KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER

Yıl: 2019 Cilt: 17 Sayı: 65 Sayfa Aralığı: 33 - 56 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-06-2020

KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER

Öz:
Kimlik, kavramsal ve kuramsal içerimleri zengin bir olgudur. Bu yazıda kimliği ele alan farklısosyal psikolojik adresleri değerlendirmek amaçlanmaktadır. Bu amaçla, (i) Yaşar Kemal’in‘Süpürge’ isimli öyküsündeki Veli karakterinin kimlik oluşumunu izleyerek sosyal psikolojidekimlik okumaları için açıklamalar üretilmiş; (ii) karşılaştırmalı bir kritik ile sosyal boyutuüzerinde durulmuş ve (iii) genel ölçekte bir edebi eseri inceleme nesnesi yaparak sosyalpsikoloji ile edebiyat arasında bağ kurmaya çalışılmıştır. Açıklama düzeyleri, epistemolojiktemeller, akışkanlık/durağanlık, disiplinlerarasılık, keşfedicilik/inşa edicilik ve tarafsızlığakarşı sosyo-politik angajman konuları kimliğin sosyal psikolojik açılımlarında ‘sosyal’ianlamlandırmak üzere ‘muğlak standartlar’ olarak değerlendirilmiştir. Kimliğe ilişkin sosyalpsikolojik yaklaşımlar, bu sabit addedilemeyecek kıstaslara göre sosyal veya asosyal açıklamadüzeyinde olabilmektedir. Yazının son kısımda, kimliği ele alan sosyal psikolojik adreslerdekiortaklık fikri üzerine ve öykü karakteri Veli’nin ötesinde toplumsal bağlama yönelik tartışmalaryer almaktadır.
Anahtar Kelime:

Social Psychological Explanations and Critiques about Identity: Meta-Theoretical Evaluations of Identity Phenomenon in the Case of a Story of Yasar Kemal

