Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 697 - 708 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.23524 İndeks Tarihi: 10-06-2020

SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Sağlık uyarı etiketleri, son zamanlarda bilinçlenen tüketiciyeürünle ilgili mesajları iletmede ve onları etkilemek amacıyla kullanılanyöntemlerden biridir. Sağlık uyarı etiketleriyle ilgili işletme kararlarınınetkinliği, bunların tüketiciler üzerindeki etkilerinin bilinmesiylemümkündür. Bu çalışmada, sağlık uyarı etiketlerinin tüketilerinalgılanan kalite, algılanan sağlık riski ve satın alma eğilimine etkileriincelenmektedir. Bunların yanında, sağlık uyarı etiketlerinin, algılanankalite ve algılanan sağlık riskinin satın alma eğilimi üzerindeki etkisindedüzenleyicilik rolü de araştırılmaktadır. Kısaca araştırmada “Sağlıkuyarı etiketleri, tüketicinin algıladığı sağık riski, algıladığı kaliteyi vesatın alma eğilimini etkilemekte midir?” ana sorusu yanıtlanmayaçalışılmaktadır.Araştırmada, öncelikle sağlık uyarı etiketlerinin tüketiciyeetkileriyle ilgili gerçekleştirilen araştırmalar incelenmekte ve sağlık uyarıetiketlerinin tüketicinin algıladığı kalite, algıladığı sağlık riski ve satınalma eğilimine etkisi, krem çikolata ürünü bakımından irdelenmektedir.Araştırma kapsamında kolayda örnekleme yöntemiyle 300 tüketicidenveri toplanmaktadır. Elde edilen veriler analiz edilmekte ve sonuçlaryorumlanmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre; olumsuz sağlık uyarıetiketinin krem çikolata ürünüyle ilgili algılanan sağlık riskini artırdığıtespit edilmiştir. Diğer taraftan olumsuz sağlık uyarı etiketinin satın alma eğilimini etkilemediği ve olumlu sağlık uyarı etiketinin satın almaeğilimini artırdığı tespit edilmiştir. Bunların yanında; olumsuz sağlıkuyarı etiketinin, algılanan sağlık riskinin satın alma eğilimi üzerindekietkisinde ve olumlu sağlık uyarı etiketinin, algılanan kalitenin satınalma eğilimi üzerindeki etkisinde düzenleyici rol üstlendiğigörülmüştür.
Anahtar Kelime:

THE EFFECT OF HEALTH WARNING LABEL ON PERCEIVED QUALITY, PERCEIVED HEALTH RISK AND PURCHASING TENDENCY: A RESEARCH IN ANKARA

Öz:
Health warning labels are one of the methods used to convey the messages about the product and influence consumers who has become conscious. The effectiveness of decisions about health warning labels is only possible if their impact on consumers is known. This study investigates the effects of health warning labels on consumers’ perceived quality, perceived health risk and purchasing tendency. In addition to these, the moderating role of the health warning label in the effect of perceived quality and perceived health risk on purchasing tendency is examined. In short, the main question of “Do health warning labels affect consumer perceived health risk, perceived quality and purchasing tendency?” is tried to be answered. In the research, firstly, the studies carried out on the effects of health warning labels on the consumers are examined and the effect of health warning labels on consumer perceived quality, perceived health risk and purchasing tendency is examined in terms of cream chocolate product. Within the scope of the research, data is collected from 300 consumers by convenience sampling method. The data obtained are analyzed and the results are interpreted. According to the results of the research; the negative health warning label was found to increase the perceived health risk associated with the cream chocolate product. On the other hand, negative healt warning label did not affect purchasing tendency and positive health warning label increased purchasing tendency. Besides these; the negative health warning label has a moderating role in the effect of perceived health risk on the purchasing tendency and the positive health warning label has an moderating effect on the effect of perceived quality on purchasing tendency.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Andrew J.C., Burton S., & Kees J. (2011). Is simpler always better? Consumer evaluations of front-ofpackage nutrition symbols. Journal of Public Policy Marketing, 30(2), 175-190.
  • Ang, F. J. L., Agrawal, S., & Finkelstein, E. A. (2019). Pilot randomized controlled trial testing the influence of front-of-pack sugar warning labels on food demand. BMC public health, 19(1), 164.
