Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test
Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 193 - 208 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.33403/rigeo.511574 İndeks Tarihi: 07-07-2020
Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test
Öz: With the help of the Word Association Test (WAT), the present study aimed to reveal elementaryschool fourth grade students’ cognitive structures regarding the values to be taught in relation to thelearning areas within the scope of the course of social studies. The participants in the study wereelementary school fourth grade students. In the research process, seven values such as respect,tolerance, love, responsibility, solidarity, benevolence and patriotism, which were all determined as thevalues to be taught to the students within the scope of the curriculum of the elementary school fourthgrade course of social studies, were presented to the students at the end of the teaching process. Thestudents were asked to write down the words that they associated at once with the seven key conceptsin 1-minute. The data collected were recorded in a table of frequencies including the key concepts andwords, and in the light of the data in this frequency table, mind maps showing the students’ cognitivestructures were formed. The results obtained via the examination of the connections and associationsbetween the words and the key concepts in these mental maps demonstrated that the students producedthe most words regarding the values of respect and tolerance and the least words regarding the value ofsolidarity. In addition, the students with a cut-off point of 50+ were found to associate the values oflove, respect and tolerance with each other and the value of responsibility with the “job-duty”.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbaş, O. (2008). Sosyal bilgilerde değerler ve öğretimi. B. Tay & A. Öcal (Ed.) In Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (pp. 335-360). Ankara: Pegem A.
- Aladağ, S., & Yılmaz, E. (2014). Kavramsal değişim metinlerinin öğrencilerin sosyal bilgiler dersindeki kavram yanılgılarını gidermeye etkisi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 163-176. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/trakyasobed/issue/30211/326120
- Aydemir, A. & Ulu Kalın, Ö. (2018). 8. sınıf öğrencilerinin bağımsızlık, özgürlük, özgüven ve çağdaşlaşma değerlerine yönelik görüşlerinin ve algısal değişimlerinin incelenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 23(40), 87-100. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ataunidcd/issue/41436/452388
- Bahar M., Nartgün Z., Durmuş S. & Bıçak B. (2006). Geleneksel-alternatif ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A.
- Bahar, M. & Kılınç, F. (2001). Kelime ilişkilendirme testi yöntemi ile Atatürk ilkeleri arasındaki bağların araştırılması. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
- Bahar, M. & Özatlı, N. S. (2003). Kelime ilişkilendirme yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 75-85.
- Bahar, M., Johnstone, A. H. & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word assocation test. Journal of Biological Education, 33, 134-141.
- Balbağ, M. Z. (2018a). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının hız ve sürat kavramlarına ilişkin bilişsel yapıları: Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) uygulaması. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, (33), 38-47. DOI: http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.1875.
- Balbağ, M. Z. (2018b). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) kullanılarak kütle ve ağırlık kavramlarına ilişkin bilişsel yapılarının belirlenmesi. Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(1), 69-81.
- Balcı, F. A. & Yanpar Yelken, T. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin “değer” kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 81-90.
- Çetin, A, & Ünsal, S. (2019). Öğretmen adaylarının değerlerle ilgili zihinsel yapıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (49), 187-210. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/maeuefd/issue/42791/435808
- Coombs-Richardson, R., & Tolson, H. (2005). A comparison of values rankings for selected American and Australian teachers. Journal of Research in International Education, 4(3), 263-277.
- Deveci, H., Çengelci, T. & Gürdoğan Bayır, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilimler ve sosyal bilgiler kavramına ilişkin bilişsel yapıları: Kelime İlişkilendirme Testi uygulaması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(16), 101-123.
- Dinç, E., Sezer, A., Üztemur, S. & İnel, Y. (2018). Ortaokul öğrencilerinin demokratik değerlere ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla incelenmesi. ‘2. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Sempozyumu’nda sunulmuş sözlü bildiri tam metin, 30 Ekim-1 Kasım 2018, Çanakkale.
- Doğanay, A. (2007). Değerler eğitimi. C. Öztürk (Ed.), In Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (pp. 255-286). Ankara: Pegem A.
- Ekici, G. & Kurt, H. (2014). Öğretmen adaylarının “AIDS” kavramı konusundaki bilişsel yapıları: Bağımsız kelime ilişkilendirme testi örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(3), 267-306.
- Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79-96.
- Er Tuna, Y. (2018). Tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığı ile belirlenmesi. Turkish History Education Journal, 7(1), 43-68. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/tuhed/issue/36775/342546
- Ercan, F., Taşdere, A. & Ercan N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi (TÜFED), 7(2), 136-154.
- Gündoğan, A. & Gültekin, M. (2018). İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin Hayat Bilgisi dersi "Okul Heyecanım" temasındaki kavramlara ilişkin bilişsel yapıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65), 233-247.
- İnel, Y., Akar, C. & Üztemur, S. S. (2016). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin yönetim biçimleri kavramlarına yönelik algılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla tespiti. Tarih Okulu Dergisi, 28, 523-540. http://dx.doi.org/10.14225/Joh997
- Işıklı, M., Taşdere, A. & Göz, N. L. (2011). Kelime İlişkilendirme Testi aracılığıyla öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine yönelik bilişsel yapılarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 50-72.
- Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
- Karatekin, K. & Elvan, Ö. (2016). 8. sınıf öğrencilerinin demokrasi kavramına ilişkin bilişsel yapıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, (USBES Özel Sayı II), 1405-1431.
