Yıl: 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 380 - 389 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17681/hsp.454678 İndeks Tarihi: 26-06-2020

Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri

Öz:
ÖZAmaç: Bu çalışmanın amacı hemşire akademisyenlerin maneviyat / manevi bakım algıları ve manevi bakım yeterliliklerini saptamak ve arasındaki ilişkiyi belirlemektir.Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişkisel tipteki araştırma Haziran – Eylül 2017 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırmanın örneklemine dört üniversiteden 202 akademisyen alındı. Verilerin toplanması için hemşire akademisyenleri tanıtıcı bilgi formu, Maneviyat Ve Manevi Bakım Dereceleme Ölçeği ve Manevi BakımYeterlilik Ölçeği kullanıldı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi, Pearson Korelasyon Analizi, Mann Whitney U Testi ve Kruskall Wallis analizi kullanıldı.Bulgular: Akademisyenlerin yaş ortalaması 36,14±8,91 ve %96’sı kadındır. Akademisyenlerin tamamı hasta bireye manevi bakım vermenin ve hemşirelik eğitiminde manevi bakım eğitiminin gerekli olduğunu belirtmiştir. Akademisyenlerin %68,8’i ders içeriklerinde manevi bakım konusuna yer verdiklerini, %56,4’ü derslerinde manevi bakımla ilgili hemşirelik tanılarına yer verdiği ancak %44,6’sı öğrencilerinin hemşirelik bakım planını hazırlarken ilişkili tanıları kullanmadıklarını belirtmiştir. Maneviyat ve Manevi Bakım Dereceleme Ölçeği ve Manevi Bakım Yeterlilik Ölçeği arasında orta derecede pozitif ilişki saptandı (r= 0,404, p< 0,001).Doktor öğretim üyesi akademik ünvanına sahip olanların, klinik uygulamalarda hasta bireye manevi bakım verme konusunda öğrencileri yönlendirenlerin, ders içeriklerinde manevi bakım konusuna ve manevi bakıma ilişkin hemşirelik tanılarına yer verenlerin Maneviyat ve Manevi Bakım Dereceleme Ölçeği ve Manevi Bakım Yeterlilik Ölçeği madde puan ortalamaları istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek bulundu.Sonuç: Holistik bakımın bir parçası olan manevi bakımın eğitim içeriğinin hazırlanması ve sunulmasında aktif sorumlulukları olan hemşire akademisyenlerin manevi bakıma ilişkin geniş bir bakış açısına sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Maneviyat / manevi bakım algılarında olduğu gibi bu bakımı sunma konusundaki yeterlilik algılarının geliştirilmesine gereksinim duyulmaktadır
Anahtar Kelime:

Nursing Academicians’ Perceptions of Spirituality and Spiritual Care and Their Competence in Spiritual Care

Öz:
ABSTRACTPurpose: The aim of this study was to describe nursing educators’ perceptions of spirituality and spiritual care and their spiritual care competence, and to determine the relationship between them.Materials and Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted between Jun and September 2017. The sample was composed of 202 academicians from four universities. For data collection, the nursing academician information form, Spirituality and Spiritual Care Rating Scale, and the Spiritual Care Competency Scale were used. For data analysis, the descriptive statistics, the test of significant difference between two means, Pearson Correlation Analysis, the Mann Whitney U Test, and Kruskall Wallis Analysis were used.Results: The mean age of the academicians was 36.14 ± 8.91 years, and 96% were female. All stated that it was necessary to give spiritual care to patient individual and to provide education in spiritual care in nursing training. According to their statements, 68.8% of the academicians included the topic of spiritual care in their course content and 56.4% included nursing diagnoses relating to spiritual care in their lessons, but 44.6% did not use the related diagnoses when preparing students’ nursing care plans. A medium level positive correlation was found between item scores on two scales (r=0.404, p<0.001). The mean two scales item scores of those with the academic status of assistant professor those who advisedstudents on giving spiritual care to patients during clinical practice, and those who included spiritual care and nursing diagnoses regarding spiritual care in their course content were found to be statistically significantly higher (p<0,05).Conclusion: It was concluded that nurse academicians who had active responsibilities for preparing and presenting educational content on spiritual care, which is a part of holistic care, had a broad view of spiritual care. A need was felt for developing both perceptions of competence in providing this care and perceptions of spirituality and spiritual care
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Ross L, McSherry W, Giske T, Van Leeuwen R, Schep-Akkerman A, Koslander T, et al. Nursing and midwifery students' perceptions of spirituality, spiritual care, and spiritual care competency: A prospective, longitudinal, correlational European study. Nurse Educ Today. 2018; 67: 64-71.
