Yıl: 2019 Cilt: 38 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 131 - 145 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7822/omuefd.480899 İndeks Tarihi: 11-06-2020

Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları

Öz:
Son yıllarda giderek artan sosyal medya hesapları, forum gibi paylaşım platformlarındayayınlanan bilimsel olarak hatalı çoktan seçmeli sorular öğretmen ve öğrencilerde kavramyanılgılarına neden olmakta ve var olan yanılgıları daha çok yaygınlaştırmaktadır. Bu araştırmada,8. sınıf fen bilimleri dersi kapsamında yer alan biyoloji konuları için hazırlanmış ve sosyal medyadayer alan soruların, ölçme ve değerlendirme boyutunda kullanılmasına yönelik fen bilimleriöğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca araştırmada, bu sorularda kavramyanılgılarına neden olabilecek bilimsel hatalar konusunda fen bilimleri öğretmenlerinin farkındalıkdüzeylerinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırmada, sosyal medyada paylaşılan hücre bölünmesi,eşeyli ve eşeysiz üreme konuları ile canlılar ve enerji ilişkileri ünitesi kapsamında yer alan besinzincirleri, fotosentez ve solunum konularına ait sorular incelemiştir. Veri toplama aracı olarakaraştırmacılar tarafından geliştirilen ve iki bölümden oluşan form kullanılmıştır. Araştırmanınkatılımcıları, Türkiye’nin farklı illerinde görev yapmakta olan 20 fen bilimleri öğretmenidir.Araştırma bulguları incelendiğinde, fen bilimleri öğretmenlerinin, sosyal medyadaki soruları, kolayulaşılabilir olması nedeniyle ölçme araçlarında kullanmayı tercih ettikleri; bu sorulardaki bilimselhatalara ilişkin farkındalıklarının az olduğu tespit edilmiştir. Çalışmaya katılan öğretmenlerin%85’inin sorulardaki hataları ve kavram yanılgısına neden olacak cevapları fark edemedikleribelirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Awareness of Science Teachers on False Eighth Grade Biology Questions in Social Media

