Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma

Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 98 - 112 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-09-2020

Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma

Öz:
Bu araştırma raylı sistemler programlarında eğitim alan ve stajlarını tamamlamış öğrencilerin stajyaptıkları kurum yetkilisi tarafından doldurulan staj değerlendirme formlarındaki ölçütlere dayalı olarak;staj başarı durumlarının incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda 2018-2019Öğretim Yılında Eskişehir Teknik Üniversitesi Motorlu Araçlar ve Ulaştırma Teknolojileri Bölümüne bağlı“Raylı Sistemler Elektrik ve Elektronik Teknolojisi”, “Raylı Sistemler Makine Teknolojisi” ve “RaylıSistemler Makinistlik” programlarında staj eğitimini tamamlanmış 160 öğrencinin staj değerlendirmeformları sayısal olarak bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; staj değerlendirmeformlarında yer alan on farklı değerlendirme kriterine göre öğrencilerin staj eğitimleri staj yaptıklarıkurumlardaki yetkililer tarafından oldukça başarılı olarak değerlendirilmiş, kadın ve erkek öğrencilerin stajbaşarı durumlarında farklılaşma olmadığı saptanmıştır. Öğrencilerin eğitim gördükleri bölüm açısındanzaman yönetimi kriterinde farklılaşma saptanmıştır. Raylı Sistemler Makinistlik programı öğrencilerininzaman yönetimine ilişkin puanları, Raylı Sistemler Makine Teknolojisi ve Raylı Sistemler Elektrik veElektronik Teknolojisi programı öğrencilerine göre daha düşük bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

A Research on Rail System Program Students to Examine the Effectiveness of Internship Training

