GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME

Yıl: 2018 Cilt: 16 Sayı: 64 Sayfa Aralığı: 120 - 145 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-06-2020

GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME

Öz:
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin içinde yer aldıkları süreç ve etkileşimleringizli müfredat kavramı çerçevesinde analizini yapmaktır. Araştırma kapsamında, seçilmişolan devlet üniversitesinde, gizli müfredat ile ilgili kavramsal çerçeve temelinde, öğrencilerlederinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerle öğrencilerin belirli temalarla ilgiligörüş ve düşünceleri ortaya konmaya çalışılmıştır. Ayrıca gizli müfredatı daha ayrıntılıbiçimde ortaya koyabilmek için, üniversitedeki farklı mekânlar gözlenmiş ve alan notları diğerbulgularla ilişkilendirilmiştir. Araştırma kapsamında kendilerini Marksist, sosyalist, sol görüşlü,sosyal demokrat, eşitlikçi, hümanist, bağımsız, liberal, apolitik, ülkücü ve muhafazakâr olaraktanımlayan on kadın ve on erkek olmak üzere yirmi öğrenciyle görüşülmüştür. Bu öğrencileraynı üniversitedeki üç enstitü, üç yüksekokul ve yedi ayrı fakülteye devam eden, bir önlisans,on üç lisans, üç yüksek lisans ve üç doktora öğrencisidir.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğrencilerin büyük çoğunluğu “gizli müfredat”kavramı ile karşılaşmamış olmalarına rağmen üniversitedeki değer ve tutum aktarmasürecinin farkındadırlar. Üniversitede ders içeriklerinin belirlenmesinde en önemli rolünakademisyenlerde olduğu ve öğrencilerin başarılı olmak için akademisyenlerin değer, tutumve inançlarına uygun hareket etmeyi seçtikleri anlaşılmıştır. Akademisyenler tarafındanöğrencilere ileride iş yaşamında sergilemeleri gereken davranışlarla ilgili bir gizli müfredatınsunulduğu anlaşılmaktadır. Yarışmacı bir eğitim anlayışının egemen olduğu üniversitede, çaneğrisi sisteminin rekabet ortamının en önemli sebebi olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerintemsiliyetinin ve söz haklarının olmadığı üniversitede öğrenciler en çok belirli bir politikgörüşten öğrenciler tarafından koyulan informal kurallardan rahatsız olduklarını dilegetirmişlerdir. Üniversitede korku ve şiddet kültürünü yeniden üretmeye yönelik bir gizlimüfredatın var olduğu saptanmış olsa da, aslında her politik görüşten öğrencinin şiddete karşıve hep birlikte dayanışma içinde yaşayacakları bir üniversite özleminde oldukları anlaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Hidden Curriculum: An Analysis Concerning to University

