MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ
Yıl: 2019 Cilt: 12 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 533 - 557 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-07-2020
MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ
Öz: Türkiye’de muhasebe eğitimi yükseköğrenim öncesi ticaret liselerinde, yükseköğrenimdeise meslek yüksekokullarının muhasebe ve vergi uygulamaları, işletme yönetimi,bankacılık-finans ve sigortacılık gibi programları ile fakültelerin iktisadi ve idari bilimlerfakültesi, siyasal bilgiler bölümlerinde verilmektedir. Aynı zamanda muhasebe eğitimiyüksek lisans ve doktora düzeyinde de verilmektedir. Bu öğretim kurumları içerisindemeslek yüksekokulları iş hayatının gerektirdiği niteliklere sahip muhasebe ara elemanıyetiştirilmesi konusunda önemli bir yere sahiptir.Çalışmada muhasebe meslek elemanı olarak çalışan meslek yüksekokulu mezunlarının,yüksekokulda aldıkları muhasebe eğitimini değerlendirmeleri amaçlanmıştır. Bu amaçlayüksekokul mezunlarına online anket uygulanmış ve elde edilen veriler SPSS 22 İstatistikPaket Programı kullanılarak analiz edilip yorumlanmıştır. Analiz sonucuna göre mezunlaraldıkları teorik eğitimin uygulama ile desteklenmesi gerektiği yönünde görüşbelirtmişlerdir.
Anahtar Kelime: THE CONTRIBUTION OF ACCOUNTING EDUCATION AT VOCATIONAL SCHOOL TO ACCOUNTING PROFESSION: EXAMPLE OF KUYUCAK VOCATIONAL SCHOOL ALUMNI
Öz: Accounting education in Turkey is given higher education that includes Accounting and Taxation, Business Management, Banking and Finance and Insurance etc. programmes at Vocational Schools and related programmes at Faculty of Economics and Administrative Sciences, Political Sciences and also given at commercial high schools before higher education. At the same time accounting education is given at master and PhD levels. Vocational schools have an important place in the development of accounting intermediate staff with the qualifications required by the business life in these educational institutions. The purpose of this study is to evaluate the accounting education of the vocational school alumni who work as accounting profession staff. For this purpose, an online questionnaire was applied to vocational school alumni and the data were analyzed and interpreted by using SPSS 22 Statistics Package Program. According to the results of the analysis, the alumni stated that the theoretical education should be supported by practise.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Abbott, J. I. & Palatnik, B. R. (2018). “Students’ Perceptions of Their First Accounting Class: Implications for Instructors”, Accounting Education www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09639284.2017.1381032.
- Albayrak, A. S. (2006) Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
- Alkan, G. (2015). “İşletmelerin Önlisans Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: İzmir’de Bir Araştırma”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi. 17 (1), 137-158.
- Arsoy, A. P., Bora, T. ve Selimoğlu, S., (2014). “Muhasebe Eğitimindeki Bilgi, Beceri ve Eğitim Tekniklerinin Gerekliliklerine İlişkin Beklentiler: Türkiye’deki Akademisyenlere ve Meslek Mensuplarına Yönelik Bir Araştırma”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 10, Sayı 23, 121-136.
- Ballantine, J. A., Duff, A. & Larres, P. M. (2008). “Accounting and Business Students’ Approaches to Learning: A Longitudinal Study”, Journal of Accounting Education. www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0748575109000062
- Can, A. V. ve Demirci, Ş. D., (2016). “Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı 2 Muhasebe Eğitim Programlarının İçeriğine Uyum: Sakarya Üniversitesi Örneği”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16 Özel Sayısı, 319-338.
- Christensen, J., Harrison, J. L. Hollindale, J. & Wood, K. (2018). “Implementing Team-Based Learning (TBL) in Accounting Courses”, Accounting Education, www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09639284.2018.1535986
- Civan, M. ve Yıldız, F. (2006) “Globalleşme Sürecinden Muhasebe Meslek Eğitiminin Etkilenmesi” archive.ismmmo.org.tr/SEMPOZYUM_06/3Oturum/MehmetCivan.pdf
- Çürük, T. ve Doğan, Z. (2001). “Muhasebe Eğitiminin İşletmelerin Taleplerini Karşılama Düzeyi: Türkiye Örneği”, ODTÜ Gelişme Dergisi, 28 (3-4), 281-310.