  • 2. Meyer CL. How effectively are nurse educators preparing students to provide spiritual care? Nurse Educ. 2003; 28: 185- 90.
  • 3. Nardi D, Rooda L. Spirituality-based nursing practice by nursing students: an exploratory study. J Prof Nurs. 2011; 27(4): 255-63.
  • 4. Cooper KI, Chang E, Sheehan A, Johnson A. The impact of spiritual care education upon preparing undergraduate nursing students to provide spiritual care. Nurse Educ Today. 2013; 33: 1057-61.
  • 5. ICN (2012) Code of Ethics. International Council of Nurses. [Cited: July 16, 2018]. Available from: http://www.icn.ch/images/stories/docume nts/ about/icncode_english.pdf
  • 6. American Nurses Association (ANA). 2016. Nurses’ Roles and Responsibilities in Providing Care and Support at the End of Life. [Cited: July 16,2018]. Available from: https://www.nursingworld.org/~4af078/gl obalassets/docs/ana/ethics/endoflifepositionstatement.pdf
  • 7. Position on the Role of Nurses in the Practice of Complementary & Integrative Health Approaches (CIHA). 2016. [Cited: July 16, 2018]. Available from: http://www.ahna.org/Resources/Pub lications/PositionStatements
  • 8. Erdemir F. Hemşirelik el tanıları kitabı. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul, 2012: sy: 447-455.
  • 9. Yönetmelik. 2011. http://www.turkhemsirelerdernegi.o rg.tr/tr/yasa-veyonetmelikler/yonetmelikler/19-nisan2011-hemsirelik-yonetmeligindedegisiklik-yapilmasina-dairyonetmelik.aspx. Erişim tarihi: 16.07.2018.
  • 10. Hemşirelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (HUÇEP) 2014, http://www.hemed.org.tr/images/stories/h ucep-2014-pdf.pdf Erişim tarihi: 16.07.2018.
  • 11. Johnson PT, Cheshire M, Wood F.G, Dunn LL, Ewell PJ. Daily spiritual experiences of nurse educators and relationship to depression and health. J Christ Nurs 2016; 33(3): 179-83.
  • 12. Ergül Ş, Bayık A. Hemşirelik ve manevi bakım. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2004; 8(1); 37-45.
  • 13. Riklikiene O, Vozgirdiene I, Karosas LM, Lazenby M. Spiritual care as perceived by Lithuanian student nurses and nurse educators: A national survey. Nurse Educ Today. 2016; 36: 207-13.
  • 14. Dağhan S. Nursing students’ perceptions of spirituality and spiritual care; an example of Turkey. J Religion and Health. 2018; 57(1): 420-30.
  • 15. Sağkal Midilli T, Kalkım A, Dağhan Ş. Spiritual care related opinions andpractices of nursing students. International Journal of Human Sciences. 2017;14(1):666-77.
  • 16. Kalkim A, Sağkal Midilli T, Baysal E. An investigation of the perceptions and practices of nursing students regarding spirituality and spiritual care. Religions. 2016; 7(101): 1-13.
  • 17. Kalkim A, Sagkal Midilli T, Daghan S. Nursing students’ perceptions of spirituality and spiritual care and their spiritual care competencies. J Hosp Palliat Nurs. 2018; 20(3): 286-95.