  • Ares, G., Aschemann-Witzel, J., Curutchet, M. R., Antúnez, L., Moratorio, X., & Bove, I. (2018). A citizen perspective on nutritional warnings as front-of-pack labels: insights for the design of accompanying policy measures. Public health nutrition, 21(18), 3450-3461.
  • Baker, M. J., & Churchill, G. A. (1977). The impact of physically attractive models on advertising evaluations. Journal of Marketing Research, 14, 538-555.
  • Billich, N., Blake, M. R., Backholer, K., Cobcroft, M., Li, V., & Peeters, A. (2018). The effect of sugar-sweetened beverage front-of-pack labels on drink selection, health knowledge and awareness: An online randomised controlled trial. Appetite, 128, 233-241.
  • Bollard, T., Maubach, N., Walker, N., & Mhurchu, C. N. (2016). Effects of plain packaging, warning labels, and taxes on young people’s predicted sugar-sweetened beverage preferences: an experimental study. International journal of behavioral nutrition and physical activity, 13(1), 95.
  • Boncinelli, F., Gerini, F., Pagnotta, G., & Alfnes, F. (2017). Warning labels on junk food: experimental evidence. International Journal of Consumer Studies, 41(1), 46-53.
  • Burton, S., Garretson, J., & Velliquette, A. (1999). Implications of accurate usage of nutrition facts panel information for food product evaluations and purchase intentions. Journal of the Academy of Marketing Science, 27(4), 470–480.
  • Durkin, S., Brennan, E., Coomber, K., Zacher, M., Scollo, M., & Wakefield, M. (2015). Short-term changes in quitting-related cognitions and behaviours after the implementation of plain packaging with larger health warnings: findings from a national cohort study with Australian adult smokers. Tobacco control, 24, ii26-ii32.
  • Effertz, T., Franke, M. K., & Teichert, T. (2014). Adolescents’ assessments of advertisements for unhealthy food: An example of warning labels for soft drinks. Journal of Consumer Policy, 37(2), 279-299.
  • Fathelrahman A.I., Omar M., Awang R., Cummings K.M., Borland R., Samin A.S.B.M. (2010). Impact of the new Malaysian cigarette pack warnings on smokers’ awareness of health risks and interest in quitting smoking. Int J Environ Res Public Health, 7, 4089-99.
  • Gökalp, F. (2007). Gıda Ürünleri Satın Alma Davranışında Ambalajın Rolü. Ege Akademik Bakış Dergisi, 7(1), 79-97.
  • Khandpur, N., Mais, L. A., de Morais Sato, P., Martins, A. P. B., Spinillo, C. G., Rojas, C. F. U., ... & Jaime, P. C. (2019). Choosing a front-of-package warning label for Brazil: A randomized, controlled comparison of three different label designs. Food Research International, 121(2019), 854-861.
  • Mantzari, E., Vasiljevic, M., Turney, I., Pilling, M., & Marteau, T. (2018). Impact of warning labels on sugar-sweetened beverages on parental selection: An online experimental study. Preventive medicine reports, 12, 259-267.
  • Moran, A. J., & Roberto, C. A. (2018). Health warning labels correct Parents’ misperceptions about sugary drink options. American journal of preventive medicine, 55(2), 19-27.
  • Mutti, S., Hammond, D., Reid, J. L., & Thrasher, J. F. (2013). The efficacy of cigarette warning labels on health beliefs in the United States and Mexico. Journal of health communication, 18(10), 1180-1192.
  • Mutti-Packer, S., Collyer, B., & Hodgins, D. C. (2018). Perceptions of plain packaging and health warning labels for cannabis among young adults: findings from an experimental study. BMC public health, 18(1), 1361.
  • Özgül, E., & Aksulu, İ. (2006). Ambalajlı Gıda Ürünlerinde Tüketicilerin Etiket Duyarlılığındaki Değişimler. Ege Akademik Bakış Dergisi, 6(1), 1-9.
  • Popova, L. (2016). Sugar-sweetened beverage warning labels: lessons learned from the tobacco industry. Journal of the California Dental Association, 44(10), 633.
  • Popova, L., Nonnemaker, J., Taylor, N., Bradfield, B., & Kim, A. (2019). Warning Labels on Sugarsweetened Beverages: An Eye Tracking Approach. American journal of health behavior, 43(2), 406-419.
