Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 67 - 93 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.23863/kalem.2019.120 İndeks Tarihi: 10-06-2020

Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri

Öz:
İnsanlar gereksinimlerini karşılamak ve çeşitli tehlikelerden korunabilmek amacıylayaşamlarını bir toplum içinde sürdürme gereksinimi duymuşlardır. Toplumsal yaşamise birtakım kuralları zorunlu kılmaktadır. Bu toplumsal kurallar içinde yaptırım gücüen yüksek olan hukukun yansıttığı adalet aynı zamanda ahlaki bir değerdir. Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının adalet değerine ilişkin algılarını ve adalet değerinin kazandırılmasına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri açık ve kapalı uçlu sorulardan oluşan veri toplama aracı ile toplanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2016-2017 bahar döneminde bir devlet üniversitesinde öğrenim gören Okulöncesi Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programlarına devam eden 3. sınıfta öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Verilerin analizinde betimsel istatistik,ki-kare ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarınınadaleti hakkaniyetli davranmak ve haklı ile haksızı birbirinden ayırmak biçiminde elealdıkları görülmüştür. Öğretmen adayları tarafından adalete ilişkin olarak oluşturulanmetaforlar düzenleyici, denkleştirici, dağıtıcı, hakkaniyet, toplumsal ve adaletsizlikduygusu kategorileri altında toplanmıştır. Yapılan ki-kare analizinde verilen değişkenlerle oluşturulan kategoriler arasında ilişki bulunmamıştır. Öğretmen adaylarınagöre adalet değerinin kazandırılmasında öğretmenlerin davranışları ve öğretme-öğrenme süreci önem taşımaktadır. Öğretmenlerin öğrencilere eşit davranması adaletdeğerinin kazandırılmasında önemli görülmüştür. Öğretmen adayları adalet değerininkazandırılmasında en fazla drama yöntemini önemserken, süreçte örnek olaylardanyararlanılması gerektiğini vurgulamaktadır.
Anahtar Kelime:

The Value of Justice from the Viewpoint of Pre-service Teachers

Öz:
Human beings need to live in a society to meet necessities and protect themselves from various dangers. Society life makes them obey some rules which regulate the daily life. Law is the most important tool which reflects justice to the social life. Justice reflected by the law is also a moral value. The main purpose of the present study is to determine preservice teachers’ views regarding the value of justice, and how they will teach justice in their professional life. Survey model was used in the study. Data of the study were collected through a questionnaire which consists of open ended and closed ended questions. Participants of the study were third grade pre-service teachers attending programs in Preschool Education, Primary School Education and Social Studies Education in a state University in 2016-2017 spring term. Descriptive statistics, chi-square test, and content analysis were used to analyze data. Results of the research revealed that pre-service teachers define justice as being fair and discriminating between right and wrong. Metaphors created by teacher candidates for justice were grouped under categories of regulatory, counterbalance, distribution, fairness, social and sense of injustice. In the Chi-Square analysis, there was no statistically significant relationship between the variables and created categories. Pre-service teachers stated that teachers’ behaviors and teaching-learning process are important in teaching the value of justice. While teacher candidates recommended most drama method for teaching the value of justice, they emphasized that case studies should be taken into account in the process.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Çengelci Köse T, BAYIR Ö, KÖSE M, YILDIRIM POLAT A (2019). Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri. , 67 - 93. 10.23863/kalem.2019.120
Chicago Çengelci Köse Tuba,BAYIR Ömür GÜRDOĞAN,KÖSE Metin,YILDIRIM POLAT Aslı Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri. (2019): 67 - 93. 10.23863/kalem.2019.120
MLA Çengelci Köse Tuba,BAYIR Ömür GÜRDOĞAN,KÖSE Metin,YILDIRIM POLAT Aslı Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri. , 2019, ss.67 - 93. 10.23863/kalem.2019.120
AMA Çengelci Köse T,BAYIR Ö,KÖSE M,YILDIRIM POLAT A Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri. . 2019; 67 - 93. 10.23863/kalem.2019.120
Vancouver Çengelci Köse T,BAYIR Ö,KÖSE M,YILDIRIM POLAT A Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri. . 2019; 67 - 93. 10.23863/kalem.2019.120
IEEE Çengelci Köse T,BAYIR Ö,KÖSE M,YILDIRIM POLAT A "Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri." , ss.67 - 93, 2019. 10.23863/kalem.2019.120
ISNAD Çengelci Köse, Tuba vd. "Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri". (2019), 67-93. https://doi.org/10.23863/kalem.2019.120
APA Çengelci Köse T, BAYIR Ö, KÖSE M, YILDIRIM POLAT A (2019). Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 9(16), 67 - 93. 10.23863/kalem.2019.120
Chicago Çengelci Köse Tuba,BAYIR Ömür GÜRDOĞAN,KÖSE Metin,YILDIRIM POLAT Aslı Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 9, no.16 (2019): 67 - 93. 10.23863/kalem.2019.120
MLA Çengelci Köse Tuba,BAYIR Ömür GÜRDOĞAN,KÖSE Metin,YILDIRIM POLAT Aslı Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, vol.9, no.16, 2019, ss.67 - 93. 10.23863/kalem.2019.120
AMA Çengelci Köse T,BAYIR Ö,KÖSE M,YILDIRIM POLAT A Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2019; 9(16): 67 - 93. 10.23863/kalem.2019.120
Vancouver Çengelci Köse T,BAYIR Ö,KÖSE M,YILDIRIM POLAT A Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2019; 9(16): 67 - 93. 10.23863/kalem.2019.120
IEEE Çengelci Köse T,BAYIR Ö,KÖSE M,YILDIRIM POLAT A "Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri." Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 9, ss.67 - 93, 2019. 10.23863/kalem.2019.120
ISNAD Çengelci Köse, Tuba vd. "Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri". Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 9/16 (2019), 67-93. https://doi.org/10.23863/kalem.2019.120