INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1
Yıl: 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1034 - 1058 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-09-2020
INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1
Öz: Bilgi çağı dönemi olarak isimlendirilen yüzyılımızda; kişiler bilgiye eskisinden daha kolay ve daha hızlıulaşmaktadır. Gelişen bilgisayar teknolojisi ile beraber, dijital teknoloji bireylerin hayatında vazgeçilmez bir yeresahiptir. Teknolojinin bu kadar hızla geliştiği bilgi çağında kişiler teknolojiyle yaşama ve teknolojiyi kullanmaözelliklerine göre farklı isimlendirilmektedir. Teknoloji döneminde dünyaya gelenler olarak da nitelenen dijitalyerliler ile teknoloji döneminden önce doğup teknolojiyi sonradan hayatına dâhil eden dijital göçmenler, dijitalyerlilerin ve dijital göçmenlerin ortak özelliklerini yansıtan dijital melezler olarak sınıflandırılmaktadır. Busınıflandırmada temel ayrım kişilerin teknoloji kullanımıdır. Pensky, dijital yerlileri; teknoloji döneminde dünyayagelenler, bilgisayarı, video oyunlarını ve interneti kullanmayı hayatının temeline yerleştirenler olarak ve 1980liyıllar sonrasında doğanlar olarak adlandırmıştır. Pensky, teknoloji döneminden sonra doğanları ise teknolojik bircihazı ya da programı kullanmak için ilk olarak kullanma kılavuzunu okuyup daha sonra programı kullanan, 1980’liyıllardan önce dünyaya gelen kişileri dijital göçmenler olarak adlandırmıştır.Teknolojide yaşanan hızlı gelişmeler bireylerin yaşam şekilleri ile beraber, iletişim, paylaşma, kendilerini tanıtmaşekillerini de değiştirmiştir. Web 2.0’ın gelişimi ile beraber gelişen sosyal ağlar kişilerin kendilerini tanıtmak içinkullandıkları mecralara dönüşmüştür. Web 2.0’da gelişen sosyal ağlar içinde en çok tercih edilenlerden biri iseInstagramdır.Bu çalışmada, dijital yerlilerin Instagram kullanım özellikleri tespit edilerek sosyal ağların dijital yerlilerin iletişim,paylaşım, öğrenme, eğitim ve sosyalleşme durumlarına etkisini ölçmek hedeflenmiştir. Bu bağlamda dijitalyerlilere, sosyal ağların özellikleri açıklanmış ve dijital yerlilere anket uygulanmıştır. Anket sonucunda dijitalyerlilerin Instagram kullanım özellikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Uygulanan anketin birinci bölümünde; dijitalyerlilerin demografik özellikleri ve sosyal ağlara bağlanma sıklıkları gibi özelliklerin belirlenmesi amaçlanmış;ikinci bölümünde ise kişilerin Instagram kullanma özelliklerini belirlemek amaçlanmıştır. Dijital yerlilerindavranışlarının cinsiyete göre farklılaştığı, bu çalışmada kadın ve erkek bireylerin sosyal ağlarda gün içerisindegeçirdikleri zaman açısından fark olmadığı, digital yerlilerin Instagramda kendileri ile aynı uzmanlık alanlarınasahip kişileri takip etme davranışı sergilediği ve kadınların İnstragramda erkeklere göre anlık kararlar verdiklerigibi sonuçlar bulunmuştur. İstatistiksel analizlerde SPSS programı kullanılmıştır.
