Yıl: 2019 Cilt: 38 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 266 - 282 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7822/omuefd.466863 İndeks Tarihi: 11-06-2020

İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmada ilköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel düşünmesüreçlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımıyla gerçekleştirilen çalışma birdurum çalışmasıdır. Çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin İlköğretim MatematikÖğretmenliği programı ikinci sınıfında öğrenim gören 7 öğretmen adayı oluşturmaktadır.Katılımcıların seçiminde farklı akademik başarı seviyesinde olma ve gönüllü olma ölçütlerine dikkatedilmiştir. Veri toplama aracı olarak öğretmen adaylarını matematiksel düşünme süreçlerindengeçmeye teşvik edecek şekilde düzenlenmiş açık uçlu bir problem kullanılmıştır. Problemin çözümükâğıt üzerinde yapıldıktan sonra her bir öğretmen adayıyla birebir mülakat yapılmıştır. Bumülakatlarda adaylardan cevaplarını gerekçelendirmeleri istenmiştir. Öğretmen adaylarınınproblemin çözümüne ilişkin verdiği cevaplar betimsel analiz ile incelenmiş ve Mason, Burton veStacey’ in ifade ettiği matematiksel düşünme süreçlerine göre analiz edilmiştir. Bu süreçler örnekdurumlar üzerinde çalışma, genelleme yapma, varsayımda bulunma ve doğrulama ve ikna etmedir.Çalışma sonucunda matematiksel düşünme süreçlerinde öğretmen adaylarının eksiklikleri olduğuortaya çıkmıştır. Özel durumlar üzerinde çalışma sürecinde öğretmen adaylarının tamamı sadeceproblemde verilen özel durumlarla sınırlı kalmışlardır. Adayların çoğu inceledikleri örnekdurumlardan hareketle problemin içerdiği örüntüyü ortaya koymaya yönelik genellemeyapmışlardır. Bu genellemelerden bir yargıya varmak amacıyla varsayımda bulunmuşlar, hatta bazıadaylar birden çok varsayım ortaya atmışlardır. Bununla birlikte adayların hiçbirisi matematikseldüşünme sürecinin son basamağı olan varsayımların doğrulamasını yapamamışlardır. Bu sonuçlardoğrultusunda ilgili alanda araştırma yapacak araştırmacılara bazı önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alkan, H., & Bukova-Güzel, E. (2005). Öğretmen adaylarında matematiksel düşünmenin gelişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 221-236.
  • Alkan, H., & Tataroğlu-Taşdan, B. (2011). Farklı sınıf düzeylerindeki matematik öğretmen adaylarının gözünden matematiksel düşünme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 107-137.
  • Arslan, S., & Yıldız, C. (2010). 11.sınıf öğrencilerinin matematiksel düşünmenin aşamalarındaki yaşantılarından yansımalar. Eğitim ve Bilim, 35(156), 17-31.
  • Bukova-Güzel, E. (2008) Yapılandırmacı Öğrenme yaklaşımının matematik öğretmen adaylarının matematiksel düşünme süreçlerine olan etkisi. E-Journal of New World Sciences Academy, 3(4), 678- 688.
  • Burton, L. (1984). Mathematical thinking: The struggle for meaning. Journal for Research in Mathematics Education, 15(1), 35-49.
  • Coşkun, S. (2012). Üst düzey matematiksel düşünme süreçlerinin sorgulayıcı problem çözme ve öğrenme modeline göre tasarlanmış çalışma yaprakları yardımıyla incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2 nd Ed.). Thousand Oak, CA: Sage.
  • Çelik, D., Güler, M., Bülbül, B. Ö., & Özmen, Z. M. (2015). Reflections from a learning setting designed to ınvestigate mathematical thinking. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 2(1), 11-23.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık. Dunlap J. (2001), Mathematical Thinking. Erişim tarihi: 4 Ağustos 2017: http://www.mste.uiuc.edu/courses/ci431sp02/students/jdunlap/WhitePaperII.doc.
  • Fernández, C., Llinares, S., & Valls, J. (2013). Primary school teacher's noticing of students' mathematical thinking in problem solving. The Mathematics Enthusiast, 10(1-2), 441-468.
  • Fraivillig, J., Murphy, L. A., & Fuson, K. C. (1999) Advancing children’s mathematical thinking in everyday mathematics reform classrooms. Journal for Research in Mathematics Education, 30(2), 148- 170.
