Yıl: 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 71 - 100 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26513/tocd.560167 İndeks Tarihi: 08-06-2020

Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı

Öz:
2011 yılında başlayan Suriye’deki iç savaş, devlet ve devlet-dışı aktörlerindahli ile birlikte uluslararası bir hal almıştır. Savaşın tarafı olan aktörler, silahlımücadelelerinin yanı sıra propaganda faaliyetlerinde de bulunmuşlar ve izledikleripolitikalara meşruiyet kazandırma çabası içerisinde olmuşlardır. Bu süreçte İranda Suriye İç Savaşı’nda taraf olan ve propaganda faaliyetleri yürüten aktörlerdenolmuştur. İran, 1979 yılındaki devrimin ardından değişen dış politika paradigmasıçerçevesinde Suriye savaşına müdahil olmuş ve savaş sürecinde mezhepçilik yaptığı,iç meselelerini göz ardı ettiği gibi gerekçelerle eleştirilmiştir. Bu eleştirilere karşıyumuşak bir güç olarak sinemayı propaganda aracı olarak kullanan İran, böyleliklehem dış politikada hem de iç politikada meşruiyet zemini aramıştır. Bu aşamadaİran yönetimi tarafından propaganda amaçlı kullanılan “Şam Saatine Göre” filmi,İran’ın bu girişiminin bir ürünü olmakla beraber, devletin Suriye’deki iç savaşıalgılayışına ve savaş sürecinde ürettiği söyleme örnek oluşturmaktadır. Çalışmabu bağlamda, 1979’daki İslami devriminden günümüze kadar İran’ın sinemayı birpropaganda aracı olarak kullanışını “Şam Saatine Göre” filminden hareketle, İranSuriyeilişkileri ve Arap Baharı çerçevesinde ele almaktadır. Çalışmada Teun A. VanDijk’in eleştirel söylem analizi yöntemi kullanılarak “Şam Saatine Göre” filmininanalizi yapılmaktadır. İran’ın Suriye’deki savaşı algılayışının görsel ve söylemselyollar ile yeniden inşa edildiği sonucuna ulaşılmaktadır. Çalışma, Suriye İç Savaşı,Arap Baharı ve İran’ın bu iki meseleye bakış açısı konusunda literatüre katkı sunmaamacındadır.
Anahtar Kelime:

The Propaganda Front of War: The Syrian Civil War in the Iranian Cinema

Öz:
The civil war in Syria started in 2011, internationalized with the involvement of states and non-state actors into the conflict. The actors in the war involved in propaganda activities as well as armed struggle and were in an effort to legitimize their policies. Iran is one of the actors which intervened in the civil war and carried out propaganda activities. Iran has been involved in the civil war in the framework of the changing foreign policy paradigm after the 1979 revolution. It is criticized because of fueling sectarianism and ignoring internal issues. Iran, which uses cinema and propaganda as a soft force against these criticisms, has thus sought legitimacy in both foreign and domestic politics. The film “Damascus Time,” in this respect, is a product of this initiative of Iran. It is an example of Iran’s perception of the civil war, its rhetoric and discourse during the civil war. In this regard, the study deals with Iran’s use of cinema as a propaganda tool since the Islamic Revolution of 1979 within the context of Iran-Syria relations and the Arab Spring. In this study, Teun A. Van Dijk’s critical discourse analysis method is used in order to analyze the film, “Damascus Time.” It is concluded that Iran’s perception of war in Syria is reconstructed through visual and discursive ways. The study aims to contribute to the literature on the Syrian civil war, the Arab Spring and Iran’s perception of these two events.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altunışık, Meliha. “Orta Doğu’da Bölgesel Düzen ve Arap Baharı,” Orta Doğu Analiz 5, no. 53 (2013): 77.
  • Ayhan, Bünyamin, ve Çifçi, Muhammet Emin. “IŞİD, Propaganda ve İslamofobi,” Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 1, no. 1 (2018): 17- 32.
