ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ

Yıl: 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 11 - 41 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-06-2020

ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ

Öz:
İletişim, ulaşım ve bilgi teknolojilerindeki gelişmeler, işletmelerinuluslararası rekabetten bağımsız kalma imkanını sınırlandırmıştır.Ülkeler uluslararası piyasada endüstriyel bazda rekabet gücüavantajı elde edebilmek için farklı yöntemlere başvurmaktadırlar.Turizm sektörünün ulusal ve uluslararası ölçekteki önemi vebüyüme kapasitesi ulusların bu sektöre yönelik atılımlar yapmasınısağlamıştır. Turizm endüstrisinin gelişmekte olan ülkelerinekonomisine sağladığı istihdam, döviz girdisi, milli gelir ve dışticaretine olumlu yansımaları ayrıca önem arz etmektedir. Porter,tarafından geliştirilen Elmas Modeli, sektörel düzeyde ülkelerinrekabet gücünü ortaya koymak için geliştirilmiş bir modeldir.Elmas modelinin dört ana faktörü olan; faktör koşulları, talepkoşulları, ilgili destekleyici endüstriler, kurumsal yapı ve stratejive beraberinde Porter’ın dışsal olarak kabul ettiği Devlet ve Şansfaktörlerinden oluşmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye TurizmEndüstrisin uluslararası arenada rekabet gücü avantajlarınınPorter’ın geliştirdiği Elmas Modeli ile ölçülmesidir.
Anahtar Kelime:

Competitive Advantage of Nations: Diamond Model Framework and Competitiveness of Turkish Tourism Industry

Öz:
With the developments in communication, transportation and information technologies, enterprises have limited the opportunity to remain independent of international competition. Countries apply different methods in order to gain competitive advantage in the international market. The importance of the tourism industry on national and international scale and the capacity of growth ensured that the nations made the necessary steps towards this industry. The positive effects of the tourism industry on employment, foreign exchange inflow, national income and foreign trade are also important. The diamond model developed by Porter is a model developed to reveal the competitive power of countries at sectoral level. The four main factors of the Diamond model are factor conditions, demand conditions, related and supporting industries, firms strategy and rivalry, as well as State and Chance factors that Porter deems to be external. The aim of this study is to measure the competitive advantage of the Turkish tourism industry in the international arena with the Diamond model developed by Porter.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslan, İ. K. ve Şahin. Ş. (2016). Kümelenmenin Kobi’lerin İhracat Performasına Etkisi: Kuyumcukent’te Bir Uygulama. Dış Ticaret Enstitüsü Working Paper Series.
  • Bulu, M., Eraslan, İ.H. ve Kaya, H. (2006). Türk elektronik sektörünün rekabetçilik analizi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 49-66.
  • Van Den Bosch, F. A. and Van Prooijen, A. A. (1992). European management: an emerging competitive advantage of European nations. European Management Journal, 10(4), 445-448.
  • Dilber, İ. (2007). Turizm Sektörünün Türkiye ekonomisi üzerindeki etkisinin girdi-çıktı tablosu yardımıyla değerlendirilmesi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14(2), 205-220.
  • Esen, S. and Uyar, H. (2012). Examining the competitive structure of Turkish tourism industry in comparison with diamond model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 62, 620-627.
  • Gökmenoğlu, S. M., Akal, M. ve Altunışık, R. (2012). Ulusal rekabet gücünü belirleyen faktörler üzerine değerlendirmeler. Competition Journal/Rekabet Dergisi, 13(4), 3-44.
  • Murat, K. O. C. ve Ozbozkurt, O. B. (2014). Ulusların rekabet üstünlüğü ve elmas modeli üzerine bir değerlendirme. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 2(3), 85-91.
  • Konsolas, I. (2002). The Competitive Advantage of Greece : An Application of Porter’s Diamond, Aldershot [u.a.] : Ashgate.
  • Öz, Ö. (1999). The comparative advantage of nations–the case of Turkey, assessing Porter’s framework for national advantage. Aldershot [ua]: Ashgate.
  • Özer, K. O., Latif, H., Sarıışık, M. and Ergün, Ö. (2012). International competitive advantage of Turkish tourism industry: a comperative analyse of Turkey and Spain by using the diamond model of M. Porter. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 1064-1076.
  • Özer, K.O. (2012). Türk turizm endüstrisinin uluslararası rekabet gücünün değerlendirilmesi: elmas modeli ile Türkiye İspanya karşılaştırması (Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm işletmeciliği Anabilim Dalı, Sakarya)
  • Smit, A. J. (2010). The competitive advantage of nations: is Porter’s diamond framework a new theory that explains the international competitiveness of countries?. Southern African Business Review, 14(1), 105-130.
  • Stopford, J. M., Strange, S. and Henley, J. S. (1991). Rival states, rival firms: Competition for world market shares (Vol. 18). UK: Cambridge University Press.
  • Porter, M. E. (1998). Competitive advantage of nations: Creating and sustaining superior performance (Vol. 2). Simon and Schuster.
  • Uzunkaya, M. (2013). Uluslararası Rekabet Edebilirlik Çerçevesinde Türk İnşaat Sektörünün Yapısal Analizi, TC Kalkınma Bankası.
  • T.C. Ulaştırma Bakanlığı
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı
  • UNESCO (Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü)
  • WTTC (Dünya Turizm ve Seyahat Konseyi)
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığı)
  • TURSAB (Türkiye Seyahat Acentaları Birliği)
  • UNWTO (Dünya Turizm Örgütü)
APA Özdemir A (2019). ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ. , 11 - 41.
Chicago Özdemir Adnan ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ. (2019): 11 - 41.
MLA Özdemir Adnan ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ. , 2019, ss.11 - 41.
AMA Özdemir A ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ. . 2019; 11 - 41.
Vancouver Özdemir A ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ. . 2019; 11 - 41.
IEEE Özdemir A "ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ." , ss.11 - 41, 2019.
ISNAD Özdemir, Adnan. "ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ". (2019), 11-41.
APA Özdemir A (2019). ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ. TESAM AKADEMİ, 6(1), 11 - 41.
Chicago Özdemir Adnan ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ. TESAM AKADEMİ 6, no.1 (2019): 11 - 41.
MLA Özdemir Adnan ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ. TESAM AKADEMİ, vol.6, no.1, 2019, ss.11 - 41.
AMA Özdemir A ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ. TESAM AKADEMİ. 2019; 6(1): 11 - 41.
Vancouver Özdemir A ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ. TESAM AKADEMİ. 2019; 6(1): 11 - 41.
IEEE Özdemir A "ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ." TESAM AKADEMİ, 6, ss.11 - 41, 2019.
ISNAD Özdemir, Adnan. "ULUSLARIN REKABETÇİ AVANTAJI: ELMAS MODEL ÇERÇEVESİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ". TESAM AKADEMİ 6/1 (2019), 11-41.