Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 20 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-09-2020

KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Kent markalaşmasında, kültürel, sembolik, doğal, tarihi ve tematik alanlar, imajın oluşumunda ve gelişiminde önplana çıkan etkenler olarak değerlendirilmektedir. Bu bağlamda Konya Kelebekler Vadisi örneği üzerindentematik parkların kent imajı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bununla paralel olarak, Konya’da yer alan ve eşsizbir tematik park olan Kelebekler Vadisi ziyaretçileri üzerinde (n=399) kolayda örnekleme yöntemi ile uygulanananketin verileri kullanılarak değişkenler arasındaki ilişkiler test edilmiş ve kuramsal olarak ortaya konanhipotezler sınanmıştır. Ayrıca araştırmanın analizinde, tanımlayıcı istatistikler, faktör analizi, değişkenlerarasındaki ilişkiyi ve etki düzeyini tespit etmek amacıyla sırasıyla korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyonanalizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma neticesinde tematik parklarla ilgili bilişsel ve duygusal değerler(çekicilikler) ile kent imajı arasında pozitif ve orta kuvvette, anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıcayapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda, bilişsel ve duygusal değerlerin kent imajı üzerinde doğrudanve anlamlı (p=,000) bir etkisinin olduğu sonucuna da ulaşılmıştır. Bununla birlikte, bilişsel değerlerin (β=,506),kent imajı üzerindeki etkisinin duygusal değerlere (β=,229) oranla daha yüksek olduğu da tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