  • Bajoghli, N ve Keshavarzian, A. “Iran and the Arab Spring,” (Ed.) Haas, M ve Lesch, D, The Arab Spring: The Hope and Reality of the Uprisings, (Westview Press: Boulder, 2017), 174-193.
  • Batur, Sabire. Siyasal İslam Sineması Örneğinde İran Sineması, (Yayımlanmamış Doktora Tezi: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir, 2007).
  • Chelkowski, Peter, ve Dabashi, Hamid. Bir Devrimi Sahnelemek: İran İslam Cumhuriyeti’nde Propaganda Sanatı, (The Kitap Yayınları: İstanbul, 2018).
  • Conduit, Dara. “Hizballah in Syria: The Limits of the Democracy/ Moderation Paradigm,” Orta Doğu Etütleri 5, no. 2 (2014): 81-114.
  • Çakı, Caner. “İran-Irak Savaşında Kullanılan İran Propaganda Posterlerinin Göstergebilimsel Analizi,” İran Çalışmaları Dergisi 2, no. 1 (2018): 11-39.
  • Devictor, Agnes. “Classic Tools, Original Tools: Cinema and the Public Policy in the Islamic Republic of Iran (1979-1997),” (Ed.). Tapper, R. The New Iranian Cinema: Politics, Representation and Identities, (I.B. Tauris: Londra & New York, 2012), 66-76.
  • Ehteshami, Anoushirvan. Iran: Stuck in Transition, (Routledge: Londra, 2017).
  • Ekinci, Barış Tolga. “Argo Filmi Bağlamında Hollywood Sinemasında Söylem ve Yeni Oryantalizm,” Atatürk İletişim Dergisi, (6), (2014).
  • Elhan, Nail. “Banal Nationalism in Iran: Daily Re-Production of National and Religious Identity,” İnsan ve Toplum 6, no. 1 (2016): 119-136.
  • Elhan, Nail. “İran’ın Uluslaşma Sürecinde Süreklilik ve Değişim: Banknotlar ve Posta Pulları Üzerine Bir İnceleme,” Akademik Orta Doğu 11, no. 2 (2017): 85-97.
  • Hazır, Agah. “Suriye İç Savaşı’nda Müzik Cephesi: Örgütler ve Şarkılar Üzerine Bazı Gözlemler,” Orta Doğu Analiz 7, no. 71 (2015): 80-82.
  • Hazır, Agah. “Reflections on Musical Propaganda in the Syrian Civil War: A Comparison of the PKK/PYD, Daesh and Hezbollah,” (Ed.). Küçüksolak, Ö. & Yıldız, A. M. Current Debates in International Relations & Law, (IJOPEC Publication: Londra, 2018), 169-177.
  • İnceoğlu, Çağrı. “Sovyet Propaganda Animasyonlarında Batı ve Batılı İmgesi,” Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi 19, (2013): 23-40.
  • Jowett, Gart, ve O’Donnell, Victoria. Propaganda and Persuasion, Londra: SAGE Publications, 2006.
  • Özdemir, Seçil. “İran’ın Bir Dış Politika Enstrümanı olarak Propaganda,” İRAM Analiz, Ankara: İran Araştırmaları Merkezi, 2017.
  • Risseeuw, Rafke. “The Syrian-Iranian Nexus: a Historical Overview of Strategic Cooperation,” Research, Brussels: Brussels International Center for Research and Human Rights, 2018.
  • Robb, David. L. Operation Hollywood: How the Pentagon Shapes and Censors the Movies. New York: Prometheus Books, 2014.
  • Shafique, M. U. & Khan, T. A. “Hollywood Propaganda Movies and Muslims,” Journal of Mass Communication 8, (2013): 65-77.
  • Sharma, Rajanda Kumar. Social Change and Social Control, Yeni Delhi: Atlantic Publishers, 1997.
  • Shaw, Tony. Hollywood’s Cold War, Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007.
  • Shaw, Tony. Cinematic Cold War: The American and Soviet Struggle for Hearts and Minds, Kansas: University Press of Kansas, 2010.
  • Shirinpour, Mahrokh . İran Sineması, İstanbul: Es Yayınları, 2017.
