İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ)
Yıl: 2019 Cilt: 21 Sayı: 39 Sayfa Aralığı: 149 - 172 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-06-2020
İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ)
Öz: Temel amacı, imam hatip lisesi (İHL) öğrencilerinde okul aidiyet duygusunun incelenmesi olan bu araştırma, 2018-2019 öğretim yılında Çorum il merkezinde bulunan imam hatip liselerinde öğre-nim görmekte olan 276 öğrenci (145 kız, 131 erkek) üzerinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin top-lanmasında Aşlamacı ve Eker tarafından geliştirilen “İHL Okul Aidiyeti Ölçeği” kullanılmıştır. SPSS 16.0 paket programına aktarılan verilerin analizi, betimsel istatistikler ile bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi ile yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin okula aidiyet düzeyinin (X=3,51) yüksek olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyetlerine göre öğrencilerin okul aidiyet ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamakla birlikte, erkek öğren-cilerin ortalamalarının kız öğrencilerin ortalamalarına göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ay-rıca ölçekten aldıkları puanlar, öğrencilerin sınıf düzeylerine, ebeveynin eğitim durumuna, ailenin gelirine ve geçmiş öğretim yılı akademik başarı durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermezken (p>0.05), İHL tercih sebepleri ve üniversitede okumak istedikleri alanlara göre ise gruplar ara-sında anlamlı farklılıklar bulgulanmıştır.
Anahtar Kelime: Sense of School Belonging Among Imam Hatip High School Students (Çorum Case)
Öz: This research, the main purpose of which is to examine the sense of school belonging of imam hatip high school (IHHS) students, has been carried out on 276 students (145 girls, 131 boys) who are studying at imam hatip high schools in the city center of Çorum in the 2018-2019 aca-demic year. ”IHHS School Belonging Scale” which was developed by Aşlamacı and Eker was used for data collection. The analysis of the data transferred to the SPSS 16.0 package program has been done by descriptive statistics, independent groups t test and one way variance analysis. According to the findings, it has been found that the students’ level of school belonging (X=3.51) is high. Although there is no statistically significant difference between the scores of the students' school belonging scale according to their gender, it has been determined that the average of male students is higher than the average of female students. Moreover, while the scores obtained from the scale do not show a significant difference according to the students' class levels, the educa-tional level of the parents, the income of the family and the academic achievement level of the past year (p> 0.05), there are significant differences between the groups according to the stu-dents' reasons for the IHHS preference and the fields they want to study at university. [You may find an extended abstract of this article after the bibliography.]
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acar, Muhammet Cevat. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Dini Sorumluluk Düzeylerinin İncelenmesi: Bingöl Örneği”. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4 (2014): 151-161.
- Alptekin, Duygu. Toplumsal Aidiyet ve Gençlik: Üniversite Gençliğinin Aidiyeti Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2011.
- Altınsoy, Fatma - Özyer, Kübra Karakaya. “Liseli Ergenlerde Okula Aidiyet Duygusu: Umutsuzluk ve Yalnızlık ile İlişkileri”. İlköğretim Online 17/3 (2018): 1751-1764.
- Arlı, Mine - Nazik, Hamil. Bilimsel Araştırmaya Giriş. Ankara: Gazi Kitabevi, 2001.
- Arslan, Gökmen. “Lise Öğrencilerinde Reddedilmişlik Duygusu, Akademik Başarı, Akademik Yeterlik ve Eğitimsel Amaçlar Arasındaki İlişki”. Eğitim ve Bilim 41/183 (2016): 293-304.
- Aşlamacı, İbrahim - Eker, Emrah. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Okul Aidiyet ve Dinî Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Değerler Eğitimi Der-gisi 14/32 (2016): 7-38.
- Capps, Matthew A. Characteristics of A Sense Of Belonging and Its Relationship to Acade-mic Achievement of Students in Selected Middle Schools in Region IV and VI Educa-tional Service Centers, Texas. Doktora Tezi, Texas A&M University, 2003.
- Cebeci, Suat. “İmam Hatip Liselerinin Öğrenci Yapısı ve Bunun Sosyal Gelişme Açı-sından Değerlendirilmesi”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (1995): 111-120.
- Çetin, İsa. Anadolu İmam Hatip Liselerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Okula İlişkin Tu-tumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sabahat-tin Zaim Üniversitesi, 2017.
- Doğan, Abdullah. Ortaöğretim Öğrencilerinin Kural Dışı Davranış Göstermelerinde Öğre-nim Hayatlarını Denetleyememe İnancı, Özsaygı ve Okula Aidiyet Duygularının Rolü. Yüksek Lisans, Mersin Üniversitesi, 2015.