  • Purmehdi, M., Legoux, R., Carrillat, F., & Senecal, S. (2017). The effectiveness of warning labels for consumers: a meta-analytic investigation into their underlying process and contingencies. Journal of Public Policy & Marketing, 36(1), 36-53.
  • Roberto, C. A., Wong, D., Musicus, A., & Hammond, D. (2016). The influence of sugar-sweetened beverage health warning labels on parents’ choices. Pediatrics, 137(2), e20153185.
  • Rosenblatt, D. H., Bode, S., Dixon, H., Murawski, C., Summerell, P., Ng, A., & Wakefield, M. (2018). Health warnings promote healthier dietary decision making: Effects of positive versus negative message framing and graphic versus text-based warnings. Appetite, 127, 280-288.
  • Sillero-Rejon, C., Attwood, A. S., Blackwell, A. K., Ibáñez-Zapata, J. A., Munafò, M. R., & Maynard, O. M. (2018). Alcohol pictorial health warning labels: the impact of self-affirmation and health warning severity. BMC public health, 18(1), 1403.
  • VanEpps, E. M., & Roberto, C. A. (2016). The influence of sugar-sweetened beverage warnings: a randomized trial of adolescents’ choices and beliefs. American journal of preventive medicine, 51(5), 664-672.
APA BOZACI İ, BEĞDEŞ R, Gökdeniz İ (2019). SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA. , 697 - 708. 10.29228/TurkishStudies.23524
Chicago BOZACI İbrahim,BEĞDEŞ Rukiye Nur,Gökdeniz İsmail SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA. (2019): 697 - 708. 10.29228/TurkishStudies.23524
MLA BOZACI İbrahim,BEĞDEŞ Rukiye Nur,Gökdeniz İsmail SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA. , 2019, ss.697 - 708. 10.29228/TurkishStudies.23524
AMA BOZACI İ,BEĞDEŞ R,Gökdeniz İ SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA. . 2019; 697 - 708. 10.29228/TurkishStudies.23524
Vancouver BOZACI İ,BEĞDEŞ R,Gökdeniz İ SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA. . 2019; 697 - 708. 10.29228/TurkishStudies.23524
IEEE BOZACI İ,BEĞDEŞ R,Gökdeniz İ "SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA." , ss.697 - 708, 2019. 10.29228/TurkishStudies.23524
ISNAD BOZACI, İbrahim vd. "SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA". (2019), 697-708. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.23524
APA BOZACI İ, BEĞDEŞ R, Gökdeniz İ (2019). SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA. Turkish Studies - Economics, Finance, Politics , 14(3), 697 - 708. 10.29228/TurkishStudies.23524
Chicago BOZACI İbrahim,BEĞDEŞ Rukiye Nur,Gökdeniz İsmail SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA. Turkish Studies - Economics, Finance, Politics 14, no.3 (2019): 697 - 708. 10.29228/TurkishStudies.23524
MLA BOZACI İbrahim,BEĞDEŞ Rukiye Nur,Gökdeniz İsmail SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA. Turkish Studies - Economics, Finance, Politics , vol.14, no.3, 2019, ss.697 - 708. 10.29228/TurkishStudies.23524
AMA BOZACI İ,BEĞDEŞ R,Gökdeniz İ SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA. Turkish Studies - Economics, Finance, Politics . 2019; 14(3): 697 - 708. 10.29228/TurkishStudies.23524
Vancouver BOZACI İ,BEĞDEŞ R,Gökdeniz İ SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA. Turkish Studies - Economics, Finance, Politics . 2019; 14(3): 697 - 708. 10.29228/TurkishStudies.23524
IEEE BOZACI İ,BEĞDEŞ R,Gökdeniz İ "SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA." Turkish Studies - Economics, Finance, Politics , 14, ss.697 - 708, 2019. 10.29228/TurkishStudies.23524
ISNAD BOZACI, İbrahim vd. "SAĞLIK UYARI ETİKETİNİN, ALGILANAN KALİTE, ALGILANAN SAĞLIK RİSKİ VE SATIN ALMA EĞİLİMİNE ETKİSİ: ANKARA’DA BİR ARAŞTIRMA". Turkish Studies - Economics, Finance, Politics 14/3 (2019), 697-708. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.23524