Öz:
Identity is a rich phenomenon as conceptual and theoretical content. In this paper, it is aimed to evaluate different social psychological addresses about the identity. For this purpose, (i) the identity formation of the character of Veli in the story of Yasar Kemal’s ‘Supurge’ was followed to make explanations for identity readings in social psychology; (ii) the dimensionof social was elaborated with a comparative critique and (iii) through the analysis of a literary work, it was tried to establish a link between social psychology and literature in general scale. Levels of explanation, epistemological foundations, fluidity or stability, interdisciplinarity, being discovered or constructed, and socio-political engagement against neutrality have been evaluated as ‘uncertain criterions’ for social psychological approaches in identity. Social psychological approaches to identity can be at the level of social or asocial explanation according to these criteria which cannot be considered constant. In the last part of the article, the “the idea of common denominator” in social psychological addresses for identity phenomenon and the social context beyond Veli who is the story character were discussed.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abrams, D. ve Hogg, M. A. (1999). Social identity and social cognition. Malden: Wiley-Blackwell.
  • Abric, J. C. (1993). Central system, peripheral system: Their functions and roles in the dynamics of social representations. Papers on Social Representations, 2, 75-78.
  • Akfırat, S. (2017). Sosyal kimlik yaklaşımının bilim felsefesi: Pozitivizm, inşacilik ya da eleştirel gerçekçilik. I. Sosyal Psikoloji Kongresi Bildiri Kitabı içinde (ss. 44-56). Ankara.
  • Altman, I. ve Rogoff, B. (1991). World views in psychology: Trait, interactionist, organismic and transitional approaches. D. Stokols ve I. Altman, (Ed.), Handbook of environmental psychology içinde (ss. 7-40). New York: Wiley.
  • Antaki, C. (2014). Conversation analysis and the discursive turn in social psychology. The discursive turn in social psychology içinde (ss. 74-86). Chagrin Falls: Taos Institute Publications.
  • Arapoğlu, F. (2018). Disiplinlerarasılık, coğrafi kavramlar ve sanatsal bir edim olarak yürümek (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Arkonaç, S. A. (2014). Psikolojide söz ve anlam analizi: Niteliksel duruş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Aslıtürk, E. (2004). (A)sosyal psikoloji: Carla’nın hikayesi ve kurtuluş yolları. Eleştirel Psikoloji Bülteni. http://www.oocities.org/tfpsikoloji/asliturk/02. htm (Erişim tarihi: 10 Şubat 2019).
  • Baumeister, R. F. ve Bushman, B. J. (2017). Social psychology and human nature, brief version. (4. b.) Belmont, CA: Nelson Education.
  • Baumeister, R. F. ve Vohs, K. D. (Ed.) (2012). Self and identity. London: Sage.
  • Benwell, B. ve Stokoe, E. (2006). Discourse and identity. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Bourhis, R. Y., Montreuil, A., Barrette, G. ve Montaruli, E. (2009). Acculturation and immigrant-host community relations in multicultural settings. S. Demoulin, J. P. Leyens ve J. Dovidio, (Ed.), Intergroup misunderstandings: Impact of divergent social relations içinde (39-61). New York: Psychology Press.
  • Brauer, M. ve Bourhis, R. Y. (2006). Social power. European Journal of Social Psychology, 36(4), 601-616.
  • Breuer, J. ve Elson, M. (2017). Frustration-aggression theory. The Wiley handbook of violence and aggression içinde (ss. 1-12). Chichester: John Wiley and Sons.
  • Conterallo, A. ve Vellico, E. (2003). Social psychology and literary texts: An empirical analysis of a contemporary Indian novel. Empirical Studies of the Arts, 21(1), 21-49.
  • De Fina, A. (2011). Discourse and identity. Discourse studies: A multidisciplinary introduction içinde (ss. 263-282). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Doise, W. (1980). Levels of explanation in the European Journal of Social Psychology. European Journal of Social Psychology, 10(3), 213-231.
  • Edwards, D. (1998). The relevant thing about her: Social identity categories in use. C. Antaki ve S. Widdicombe (Ed.), Identities in talk içinde (ss. 15-33). London: Sage Publications.
  • Elcheroth, G., Doise, W. ve Reicher, S. (2011). On the knowledge of politics and the politics of knowledge: How a social representations approach helps us rethink the subject of political psychology. Political Psychology, 32(5), 729-758.
  • Gergen, K. (2011). The social construction of self. The Oxford handbook of the self içinde (ss. 633-653). Oxford: Oxford University Press.
  • Gergen, K. J. (2012). The social dimension of social psychology: A historical analysis. Handbook of the history of social psychology içinde (ss. 137- 157). New York: Psychology Press.
  • Göregenli, M. (2015). Çevre psikolojisi: İnsan-mekân ilişkileri (3. b.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Greenwood, J. D. (2004). What happened to the “social” in social psychology?. Journal for the Theory of Social Behaviour, 34(1), 19-34.
  • Greenwood, J. D. (2014). The social in social psychology. Social and Personality Psychology Compass, 8(7), 303-313.
  • Wallerstein, I. vd. (2012). Sosyal bilimleri açın: Sosyal bilimlerin yeniden yapılanması üzerine rapor / Gülbenkian Komisyonu (çev. Ş. Tekeli). İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Højholt, C. ve Schraube, E. (2016). Introduction: Toward a psychology of everyday living. Psychology and the conduct of everyday life içinde (ss. 1-14). Hove: Routledge.
  • Howarth, C. (2006). A social representation is not a quiet thing: Exploring the critical potential of social representations theory. British Journal of Social Psychology, 45(1), 65-86.