Öz:
This research was carried out in order to examine the success status of the students who received training in rail systems programs and completed their internship based on the criteria in the internship evaluation forms filled out by the internship institution. In line with this aim, internship evaluation forms of 160 students who completed internship training during 2018-2019 Academic Year in Rail Systems Electrical and Electronic Technology, Rail Systems Machine Technology and Rail Systems Mechanic programs connected to the Department of Motor Vehicles and Transportation Technologies of Eskişehir Technical University, were coded. As a result of the analysis, according to the ten different evaluation criteria in the internship evaluation forms, the internship training of the students was evaluated as quite successful by the authorities in the institutions where they did their internship. It was determined that there was no difference in the internship success status of female and male students. Differentiation was determined in the time management criteria for the department in which the students were studying. The scores of the rail systems of Machinist program students on time management.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • [1] M. Nalçakan ve M. Ektaş, “Üniversite-sektör işbirliği örneği: Anadolu üniversitesi Porsuk Meslek Yüksekokulu’nda makinistlik eğitimi”, Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelisler ve Sorunlar (UYK-2011) Bildiri Kitabı, Cilt:3, Bölüm: XV, İstanbul; 27-29 Mayıs 2011, pp. 2299-2307.
  • [2] H. H. Özkan, “Mesleki ve Teknik Eğitimde İnovasyon İhtiyacı,” 2010. [Online]. Available: http://oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/183.pdf [Accessed Mart 19, 2019].
  • [3] H. H. Erkaya, “Raylı Sistemler Lisansüstü Programları”, 48. 2013. [Online]. Available: http://www.emo.org.tr/ekler/3acb36fe11ce59a_ek.pdf [Accessed Aralık 17, 2019].
  • [4] https://www.eskisehir.edu.tr [Accessed Aralık 17, 2019].
  • [5] https://www.unirehberi.com/rayli-sistemler-bolumlerinin-taban-puanlari-ve-basari sıralaması [Accessed Aralık 17, 2019].
  • [6] M. Sarıbıyık, “Mesleki eğitimde +1 uygulamalı eğitim modeli,” SETA (Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı) Analiz, No.292, Ağustos 2019.
  • [7] M. Bila, “Elektrik bölümü öğrencilerinin işletmelerde yaptıkları yaz stajının yararlılık düzeyinin belirlenmesi,” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2006.
  • [8] N. Tektaş, A. Yayla, A. Sarıkaş, Z. Polat, M. Tektaş ve N. Öz Ceviz, “Ön lisans öğrencilerinin staj uygulamalarının değerlendirilmesı̇: Marmara Üniversitesı̇ örneğı̇,” Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, vol. 15, Özel Sayı, pp.310-318, 2016.
  • [9] H. Van and B. Hubert, “The internatıonal internship as part of the hospitality management curriculm, combining work experince with international expoure,” Hospitality and Tourism Education, vol 12, no.1, pp. 6-9, 2000.
  • [10] 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu, md.3.
  • [11]S. Ilgaz ve M. Çakar, “Turizm eğitimi alan öğrencilerin staj problemleri: başkent üniversitesi İ.İ.B.F. turizm işletmeciliği bölümü öğrencileri üzerine yapılan bir araştırma,” Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Konferansı, sunulmuş bildiri, Ankara, 2002, pp. 385-390.
  • [12]Ş. Çetin, “Öğrenci stajlarında yararlanılan dersler üzerine ampirik bir değerlendirme: Mersin turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokul örneği,” Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 16, no. 2, pp.153-169, 2005.
  • [13]M. Demir, “Meslek yüksekokullarında staj çalışmalarının değerlendirilmesine yönelik bir anket uygulaması,” Muhasebe ve Finansman Dergisi, no.11, pp.71-79, 2001.
  • [14]Y. Z İnce, “Turizm Eğitiminde Staj ve Beraberinde Getirdiklerı̇”, 2013. [Online]. Available: https://www.turizmgazetesi.com/news.aspx?Id=72118 [Accessed Aralık 17, 2019].
  • [15]N. S. Özdipçiner ve V. Kalınkara, “Konaklama sektörü çalışanlarının örgüte yönelik düşünce ve bağlılık durumları: Denizli örneği,” Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 16, no.1, pp.82-92, 2005.
  • [16]C., Alkan, H. Doğan ve İ. Sezgin, Mesleki ve Teknik Eğitimin Esasları. İstanbul: Alkım Yayınları. 1998.
  • [17]M. Akoğlan Kozak, Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi ve Örnek Olaylar. Ankara: Detay Yayıncılık, 2012.
  • [18]M., Kaşlı, M. O. İlban ve N. Aydemir, “Üniversite öğrencilerinin staj sırasında yaşadıkları sorunlar ve stajdan sonra mesleğe bakış açılarını ölçmeye yönelik görgül bir araştırma,” 11. Ulusal Turizm Kongresi Bildiri Kitabı içinde, Detay Yayıncılık, 2010, pps. 275-289.
  • [19]N. Dolmacı ve Y. Duran, “Ön lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin zorunlu staj uygulamasına ilişkin görüşlerı̇, sorunları ve çözüm önerişlerı̇: Isparta meslek yüksekokulu örneğı̇,” Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 9, no. 21(Özel Sayı), pp.254-267, 2017.
  • [20]C. Uçar ve M. A. Özerbaş, “Meslekı̇ ve teknik eğitimin dünyadakı̇ ve Türkiye’dekı̇ konumu,” Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, vol. 2, no. 2, pp.242-253, 2013.
  • [21]P. Ö. Karaca, H. Çeliker ve K.S. Karaca, “Büro yönetimi ve yönetici asistanlığı öğrencilerinin staj eğitimi hakkındaki görüşleri üzerine bir araştırma,” Elektronic Journal of Vocational Collages, no.14 (BÜROKON Özel Sayısı), pp. 94-112, 2015.
  • [22]İ. Şahin ve T. Fındık, “Türkiye’de mesleki ve teknik eğitim: Mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri,” TSA, vol.12, no.3, pp.65-86, 2008.
  • [23]S. Karacan ve E. Karacan, “Meslek yüksekokullarında (MYO) yapılan staj uygulamalarına ilişkin bir araştırma: kalite ve verimlilik için iş yerleri – MYO işbirliğinin gereği,” Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no.8, pp.168-184, 2004.
  • [24]Ş. Oktar, “Demiryollarında araç bakım ve onarımı,” Demiryolu Mühendisliği Dergisi, no.1, pp.38-40, 2014.
  • [25] 11. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Şurası, Demiryolu Sektörü Çalışma Grubu. Ankara: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, 2013.
  • [26] http://www.tcddtasimacilik.gov.tr/uploads/images/Hukuk/Numaral%C4%B1%20Tamimler/VI-5- arac-bakim-dairesine-bagli-tasra-isyerleri.pd [Accessed Kasım 19, 2019].
  • [27]N. Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi. (26.Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi, 2014.
APA NALÇAKAN M (2020). Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. , 98 - 112.
Chicago NALÇAKAN MESERRET Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. (2020): 98 - 112.
MLA NALÇAKAN MESERRET Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. , 2020, ss.98 - 112.
AMA NALÇAKAN M Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. . 2020; 98 - 112.
Vancouver NALÇAKAN M Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. . 2020; 98 - 112.
IEEE NALÇAKAN M "Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma." , ss.98 - 112, 2020.
ISNAD NALÇAKAN, MESERRET. "Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma". (2020), 98-112.
APA NALÇAKAN M (2020). Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Demiryolu Mühendisliği, 0(11), 98 - 112.
Chicago NALÇAKAN MESERRET Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Demiryolu Mühendisliği 0, no.11 (2020): 98 - 112.
MLA NALÇAKAN MESERRET Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Demiryolu Mühendisliği, vol.0, no.11, 2020, ss.98 - 112.
AMA NALÇAKAN M Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Demiryolu Mühendisliği. 2020; 0(11): 98 - 112.
Vancouver NALÇAKAN M Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Demiryolu Mühendisliği. 2020; 0(11): 98 - 112.
IEEE NALÇAKAN M "Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma." Demiryolu Mühendisliği, 0, ss.98 - 112, 2020.
ISNAD NALÇAKAN, MESERRET. "Staj Sürecinin Etkinliğini İncelemeye Yönelik Raylı Sistem Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma". Demiryolu Mühendisliği 11 (2020), 98-112.