Yıl: 2019 Cilt: 10 Sayı: 38 Sayfa Aralığı: 1099 - 1124 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 17-06-2020

AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION

Öz:
The purpose of this research is to investigate whether there is a significant relationship betweenattitudes and self- efficacy beliefs of primary school teachers towards gifted education; the levelof Self-Efficacy Belief and Attitude and whether they differ according to various variables. In thestudy, correlational survey model was employed in order to determine a relationship betweenattitudes and self-efficacy beliefs of primary school teachers towards gifted education. Twoscales were used in the study. The scales are called as; “The Self- Efficacy Scale towards GiftedEducation (SESTGS)” and “The Attitude Scale towards Gifted Education (ASTGS)”. As result of thedata analysis, it was seen that the levels of primary school teachers’ self-efficacy beliefs towardsgifted education were found at the medium level according to the sub-dimensions of academicefficacy, mentorship efficacy, and responsibility; and found at a high level according to the subdimensions of personal characteristics, supporting creativity efficacy, and instruction planningefficacy, and to the total averages. The self- efficacy beliefs of primary school teachers towardsgifted education show a statistically significant difference in terms of the sub-dimensions of;personal characteristics, supporting creativity efficacy and instruction planning efficacy, and totalaverages according to the gender variable. This statistically significant difference is in favor of themale primary school teachers. The self-efficacy beliefs of primary school teachers towards giftededucation do not demonstrate a statistically significant difference according to marital status andage variables. It is seen that there is a low-level, positive and significant relationship between thetotal self-efficacy beliefs and attitudes of primary school teachers towards gifted education.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ada, S. & Baysal, Z. N. (2013). Pedagojik Androgojik Formasyon ve Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme. Ankara: Pegem.
  • Akar, C. (2008). Öz-Yeterlik İnancı ve İlkokuma Yazmaya Etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1/2, 185-198.
  • Akkoyunlu, B., Orhan, F. & Umay, A. (2005). Bilgisayar Öğretmenleri İçin “Bilgisayar Öğretmenliği Öz-Yeterlik Ölçeği” Geliştirme Çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1-8.
  • Akyüz, Y. (2012). Türkiye’de Öğretmenlerin Toplumsal Değişmedeki Etkileri (1839-1950). (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Alkan, A. (2013). Öğretmenler İçin “Üstün Zekâlı/Yetenekli Öğrencilerin Belirlenmesi Eğitim Yazılımı”nın Geliştirilmesi ve Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi; Ankara.
  • Aral, N. & Gürsoy, F. (2011). Özel Eğitim Gerektiren Çocuklar Ve Özel Eğitime Giriş. İstanbul: Morpa.
  • Archambault Jr, F. X., Westberg, K. L., Brown, S. W., Hallmark, B. W., Zhang, W. & Emmons, C. L. (1993). Classroom Practices Used With Gifted Third And Fourth Grade Students. Journal for the Education of the Gifted, 16(2), 103-119.
  • Arslan, A. (2007). Müzik Öğretim Yöntemleri ve Uygulamada Yaşanan Sorunlar. Ayla Oktay & Özgül Polat Unutkan İlköğretim Çağına Genel Bir Bakış. 321- 331. İstanbul: Morpa.
  • Aydın, B. (2007). İlköğretim Çocuğunun Gelişim Özellikleri. Ayla Oktay & Özgül Polat Unutkan İlköğretim Çağına Genel Bir Bakış. 13-27. İstanbul: Morpa.
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim Fen Bilimleri Ve Matematik Öğretmeni Adaylarının Öz Yeterlilik İnançları. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 6(12), 235-252.
  • Baysal, Z. N. & Ada, S. (2015). Dünden Bugüne Türk Eğitim Sistemi ve Yapısı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilgili, A. (2000). Üstün Yetenekli Çocukların Eğitimi Sorunu-Sosyal Sorumluluk Yaklaşımı. Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(12), 59-74.
  • Bozdoğan, A. E., & Öztürk, Ç. (2008). Coğrafya ile İlişkili Fen Konularının Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlilik İnanç Ölçeğinin Geliştirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2 (2), 66-81.
  • Büyükcan, Y. (2008). İlköğretim Okullarındaki Hizmetiçi Eğitim Seminerlerinin Öğretmenlere Yararları. Unpublished Master Thesis, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.,K., Akgün, Ö.,E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çeliköz, N. & Çetin, F. (2004). Anadolu Öğretmen Lisesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarını Etkileyen Etmenler. Milli Eğitim Dergisi, 162, 136-145.
