Yıl: 2019 Cilt: 7 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 222 - 227 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 25-06-2020

THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE

Öz:
Aim:In this study, our objective was to find out the opinion of the parents, whose children participated in the school milk project program (SMP), and to determine the acceptability of this program in the society.Materials and Methods:Ultra-heat treated (UHT) milk (200ml) was distributed to 6,5 million students in the second half of the 2013-2014 school year by the ministry. This study was conducted to find out the opinion of the families of children, who participated in the SMP in Malkara / Tekirdağ. For this purpose, a questionnaire containing 13 questions wasused.Results:The educational status of parents were as follows: 1.47% illiterate; 35.8% primary school graduates; 12.9% secondary school graduates; 28.7% high school graduates and 20.79% university graduates. A total of 73.16% of children have breakfast on a regular basis. Regarding the weekly milk consumption of children; 6.38% did not drink milk at all; 37.32% 1-3 days, 19.64% 4-6 days and 36.6% used to consume milk every day. 91.49% of parents were informed about SMP and 99.51% stated that they filled a permission form. 83.63% of parents believed that SMP was necessary and 16.37% believed that it was not necessary. 98.36% of parents gave a positive answer and 1.64% gave a negative answer to the question about the contribution of SMP to the growth of children. 66.78% of the participating parents believed and 33.22% did not believe that milk is protective against diseasesinolderages.Conclusion:The School Milk Project gained families’ acceptance and contributes to the healthy and balanced nutrition of children from the low-income segment.
Anahtar Kelime:

İlköğretim Okullarında Uygulanan Okul Sütü Projesi ve Ebeveynlerin Konu Hakkındaki Görüşleri

