Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1563 - 1575 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.24811 İndeks Tarihi: 08-07-2020

TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI

Öz:
Markaların tüketicilerle duygusal köprüler kurmak için sıkçabaşvurduğu bir yöntem olarak hikâye anlatımı günümüzde geleneksel vedijital farklı mecralar üzerinden birarada yürütülmektedir. Transmedyahikayeciliği kavramını doğuran bu süreç popüler kültürde görsel iletişimaçısından büyük önem taşıyan farklı ürünlerle (film, dizi, oyun, reklam,belgesel vb.) gündeme gelmektedir. Transmedya hikâye anlatımınınözellikle günümüz dijital iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanangençliği ifade eden dijital yerlilerin özelliklerine ve alışkanlıklarına hitapeden bir anlatım biçimi olduğu dikkati çekmektedir. Bu çalışmadatransmedya hikâye anlatımı kraliyet markası bağlamında, Prens Harry veMeghan Markle’ın Kraliyet Düğünü örnek olayı aracılığıyla elealınmaktadır. İngiliz Kraliyet ailesinin yeni evli çifti olarak Prens Harry veMeghan ilişkilerinin başlangıcından bu yana dünya basınından yoğun ilgigörmektedir. Bu bağlamda çift, Kraliyet markası açısından da büyükönem taşımaktadır. Medyada modern bir peri masalı olarak yer bulanKraliyet Düğünü farklı boyutlarıyla (kişiler, olaylar, mekanlar vb.) elealınan, izleyicilerinin katılımı/etkileşimi ile zenginleşerek geleneksel veyeni medyada paylaşılarak geniş yer bulan bir anlatı niteliğindedir.Çalışmada Kraliyet Düğünü, Jenkins’in transmedya hikâye anlatımı içinsıraladığı yedi prensip (yayılabilirlik ve derinleşebilirlik, süreklilik veçeşitlilik, dalmak ve çıkarabilmek, dünya kurmak, dizisellik, öznellik,performans) çerçevesinde değerlendirilmektedir. Çalışmanın bulguları,kraliyet markasının medyada temsilinin bir boyutunu oluşturan KraliyetDüğününün transmedya hikâye anlatımı bağlamında Jenkins’inbelirttiği özellikleri taşıdığını göstermektedir.
Anahtar Kelime:

ROYAL BRAND IN THE CONTEXT OF TRANSMEDIA STORYTELLING

Öz:
Storytelling is carried out together on different media (traditional and digital) as a method where brands frequently resort to establishing emotional bridges with consumers. The course of events which gives rise to the concept of transmedia storytelling, comes up with different products (film, series, games, ilişkiadvertising, documentary etc.) that have great importance with regard to visual communication in popular culture. Transmedia storytelling is a form of narration especially that adresses the characteristics and habits of youth called digital natives whom use today’s digital communication technologies effectively. In this study, transmedia storytelling is discussed by means of Prince Harry and Meghan Markle's Royal Wedding, which is examined as case study in the context of royal brand. As the newly married couple of the British Royal family, Prince Harry and Meghan have received much attention from the world press since the beginning of their relationship. In this context, the couple is also of great importance for the Royal brand. The Royal Wedding, which has a wide place as a modern fairy tale in the media, is a narrative shared in traditional and new media, enriched with different dimensions (people, events, places, etc.) and the participation/ interaction of its audience. In this study, the Royal Wedding is evaluated within the framework of Jenkins seven principles (spreadability vs. drillability, continuity vs. multiplicity, immersion vs. extractability, worldbuilding, seriality, subjectivity, performance) The findings of the study show that the Royal Wedding, which is a dimension of the representation of the royal brand in the media, has the principles stated by Jenkins in the context of transmedia storytelling.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Giovagnoli, M. (2011), Transmedia Storytelling: Imagery, Shapes and Techniques, Lulu.com Hancock, D. R. ve Algozzine, B. (2006), Doing Case Study Research, Teachers College Press
  • Jenkins, H. (2010b), Transmedia Storytelling and Entertainment: An annotated syllabus, Continuum, 24:6, 943-958
  • Jenkins, H. (2018), “Cesur Yeni Medya”: Teknolojiler ve Hayran Kültürü, N. Yeğengil (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları
  • Katz, E. ve Dayan, D. (1985), Media Events: On The Experience Of Not Being There, Religion 15, 305- 314
  • Meskill, C. ve Anthony, N. (2010), Teaching Languages Online, Multilingual Matters Norman, D. A. (2010), "THE WAY I SEE IT The transmedia design challenge: technology that is pleasurable and satisfying." interactions 17.1, 12-15.
