Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 449 - 463 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7456/10903100/0010 İndeks Tarihi: 15-06-2020

EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ

Öz:
Bu çalışmanın amacı; interaktif infografiklerin öğretim faaliyetleri kapsamında kullanımının öğrenciakademik başarısı, derse karşı tutumu ve motivasyonu üzerindeki etkisini incelemektir. Bu bağlamdaaraştırmanın yöntemi ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen olarak belirlenmiştir. Araştırmanınçalışma grubu 2016-2017 öğretim yılı İstanbul, Maltepe ilçesindeki Feyzullah Turgay Ciner Ortaokuluiki 5. sınıf şubesinde öğrenim gören 20 deney ve 20 kontrol olmak üzere belirlenmiş toplam 40öğrenciden oluşmaktadır. Şubelerin ve öğrencilerin seçiminde yansız atama yöntemi esas alınmıştır.Çalışma için 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersinin “Bölgemizi Tanıyalım” ünitesi ile ilgili ders amaç vekazanımlarına uygun olarak altı adet interaktif infografik tasarlanmıştır. Öğretim, deney grubunatasarlanan bu interaktif infografikler aracılığıyla gerçekleştirilirken, kontrol grubuna ise aynı konununöğretiminde geleneksel yöntem kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “BölgemiziTanıyalım” konusuna yönelik geliştirilen 20 soruluk başarı testi, motivasyon ölçeği ve Sosyal Bilgilerdersi tutum ölçeğinden faydalanılmıştır. Veri toplama araçları, uygulamanın başında gruplara ön testve uygulama sonrasında ise son test olarak uygulanmıştır. Araştırma sonunda interaktif infografiklerin,geleneksel öğrenme yönteminin kullanıldığı ortamlara göre derse karşı başarı tutum ve motivasyonuartırmada daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