  • Hughes, E.K., (2006). Lesson planning as a vehicle for developing pre-service secondary teachers’ capacity to focus on students’ mathematical thinking. Doctor of Philosophy Dissertation, University of Pittsburgh, Pennsylvania.
  • Lane, C.P., & Harkness, S. S. (2012). Game show mathematics: Specializing, conjecturing, generalizing, and convincing. Journal of Mathematical Behavior, 31(2), 163– 173.
  • Mason, J., Burton, L., & Stacey, K. (2010). Thinking mathematically. Harlow England: Pearson Education Limited.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB], (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB], (2017). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Moss, E. R. (2009). Preservice teachers’ identity development and participation in a video club focused on mathematical thinking. Unpublished Doctoral Dissertation, Purdue University, West Lafayette, Indiana.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM], (1991). Professional standards for teaching mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM], (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Polya, G. (1945). How to solve it: A new aspect of mathematical method. New Jersey: Princeton University Press.
  • Stacey, K. (2006). What is mathematical thinking and why is it important? Progress report, Collaborative Studies on Innovations for Teaching and Learning Mathematics in Different Cultures (II)-Lesson Study focusing on Mathematical Thinking. CRICED: University of Tsukuba
  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sensemaking in mathematics. In Grouws, D. (Ed), Handbook for Research on Mathematics Teaching and Learning, (pp. 334-370). New York: MacMillan.
  • Tall, D. (1995, July). Cognitive growth in elementary and advanced mathematical thinking. 18th PME Conference, Lisbon.
  • Tataroğlu-Taşdan, B., & Çelik, A. (2016). A conceptual framework for examining mathematics teachers’pedagogical content knowledge in the context of supporting mathematical thinking. European Journal of Education, 2(5), 90-120.
  • Wongsopawiro, D. S., (2012). Examining science teachers’ pedagogical content knowledge in the context of a professional development program. Unpublished Doctoral Dissertation, Leiden: ICLON, Leiden University Graduate School of Teaching.
  • Yıldırım, C. (2013). Matematiksel düşünme. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, D., & Yavuzsoy Köse, N. (2018). Ortaokul öğrencilerinin çokgen problemlerindeki matematiksel düşünme süreçleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 605- 633.
APA Uzun N, TOPAN B, DEMİR A, ÇELİK D (2019). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi. , 266 - 282. 10.7822/omuefd.466863
Chicago Uzun Neslihan,TOPAN Beyda,DEMİR ADEM,ÇELİK Derya İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi. (2019): 266 - 282. 10.7822/omuefd.466863
MLA Uzun Neslihan,TOPAN Beyda,DEMİR ADEM,ÇELİK Derya İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi. , 2019, ss.266 - 282. 10.7822/omuefd.466863
AMA Uzun N,TOPAN B,DEMİR A,ÇELİK D İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi. . 2019; 266 - 282. 10.7822/omuefd.466863
Vancouver Uzun N,TOPAN B,DEMİR A,ÇELİK D İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi. . 2019; 266 - 282. 10.7822/omuefd.466863
IEEE Uzun N,TOPAN B,DEMİR A,ÇELİK D "İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi." , ss.266 - 282, 2019. 10.7822/omuefd.466863
ISNAD Uzun, Neslihan vd. "İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi". (2019), 266-282. https://doi.org/10.7822/omuefd.466863
APA Uzun N, TOPAN B, DEMİR A, ÇELİK D (2019). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 266 - 282. 10.7822/omuefd.466863
Chicago Uzun Neslihan,TOPAN Beyda,DEMİR ADEM,ÇELİK Derya İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 38, no.1 (2019): 266 - 282. 10.7822/omuefd.466863
MLA Uzun Neslihan,TOPAN Beyda,DEMİR ADEM,ÇELİK Derya İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.38, no.1, 2019, ss.266 - 282. 10.7822/omuefd.466863
AMA Uzun N,TOPAN B,DEMİR A,ÇELİK D İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 38(1): 266 - 282. 10.7822/omuefd.466863
Vancouver Uzun N,TOPAN B,DEMİR A,ÇELİK D İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 38(1): 266 - 282. 10.7822/omuefd.466863
IEEE Uzun N,TOPAN B,DEMİR A,ÇELİK D "İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi." Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, ss.266 - 282, 2019. 10.7822/omuefd.466863
ISNAD Uzun, Neslihan vd. "İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Düşünme Süreçlerinin İncelenmesi". Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 38/1 (2019), 266-282. https://doi.org/10.7822/omuefd.466863