  • Cüceloğlu, D. (2016). İnsan ve Davranışı Psikolojinin Temel Kavramları (32. Basım). İstanbul. Remzi Kitabevi.
  • Dağlıoğlu, E. (2014). Üstün Yetenekli Çocuklar. İbrahim Halil Diken (Ed.). Erken Çocukluk Eğitimi (3. Baskı). 322- 356. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2010). Üstün Yetenekli Çocukların Eğitiminde Öğretmen Yeterlilikleri Ve Özellikleri. Üstün Zekâlı ve Yetenekli Çocuklar Kongresi (s. 72-84). Milli Eğitim.
  • Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün çocuklar. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu ve AE Bilgili (Ed.), Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı,(ss. 211-218). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları,
  • Davis, G. A. (2014). Üstün Yetenekli Çocuklar ve Eğitimi Öğretmenler ve Ebeveynler İçin El Kitabı. Müjde Işık Koç (Çeviren). İstanbul: Özgür.
  • Duman, F. N. (2005). Okul Aile İş Birliği Aileler Okula Gidiyor 7-14 Yaş Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. İstanbul: Morpa.
  • Eddles-Hirsch, K., Vialle, W., Rogers, K. B., & McCormick, J. (2010). “Just Challenge Those High-Ability Learners and They'll Be All Right!”. The Impact of Social Context and Challenging Instruction on the Affective Development of High-Ability Students. Journal of Advanced Academics, 22(1), 106-128.
  • Enç, M. (1973). Üstün Beyin Gücü: Gelişim Ve Eğitimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Eren, E. (2015). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi (15. Baskı). İstanbul: Beta.
  • Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M. T., & Güven, K. (2000). Öğretmenliğe İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25(116):27-33.
  • Gardner, H. (2006). Eğitimli Akıl Özden Akbaş (Çeviren). İstanbul: Morpa.
  • Girgin, M. (2016). Öğretmen Sözlüğü. (3. Baskı). Ankara: Vize.
  • Gökdere, M. (2004). Üstün Yetenekli Çocukların Fen Bilimleri Öğretmenlerin Eğitimine Yönelik Bir Model Geliştirme Çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Gökdere, M. & Ayvacı, H. Ş. (2004). Sınıf Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Çocuklar Ve Özellikleri ile İlgili Bilgi Seviyelerinin Belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 17-26.
  • Gökdere, M. & Çepni, S. (2005). Üstün Yeteneklilerin Fen Bilimleri Öğretmenlerine Yönelik Bir Hizmet İçi Eğitim Uygulama ve Değerlendirme Çalışması. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (3), 271-296.
  • Gülay Ogelman, H. (2016). Okul Öncesi Dönemde Akran İlişkileri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gültekin, M., Çubukçu, Z., & Dal, S. (2010). İlköğretim Öğretmenlerinin Eğitim Öğretimle İlgili Hizmet İçi Eğitim Gereksinimleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 131-152.
  • Hamurcu, H. (2006). Sınıf Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik inançları. Eğitim Araştırmaları. 8, 112-122
  • Hazır-Bıkmaz, F. (2004). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Öz-Yeterlilik İnancı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Milli Eğitim Dergisi, http://www.ebuline.com/pdfs/2Sayi/2-4.pdf
  • İnan, H., Z., Bayındır N., & Demir, S. (2009). Awareness Level Of Teachers About The Charactaristics Of Gifted Children. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 3 (3), 2519-2527.
  • İpek, C. & Acuner, H.Y. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Öz-Yeterlik İnançları ve Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 23-40.
  • Kadıoğlu Ateş H., Akyol R. & Çelik, Ş. (2017). Üstün Yetenekli Bireyler Ve Eğitimleri Hakkında Üniversite Öğrencilerinin Görüşleri (İZÜ Örneği). Yükseköğretimde Eğitim Araştırmaları ve Uygulamaları Kongresi, YEAUK 2017, 19-20 Mayıs, İstanbul.
  • Kağıtçıoğlu, Ç. (2010). Günümüzde İnsan ve İnsanlar Sosyal Psikolojiye Giriş. (12. Basım). İstanbul: Evrim.
  • Kan, A. & Akbaş, A. (2005). Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2): 227-237.
