Yıl: 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 131 - 154 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-09-2020

TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Öz:
Reklamın en temel işlevi tüketicileri ürün ve hizmetler hakkında bilgilendirmektir. Reklam aynı zamanda toplumuyansıtan bir ayna görevini de görmektedir. Reklam, kimi zaman yeni toplumsal gerçeklerin oluşturulmasına yardımederken; kimi zaman da mevcut toplumsal gerçekleri mesajın ana unsuru şeklinde ikna amacıyla bir çekicilik olarakiçeriğe taşımaktadır. Toplumsal roller de bu gerçekliklerden biridir. Kadın ya da erkeğin toplumsal rolleri, aileiçindeki rolleri reklamda sıklıkla karşılaştığımız rollerdir. Bu roller üzerinden kurgulanan mesaj, tüketiciye ürünile ilgili sosyal faydayı da aktarmaya çalışmaktadır. Dolayısıyla reklam, ürünü kimi zaman kendini gerçekleştirmekiçin bir araç olarak sunmaktadır. Bu çalışmada reklamlardaki gelin-kaynana rolleri ve bu roller üzerinden ürün vehizmeti satın almaya yönelik ikna edici ne tür mesajlar verildiği incelenmiştir. Çalışmada, içerik analizi yöntemiile yargısal örneklem yoluyla belirlenmiş içinde gelin-kaynana figürlerinin ana unsur olarak kullanıldığı 28televizyon reklamı analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre gelin-kaynana çatışmasına ürün kategorisiaçısından en fazla beyaz eşya ve gıda kategorilerinde değinildiği; söz konusu reklamlarda ironi ve hiciv mizahtürlerinin öne çıktığı görülmüştür. İncelenen reklamların %96,4’ünde duygusal çekicilikler yer almışken;%71,4’ünde açık bir çatışma içeriği yer almıştır. Ürün kullanımından kaynaklanan üstünlük vurgusu da reklamlardaöne çıkmıştır. Reklamların kültürü yansıtan bir ayna olma işlevi, gelin-kaynana arasında süregelen anlaşmazlığı dayansıtan bir görünüm sunmaktadır.
Anahtar Kelime:

THE USE OF SOCIAL ROLES CONFLICT IN TELEVISION ADVERTISEMENTS: AN EVALUATION ON THE PRESENTATION OF THE MOTHER-DAUGHTER-IN-LAW CONFLICT IN ADVERTISEMENTS

Öz:
The main function of advertising is to inform the consumers about the products and services. Advertising also performs a task as a mirror reflecting the society. Advertising sometimes helps to form new social realities, and sometimes conveys the existing social realities into the content as the main element of messages and an appeal to persuade. Social roles are also one of these realities. The roles of women or men in the family or their social roles are frequently seen in advertisements. The message, which is designed through these roles, tries to convey social benefits of the product to the consumers. Thus, the advertisement sometimes presents the product as a tool to realize oneself. In this study, the roles of mother-daughter-in-law in ads and what kinds of persuasive messages are used to buy products and services through these roles are analysed. In the study, 28 television advertisements, which were used as the main element of mother-daughter-in-law figures, determined through purposive sampling and analysed through content analysis. According to the results of the research, it is seen that the conflict of motherdaughter- in-law is mostly mentioned in white goods and food categories in terms of product category; ironic and satirical humorous genres became prominent in the advertisements. While 96.4% of the advertisements included emotional appeals; 71.4% of them contained explicit conflict content. The emphasis on the superiority arising from the use of the product is also prominent in the advertisements. The function of advertising as a mirror reflecting culture presents a view that reflects ongoing conflict between the mother-daughter-in-law.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BATI, Uğur (2010). Reklamcılıkta Retorik Bir Unsur Olarak Kadın Bedeni Temsilleri. Kültür ve İletişim Dergisi, 1(13), s.103-133.
  • COTTERILL, Pamela (1994). Friendly Relations? Mothers And Their Daughters in Law. London: Taylor and Francis.