- Duy, Baki - Yıldız, M. Ali. “School Attachment and Loneliness in Early Adolescents with Different Bully Status”. Education and Science 39/174 (2014): 173-188.
- Goodenow, Carol - Grady, Kathleen E. “The Relationship of School Belonging and Fri-ends’ Values to Academic Motivation Among Urban Adolescent Students”. Jo-urnal of Experimental Education 62/1 (1993): 60-71.
- Goodenow, Carol. “Strengthening the Links Between Educational Psychology and the Study of Social Contexts”. Educational Psychologist 27/2 (1992): 177-196.
- Hagborg, Winston J. “An Exploration of School Membership Among Middle and High School Students”. Journal of Psychological Assessment 12 (1994): 312-323.
- Isakson, Kristen - Jarvis, Patricia. “The Adjustment of Adolescents During the Transi-tion into High School: A Short Term Longitudinal Study”. Journal of Youth and Adolescence 28/1 (1999): 1-26.
- Jimerson, Shane R. - Campos, Emily - Greif, Jennifer L. “Toward an Understanding of Definitions and Measures of School Engagement and Related Terms”. The Cali-fornia School Psychologist 8 (2003): 7-27.
- Kanburoğlu, Betül Ü. Popüler Kültür – Din Eğitimi İlişkisi: İmam Hatip Liseleri Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, 2011.
- Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 5. Baskı. An-kara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd., 1994.
- Korkmaz, Mehmet. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Bu Okulu Tercih Süreçleri”. Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/1 (2013): 7-40.
- Köklü, Nilgün. Şener Büyüköztürk ve Ömay Çokluk Bökeoğlu. Sosyal Bilimler İçin İs-tatistik. Geliştirilmiş 2. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2006.
- Milli Eğitim Bakanlığı. Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim. Ankara: Türkiye İstatis-tik Kurumu, 2018.
- Osterman, Karen F. “Students' Need for Belonging in the School Community. Review of Educational Research 70/3 (2000): 323-367.
- Özdemir, Murat. “Lise Öğrencilerinin Metaforik Okul Algılarının Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi”. Eğitim ve Bilim 37/163 (2012): 96-109.
- Özgür, Gönül - Yörükoğlu, Gülden – Arabacı, Leyla B. “ Lise Öğrencilerinin Şiddet Algıları, Şiddet Eğilim Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler”. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2/2 (2011): 53-60.
- Pala, Meral F. Ortaöğretim Öğrencilerinin Okula Yabancılaşma Sorunu: İstanbul İli Silivri Örneği. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, 2016.
- Sarı, Mediha. “Lise Öğrencilerinde Okula Aidiyet Duygusu”. Anadolu Üniversitesi Sos-yal Bilimler Dergisi 13/1 (2013): 147-160.
- Sular, Mahir. Lise Öğrencilerinin Okula Yabancılaşmasında Okul İklimi ve Okulda İletişimin Rolü. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 2017.
- Şahan, Hasan. Üniversite öğrencilerinin sosyalleşme sürecinde spor aktivitelerinin rolü. Dok-tora Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2007.
- Tavşancıl, Ezel. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2002.
- Ural, Ayhan - Kılıç, İbrahim. Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayınları, 2005.
- Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seç-kin Yayıncılık, 2005.
APA | GENCER N (2019). İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ). , 149 - 172. |
Chicago | GENCER Nevzat İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ). (2019): 149 - 172. |
MLA | GENCER Nevzat İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ). , 2019, ss.149 - 172. |
AMA | GENCER N İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ). . 2019; 149 - 172. |
Vancouver | GENCER N İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ). . 2019; 149 - 172. |
IEEE | GENCER N "İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ)." , ss.149 - 172, 2019. |
ISNAD | GENCER, Nevzat. "İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ)". (2019), 149-172. |
APA | GENCER N (2019). İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ). Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 21(39), 149 - 172. |
Chicago | GENCER Nevzat İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ). Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 21, no.39 (2019): 149 - 172. |
MLA | GENCER Nevzat İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ). Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.21, no.39, 2019, ss.149 - 172. |
AMA | GENCER N İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ). Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2019; 21(39): 149 - 172. |
Vancouver | GENCER N İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ). Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2019; 21(39): 149 - 172. |
IEEE | GENCER N "İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ)." Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 21, ss.149 - 172, 2019. |
ISNAD | GENCER, Nevzat. "İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ)". Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 21/39 (2019), 149-172. |