  • Kanlı, U. & Yağbasan, R. (2002). 2000 Yılında Ankara’da Fizik Öğretmenleri İçin Düzenlenen Hizmetiçi Eğitim Yaz Kursunun Etkinliği. Milli Eğitim Dergisi, 153-154.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2002). Probleme Dayali Öğrenme Yaklaşiminin Hizmet Öncesi Fen Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerileri Ve Öz Yeterlik Inanç Düzeylerine Etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, Ankara.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Kaya, Y. K. (2009). İnsan Yetiştirme Düzenimiz Politika-Eğitim-Kalkınma. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kıldan, O. A. & Temel, Z. F. (2008). Yapılandırmacı Yaklaşıma Dayalı Oluşturulan Hizmet İçi Eğitimin Öğretmenlerin Öğretmenlikle İlgili Bazı Görüşlerine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (8), 25-36.
  • Kontaş, H. (2009). Bilsem Öğretmenlerinin Program Geliştirme İhtiyaçlarına İlişkin Geliştirilen Programın Etkililiği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Korkmaz, İ. (2008). Sosyal Öğrenme Kuramı. B. Yeşilyaprak (Ed.), Eğitim Psikolojisi (218-242). Ankara: Pegem Küçükahmet, L. (2015). Eğitim Bilimine Giriş (Ed.). (10. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Küçüktepe, C. (2007). Yapılanmacı Öğrenme. Ayla Oktay & Özgül Polat Unutkan İlköğretim Çağına Genel Bir Bakış. 195-218. İstanbul: Morpa
  • Kurbanoğlu, S. S. (2004). Öz-yeterlik inancı ve bilgi profesyonelleri için önemi. Bilgi Dünyası, 5(2), 137-152.
  • Kurnaz, A., Tüybek, C. & Taşkesen, Ü.S. (2009). Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilere ilişkin görüş ve uygulamaları. Üstün Yetenekli Çocuklar II. Ulusal Kongresi. 81-82, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Kongre Merkezi.
  • Kutluca, T., & Ekici, G. (2010). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutum ve Öz-Yeterlik Algılarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38: 177-188.
  • Lichtenwalter, S. (2011). The Necessity Of Increased Funding For Gifted Education And More Training For Teachers In Charge Of Identifying Gifted Students. ESSAI, 8(1), 25.
  • McClellan, E. (1985). Defining Giftedness. Digest.
  • Nar, B. (2017). Üstün / Özel Yetenekli Öğrencilere Yönelik Destek Eğitim Odası Uygulaması: Sınıf Öğretmenlerinin Öz Yeterlikleri Ve Görüşleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Oktay, A. (2007). İlköğretim: Önemi ve İnsan Hayatındaki Yeri. Ayla Oktay & Özgül Polat Unutkan İlköğretim Çağına Genel Bir Bakış. 123-135. İstanbul: Morpa.
  • Pajares, F., & Schunk, D. H. (2002). Self And Self-Belief In Psychology And Education: A Historical Perspective. In J. Aronson (Ed.), Improving academic achievement: Impact of psychological factors on education (pp. 3-21). San Diego, CA, US: Academic Press.
  • Pfeiffer, Steven I. (Ed); Shaunessy-Dedrick, Elizabeth (Ed); Foley-Nicpon, Megan (Ed). (2018). APA handbook of giftedness and talent. Washington, DC, US: American Psychological Association. xxi 691 pp., https://doi.org/10.1037/0000038-000
  • Polat, Ö. (2011). Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık. İstanbul: Morpa.
  • Reis, S. M., & Renzulli, J. S. (2009). Myth 1: The Gifted And Talented Constitute One Single Homogeneous Group And Giftedness Is A Way Of Being That Stays In The Person Over Time And Experiences. Gifted Child Quarterly, 53(4), 233-235.
  • Şahin, F. (2011). Okul Öncesi Yardımcı Öğretmen Adaylarına Üstün Zekalı Ve Üstün Yetenekli Bireyler Konusunda Verilen Bir Eğitimin Etkililiği. 21. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Kıbrıs.
  • Sak, U. (2007). Giftedness and the Turkish culture. In S.N. Philipson & M. McCann (Eds.), Conceptions of Giftedness: Socio-cultural perspectives, (pp. 283-310). London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Sak, U., Ayas, M. B., Sezerel, B. B., Öpengin, E., Özdemir, N. N., & Gürbüz, S. D. (2015). Gifted and Talented Education in Turkey: Critics and Prospects/Türkiye'de Üstün Yeteneklilerin Egitiminin Elestirel Bir Degerlendirmesi. Türk Üstün Zekâ ve Egitim Dergisi, 5(2), 110.
