxford: the Clarendon Press.
  • Schoeler, Gregor. (2013). The Biograph of Muhammad: Nature and Authencticitiy. London: Roudledge.
  • Sezgin, Fuad. (2015). Arap-İslâm Bilimleri Tarihi, cilt. 1 (2 bs). İstanbul: Fuad Sezgin İslâm Bilim Tarihi Araştırmaları Vakfı Yayınları.
  • Taberî, Muhammed b. Cerîr. (t.y.). Târîhu’l-ümem ve’l-mülûk, I-VI. Beyrut. Taberî (2001). Câmiʿu’l-beyân ‘an tevîl-i âyi’l-Kur’an. I-XXVI. Thk. Abdullah b. Abdu'l-Muhsin et-Türkî. Kahire.
  • Tannous, Jack (2011). Review of Muhammad and the Believers: At the Origins of Islam. Expositions 5 (2), 126-141.
  • Torrey, Charles Cutler (1933). The Jewish Foundation of Islam. New York: Jewish Institute of Religion Press.
  • Vâkidî, Ebû Abdullah b. Ömer b. el-Vâkıd el-Eslemî. (1989). Kitabu’l-Megâzî. I-III. Thk. Marsden Jones. Beyrut.
  • Wansbrough, John (1977). Qur’anic Studies. Oxford University Press.
  • Watt, W. Mongtomery (1990). The Reliability of Ibn İshaq’s Sources. W. Montgomery Watt, Early Islam: Collected Articles içinde (s. 13-23). Edingburg: Edingburg University Press.
APA ÇOLAK Y (2020). Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine. , 435 - 467.
Chicago ÇOLAK Yaşar Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine. (2020): 435 - 467.
MLA ÇOLAK Yaşar Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine. , 2020, ss.435 - 467.
AMA ÇOLAK Y Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine. . 2020; 435 - 467.
Vancouver ÇOLAK Y Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine. . 2020; 435 - 467.
IEEE ÇOLAK Y "Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine." , ss.435 - 467, 2020.
ISNAD ÇOLAK, Yaşar. "Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine". (2020), 435-467.
APA ÇOLAK Y (2020). Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 435 - 467.
Chicago ÇOLAK Yaşar Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 9, no.1 (2020): 435 - 467.
MLA ÇOLAK Yaşar Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, vol.9, no.1, 2020, ss.435 - 467.
AMA ÇOLAK Y Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2020; 9(1): 435 - 467.
Vancouver ÇOLAK Y Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2020; 9(1): 435 - 467.
IEEE ÇOLAK Y "Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine." İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9, ss.435 - 467, 2020.
ISNAD ÇOLAK, Yaşar. "Fred McGraw Donner’in İslâm Tarihçiliği ve İnananlar Hareketi Tezi Üzerine". İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 9/1 (2020), 435-467.