- Ertuğrul, A. N. (2016). “İşletmelerin, Önlisans Muhasebe Bölümü Mezunlarından Beklentileri ve Ankara Organize Sanayi Bölgesi'nde Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Cilt: 14 Sayı: 2, 133-147.
- Gençtürk, M. (2006). “Alınan Eğitimin Meslek Yaşamındaki Yeterlilik Düzeyinin İşletmelerin Muhasebe–Finans Bölümünde Çalışanlar Üzerinde Tespitine Yönelik Bir Alan Çalışması: Isparta, Burdur, Denizli ve Antalya Organize Sanayi Bölgeleri Örneği”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (12) 2 : 55-82.
- Howieson, B., Hancock, P., Segal, N., Kavanagh, M., Tempone, I. ve Kent, J. (2014). “Who Should Teach What? Australian Perceptions of the Roles of Universities and Practice in the Education of Professional Accountants”, Journal of Accounting Education 32 (3), www.journals.elsevier.com/journal-of-accounting-education
- Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
- Kutlu, H. A. (2010). “Muhasebe Eğitiminin Nitelikli İşgücü Yetiştirme Açısından Değerlendirilmesi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı 46, 232-246
- Şengel, S. (2011). “Türkiye’de Muhasebe Meslek Elemanı Talebi Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı 50, 167-180.
- Şenol, H. (2014). “Muhasebe Mesleğinin Toplum Tarafından Algılanması Üzerine Bir Alan Araştırması”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 6, Sayı 11, 102-120
- Tan, M. L. & Laswad, F. (2018). Professional Skills Required of Accountants: What Do Job Advertisements Tell Us? Accounting Education. (403-432). www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09639284.2018.1490189
- Tugay, O. ve Ömürbek, V. (2014). “Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Derslerinin Uygulamada Kullanılma Düzeyi ve Yeterliliği Üzerine Bir Araştırma”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (3), 53-74.
- Yelgen, E. ve Uyar, S. (2018). “Muhasebe Eğitimi ve Y kuşağı, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, Özel Sayı, 148-168
- Yıldız, G. (2017). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Meslek Yüksekokulu Muhasebe Programı Öğrencilerinden Beklentileri: Kayseri İlinde Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, sayı 73, 169-184.
- Yürekli, E. ve Gönen, S. (2015). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Nitelikli Meslek Mensubu Yetiştirilmesine Yönelik Önlisans Programından Beklentileri”, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt, 6, Sayı, 10, 301-316.
- Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Artırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9/1. 115-136.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu, http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf [Erişim Tarihi: 12.09.2018].
- Türk Dil Kurumu Sözlük, www.tdk.gov.tr [Erişim Tarihi: 20.09.2018]. 3568 Sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu. https://www.ismmmo.org.tr/Mevzuat/Kanun-Metni-- 142 [Erişim Tarihi: 05.10.2018].
APA | Kızılyalçın D (2019). MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ. , 533 - 557. |
Chicago | Kızılyalçın Durmuş Ali MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ. (2019): 533 - 557. |
MLA | Kızılyalçın Durmuş Ali MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ. , 2019, ss.533 - 557. |
AMA | Kızılyalçın D MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ. . 2019; 533 - 557. |
Vancouver | Kızılyalçın D MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ. . 2019; 533 - 557. |
IEEE | Kızılyalçın D "MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ." , ss.533 - 557, 2019. |
ISNAD | Kızılyalçın, Durmuş Ali. "MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ". (2019), 533-557. |
APA | Kızılyalçın D (2019). MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları, 12(3), 533 - 557. |
Chicago | Kızılyalçın Durmuş Ali MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları 12, no.3 (2019): 533 - 557. |
MLA | Kızılyalçın Durmuş Ali MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları, vol.12, no.3, 2019, ss.533 - 557. |
AMA | Kızılyalçın D MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları. 2019; 12(3): 533 - 557. |
Vancouver | Kızılyalçın D MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları. 2019; 12(3): 533 - 557. |
IEEE | Kızılyalçın D "MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ." Muhasebe ve Vergi Uygulamaları, 12, ss.533 - 557, 2019. |
ISNAD | Kızılyalçın, Durmuş Ali. "MESLEK YÜKSEKOKULUNDA ALINAN MUHASEBE EĞİTİMİNİN MUHASEBE MESLEĞİNE KATKISI: KUYUCAK MESLEK YÜKSEKOKULU MEZUNLARI ÖRNEĞİ". Muhasebe ve Vergi Uygulamaları 12/3 (2019), 533-557. |