  • Otnes, C. C. ve Maclaran, P. (2015), Royal Fever: The British Monarchy in Consumer Culture, Univ of California Press
  • Palfrey, J. G. ve Gasser, U. (2011), Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives, ReadHowYouWant. com.
  • Prensky, M. (2012), From Digital Natives to Digital Wisdom, Corwin Press
  • UNESCO (2011), “Digital Natives: How Do They Learn? How to Teach Them?, IITE Policy Brief
  • Yin, R. K. (1981), The Case Study Crisis: Some Answers, Administrative Science Quarterly, Vol. 26, No. 1 (Mar., 1981), 58-65
  • Yin, R.K. (1994) Case study research: design and methods. 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage
  • ABC News (2018, 14 Mayıs), The royal wedding augmented reality experience, Erişim adresi: https://abcnews.go.com/US/royal-wedding-augmented-reality-experience/story?id=55071238, Erişim tarihi: 10.06.2019
  • Barlas, H. C. (2018, 19 Mayıs), Meghan Markle ve Prens Harry’nin düğününün detayları, Erişim adresi: https://www.sozcu.com.tr/hayatim/son-moda/meghan-markle-ve-prens-harrynin-dugununundetaylari/, Erişim tarihi: 10.06.2019
  • Bayındır, M. (2018, 21 Mayıs), Royal Wedding: Markalar nasıl yaklaştı?, Campaign Türkiye, Erişim adresi: https://www.campaigntr.com/royal-wedding-markalar-nasil-yaklasti/, Erişim adresi: 09.06.2019
  • BBC (2019, 19 Mayıs), Prens Harry ve Meghan Markle evlilik yıl dönümlerinde yeni düğün fotoğrafları paylaştı, Erişim adresi: https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-48326213, Erişim tarihi: 10.06.2019
  • Brand Finance (2018, 17 Mayıs), Brand Finance Press Release, Erişim adresi: https://brandfinance.com/images/upload/brand_finance_press_release_royal_wedding_to_boo st_british_economy_by_1_billion.pdf, Erişim tarihi: 10.06.2019
  • Esquire (2019, 27 Mart), Kraliyetin romantik filmi: Harry & Meghan, Erişim adresi: http://www.esquire.com.tr/ekstra/kultur-sanat/2019/03/27/kraliyetin-romantik-filmi-harrymeghan, Erişim tarihi: 12.06.2019
  • Flew, T. (2017), Media Convergence, Encylopaedia Britannica, Erişim adresi: https://www.britannica.com/topic/media-convergence, Erişim tarihi: 10.06.2019
  • https://www.ashtondrake.com/products/301652008_meghan-markle-bride-doll-with-swarovski.html, Erişim tarihi: 01.06. 2019
  • https://www.imdb.com/title/tt7587122/?ref_=tt_rec_tt, Erişim tarihi: 12.06.2019
  • http://www.wikitrend.org/tv-viewers-learned-who-royal-wedding-attendees-are-facial-recognition-ai, Erişim tarihi: 12.06.2019
  • https://www.radiotimes.com/news/tv/2018-05-19/how-to-watch-the-royal-wedding-of-prince-harryand-meghan-markle/, Erişim tarihi: 08.06.2019
  • https://www.natgeotv.com/tr/belgeseller/natgeopeople/operasyon-kraliyet-dugunu/videolar/webisodeoperasyon-kraliyet-dugunu-1, Erişim tarihi: 12.06.2019
  • https://www.haberler.com/prens-harry-nin-eski-sevgilisi-teselliyi-yeni-10890312-haberi/, Erişim tarihi: 12.06.2019
  • Haber Turk (2018), Prens Harry ve Meghan Markle, evlenir evlenmez Suxxes dükü ve düşesi olacak!, Erişim adresi: https://www.haberturk.com/prens-harry-ve-meghan-markle-bugun-evleniyor1974345, Erişim tarihi: 05.06.2019
  • Hürriyet (2018, 19 Mayıs), Düğün bahane gelir şahane, Erişim adresi: http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/dugun-bahane-gelir-sahane-40842341, Erişim tarihi: 07.06.2019
  • İHA (2018, 23 Mayıs), Kraliyet'in düğün hediyesi satışa çıkarıldı, Erişim adresi: https://www.iha.com.tr/haber-kraliyetin-dugun-hediyesi-satisa-cikarildi-726972/, Erişim tarihi: 09.06.2019 Transmedya Hikâye Anlatımı
  • Jenkins, H. (2009a), The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of Transmedia Storytelling (Well, Two Actually. Five More on Friday), Erişim adresi: http://henryjenkins.org/blog/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html, Erişim tarihi: 12.06.2019