  • Kemal, Y. (2014). Sevmek, sevinmek, iyi şeyler üstüne. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kemal, Y. (2016). Süpürge. Sarı sıcak içinde (ss. 72-76). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kristensen, K. ve Schraube, E. (2014). Conduct of everyday life. Encyclopedia of critical psychology içinde (ss. 291-293). New York: Springer.
  • Marková, I. (2007). Social identities and social representations. Social representations and identity içinde (ss. 215-236). New York: Palgrave Macmillan.
  • Miller, N. E. (1941). I. The frustration-aggression hypothesis. Psychological Review, 48(4), 337-342.
  • Morawski, J. G. (2012). The importance of history to social psychology. Handbook of the history of social psychology içinde (ss. 19-41). New York: Psychology Press.
  • Moscovici, S. (1972). Society and theory in social psychology. J. Isreal ve H. Tajfel (Ed.) The context of social psychology: A critical assessment içinde. London: Academic Press.
  • Moscovici, S. (1988). Notes towards a description of social representations. European Journal of Social Psychology, 18(3), 211-250.
  • Nelson, N. M. (2007). Authoritarian personality. Encyclopedia of social psychology içinde (ss. 81-83). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • North, M. S. ve Fiske, S. T. (2012). A history of social cognition. Handbook of the history of social psychology içinde (ss. 81-99). New York: Psychology Press.
  • Paker, K. O. (2004). Batı dışı toplumlarda sosyal psikolojiyi yeniden düşünmek: İnşacı yaklaşımın imkânları üzerine bir deneme. Doğunun ve batının yerelliği: Bireylik bilgisine dair içinde (203-248). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Parker, I. (1989). The crisis in modern social psychology: And how to end it. Hove: Routledge.
  • Phoenix, A., Howarth, C. ve Philogène, G. (2017). The everyday politics of identities and social representations: A critical approach. Papers on Social Representations, 26(1), 1-21.
  • Potter, J. ve Edwards, D. (1999). Social representations and discursive psychology: From cognition to action. Culture & Psychology, 5(4), 447- 458.
  • Proshansky, H. M., Fabian, A. K. ve Kaminoff, R. (1983). Place-identity: Physical world socialization of the self. Journal of Environmental Psychology, 3(1), 57-83.
  • Reicher, S., Spears, R. ve Haslam, S. A. (2010). The social identity approach in social psychology. The Sage handbook of identities içinde (ss. 45-62). Boston: Sage Publications.
  • Schwartz, S. (2006). A theory of cultural value orientations: Explication and applications. Comparative sociology, 5(2-3), 137-182.
  • Sidanius, J. ve Pratto, F. (1999). Social dominance: An intergroup theory of social hierarchy and oppression. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Smith, P. B. (2011). Cross-cultural perspectives on identity. Handbook of identity theory and research içinde (ss. 249-265). New York: Springer.
  • Sugiman, T., Gergen, K. J., Wagner, W. ve Yamada, Y. (2008). The social turn in the science of human action. Meaning in action içinde (ss. 1-20). Tokyo: Springer.
  • Turner, J. C. (1999). Some current issues in research on social identity and self-categorization theories. Social identity: Context, commitment, content içinde (ss. 6-34). Oxford: Wiley-Blackwell.
  • Uluocak, Ş. (2018). Gündelik gerçeklikte ‘anlamın’ sosyal inşası: Peter Berger ve Thomas Luckmann. Gündelik hayatın sosyolojisi içinde (ss. 269-304). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Vignoles, V., Schwartz, S. J. ve Luyckx, K. (2011). Introduction: Toward an integrative view of identity. Handbook of identity theory and research içinde (ss. 1-27). New York: Springer.
  • Wodak, R. ve Meyer, M. (2009). Critical discourse analysis: history, agenda, theory and methodology. Methods of critical discourse analysis içinde (ss. 1-34). Los Angeles: Sage Publications.
  • Yağcı, S. C. (2011). Bir edebiyat metninde gündelik hayatı irdelemek: Aylak adamın gündelik yalnızlığı. Edebi gündelik: Türkiye romanında gündelik hayat içinde (ss. 34-54). Ankara: Deki Yayınevi.
APA Karlıdağ S (2019). KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER. , 33 - 56.
Chicago Karlıdağ Sercan KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER. (2019): 33 - 56.
MLA Karlıdağ Sercan KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER. , 2019, ss.33 - 56.
AMA Karlıdağ S KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER. . 2019; 33 - 56.
Vancouver Karlıdağ S KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER. . 2019; 33 - 56.
IEEE Karlıdağ S "KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER." , ss.33 - 56, 2019.
ISNAD Karlıdağ, Sercan. "KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER". (2019), 33-56.
APA Karlıdağ S (2019). KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER. Eğitim Bilim Toplum, 17(65), 33 - 56.
Chicago Karlıdağ Sercan KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER. Eğitim Bilim Toplum 17, no.65 (2019): 33 - 56.
MLA Karlıdağ Sercan KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER. Eğitim Bilim Toplum, vol.17, no.65, 2019, ss.33 - 56.
AMA Karlıdağ S KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER. Eğitim Bilim Toplum. 2019; 17(65): 33 - 56.
Vancouver Karlıdağ S KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER. Eğitim Bilim Toplum. 2019; 17(65): 33 - 56.
IEEE Karlıdağ S "KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER." Eğitim Bilim Toplum, 17, ss.33 - 56, 2019.
ISNAD Karlıdağ, Sercan. "KIMLIK ÜZERINE SOSYAL PSIKOLOJIK AÇIMLAMA VE KRITIKLER: BIR YAŞAR KEMAL ÖYKÜSÜ ÖRNEĞINDE KIMLIK OLGUSUNA İLIŞKIN META-TEORIK DEĞERLENDIRMELER". Eğitim Bilim Toplum 17/65 (2019), 33-56.