  • Sinkaya, Bayram. “İran-Suriye İlişkileri ve Suriye’de Halk İsyanı,” Orta Doğu Analiz 3, no. 33 (2011): 38-48.
  • Sinkaya, Bayram. “Arap Baharı Sürecinde İran’ın Suriye Politikası,” SETA Analiz, Ankara: SETA, 2012.
  • Sinkaya, Bayram. “Suriye Krizi Karşısında İran’ın Tutumu ve Şam-Tahran İttifakının Temelleri,” Akademik Orta Doğu 10, no. 1 (2015): 131-160.
  • Sinkaya, Bayram. “İran’ın Suriye Stratejisi,” Akademik Orta Doğu, 11 (2), (2017): 49-64.
  • Stojanova, C. “The Great War: Cinema, Propaganda, and The Emancipation of Film Language,” Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies 14, (2017): 131-156.
  • Şen, Gülriz. “İran ve Arap Baharı: Bağlam, Söylem ve Siyaset,” Orta Doğu Etütleri 3, no. 2 (2012): 95-118.
  • Uskowi, Nader. Temperature Rising: Iran’s Revolutionary Guards and Wars in the Middle East, Rowman & Littlefield: Londra, 2019.
  • Uygur, Hakkı. “İran ve Arap Baharı,” SETA Analiz 52, Ankara: SETA, 2012.
  • Van Dijk, Teun A. “Principles of Critical Discourse Analysis,” Discourse & Society 4, no. 2 (1993): 249-283.
  • Zor, Lokman. “Van Dijk’in Eleştirel Söylem Analizinin Sinema Filmlerine Uygulanması ve Kazakistan Sineması’ndan Örnek Bir Film Çözümlemesi: Stalin’e Hediye,” Akademik Bakış Dergisi 61, (2007).
  • Afzalzadeh, Mostafa . “Damascus Time”: A Drama Movie on the “Islamic State,” Global Research, 28 Şubat 2019, https://www.globalresearch.ca/damascus-time-a-drama-movie-on-theislamic-state-isis-daesh/5632018.
  • Ansari, Ali. “İran Yazı, Arap Baharı’na Karşı,” Aljazeera, 25 Ocak 2019, http://www.aljazeera.com.tr/gorus/iran-yazi-arap-baharina-karsi.
  • Asadzade, Payman. “Iran’s involvement in Syria is costly. Here’s why most Iranians still support it,” Washington Post, 12 Kasım 2018, https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2017/10/19/ irans-involvement-in-syria-is-costly-heres-why-most-iranians-stillsupport-it/?noredirect=on&utm_term=.4920fa07aabb.
  • Ataş, Serdar. İran’ın Orta Doğu’daki Kılıcı: Kasım Süleymani,” Aljazeera, 11 Kasım 2017, http://www.aljazeera.com.tr/al-jazeera-ozel/iranin-ortadogudakikilici-kasim-suleymani.
  • BBC, “IŞİD’in Yeni Propaganda Aracı: İnstagram.” Son erişim: 11 Kasım 2018, https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-41360381.
  • Bunker, Robert. Strategic Insights: The Assad Regime and Chemical Weapons, Strategic Studies Institution,11 Kasım 2018, https://ssi.armywarcollege.edu/index.cfm/articles/Assad-RegimeChemical-Weapons/2018/05/18.
  • Fantuna, Robert. “Damascus Time: An Iranian Movie,” Counter Punch, 11 Kasım 2018, https://www.counterpunch.org/2018/04/20/damascus-time-an-iranianmovie/.
  • İran Daily, “Damascus Time set for Syria screening.” Son erişim: 28 Şubat 2018, http://www.iran-daily.com/News/220125. html?catid=11&title=-Damascus-Time--set-for-Syria-screening.
  • Mehr. “Şam Saatine Göre Avrupa Film Pazarı’nda gösterilecek,” Son erişim: 10 Kasım 2018, https://tr.mehrnews.com/news/1869303/%C5%9Eam-Saatine-G%C3%B6 re-Avrupa-Film-Pazar%C4%B1-nda-g%C3%B6sterilecek.