  • Jenkins, H. (2009b), Revenge of the Origami Unicorn: The Remaining Four Principles of Transmedia Storytelling, Erişim adresi: http://henryjenkins.org/blog/2009/12/revenge_of_the_origami_unicorn.html, Erişim tarihi: 19.06.2019
  • Jenkins, H. (2010a), Transmedia Education: the 7 Principles Revisited, Erişim adresi: http://henryjenkins.org/blog/2010/06/transmedia_education_the_7_pri.html Erişim tarihi: 12.06.2019
  • NTV (2017, 24 Kasım), İngiliz Kraliyet Ailesi'nin değeri 60 milyar sterlinden fazla, Erişim adresi: https://www.ntv.com.tr/ekonomi/ingiliz-kraliyet-ailesinin-degeri-60-milyar-sterlindenfazla,qptD55pX10ahKyXrDr1qgw, Erişim tarihi: 10.06.2019
  • NTV (2018, 23 Mayıs), Sosyal medyada kraliyet düğününe verilen komik tepkiler, Erişim adresi: https://www.ntv.com.tr/galeri/yasam/sosyal-medyada-kraliyet-dugunune-verilen-komiktepkiler,b2nizVdJQ0yFtdxP8HtJoA/Rqt3ntn67kSI0vHodk5Aew, Erişim tarihi: 12.06.2019
  • Sabah (2019, 9 Haziran), Kraliyet düğününün fotoğraflarını hacklediler, Erişim adresi: https://www.sabah.com.tr/dunya/2019/06/09/kraliyet-dugununun-fotograflarinihacklediler?utm_source=widget_haber, Erişim tarihi: 20.06.2019
  • Sager, J. (2019, 19 Mayıs), Prince Harry, Meghan Markle Release Unseen Royal Wedding Photos for Anniversary, Fox News, Erişim adresi: https://www.foxnews.com/entertainment/prince-harrymeghan-markle-royal-wedding-anniversary, Erişim tarihi: 12.06.2019
  • Samar, K. (2018, 19 Mayıs), Kraliyet Düğünü'nün Ünlü Konukları, Euronews, Erişim adresi: https://tr.euronews.com/2018/05/19/kraliyet-dugunu-nun-unlu-konuklar-, Erişim tarihi: 10.06.2019
  • TLC (2018, 18 Mayıs), Kraliyet Düğününe Dair Merak Edilen Her Şey, Erişim adresi: https://www.tlctv.com.tr/kendini-daha-iyi-hissetmen-icin-10-oneri, Erişim tarihi: 12.06.2019
APA KARABACAK Z (2019). TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI. , 1563 - 1575. 10.29228/TurkishStudies.24811
Chicago KARABACAK Zaliha İnci TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI. (2019): 1563 - 1575. 10.29228/TurkishStudies.24811
MLA KARABACAK Zaliha İnci TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI. , 2019, ss.1563 - 1575. 10.29228/TurkishStudies.24811
AMA KARABACAK Z TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI. . 2019; 1563 - 1575. 10.29228/TurkishStudies.24811
Vancouver KARABACAK Z TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI. . 2019; 1563 - 1575. 10.29228/TurkishStudies.24811
IEEE KARABACAK Z "TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI." , ss.1563 - 1575, 2019. 10.29228/TurkishStudies.24811
ISNAD KARABACAK, Zaliha İnci. "TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI". (2019), 1563-1575. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.24811
APA KARABACAK Z (2019). TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI. Turkish Studies - Social Sciences , 14(4), 1563 - 1575. 10.29228/TurkishStudies.24811
Chicago KARABACAK Zaliha İnci TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI. Turkish Studies - Social Sciences 14, no.4 (2019): 1563 - 1575. 10.29228/TurkishStudies.24811
MLA KARABACAK Zaliha İnci TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI. Turkish Studies - Social Sciences , vol.14, no.4, 2019, ss.1563 - 1575. 10.29228/TurkishStudies.24811
AMA KARABACAK Z TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI. Turkish Studies - Social Sciences . 2019; 14(4): 1563 - 1575. 10.29228/TurkishStudies.24811
Vancouver KARABACAK Z TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI. Turkish Studies - Social Sciences . 2019; 14(4): 1563 - 1575. 10.29228/TurkishStudies.24811
IEEE KARABACAK Z "TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI." Turkish Studies - Social Sciences , 14, ss.1563 - 1575, 2019. 10.29228/TurkishStudies.24811
ISNAD KARABACAK, Zaliha İnci. "TRANSMEDYA HİKÂYE ANLATIMI BAĞLAMINDA KRALİYET MARKASI". Turkish Studies - Social Sciences 14/4 (2019), 1563-1575. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.24811