  • CZARNECKA, Barbara and EVANS, Jeff (2013). Wisdom appeals in UK financial services advertising. Journal of Promotion Management, 19(4), s.418-434.
  • DOUGLAS, Susan P. and CRAIG, Samuel C. (2007). Advertising across cultures. In G. J. Tellis and T. Ambler (Eds.), The SAGE handbook of advertising (pp. 416-429). London: Sage Publications Ltd.
  • ELDEN, Müge ve BAKIR, Uğur (2010). Reklam çekicilikleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • GANAHL, Dennis J.; PRINSEN, Thomas J.; NETZLEY, Sara, B. (2003). A content analysis of prime time commercials: A contextual framework of gender representation, Sex Roles, 49(9-10), s.545-551.
  • GANGOLI, Geetanjali and REW, Martin (2011). Mothers-in-law against daughtersin- law: Domestic violence and legal discourses around mother-in-law violence against daughters-in-law in India. Women’s Studies International Forum, 34, 420–429.
  • GOLDMAN, Robert (1992). Reading ads socially. London: Routledge.
  • HILL, Kyle (2017). Advertising management theory and practice. NY: Library Press.
  • HOLM, Nicholas (2017). Advertising and consumer society: A critical introduction. London: Palgrave Macmillan.
  • JACKSON, Steven (2013). Reflections on communication and sport: On advertising and promotional culture. Communication & Sport, 1(1-2), s.100-112.
  • JACKSON, Steven, J.; ANDREWS, David, L; SCHERER, Jay (2004). Introduction: The contemporary landscape of sport advertising. In S. J. Jackson and D. L. Andrews (Eds.), Sport, culture and advertising: Identities, commodities and the politics of representation (pp.1-23). Routledge.
  • KARACA, Yasemin ve PAPATYA, Nurhan (2011). Reklamlardaki kadın imgesi: Ulusal televizyon reklamlarına ilişkin bir değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (3).
  • KIM, Myung-Hye (1996). Changing relationships between daughters-in-law and mothers-in-law in urban South Korea. Anthropological Quarterly, s.179-192.
  • LEISS, William; KLINE, Stephen; JHALLY, Sut (1997). Social communication in advertising: Persons, products & images of well-being. New York: Routledge.
  • MAO, Qing; ZHU, Li-xia; SU, Xiao-yin (2011). A comparison of postnatal depression and related factors between Chinese new mothers and fathers. Journal of Clinical Nursing, 20(5-6), s.645-652.
  • MAROTZ-BADEN, Ramona and COWAN, Deane (1987). Mothers-in-law and daughters-in-law: The effects of proximity on conflict and stress. Family Relations, s.385-390.
  • MCFALL, Liz and MCFALL, Elizabeth, R. (2004). Advertising: A cultural economy. London: Sage Publications.
  • MERRILL, Deborah, M. (2007). Mothers-in-law and daughters-in-law: Understanding the relationship and what makes them friends or foe. Westport, CT: Praeger.
  • RAMAN, Priya; HARWOOD, Jake; WEIS, Deborah; ANDERSON, Judith. L.; MILLER, Grace (2008). Portrayals of older adults in US and Indian magazine advertisements: A cross-cultural comparison. The Howard Journal of Communications, 19(3), s.221-240.
  • RITTENOUR, Christine and SOLIZ, Jordan (2009). Communicative and relational dimensions of shared family identity and relational intentions in mother-inlaw/ daughter-in-law relationships: Developing a conceptual model for motherin- law/daughter-in-law research. Western Journal of Communication, 73(1), s.67-90.
  • RITTENOUR, Christine E. and KELLAS, Jody K. (2015). Making sense of hurtful mother-in-law messages: Applying attribution theory to the in-law triad. Communication Quarterly, 63(1), s.62-80.
  • ROCHA, Everardo (2013). The woman in pieces: Advertising and the construction of feminine identity. SAGE Open, October-December: s.1-12.