- Kaya, M. F. & Taşdere, A. (2016). İlkokul Türkçe eğitimi için alternatif bir ölçme değerlendirme tekniği: Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) / An alternative measurement and assessment method for elementary Turkish education: Word Association Test (WAT). Turkish Studies, 11(9), 803-820. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9499.
- Kurt, H. & Ekici, G. (2013a). Biyoloji öğretmen adaylarının bağımsız kelime ilişkilendirme testi ve çizme-yazma tekniğiyle “osmoz” kavramı konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Turkish Studies, 8(12), 809-829.
- Kurt, H. & Ekici, G. (2013b). What is a virus? Prospective biology teachers’ cognitive structure on the concept of virus. International Online Journal of Educational Sciences, 5(3), 736-756.
- MEB (Ministry of National Education (MoNE)) (2005). İlköğretim 1–5. sınıflar programları tanıtım el kitabı. Ankara.
- MEB (Ministry of National Education (MoNE)) (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara.
- Nakiboğlu, C. (2008). Using word associations for assessing nonmajor science students’ knowledge structure before and after general chemistry instruction: The case of atomic structure. Chemical Educational Research Practice, 9, 309-322.
- Özgüven, İ. E. (1999). Psikolojik testler. Ankara: PDREM.
- Öztürk, T, & Yılmaz Özcan, N. (2017). Sosyal bilgiler dersi “Bölgemizi Tanıyalım” ünitesinde öğrencilerin kavramsal gelişim sürecinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42), 109-123. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/pauefd/issue/33905/375375
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Schmidt, W. C. (1997). World-Wide Web survey research made easy with WWW Survey Assistant. Behavior Research Methods, 29(2), 303-304.
- Şimşek, M. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafi bilgi sistemleri (CBS) konusundaki bilişsel yapılarının ve alternatif kavramlarının kelime ilişkilendirmesi testi ile belirlenmesi. Researcher: Social Science Studies,1, 64-75.
- Tay, B. & Yıldırım, K. (2009). Sosyal bilgiler dersinde kazandırılması amaçlanan değerlere ilişkin veli görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1499-1542.
- Tay, B., Durmaz, F. Z. & Şanal, M. (2013). Sosyal bilgiler dersi kapsamında öğrencilerin değer ve değerler eğitimine ilişkin görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 67-93.
- Ünal, F. & Er, H. (2017). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde öğretimi zor olan soyut kavramlara ilişkin bilişsel yapılarının incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 6-24. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/bujer/issue/33864/369372
- Yiğittir, S. (2010). İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(19), 207-223.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
- Biographical Statements
- Dr. Nur Leman BALBAĞ is a PhD in Primary School Education in Usak University. Her research focuses on social sciences and citizenship education in primary levels. She teaches several courses at undergraduate and graduate level in primary education.
- Dr. Mehmet Fatih KAYA is a PhD in Educational Sciences in Usak University. His research focuses on the instruction of different lessons in primary levels, Turkish education, and technology integration in education. He teaches several courses at undergraduate and graduate level in educational sciences.
APA | BALBAĞ N, KAYA M (2019). Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. , 193 - 208. 10.33403/rigeo.511574 |
Chicago | BALBAĞ Nur Leman,KAYA MEHMET FATİH Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. (2019): 193 - 208. 10.33403/rigeo.511574 |
MLA | BALBAĞ Nur Leman,KAYA MEHMET FATİH Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. , 2019, ss.193 - 208. 10.33403/rigeo.511574 |
AMA | BALBAĞ N,KAYA M Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. . 2019; 193 - 208. 10.33403/rigeo.511574 |
Vancouver | BALBAĞ N,KAYA M Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. . 2019; 193 - 208. 10.33403/rigeo.511574 |
IEEE | BALBAĞ N,KAYA M "Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test." , ss.193 - 208, 2019. 10.33403/rigeo.511574 |
ISNAD | BALBAĞ, Nur Leman - KAYA, MEHMET FATİH. "Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test". (2019), 193-208. https://doi.org/10.33403/rigeo.511574 |
APA | BALBAĞ N, KAYA M (2019). Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. Review of International Geographical Education, 9(1), 193 - 208. 10.33403/rigeo.511574 |
Chicago | BALBAĞ Nur Leman,KAYA MEHMET FATİH Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. Review of International Geographical Education 9, no.1 (2019): 193 - 208. 10.33403/rigeo.511574 |
MLA | BALBAĞ Nur Leman,KAYA MEHMET FATİH Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. Review of International Geographical Education, vol.9, no.1, 2019, ss.193 - 208. 10.33403/rigeo.511574 |
AMA | BALBAĞ N,KAYA M Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. Review of International Geographical Education. 2019; 9(1): 193 - 208. 10.33403/rigeo.511574 |
Vancouver | BALBAĞ N,KAYA M Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. Review of International Geographical Education. 2019; 9(1): 193 - 208. 10.33403/rigeo.511574 |
IEEE | BALBAĞ N,KAYA M "Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test." Review of International Geographical Education, 9, ss.193 - 208, 2019. 10.33403/rigeo.511574 |
ISNAD | BALBAĞ, Nur Leman - KAYA, MEHMET FATİH. "Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test". Review of International Geographical Education 9/1 (2019), 193-208. https://doi.org/10.33403/rigeo.511574 |