  • 18. Connors J, Good P, Gollery T. Using innovative teaching strategies to improve nursing student competence and confidence in providing spiritual care. Nurse Educ. 2017; 42(2): 62-4.
  • 19. Kroning BM, Yoon D. Student perspective improves spiritual care curriculum. J Christ Nurs. 2017; 34(4): E53-E55.
  • 20. Caldeira S, Figueiredo AS, da Conceição AP, Ermel C, Mendes J, Chaves E, et al. Spirituality in the undergraduate curricula of nursing schools in Portugal and SãoPaulo-Brazil. Religions 2016; 7(134): 1-9.
  • 21. Cone PH, Giske T. Teaching spiritual care – a grounded theory study among undergraduate nursing educators. Journal Clin Nurs. 2012; 22: 1951–60.
  • 22. Taylor EJ, Testerman N, Hart D. Teaching spiritual care to nursing students: An integrated model. Journal of Christian Nursing 2014; 31(2): 94–9.
  • 23. Bennett V, Thompson M. Teaching spirituality to student nurses. J Nurs Educ Pract. 2015; 5(2): 26–33.
  • 24. Ku Y. What are the professional skills for spiritual nursing? JOJ Nurse Health Care 2017; 1(2): 001-002.
  • 25. Esin MN. Örnekleme. Erdoğan S., Nahcivan N., Esin N, editörler. Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri; 2014. s. 189.
  • 26. Azarsa T, Davoodi A, Khorami Markani A, Gahramanian A, Vargaeei A. Spiritual wellbeing, attitude toward spiritual care and its relationship with spiritual care competence among critical care nurses. J Caring Sci. 2015; 4(4): 309-20.
  • 27. Ergül Ş, Temel AB. Maneviyat ve Manevi Bakım Dereceleme Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirliği. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007: 23(1); 75-87.
  • 28. Daghan S, Kalkim A, Sağkal Midilli T. Psychometric evaluation of the Turkish form of the spiritual care competence scale. J of Religion and Health. 2019: 58(1); 14-27.
  • 29. Yilmaz M, Gurler H. The efficacy of integrating spirituality into undergraduate nursing curricula. Nurs Ethics. 2014; 21(8): 929-45.
  • 30. Wallace M, Campbell S, Grossman SC, Shea JM, Lange JW, Quell TT. Integrating spirituality into undergraduate nursing curricula. Int J Nurs Educ Scholarsh. 2008, 5, Art.10.
  • 31. Burkhart L, Schmidt W. Measuring effectiveness of a spiritual care pedagogy in nursing education. J Prof Nurs. 2012; 28(5): 315–21. 32. Timmins F, Murphy M, Neill F, Begley T, Sheaf G. An exploration of the extent of inclusion of spirituality and spiritual care concepts in core nursing textbooks. Nurse Educ Today. 2015; 35(1): 277-82.
  • 33. Wong KF, Yau SY. Nurses’ experiences in spirituality and spiritual care in Hong Kong. Appl Nurs Res. 2010; 23: 242–44. 34. McSherry W. The principal components model: A model for advancing spirituality and spiritual care within nursing and health care practice. J Clin Nurs. 2006; 15: 905–17. 35. Murray R, Dunn KS. Assessing nurses' knowledge of spiritual care practices before and after an educational workshop. J Contin Educ Nurs. 2017; 48(3): 115-22.
  • 36. Lemmer CM. Reflections on teaching “spirituality in the healthcare environment”. J Holist Nurs. 2010; 28: 145–49. 37. Galloway S, Hand MW. Developing and evaluating a simulation exercise to teach spiritual care to undergraduate nursing students. Nurse Educator. 2017; 42(4): 199-203.38. McSherry W, Jamieson S. An online survey of nurses’ perceptions of spirituality and spiritual care. J Clin Nurs. 2011; 20(11–12): 1757–67.
  • 39. Tiew LH, Creedy DK, Chan MF. Student nurses’ perspectives of spirituality and spiritual care. Nurse Educ Today. 2013; 33: 574-79.