Anahtar Kelime: INVESTIGATION OF INSTAGRAM USING HABITS IN TERMS OF DIGITAL NATIVES: KIRIKKALE UNIVERSITY CASE
Öz: In our century called as the era of information age, people reach the information easier and faster than before. Along with the developing computer technology and digital technology has an indispensable place in the lives of individuals. In the information age in which technology develops so fast, it is named differently according to the characteristics of living and using technology. Digital natives, also known as those born in the technology era, and digital immigrants who were born before the technology era and later incorporated technology into their lives are classified as digital hybrids reflecting the common characteristics of digital natives and digital immigrants. The main distinction in this classification is the use of technology by individuals. Pensky called digital natives as those who came to the world in the era of technology, computer games, video games and the internet as the ones who place the foundation of his life and those born after the 1980s. Those born after the technology period were first to use a technological device or program to read the manual and then to use the program, the people who came to the world before the 1980s were called digital immigrants by Pensky. The rapid developments in technology have changed the ways of communicating, sharing and introducing the individuals with their lifestyles. The development of Web 2.0 has evolved into social networks that people use to promote themselves. One of the most preferred social networks in Web 2.0 is Instagram. In this study, it is aimed to measure the effects of social networks on the communication, sharing, learning, education and socialization of digital natives by determining Instagram usage characteristics of them. In this context, the characteristics of the social networks were explained to the digital natives and the questionnaires were applied to them. As a result of the survey, it was tried to determine habits of the use of digital natives in Instagram. In the first part of the questionnaire; it was aimed to determine the characteristics of digital natives such as demographic characteristics and frequency of attachment to social networks. In the second part, it is aimed to determine the properties of people using Instagram. In this study it was found that digital natives behaviors differed according to gender, there was no difference in terms of the time spent by men and women in social networks during the day, digital natives behaviors followed by people with the same areas of expertise in Instagram, and women made instant decisions compared to men in it. SPSS program was used for statistical analysis.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKTAN, Ercan (2018). “Instagram Kullanıcılarının Kullanım Motivasyonları ve Instagram Takip Davranışlarının İncelenmesi”, AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 2018 Kış,Cilt: 9‐ Sayı: 33 s:128-146.
- AYDIN ERDEM, İrem (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Bir Araştırma: Anadolu Üniversitesi Örneği”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35): 373-386.
- VURAL AKINCI, Beril ve BAT, Mikail (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”, Journal of Yasar University, 20(5) s:3349-3382.
- AVCI, Kemal (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıklarının Sosyal İlişkilerine Etkisi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi Cilt: 9 Sayı: 46 s.641-655.
- ÇETİN, Mustafa ve ÖZGİDEN Hatice (2013). “Dijital Kültür Sürecinde Dijital Yerliler Ve Dijital Göçmenlerin Twitter Kullanım Davranışları Üzerine Bir Araştırma”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt:2, Sayı:1 s.173-189.
- DUGGAN, Maeve ve BRENNER, Joanna (2013). The Demographics of Social Media Users – 2012,https://www.pewinternet.org /2013 /02/14/the-demographics-ofsocial- media-users-2012/ Erişim Tarihi: 12.10.2019.
- ERENDAĞ SÜMER, Fulya. (2017). “Sosyal Medya Kullanım Pratikleri Üzerine Ampirik Bir Araştırma”. Global Media Journal: Turkish Edition, Fall2017, Vol. 8, Issue 15, p.166-181.
- EROL, Günay ve HASSAN Azize (2013). “Uluslararası Gençlerin Sosyal Medya Kullanımı Ve Sosyal Medya Kullanımının Tatil Tercihlerine Etkisi”, Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:7, Sayı: 31s:804-812.
- FERWERDA Bruce; SCHEDL, Markus; TKALCIC Marko (2016). Using Instagram Picture Features to Predict Users’ Personality. In: Tian Q., Sebe N., Qi GJ., Huet B., Hong R., Liu X. (eds) MultiMedia Modeling. MMM 2016. Lecture Notes in Computer Science, vol 9516. Springer, Cham
- FRITSCH, Tobias (2010). Actor Models and Digital Natives: An Empiric Research Approach for Online Communities. Yüksek lisans tezi, Almanya. http://books.google.com.tr/books?id=um0lrguewUoC&pg=PA21&dq=digital +natives+digital+immigrants&hl=tr&sa=X&ei=wFVIUdnSBKS47Aa0_YHw Dg&ved=0CFQQ6AEwBw#v=onepage&q=digital%20natives%20digital%2 0immigrants &f=false. Erişim Tarihi: 19.03.2019.
- HAZAR, Murat. (2011). “Sosyal Medya Bağımlılığı- Bir Alan Çalışması”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 32.
- http://www.tuik.gov.tr, Erişim Tarihi: 20.04.2019.
- https://digitalreport.wearesocial.com/, Erişim Tarihi: 13.10.2019.
- KÖROĞLU, İbrahim Şamil (2015). “Üstün Yetenekli Dijital Yerlilerin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Nicel Bir Çalışma”. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, Sayı 40/Bahar.
- MANNING, Jimme (2014). Social media, definition and classes Encyclopedia of social media and politics. pp. 1158-1162.
- OSKAYBAŞ, Kader; DURSUN, Tolga; YENER, Dursun (2014). “Online Alışverişte Tüketicilerin Tercihlerini Etkileyen Unsurların Belirlenmesi”, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 1, 119-135.