  • SCHROEDER, Jonathan E. and ZWICK, Detlev (2004). Mirrors of masculinity: Representation and identity in advertising images. Consumption Markets & Culture, 7(1), s.21-52.
  • SHERRY, John, F. (1987). Advertising as a cultural system. In J. Umiker-Sebeok (Ed.), Marketing and semiotics: New directions in the study of signs for sale (pp. 441-461). Berlin: Mouton de Gruyter.
  • SONG, Yi and ZHANG, Yan B. (2012). Husbands’ conflict styles in Chinese mother / daughter-in-law conflicts: Daughters-in-Law's Perspectives. Journal of Family Communication, 12(1), 57-74.
  • STANKIEWICZ, Julie, M. and ROSSELLI, Francine (2008). Women as sex objects and victims in print advertisements. Sex Roles, 58(7-8), s.579-589.
  • TAI, Susan H. C and CHAN, Ricky, Y. K. (2001). Cross-cultural studies on the information content of service advertising. Journal of Services Marketing, 15(7), s.547-564.
  • TSAI, Wanhsiu, S. (2010). Family man in advertising? A content analysis of male domesticity and fatherhood in Taiwanese commercials. Asian Journal of Communication, 20(4), s.423-439.
  • ÜNEY, Rıdvan (2016). Gelin kaynana neden anlaşamaz? http://www.haberturk.com/yasam/haber/1233857-gelin-kaynana-nedenanlasamaz, Erişim Tarihi: 10.01.2018.
  • WANG, D. I. N. G. and JIN'AN, Hou (2008). A study of the verbal conflict between mother and daughter-in-law in Desperate Housewives. Cross-Cultural Communication, 4(1), s.1-7.
  • WHARTON, Chris (2013). Introduction - Advertising as culture. In C. Wharton (Ed.), Advertising as culture (pp. 1-11). Bristol: Intellect.
  • YAKALI-ÇAMOĞLU, Dikmen (2007). Turkish family narratives: The relationships between mothers-and daughters-in-law. Journal of Family History, 32(2), s.161-178.
  • ZHANG, Yi (2015). Take my mother-in-law… Please!. Journal of Family and Economic Issues, 36(4), s.633-645.
APA AKYOL A, akyol m, Kılınç Ö (2019). TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. , 131 - 154.
Chicago AKYOL Ayça,akyol mevlüt,Kılınç Özgür TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. (2019): 131 - 154.
MLA AKYOL Ayça,akyol mevlüt,Kılınç Özgür TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. , 2019, ss.131 - 154.
AMA AKYOL A,akyol m,Kılınç Ö TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. . 2019; 131 - 154.
Vancouver AKYOL A,akyol m,Kılınç Ö TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. . 2019; 131 - 154.
IEEE AKYOL A,akyol m,Kılınç Ö "TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME." , ss.131 - 154, 2019.
ISNAD AKYOL, Ayça vd. "TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME". (2019), 131-154.
APA AKYOL A, akyol m, Kılınç Ö (2019). TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(1), 131 - 154.
Chicago AKYOL Ayça,akyol mevlüt,Kılınç Özgür TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 7, no.1 (2019): 131 - 154.
MLA AKYOL Ayça,akyol mevlüt,Kılınç Özgür TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.7, no.1, 2019, ss.131 - 154.
AMA AKYOL A,akyol m,Kılınç Ö TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2019; 7(1): 131 - 154.
Vancouver AKYOL A,akyol m,Kılınç Ö TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2019; 7(1): 131 - 154.
IEEE AKYOL A,akyol m,Kılınç Ö "TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME." Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7, ss.131 - 154, 2019.
ISNAD AKYOL, Ayça vd. "TOPLUMSAL ROLLERDEKİ ÇATIŞMANIN TELEVİZYON REKLAMLARINDA KULLANIMI: GELİN-KAYNANA ÇATIŞMASININ REKLAMLARDAKİ SUNUMU ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 7/1 (2019), 131-154.