Öz:
The aim of this research is to analyze the processes and interactions experienced by university students within the framework of the hidden curriculum concept. Within the scope of the research, in-depth interviews were held with the students at the selected state university, on the basis of the conceptual framework of the hidden curriculum. These interviews attempted to reveal the opinions and thoughts of the students on specific themes. In addition, different places in the campus have been studied using fieldnotes technique to elaborate the hidden curriculum in more detail. Within the scope of the research, twenty students, ten women and ten men, who defined themselves Marxist, socialist, leftist, social democratic, egalitarian, humanist, independent, liberal, apolitical, idealistic and conservative, were interviewed. These students are an associate degree, thirteen undergraduate, three graduate and three doctoral students from three institutes, three colleges and seven different faculties in the same university. According to findings of the research, most of the students are aware of the process of transferring values and attitudes in the university, even they are not informed about the concept of “hidden curriculum”. It has been understood that the academicians have the most important role in determining course content in the university and in order to be successful, students choose to act in accordance with the values, attitudes and beliefs of academicians. It has been seen that, by academicians a hidden curriculum has been presented to the students on behaviors that must be exhibited in their future business life. In the university where a competitive mentality is dominant, it has emerged that the bell-curve system is the most important reason for the competitive environment. In the university where there is no representation and no right to speak of students, the students were most disturbed by the informal rules set by the students in a certain political view. Although it has been determined that there is a hidden curriculum to reproduce the fear and violence culture in university, it is understood that students in every political view are longing for a university where they will live in a solidarity against violence.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahola, S. (2000). Hidden Curriculum in Higher Education: Something to Fear for or Comply to? Helsinki: Higher Education 2000 Conference.
  • Althusser, L. (2006). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. (Çev. Alp Tümertekin). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Anyon, J. (1980). Social Class and The Hidden Curriculum Of The Work. Journal Of Education, 162(1). 67-92.
  • Apple, M. W. (1986). Teachers and Texts: A Political Economy of Class and Gender Relations in Education. London: Routledge and Kegan Paul.
  • Apple, M. W. (2006). Eğitim ve İktidar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Bergenhenegouwen, G. (1987). Hidden Curriculum in the University. Journal of Higher Education, 16(5). 535-543.
  • Borges, C. J., Ferreira, T. C., Oliveira, M. S. B., Macini, N. ve Caldana, A. C. F. (2017). Hidden Curriculum in Student Organizations: Learning, Practice, Socialization and Responsible Management in a Business School. The International Journal of Management Education 15(2017). 153-161.
  • Bowles, S. ve Gintis, H. (1976). Schooling in Capitalist America. New York: Basic Books.
  • Costello, C. Y. (2001). Schooled by the Classroom. The Hidden Curriculum in Higher Education. New York: Routledge. 43-59.
  • Dünya Üniversiteler Servisi. (2003). Lima Bildirgesi: Akademik Özgürlük ve Yükseköğretim Kurumlarının Özerkliği. Eğitim Bilim Toplum, 1(4). 88-93.
  • Foot, R. E. (2017). “It’s Not Always What It Seems”: Exploring The Hidden Curriculum Within a Doctoral Program. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Kent Statte Üniversitesi, ABD.
  • Giroux, H. A. (1988). Teachers as Intellectuals. New York: Bergin and Garey.
  • Göktürk, A. (2011). Üniversite…! mi? Yoksa Akademisyen Romantizmi mi? Ercan, Kurt (Ed.), Metalaşma ve İktidarın Baskısındaki Üniversite. İstanbul: Sosyal Araştırmalar Vakfı Yayınları. 223-238.
  • Illich, I. (1971). Deschooling Society. Erişim adresi: www.learning.media.mit. edu.
  • İnal, K. (2005). Çocuklara Derin Program: “Gizli Müfredat”. Evrensel Kültür.
  • Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Marcuse, H. (1986). Tek-Boyutlu İnsan. İstanbul: İdea Yayınları.
  • Margolis, E., Soldatenko, M., Acker, S. ve Gair, M. (2001). Hiding and Outing the Curriculum. Margolis (Ed.), The Hidden Curriculum in Higher Education, Routledge: New York. 1-20.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,11(1). 323-343.
  • Sarı, M. (2007). Demokratik Değerlerin Kazanımı Sürecinde Örtük Program. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Savran, S. (1997). “Piyasa, Bilim, Devlet”: Devlet ve Piyasa Karşısında Bilim. Bilim, Bilim Politikası ve Üniversiteler. Ankara: Bağlam Yayıncılık.
  • Şahin, S. (2014). How Does A Hidden Curriculum Operate: A Case Study Of Routine Practices And Rules In A Fourth-Grade Classroom. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Timur, T. (2000). Toplumsal Değişme ve Üniversiteler. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Ünal, L. I. (2011). Yükseköğretim Finansmanı: Neoliberal “Çözüm” ve Tehditler. Ercan, Kurt (Ed.), Metalaşma ve İktidarın Baskısındaki Üniversite. İstanbul: Sosyal Araştırmalar Vakfı Yayınları. 93-120.
  • Yazıcı, M. A. (2007). Okullar Açıldı: Paralı ve Ezberci Eğitime Kaldığı Yerden Devam. Erişim adresi: www.sendika.org.
  • Yüksel, S. (2002). Yükseköğretimde Eğitim-öğretim Faaliyetleri ve Örtük Program. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1). 361–370.
APA KAYA H (2018). GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME. , 120 - 145.
Chicago KAYA H. Özden Aras GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME. (2018): 120 - 145.
MLA KAYA H. Özden Aras GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME. , 2018, ss.120 - 145.
AMA KAYA H GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME. . 2018; 120 - 145.
Vancouver KAYA H GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME. . 2018; 120 - 145.
IEEE KAYA H "GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME." , ss.120 - 145, 2018.
ISNAD KAYA, H. Özden Aras. "GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME". (2018), 120-145.
APA KAYA H (2018). GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME. Eğitim Bilim Toplum, 16(64), 120 - 145.
Chicago KAYA H. Özden Aras GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME. Eğitim Bilim Toplum 16, no.64 (2018): 120 - 145.
MLA KAYA H. Özden Aras GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME. Eğitim Bilim Toplum, vol.16, no.64, 2018, ss.120 - 145.
AMA KAYA H GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME. Eğitim Bilim Toplum. 2018; 16(64): 120 - 145.
Vancouver KAYA H GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME. Eğitim Bilim Toplum. 2018; 16(64): 120 - 145.
IEEE KAYA H "GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME." Eğitim Bilim Toplum, 16, ss.120 - 145, 2018.
ISNAD KAYA, H. Özden Aras. "GİZLİ MÜFREDAT: ÜNİVERSİTEYE İLİŞKİN BİR ÇÖZÜMLEME". Eğitim Bilim Toplum 16/64 (2018), 120-145.