- ÖZDAMAR, Kazım (2004). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi 1-2, 5. Baskı, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
- ÖZHAVZALI, Müzeyyen ve DOĞAN M. Furkan (2018). Çevrimiçi Bilgisayar/ İnternet Oyunlarının Gelişiminin Dijital Oyun Sektörüne Etkilerinin Araştırılması, İktisadî ve İdarî Bilimler Kitabı Cilt II, Bölüm 3, Akademik Yayınevi, Ankara. s. 29-42.
- PENSKY, Marc (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1, On the Horizon, Vol. 9, Issue: 5, s.1-6. https://marcprensky.com/writing/Prensky%20- %20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf, Erişim Tarihi: 19.03.2019.
- PENSKY, Marc (2004). The Emerging Online Life of the Digital Native: What they do differently because of technology, and how they do it. http://www.marcprensky.com/writing/PrenskyThe_Emerging_Online_Life_o f_the_Digital_Native-03.pdf. Erişim Tarihi: 19.03.2019.
- SCHURGIN, Gwenn ve CLARKE-PEARSON, Kathleen (2011). Council On Communications And Media, The Impact of Social Media on Children, Adolescents, and Families Pediatrics From The american Academy of Pediatrics Report 127/ Issue 4.
- SOLMAZ, Başak; TEKİN Gökhan; HERZEM Züleyha; DEMİR Muhammed (2013). “İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama”, Selçuk İletişim, Cilt 7, Sayı 4, s. 23-32.
- ŞAHİN, Mehmet Can (2009). Yeni Bin Yılın Öğrencilerinin Özellikleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 9, no: 2, (155-172). https://www.anadolu.edu.tr/arastirma/hakemli_dergiler/sosyal_bilimler/pdf/2 009-2/2009_02_08.pdf, Erişim Tarihi 13.02.2018.
- TEKTAŞ, Necla (2014).“Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma”, Tarih Okulu Dergisi, Sayı XVII, s.851-870.
- VEIRMAN, Marijke De; CAUBERGHE, Veroline; HUDDER, Liselot (2016). Marketing through Instagram influencers: the impact of number of followers and product divergence on brand attitude, Journal, The Review of Marketing Communications,Volume 36, 2017 – Issue 5: International Conference on Research in Advertising (ICORIA, 2016)
- YILDIRIM, Şeyma; ÖZDEMİR, Murat; ALPARSLAN, Ece (2018). “Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı Çerçevesinde Bir Sosyal Paylaşım Ağı İncelemesi: Facebook Örneği”, Intermedia International e Journal, 5(8).
APA | OZHAVZALI M, YAPRAK N (2019). INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1. , 1034 - 1058. |
Chicago | OZHAVZALI MÜZEYYEN,YAPRAK NAIME INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1. (2019): 1034 - 1058. |
MLA | OZHAVZALI MÜZEYYEN,YAPRAK NAIME INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1. , 2019, ss.1034 - 1058. |
AMA | OZHAVZALI M,YAPRAK N INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1. . 2019; 1034 - 1058. |
Vancouver | OZHAVZALI M,YAPRAK N INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1. . 2019; 1034 - 1058. |
IEEE | OZHAVZALI M,YAPRAK N "INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1." , ss.1034 - 1058, 2019. |
ISNAD | OZHAVZALI, MÜZEYYEN - YAPRAK, NAIME. "INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1". (2019), 1034-1058. |
APA | OZHAVZALI M, YAPRAK N (2019). INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 1034 - 1058. |
Chicago | OZHAVZALI MÜZEYYEN,YAPRAK NAIME INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 7, no.2 (2019): 1034 - 1058. |
MLA | OZHAVZALI MÜZEYYEN,YAPRAK NAIME INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.7, no.2, 2019, ss.1034 - 1058. |
AMA | OZHAVZALI M,YAPRAK N INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2019; 7(2): 1034 - 1058. |
Vancouver | OZHAVZALI M,YAPRAK N INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2019; 7(2): 1034 - 1058. |
IEEE | OZHAVZALI M,YAPRAK N "INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1." Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7, ss.1034 - 1058, 2019. |
ISNAD | OZHAVZALI, MÜZEYYEN - YAPRAK, NAIME. "INSTAGRAM KULLANMA ALIŞKANLIKLARININ DİJİTAL YERLİLER AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ1". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 7/2 (2019), 1034-1058. |