  • San Bayhan, P. & Artan, İ. (2014). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. İstanbul: Morpa.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim Öğrenme Ve Öğretim Kurumdan Uygulamaya. Ankara: Gönül.
  • Sucuoğlu, B. & Kargın, T. (2008). İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları Yaklaşımlar Yöntemler Teknikler. İstanbul: Morpa
  • Tezbaşaran, A. (1997). Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
  • Tortop, H. S. (2014a). Öğretmenler İçin Üstün Yetenekliler Eğitimine İlişkin Tutum Ölçeği Türkiye İçin Uyarlama Çalışmasının Yeniden Gözden Geçirilmesi. Üstün Yetenekliler Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi (UYAD), 2(2), 16-26.
  • Tortop, H. S., & Dinçer, S. (2016). Destek Eğitim Odalarında Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Çalışan Sınıf Öğretmenlerinin Uygulama Hakkındaki Görüşleri. Üstün Yetenekliler Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi (UYAD), 4(2), 11-28.
  • Tortop, H.S. (2014b). Examining The Effectiveness Of The In-Service Training Program For The Education Of The Academically Gifted Students In Turkey: A case study. Journal for the Education of the Young Scientist and Giftedness, 2(2), 67-86.
  • Vatansever Bayraktar, H. (2016). Examination of the Self-Efficacy of Primary School Teacher Candidates towards First Reading-Writing Education, Higher Education Studies, 6 (4), 119-130. http://dx.doi.org/10.5539/hes.v6n4p119
  • Yaman, S., Koray, C. Ö. & Altunçekiç, A. (2004). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öz Yeterlik Inanç Düzeylerinin Incelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (3), 355-366.
  • Yılmaz, M., Köseoğlu, P., Gerçek, C., & Soran, H. (2004). Yabancı Dilde Hazırlanan Bir Öğretmen Öz- Yeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 9-11 Eylül, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
APA VATANSEVER BAYRAKTAR H, KADIOĞLU ATEŞ H, Yuzbashiyeva A (2019). AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION. , 1099 - 1124.
Chicago VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice,KADIOĞLU ATEŞ HATİCE,Yuzbashiyeva Afat AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION. (2019): 1099 - 1124.
MLA VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice,KADIOĞLU ATEŞ HATİCE,Yuzbashiyeva Afat AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION. , 2019, ss.1099 - 1124.
AMA VATANSEVER BAYRAKTAR H,KADIOĞLU ATEŞ H,Yuzbashiyeva A AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION. . 2019; 1099 - 1124.
Vancouver VATANSEVER BAYRAKTAR H,KADIOĞLU ATEŞ H,Yuzbashiyeva A AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION. . 2019; 1099 - 1124.
IEEE VATANSEVER BAYRAKTAR H,KADIOĞLU ATEŞ H,Yuzbashiyeva A "AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION." , ss.1099 - 1124, 2019.
ISNAD VATANSEVER BAYRAKTAR, Hatice vd. "AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION". (2019), 1099-1124.
APA VATANSEVER BAYRAKTAR H, KADIOĞLU ATEŞ H, Yuzbashiyeva A (2019). AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), 1099 - 1124.
Chicago VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice,KADIOĞLU ATEŞ HATİCE,Yuzbashiyeva Afat AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 10, no.38 (2019): 1099 - 1124.
MLA VATANSEVER BAYRAKTAR Hatice,KADIOĞLU ATEŞ HATİCE,Yuzbashiyeva Afat AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, vol.10, no.38, 2019, ss.1099 - 1124.
AMA VATANSEVER BAYRAKTAR H,KADIOĞLU ATEŞ H,Yuzbashiyeva A AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 10(38): 1099 - 1124.
Vancouver VATANSEVER BAYRAKTAR H,KADIOĞLU ATEŞ H,Yuzbashiyeva A AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 10(38): 1099 - 1124.
IEEE VATANSEVER BAYRAKTAR H,KADIOĞLU ATEŞ H,Yuzbashiyeva A "AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION." Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ss.1099 - 1124, 2019.
ISNAD VATANSEVER BAYRAKTAR, Hatice vd. "AN ANALYSIS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS AND ATTITUDES TOWARDS GIFTED EDUCATION". Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 10/38 (2019), 1099-1124.