Öz:
In recent years developing technology facilitates access to information and provides benefits to individuals. One of the technologies that make access to information very easy is internet technology. This technology has become the indispensable of our age. Social media has a great role to increase the impact of the Internet so much. Social networking networks such as Facebook, Twitter, Linkedin are increasingly increasing interest in internet technology (Kırık, 2014). However, the accuracy and reliability of the information accessed is controversial. Many false information spreading through Internet technology leads to information pollution. This situation is considered as a disadvantage of Internet technology (Fuchs, 2013). Students use the internet to prepare their homework, to do research on a topic or concept. However, the fact that the information on the internet is not filtered does not cause the students to get wrong information from time to time and they create alternative concepts in their minds. This is not limited to students. Teachers also benefit from internet-related information and teaching materials during the course preparation. Teachers with inadequate scientific substructure or scientifically self-renewal can also use incorrect information from the internet. In this study, the questions of scientific misconceptions, which are thought to cause misconceptions and reach teachers and students through social media, are emphasized. This research aims to answer these questions: 1. What are the views of the science teachers who use social media in the measurement and evaluation dimension of the eighth grade level and the biology subjects? 2. What is the awareness of science teachers about the scientific errors that may cause misconceptions in the questions of eighth grade biology units in social media? 3. Teachers' awareness; do they vary according to their educational background, professional experience, and follow-up of scientific publications? This research is a descriptive study which aims to explain an existing situation, to identify and explain the causes. Additionally, it is a multimethodological approaches so both quantitate and qualitative data are analyzed. The study group who were working in different provinces of Turkey in state schools constitute 20 science teachers.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bacanak, A., Küçük, M., & Çepni, S. (2004). İlköğretim öğrencilerinin fotosentez ve solunum konularındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi: Trabzon örneklemi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 67-80.
  • Çapa, Y. (2000). An analysis of 9th grade students’ misconceptions concerning photosynthesis and respiration in plants. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş., & Keleş, E. (2001). Fizik ders kitaplarını değerlendirme ölçeği geliştirmek için örnek bir çalışma. Milli Eğitim, 152, 27-33.
  • Eichorn, S.E., & Evert, R.F. (2016). Raven bitki biyolojisi. Türkan, İ (Çev. Ed.) (pp. 822). Ankara: Palme Yayıncılık
  • Freeman, S. (2011). Biological science. Pearson Benjamin Cummings, 1127p, USA.
  • Fuchs, C. (2013). Internet and society: Social theory in the information age. Salzburg: Routledge.
  • Günbatar, S., & Sarı, M. (2005). Developing models for difficult and abstract concepts in electrics and magnetism. Gazi University Gazi Faculty of Education Journal, 25(1), 185-197.
  • Kaptan, F., & Korkmaz, H (2001). Hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinin fen eğitiminde ısı ve sıcaklıkla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 59-65.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (5.baskı). Ankara: Asil.
  • Kırık, M.A. (2014). Aile ve çocuk ilişkisinde internetin yeri: nitel bir araştırma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 337-347.
  • Köse, E. Ö. (2009). Biyoloji 9 ders kitabında hücre ile İlgili metinlerin okunabilirlik düzeyleri. Journal of Arts and Sciences, 12, 141-150.
  • Krebs, J. C. (2009). Ecology (6th Ed.). Pearson International Edition, Publishing as Benjamin Cummings, 655 p., USA.
  • Kuru, M. (2011). Omurgalı hayvanlar (10. baskı). Ankara: Palme Yayıncılık
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi. (1.baskı). Altun Akbaba, S., & Ersoy, A. (Çev. Eds.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Molles, C.M. 2016. Ecology: Concepts and appications. McGraw-Hill, 622 p., USA
  • Odum, E.P., & Barrett, G.W. (2008). Ekoloji’nin temel ilkeleri. Işık, K. (Çev. Ed.). Ankara: Palme Yayıncılık
  • Pedrosa, M.A., & Dias, M.H. (2000). Chemistry textbook approaches to chemical equilibrium and student alternative conceptions. Chemistry Education. Research and Practice, 1,227-236.
  • Reece, J. B., Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., & Jackson, R. B. (2013). Campbell biyoloji. Gündüz, E. & Türkan, İ. (Çev. Eds.) (pp.1263). Ankara: Palme Yayıncılık
  • Sadava, D., Hills, M.D., Heller, H.C., & Berrenbaum, M.R. (2014). Yaşam bilimi biyoloji. Gündüz, E. & Türkan, İ. (Eds.). Ankara: Palme Yayıncılık
  • Simon, E.J., Dickey, J.L., Hogan, K.A., & Reece, J.B. (2017). Campbell temel biyoloji. Gündüz, E. & Türkan, İ. (Çev. Eds.). Ankara: Palme Yayıncılık
  • Tekkaya, C., Çapa, Y., & Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının temel biyoloji konularındaki kavram yanılgılarının saptanması. Hacettepe Üniversit4esi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 140-147.
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık Ünsal, Y., & Güneş, B. (2003a). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi ders kitabının fizik konuları yönünden incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 90-101.
  • Ünsal, Y., & Güneş, B. (2003b). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak MEB ilköğretim 8. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2),107-120.
  • Ünsal, Y., & Güneş, B. (2002). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak MEB. İlköğretim 4. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 110-120.
  • Yağbasan, R., & Gülçiçek, Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 102-120.
  • Yılmaz, M., Gündüz, E., Diken, E.H., & Çimen, O. (2017). 8. sınıf fen bilimleri ders kitabındaki biyoloji konularının içerik açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 18-35.
  • Yılmaz, M., Gündüz, E., Çimen, O., & Karakaya, F. (2017). 7. sınıf fen bilimleri ders kitabı biyoloji konularının bilimsel içerik incelemesi. Turkish Journal of Education, 6(3), 128-142.
  • Yürük, N., & Çakır, Ö.S. (2000). Lise öğrencilerinde oksijenli ve oksijensiz solunum konusunda görülen kavram yanılgılarının saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 185-191.
APA Yılmaz M, ÜÇÜNCÜ G, Karakaya F, Çimen o (2019). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları. , 131 - 145. 10.7822/omuefd.480899
Chicago Yılmaz Mehmet,ÜÇÜNCÜ Gökşen,Karakaya Ferhat,Çimen osman Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları. (2019): 131 - 145. 10.7822/omuefd.480899
MLA Yılmaz Mehmet,ÜÇÜNCÜ Gökşen,Karakaya Ferhat,Çimen osman Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları. , 2019, ss.131 - 145. 10.7822/omuefd.480899
AMA Yılmaz M,ÜÇÜNCÜ G,Karakaya F,Çimen o Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları. . 2019; 131 - 145. 10.7822/omuefd.480899
Vancouver Yılmaz M,ÜÇÜNCÜ G,Karakaya F,Çimen o Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları. . 2019; 131 - 145. 10.7822/omuefd.480899
IEEE Yılmaz M,ÜÇÜNCÜ G,Karakaya F,Çimen o "Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları." , ss.131 - 145, 2019. 10.7822/omuefd.480899
ISNAD Yılmaz, Mehmet vd. "Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları". (2019), 131-145. https://doi.org/10.7822/omuefd.480899
APA Yılmaz M, ÜÇÜNCÜ G, Karakaya F, Çimen o (2019). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 131 - 145. 10.7822/omuefd.480899
Chicago Yılmaz Mehmet,ÜÇÜNCÜ Gökşen,Karakaya Ferhat,Çimen osman Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 38, no.1 (2019): 131 - 145. 10.7822/omuefd.480899
MLA Yılmaz Mehmet,ÜÇÜNCÜ Gökşen,Karakaya Ferhat,Çimen osman Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.38, no.1, 2019, ss.131 - 145. 10.7822/omuefd.480899
AMA Yılmaz M,ÜÇÜNCÜ G,Karakaya F,Çimen o Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 38(1): 131 - 145. 10.7822/omuefd.480899
Vancouver Yılmaz M,ÜÇÜNCÜ G,Karakaya F,Çimen o Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 38(1): 131 - 145. 10.7822/omuefd.480899
IEEE Yılmaz M,ÜÇÜNCÜ G,Karakaya F,Çimen o "Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları." Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, ss.131 - 145, 2019. 10.7822/omuefd.480899
ISNAD Yılmaz, Mehmet vd. "Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sosyal Medyada Yer Alan Hatalı Sekizinci Sınıf Biyoloji Soruları Hakkında Farkındalıkları". Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 38/1 (2019), 131-145. https://doi.org/10.7822/omuefd.480899