  • Najad, Ali Fathollah. “Iran: Fighting ‘terror’ publicly, mourning the dead secretly,” Aljazeera, 28 Şubat 2018, https://www.aljazeera.com/indepth/opinion/iran-fighting-terrorpublicly-mourning-dead-secretly-180430140249437.html.
  • Najad, Ali Fathollah. “Iranians respond to the regime: ‘Leave Syria alone!,” Aljazeera, 28 Şubat 2018, https://www.aljazeera.com/indepth/opinion/iranians-respond-regimeleave-syria-180501081025309.html.
  • Sputnik. “Böyle Film Tanıtımı Olur Mu?,” Son erişim: 10 Kasım 2018, https://tr.sputniknews.com/ortadogu/201805091033374635-filmtanitimi-tahran-avm-isid-baskini/.
  • Sterling, Rick. “Damascus Time: an Iranian movie about ISIS in Syria,” Investigaction, 11 Kasım 2018, https://www.investigaction.net/en/damascus-time-an-iranian-movieabout-isis-in-syria/.
  • Tharoor, Ishaan. “Iran revs up for its latest Holocaust cartoon contest,” Washington Post, 3 Mart 2019, https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2016/05/12/ iran-revs-up-for-its-latest-holocaust-cartoon-contest/?noredirect=on& utm_term=.ce9df258df2c.
  • Yeni Kaynak. “Kasım Süleymani, Şam Saatine Göre (2018) filminin yönetmenini tebrik etti,” Son erişim: 10 Kasım 2018, http://www.yenikaynak.com/haber/kasim-suleymani-sam-saaatinegore-2018-filminin-yonetmenini-tebrik-etti.html.
  • Yeni Kaynak. “Zarif; Şam Saatine Göre (2018) filmini övdü,” Son erişim: 10 Kasım 2018, http://www.yenikaynak.com/haber/zarif-sam-saatine-gore-2018- filmini-ovdu.html.
APA ELHAN N (2019). Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı. , 71 - 100. 10.26513/tocd.560167
Chicago ELHAN NAİL Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı. (2019): 71 - 100. 10.26513/tocd.560167
MLA ELHAN NAİL Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı. , 2019, ss.71 - 100. 10.26513/tocd.560167
AMA ELHAN N Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı. . 2019; 71 - 100. 10.26513/tocd.560167
Vancouver ELHAN N Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı. . 2019; 71 - 100. 10.26513/tocd.560167
IEEE ELHAN N "Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı." , ss.71 - 100, 2019. 10.26513/tocd.560167
ISNAD ELHAN, NAİL. "Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı". (2019), 71-100. https://doi.org/10.26513/tocd.560167
APA ELHAN N (2019). Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı. Türkiye Ortadoğu Çalışmaları Dergisi, 6(2), 71 - 100. 10.26513/tocd.560167
Chicago ELHAN NAİL Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı. Türkiye Ortadoğu Çalışmaları Dergisi 6, no.2 (2019): 71 - 100. 10.26513/tocd.560167
MLA ELHAN NAİL Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı. Türkiye Ortadoğu Çalışmaları Dergisi, vol.6, no.2, 2019, ss.71 - 100. 10.26513/tocd.560167
AMA ELHAN N Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı. Türkiye Ortadoğu Çalışmaları Dergisi. 2019; 6(2): 71 - 100. 10.26513/tocd.560167
Vancouver ELHAN N Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı. Türkiye Ortadoğu Çalışmaları Dergisi. 2019; 6(2): 71 - 100. 10.26513/tocd.560167
IEEE ELHAN N "Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı." Türkiye Ortadoğu Çalışmaları Dergisi, 6, ss.71 - 100, 2019. 10.26513/tocd.560167
ISNAD ELHAN, NAİL. "Savaşın Propaganda Cephesi: İran Sinemasında Suriye İç Savaşı". Türkiye Ortadoğu Çalışmaları Dergisi 6/2 (2019), 71-100. https://doi.org/10.26513/tocd.560167