  • 40. Yılmaz M, Okyay N. Hemşirelerin maneviyat ve manevi bakima ilişkin görüşleri. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2009; 3: 41-52.
  • 41. Çetinkaya B, Azak A, Altundağ DS. Nurses’ perceptions of spirituality and spiritual care. Aust J Adv Nurs. 2013; 31(1): 5-10.
  • 42. Kavak F, Mankan T, Polat H, Sarıtaş SÇ, Sarıtaş S. Hemşirelerin manevi bakima ilişkin görüşleri. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014; 3(1): 21-4.
  • 43. Van Leeuwen R, Tiesinga LJ, Middel B, Post D, Jochemsen H. The validity and reliability of an instrument to assess nursing competencies in spiritual care. J Clin Nurs. 2009; 18: 2857-69.
  • 44. Emamzadeh Ghasemi HS, Rafii F, Farahani MA, Mohammadi N. Being at peace as an important factor in acquiring teaching competency by Iranian nurse teachers: A Qualitative Study. Glob J Health Sci. 2014; 6(3): 109-16.
  • 45. Ross L, Giske T, van Leeuwen R, Baldacchino D, McSherry W, Narayanasamy A, et al. Factors contributing to student nurses’/midwives’ perceived competency in spiritual care. Nurse Educ Today. 2016; 36: 445–51.
APA KALKIM A, DAĞHAN Ş, SAĞKAL MİDİLLİ T (2019). Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri. , 380 - 389. 10.17681/hsp.454678
Chicago KALKIM Aslı,DAĞHAN Şafak,SAĞKAL MİDİLLİ Tülay Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri. (2019): 380 - 389. 10.17681/hsp.454678
MLA KALKIM Aslı,DAĞHAN Şafak,SAĞKAL MİDİLLİ Tülay Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri. , 2019, ss.380 - 389. 10.17681/hsp.454678
AMA KALKIM A,DAĞHAN Ş,SAĞKAL MİDİLLİ T Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri. . 2019; 380 - 389. 10.17681/hsp.454678
Vancouver KALKIM A,DAĞHAN Ş,SAĞKAL MİDİLLİ T Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri. . 2019; 380 - 389. 10.17681/hsp.454678
IEEE KALKIM A,DAĞHAN Ş,SAĞKAL MİDİLLİ T "Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri." , ss.380 - 389, 2019. 10.17681/hsp.454678
ISNAD KALKIM, Aslı vd. "Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri". (2019), 380-389. https://doi.org/10.17681/hsp.454678
APA KALKIM A, DAĞHAN Ş, SAĞKAL MİDİLLİ T (2019). Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions, 6(2), 380 - 389. 10.17681/hsp.454678
Chicago KALKIM Aslı,DAĞHAN Şafak,SAĞKAL MİDİLLİ Tülay Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions 6, no.2 (2019): 380 - 389. 10.17681/hsp.454678
MLA KALKIM Aslı,DAĞHAN Şafak,SAĞKAL MİDİLLİ Tülay Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions, vol.6, no.2, 2019, ss.380 - 389. 10.17681/hsp.454678
AMA KALKIM A,DAĞHAN Ş,SAĞKAL MİDİLLİ T Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions. 2019; 6(2): 380 - 389. 10.17681/hsp.454678
Vancouver KALKIM A,DAĞHAN Ş,SAĞKAL MİDİLLİ T Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions. 2019; 6(2): 380 - 389. 10.17681/hsp.454678
IEEE KALKIM A,DAĞHAN Ş,SAĞKAL MİDİLLİ T "Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri." Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions, 6, ss.380 - 389, 2019. 10.17681/hsp.454678
ISNAD KALKIM, Aslı vd. "Hemşire Akademisyenlerin Maneviyat/Manevi Bakım Algıları ve Manevi Bakım Yeterlilikleri". Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions 6/2 (2019), 380-389. https://doi.org/10.17681/hsp.454678