Öz:
Amaç:Bu çalışmada, okul sütü programı (OSP)’na dahil olan çocukların ailelerinin uygulama hakkındaki düşüncelerini öğrenmek ve toplumdaki kabul edilebilirliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Materyal ve Metot:Bakanlık tarafından 2013-2014 eğitim döneminin ikinci yarısında 6.5 milyon öğrenciye, 200 ml ultra yüksek ısılı (UHT) süt dağıtımı yapılmıştır. Bu çalışma 2014 yılında Tekirdağ, Malkara ilçesinde yaşayan ve OSP’ ne dahil olan çocukların ailelerinin, OSP hakkında düşüncelerini öğrenmek için 13 soruyu içeren anket yöntemi uygulanarakyapılmıştır. Bulgular:Ailelerin eğitim durumları; %1.47 okur-yazar değil, %35.8 ilkokulmezunu,%12.9ortaokulmezunu,%28.97lisemezunu,% 20.79 üniversite mezunudur. Çocukların %73.16’sı sabahları kahvaltı etmektedir. Çocuklarda haftalık süt tüketimine bakıldığında, hiç süt tüketmeme %6.38, 1-3 gün tüketme %37.32, 4-6 gün tüketme %19.64, her gün tüketme %36.6 oranında süt tüketmişlerdir.Ailelerin%91.49’uOSPhakkındabilgisahibidirve %99.51’i form doldurularak izinlerinin alındığını belirtmişlerdir. OSP gerekliliği konusunda velilerin %83.63’ü gerekli, %16.37’si gerekli olmadığını düşünmüştür. Veliler OSP çocuğun büyümesine katkısı sorusuna %98.36’sı evet, %1.64’ü hayır cevabı vermiştir. OSP anketine katılan ailelerin %66.78’i sütün ileri yaşlarda kronik hastalık önleyici olduğunu düşünürken, %33.22’si soruya hayır cevabıvermiştir. Sonuç:Okul sütü projesinin aileler tarafından kabul görmekte ve gelir düzeyi düşük ailelerde çocukların sağlıklı ve dengeli beslenmesine katkıda bulunmaktadır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Bundak R, Neyzi O, Günöz H, Darendeliler F. Büyüme-gelişme ve bozuklukları. Neyzi O, Ertuğrul T. Pediatri: Nobel kitabevi.2002;79-120.
  • 2. Arslan N. Oyun çocuğu ve okul öncesi çocuk beslenmesi, sağlıkta ve hastalıkta çocuk beslenmesi, Ed: Ayşe Selimoğlu. Akademi yayınevi;2002.
  • 3. Irmak H, Kesici C, Kahraman N. Türkiye’de okul çağı çocuklarında (6-10 yaş gurubu) büyümenin izlenmesi (TOÇBİ) projesi araştırma raporu.2011;3-71.
  • 4. Black RE, Williams SM, Jones IE, Goluding A. Children who avoid drinking cow milk have low dietary calcium intakes and poor bone health. Am J Clin Nutr.2002;76(3):675-90.
  • 5. Chitra U, Reddy CR. The role of breakfast in nutrient intake of urban school-children, Public Health Nutr. 2007;10(1):55-8.
  • 6. Mc Cance and Widdowson’s. The composition of foods, Fourth Edition, Elsevies/ North-Holland Biomedical Pres, London,1988;26.
  • 7. Blissett J. Relationships between parenting style, feeding style and feeding practices and fruit and vegetable consumption in early childhood. Appetite. 2011;57(3):826-31.
  • 8. Anonim.2016 yılı okul sütü programı. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Hayvancılık Genel Müdürlüğü. 2016;23.
  • 9. Centers for Disease Control and Prevention (CDC), school health guidelines to promote healthy eating and physical activity. MMWR Recomm Rep. 2011;16;60(RR-5):1-76.
  • 10. Pearson N, Biddle SJH, Gorely T. Family correlates of berakfast consumption among children anf adolescents, a systematic review, Appetite. 2009;52(1):1-7.
  • 11. Nahcivan NÖ. Bir ilköğretim okulundaki öğrencilerde süt tüketimi durumu. Sted.2016;15:38-44.
  • 12. Güzeler N, Özbek Ç. Okul sütü programı: Mersin ili örneği. Çukurova Tarım Gıda Bilimleri Dergisi 2018;33(1):7-17.
  • 13. Nicklas TA. Calcium intake trends and health consequences from chilhood through adulthood. J Am Coll Nutr.2003;22(5):340-56.
  • 14. Altındal G, Gül M, Ertan P. Okul sütü programına velilerin yaklaşımı: İsparta ili örneği. Türk tarım-gıda bilim ve teknolojisi dergisi.2017;5(6):646-52.
  • 15. Ayberk E. Kahramanmaraş ili kentsel alanda süt ve süt ürünlerine ilişkin tüketici davranışlarının belirlenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. 2011; Kahramanmaraş.
  • 16. Mutagava CMD. Development of scholl milk in Tanzania. In paper presented at the 3rd International Scholl Milk Conference, Kunming,2005;11:14.
APA TÜFEKCİ S, TÜFEKCİ B, TOPÇU B (2019). THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE. , 222 - 227.
Chicago TÜFEKCİ SİNAN,TÜFEKCİ Bilge Sertel,TOPÇU Birol THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE. (2019): 222 - 227.
MLA TÜFEKCİ SİNAN,TÜFEKCİ Bilge Sertel,TOPÇU Birol THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE. , 2019, ss.222 - 227.
AMA TÜFEKCİ S,TÜFEKCİ B,TOPÇU B THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE. . 2019; 222 - 227.
Vancouver TÜFEKCİ S,TÜFEKCİ B,TOPÇU B THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE. . 2019; 222 - 227.
IEEE TÜFEKCİ S,TÜFEKCİ B,TOPÇU B "THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE." , ss.222 - 227, 2019.
ISNAD TÜFEKCİ, SİNAN vd. "THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE". (2019), 222-227.
APA TÜFEKCİ S, TÜFEKCİ B, TOPÇU B (2019). THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE. Namık Kemal Tıp Dergisi, 7(3), 222 - 227.
Chicago TÜFEKCİ SİNAN,TÜFEKCİ Bilge Sertel,TOPÇU Birol THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE. Namık Kemal Tıp Dergisi 7, no.3 (2019): 222 - 227.
MLA TÜFEKCİ SİNAN,TÜFEKCİ Bilge Sertel,TOPÇU Birol THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE. Namık Kemal Tıp Dergisi, vol.7, no.3, 2019, ss.222 - 227.
AMA TÜFEKCİ S,TÜFEKCİ B,TOPÇU B THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE. Namık Kemal Tıp Dergisi. 2019; 7(3): 222 - 227.
Vancouver TÜFEKCİ S,TÜFEKCİ B,TOPÇU B THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE. Namık Kemal Tıp Dergisi. 2019; 7(3): 222 - 227.
IEEE TÜFEKCİ S,TÜFEKCİ B,TOPÇU B "THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE." Namık Kemal Tıp Dergisi, 7, ss.222 - 227, 2019.
ISNAD TÜFEKCİ, SİNAN vd. "THE SCHOOL MILK PROJECT CONDUCTED IN PRIMARY SCHOOLS AND PARENTS’ POINT OF VIEWS ON THE ISSUE". Namık Kemal Tıp Dergisi 7/3 (2019), 222-227.