THE IMPACT OF THE USE OF INTERACTIVE INFOGRAPHICS IN EDUCATION ON THE ACHIEVEMENT, ATTITUDE AND MOTIVATION OF STUDENTS

Öz:
The purpose of this study is to investigate the effect of using interactive infographics in teaching activities on student academic achievement, attitude towards the course, and motivation. In this context, we adopt pretest-posttest-control group design. The study group consists of a total of 40 students in two separate 5th classes, experiemental and control group of 20 students each, who are enrolled in the Feyzullah Turgay Ciner Secondary School in Maltepe. We conducted the experiment during the 2016-2017 academic year. The students and classes are randomly divided to the groups. Six interactive infographicss were designed in accordance with the course objectives and learning outcomes of the fifth-grade students social studies course Let’s Get to Know Our Region’. While the experiemental group recevied infographics material, the control group studied the traditional course. We utilize 20-item achievement test, motivation scale and course attitude scale developed for the social studies course as the data collection tool. The data collection tools were applied to the groups at the beginning of the treatment and as a posttest after the treatment. Statistical tests indicate that interactive infographics are more effective in increasing attitude and motivation towards the lesson compared to the environments where traditional learning method is adopted.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005). Türetimci Çoklu Ortam Kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 9-18.
  • Alshehri, A. M. & Ebaid, M. (2016). The Effectiveness Of Using İnteractive İnfographic At Teaching Mathematics İn Elementary School, British Journal Of Education, 4(3),1-8.
  • Altınışık, S., ve Orhan, F. (2002). Sosyal bilgiler dersinde çoklu ortamın öğrencilerin akademik başarıları ve derse karşı tutumları üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23).
  • Aslan, Z. ve Doğdu, S. (1993). Eğitim Teknolojisi Uygulamaları ve Eğitim Araç- Gereçleri. Ankara: Tekışık Ofset.
  • Aytaş, G. (2013). Eğitim ve Öğretimde Alternatif Bir Yöntem: Yaratıcı Drama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12) http://dergipark.ulakbim.gov.tr/adyusbd/article/view/5000041641/5000039169 adresinden erişilmiştir.
  • Başgün, F. (2013). İnfografiklerin (Bilgi Grafiklerinin) İletişimdeki Önemi, İletişimde Tasarım – Tasarımda İletişim Konulu Uluslararası Sempozyum ve Sergi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (18. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Beegel, J. (2014). Infographics for dummies. https://ebookcentral.proquest.com. Erişim tarihi: 22.06.207
  • Can, A. (2017). Spssile Bilimsel Araştırma Sürecinde Veri Analizi. (5.Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çifçi, T. (2016). Effects of infographics on students achievement and attitude towards geography lessons. Journal of Education and Learning, 5(1), 154-166.
  • Demiralp, N. (2007). Coğrafya Eğitiminde Materyaller ve 2005 Coğrafya Dersi Öğretim Programı. Kastamonu Eğitim Dergisi,15(1), 373-384.
  • Dur, İ. (2014). Data Visualization and İnfographics in Visual Communication Design Education at the Age of Information. Journal of Arts and Humanities (JAH), 3(5), 39-50. doi: http://dx.doi.org/10.18533/journal.v3i5.460
  • Emir, S. (2001). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Düşünmenin Erişiye ve Kalıcılığa Etkisi. (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erden M. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Harrison, L., Reinecke, K. & Chang R. (2015). Infographic aesthetics: Designing for the first impression, Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems.
  • İslamoğlu, H., Ay, O., Mercimek, B., Donmez, P., Kuzu, A. & Odabasi, F. (2015). Infographics: A new competency area for teacher candidates, Cypriot Journal of Educational Sciences, 10(1), 32-39. Retrieved from http://www.ingentaconnect.com
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (25. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Krum, R. (2013). Cool Infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design. USA: John Wiley&Sons.
  • Lankow, J. Crooks, R. & Ritchie, J. (2012). Infographics: the power of visual storytelling. Retrieved from https://ebookcentral.proquest.com.
  • Özerbaş, M. A. (2003). Bilgisayar Destekli Bağlaşık Öğretimin Öğrenci Başarısı, Motivasyon ve Transfer Becerilerine Etkisi. (Doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Paivio, Allan (1986). Mental representations: A dual coding approach. Oxford University Press. New York.
  • Seferoğlu, S. (2015). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. (9.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Smiciklas, M. (2012). The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect With Your Audiences. Indiana: Que Publishing.
  • Sudakov, I., Bellsky, T., Usenyuk, S. & Polyakova, V. (2016). Infographics and mathematics: A mechanism for effective learning in the classroom. Primus: Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 26(2), 158-167. doi:http://dx.doi.org/10.1080/10511970.2015.1072607
  • Tan, Ş. (2011). Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme Kpss El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Uyanık, İ., Coşkun, H. & Uğur, Y. (2017). Resim, Yazı ve Resim İle Birlikte Yazıyla Sunulan Nesnelerin Almanca ve Türkçe Hatırlamadaki Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 476-486.
  • Yalın, H. İ. (2010). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. (22.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yeşiltaş, E. ve Toros, S. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretiminde İnteraktif İnfografik Kullanımının Etkililiği, 2nd International Congress on Education, Distance Education and Educational Technology, Antalya.
  • Yeşilyaprak, B. (Ed.).(2011). Eğitim Psikolojisi Gelişim-Öğrenme-Öğretim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, S., Yıldırım, G., Çelik, E. ve Aydın M. (2014). Bilgi Grafiği (İnfografik) Oluşturma Süreci Üzerine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 247-255. http://jret.org/FileUpload/ks281142/File/24.yildirim.pdf adresinden erişilmiştir.
APA Yıldırım Y, Perdahçı Z (2019). EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ. , 449 - 463. 10.7456/10903100/0010
Chicago Yıldırım Yakup Selçuk,Perdahçı Ziya Nazım EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ. (2019): 449 - 463. 10.7456/10903100/0010
MLA Yıldırım Yakup Selçuk,Perdahçı Ziya Nazım EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ. , 2019, ss.449 - 463. 10.7456/10903100/0010
AMA Yıldırım Y,Perdahçı Z EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ. . 2019; 449 - 463. 10.7456/10903100/0010
Vancouver Yıldırım Y,Perdahçı Z EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ. . 2019; 449 - 463. 10.7456/10903100/0010
IEEE Yıldırım Y,Perdahçı Z "EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ." , ss.449 - 463, 2019. 10.7456/10903100/0010
ISNAD Yıldırım, Yakup Selçuk - Perdahçı, Ziya Nazım. "EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ". (2019), 449-463. https://doi.org/10.7456/10903100/0010
APA Yıldırım Y, Perdahçı Z (2019). EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 9(3), 449 - 463. 10.7456/10903100/0010
Chicago Yıldırım Yakup Selçuk,Perdahçı Ziya Nazım EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 9, no.3 (2019): 449 - 463. 10.7456/10903100/0010
MLA Yıldırım Yakup Selçuk,Perdahçı Ziya Nazım EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, vol.9, no.3, 2019, ss.449 - 463. 10.7456/10903100/0010
AMA Yıldırım Y,Perdahçı Z EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 2019; 9(3): 449 - 463. 10.7456/10903100/0010
Vancouver Yıldırım Y,Perdahçı Z EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 2019; 9(3): 449 - 463. 10.7456/10903100/0010
IEEE Yıldırım Y,Perdahçı Z "EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ." The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 9, ss.449 - 463, 2019. 10.7456/10903100/0010
ISNAD Yıldırım, Yakup Selçuk - Perdahçı, Ziya Nazım. "EĞİTİMDE İNTERAKTİF İNFOGRAFİK KULLANIMININ ÖĞRENCİ BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONUNA ETKİSİ". The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 9/3 (2019), 449-463. https://doi.org/10.7456/10903100/0010