THE ROLE OF THEMATIC PARKS ON CITY IMAGE IN THE CONTEXT OF CITY BRANDING: A RESEARCH ON KONYA BUTTERFLY VALLEY VISITORS

Öz:
In the city branding, cultural, symbolic, natural, historical and thematic areas are the factors that are important in the formation and development of the image. In this context, the effect of thematic parks on the image of the city was investigated through the example of Konya Butterfly Valley. Accordingly, a survey was applied on the visitors of Butterfly Valley (n=399), which is a unique thematic park in Konya, with convenience sampling method. Relations between variables were tested using questionnaire data. And the theoretical hypotheses have been tested. In the analysis of the research, descriptive statistics, factor analysis were used. In addition, correlation analysis and multiple linear regression analysis were performed to determine the relationship and level of effect between variables. As a result of the research, it was determined that there is a positive and significant relationship between the cognitive and affective values of the thematic parks and the city image. Furthermore, as a result of the multiple linear regression analysis performed, it was also found that cognitive and affective values have a direct and significant effect on the image of the city. In addition, it was also found that the effect of cognitive values on the image of the city is higher than the affective values.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BALOĞLU, Seyhmus and MANGALOĞLU, Mehmet (2001). Tourism destination images of Turkey, Egypt, Greece and Italy as Perceived by US-based tour operators and travel agents, Tourism Management, 22(1), p. 1-9.
  • BEERLI, Asuncion and MARTIN, Josefa D. (2004). Factors Influencing Destination Image, Annals of Tourism Research, 31(3), p.657-681.
  • CHAN, Chung Shing; PETERS, Mike and MARAFA, Lawal M. (2015). Public parks in city branding: perceptions of visitors vi-à-vis residents in Hong Kong, Urban Forestry & Urban Greening, 14, p.1157-1165.
  • DE NONİ, Ivan; ORSI, Luigi and ZANDERIGHI, Luca (2014). Attributes of Milan influencing city brand attractiveness, Journal of Destination Marketing&Management, 3, p.218-226.
  • DE JONG, Martin; CHEN, Yawei; JOSS, Simon; LU, Haiyan; ZHAO, Miaoxi; YANG, Qihui, and ZHANG, Chaoning (2018). Explaining city branding practices in China's three mega-city regions: the role of ecological modernization, Journal of Cleaner Production, 179(179), p.527-543.
  • FOK, Kelvin Wai Kit and LAW, Winnie Wai Yi (2018). “City re-imagined: multistakeholder study on branding Hong Kong as a city of greenery”. Journal of Environmental Management, 206, p.1039-1051.
  • GILBOA, Shaked; JAFFE, Eugene D.; VIANELLI, Donata; PASTORE, Alberto and HERSTEIN, Ram (2015). A summated rating scale for measuring city image, Cities, 44(44), p. 50-59.
  • GÓMEZ, Mar; FERNÁNDEZ, Alejandra C.; MOLİNA, Arturo and ARANDA, Evangelina (2018). City branding in European capitals: An Analysis From The Visitor Perspective, Journal of Destination Marketing & Management, 7, p.190-191.
  • GÜLER, Yunus Bahadır ve GÜLER, Alper (2015). Kent Marka Bağlılığına Yerel Katılım Eğiliminin Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), p.64-82.
  • GÜRBÜZ, Salih (2017). Kurum İmajı; Bileşenleri ve Belirleyicileri, Konya: Literatürk Academia.
  • HASSEN, Ines and GIOVANARDI, Massimo (2018). The Difference Of ‘Being Diverse’: City Branding And Multiculturalism İn The ‘Leicester Model, Cities, 80, p.45-52.
  • İÇYER, Abdurrahman (2010). Marka Kent Oluşturma Açısından Stratejik Kent Yönetimi, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • KOÇYİĞİT, Murat (2016). The Role Of Religious Tourism İn Creating Destination İmage: The Case Of Konya Museum, International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 4(7), p.21-30.
  • KOÇYİĞİT, Murat (2018). Şehir İmajı, (Ed. Mehmet Nejat Özüpek) İmaj ve Türleri; İmaja Dair Her Şey, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • KÖROĞLU, Özlem ve GÜZEL, F. Özlem. (2013). Kültürel değerlerin destinasyon imajına etkisi: Eskişehir 2013 Türk Dünyası Başkentine yönelik bir araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(4), s.191-209.
  • LINKEMER, Bobbi (1997). Profesyonel İmaj Yaratmak, İstanbul: Rota Yayınları. LUQUE-MARTI´NEZ, Teodoro; BARRİO-GARCI´A, Del Salvador; IBA´N˜ EZZAPATA, Jose Angel, and MOLİNA, Miguel Angel Rodriguez (2007). Modeling a city’s image: the case of Granada, Cities, 24(5), p.335-352.
  • MARTIN, Hector San and DEL BOSQUE, Ignacio A. Rodriguez (2008). Exploring the cognitive-affective nature of destination image and the role of psychological factors in its formation, Tourism Management, 29(2), p.263- 277.
  • MERRİLEES, Bill; MİLLER, Dale and HERİNGTON, Carmel (2009). Antecedents of residents' city brand attitudes, Journal of Business Research, 62, p.362- 367.
  • MOLINA, Arturo; FERNANDEZ, Alejandra C.; GOMEZ, Mar and ARANDA, Evangelina (2017). Differences in the city branding of European capitals based on online vs. offline sources of information, Tourism Management, 58, p.28-39.
  • REZVANPOUR, Nasim and BAYAT, Ashkan (2017). Determining effective urban design factors within the branding strategy due to brand city spaces and evaluating city spaces by comparing them to the presented factors. A case study of ChaharBagh Avn, Isfahan, Iran, Energy Procedia 00 (2017) 000– 000, p.6-17.
  • ROYO-VELA, Marcelo (2009). Rural-cultural excursion conceptualization: a local tourism marketing management model based on tourist destination image measurement, Tourism Management, 30(3), p.419-428.
  • SAYGIN, Muhammet (2018). Kentlerin markalaşması, marka kentler ve Anamur, (Editörler: B. C. Çetinsöz ve G. Temiz), Marka kent stratejileri ve anamur (s. 22-35). Mersin: Mersin Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları.
  • SUTHASUPA, Supagtra (2012). The Portrayal Of A City’s İmage By Young People, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 38, p.284-292.
  • TABACHNİCK, Barbara G. and FİDELL, Linda S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston, MA: Allyn & Bacon/Pearson Education,.
  • TATAROĞLU, Nihal; KARATAŞ, Aslı, and ERBOY, Nedret (2015). An Evaluation On The Process Of Being A Brand City Of Muğla. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 210, p.114-125.
  • YANG, Qihui; LU, Haiyan; SCOGLİO, Caterina, DE JONG, Martin and GRUENBACHER, Don (2018). A Network-Based Approach To Model The Development Of City Branding İn China, Computers, Environment and Urban Systems, 72, p.161-167.
  • YE, Lin and BJÖRNER, Emma (2018). Linking city branding to multi-level urban governance in Chinese megacities: a case study of Guangzhou, Cities(80), p.29-37.
  • ZEREN, Halil Emre (2012). Kent Markalaşması Sürecinde İç Girişimcilik, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(1), p.95-104.
  • ZHU, Hong; QIAN, Junxi and GAO, Yun (2011). Globalization And The Production Of City İmage İn Guangzhou’s Metro Station Advertisements, Cities (28), p.221-229.
APA KOÇYİĞİT M, AKTAN E (2020). KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. , 1 - 20.
Chicago KOÇYİĞİT MURAT,AKTAN Ercan KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. (2020): 1 - 20.
MLA KOÇYİĞİT MURAT,AKTAN Ercan KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. , 2020, ss.1 - 20.
AMA KOÇYİĞİT M,AKTAN E KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. . 2020; 1 - 20.
Vancouver KOÇYİĞİT M,AKTAN E KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. . 2020; 1 - 20.
IEEE KOÇYİĞİT M,AKTAN E "KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA." , ss.1 - 20, 2020.
ISNAD KOÇYİĞİT, MURAT - AKTAN, Ercan. "KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA". (2020), 1-20.
APA KOÇYİĞİT M, AKTAN E (2020). KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 1 - 20.
Chicago KOÇYİĞİT MURAT,AKTAN Ercan KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8, no.1 (2020): 1 - 20.
MLA KOÇYİĞİT MURAT,AKTAN Ercan KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.8, no.1, 2020, ss.1 - 20.
AMA KOÇYİĞİT M,AKTAN E KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2020; 8(1): 1 - 20.
Vancouver KOÇYİĞİT M,AKTAN E KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2020; 8(1): 1 - 20.
IEEE KOÇYİĞİT M,AKTAN E "KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA." Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8, ss.1 - 20, 2020.
ISNAD KOÇYİĞİT, MURAT - AKTAN, Ercan. "KENT MARKALAŞMASI BAĞLAMINDA TEMATİK PARKLARIN KENT İMAJI ÜZERİNDEKİ ROLÜ: KONYA KELEBEKLER VADİSİ ZİYARETÇİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8/1 (2020), 1-20.