EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ

Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 69 - 103 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-09-2020

EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ

Öz:
Toplumsal cinsiyet eşitliği gerek toplumsal, gerekse akademik alanda üzerinde sıkça tartışılan bir konudur. Buaraştırmanın amacı, reklam stratejisini, eşitliği konu alarak özellikle toplumsal cinsiyet eşitliğinin ilerlemesi içinbir dayanışma kampanyasını desteklemek ve desteğinin duyurumunu bir milli bayramda yapmak üzerine kuranbir markanın söz konusu reklamını analiz ederek izleyici tepkilerini, reklama yönelik tutum bağlamındadeğerlendirmektir. Çalışma kapsamında izleyici tepkileri, tweet atma, retweetleme, beğenme, beğenmeme veyorum yapma olarak ele alınmıştır.Milli, dini günler ve bayramlar, reklamverenlerin ürün ya da hizmet tanıtımından çok fikir, düşünce, algı, tutumgibi soyut olguları tanıtmaya, pazarlamaya çalıştıkları tarihlerdir. Bir banka tarafından 23 Nisan UlusalEgemenlik ve Çocuk Bayramı’nı kutlamak için hazırlanan ve toplumsal cinsiyet eşitliğini savunduğunu iddia bureklam, TV ve Youtube’ta yayınlanmış, ayrıca Twitter’da da yer almıştır.Çalışmada öncelikle söz konusu reklam göstergebilimsel çözümleme ile analiz edilmiştir. Sonrasında sosyalmedya kullanıcılarının bu reklamlara yönelik tepkilerini değerlendirmek amacıyla tweetler, retweetler, beğenmeve beğenmeme ve yorum sayıları belirlenmiş, Youtube ve Twitter’da yapılan yorumlar ise reklamın amacınayönelik farkındalığı ve reklama yönelik tutumu ortaya koymak adına nitel olarak içerik analizi yöntemiyleincelenmiştir. Çalışma sonucunda reklamın amacına yönelik farkındalığının yeterli düzeyde olmadığı, reklamayönelik tutumun ise olumlu olduğu sonucuna varılmıştır. Çalışmanın, son dönemlerde reklamda toplumsalcinsiyet eşitliği kapsamında yapılan reklamların izleyici nezdinde farkındalık ve tutum açısından etkili olupolmadığı; cinsiyet eşitliğini savunmayı iletişim stratejisi olarak benimseyen ve benimsemeyi planlayan markalarayol göstermesi bağlamında önem arz ettiği düşünülmektedir
Anahtar Kelime:

AN ADVOCACY OF GENDER EQUALITY OR AN ABUSE OF EMOTION?: AN ANALYSIS OF AN ADVERTISING THEMED GENDER EQUALITY

Öz:
Gender equality is a frequently debated topic in both social and academic fields. The aim of this research is to analyze the advertisement of a brand that builds its advertising strategy on the basis of equality, especially to support a solidarity campaign for the advancement of gender equality and to make its announcement on a national holiday, and to evaluate the audience's responses in the context of the attitude towards the advertisement. In the frame the study, audience responses had been considered as tweeting, retweeting, liking, disliking and commenting. National, religious days and holidays are the dates that advertisers try to advertise and commercialize ideas, thoughts, perceptions, attitudes, life styles rather than products or services. This advertisement which was aired for a bank a bank for the April 23rd National Sovereignty and Children's Day and claimed that it strived for gender equality, had been published on TV and Youtube and shared on Twitter. In the study, firstly semiological analysis is used and then, in order to evaluate reactions of social media users towards this advertising the number of tweets, retweets, likes and dislikes and comments were determined. Than, the comments made on Youtube and Twitter were analyzed qualitatively with content analysis method in order to reveal the awareness and attitude towards this advertising. As a result of the study, it was concluded that no matter how positive the audiences’ attitudes towards advertisement, a low awareness level for the purpose of the advertisement is found out. It is thought that the study is important not only for evaluating the effects of the advertisings which try to improve gender equality in advertising in recent years in terms of awareness and attitudes but also for guiding brands planning to adopt gender equality in their communication strategies
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BAROKAS, Safiye Kırlar (1996). Reklam ve Kadın. İstanbul: Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Yayınları Tezler Dizisi.
  • BARTHES, Roland (1993). Göstergebilimsel Serüven, (Çev: Mehmet Rifat-Sema Rifat). İstanbul: Yapı Kredi.
  • BASOW, Susan. A. (1992). Gender: Stereotypes and Roles (3rd ed.). Belmont, CA: Thomson Brooks/Cole Publishing Co.
  • BAŞFIRINCI, Çiğdem; ERGÜL, Büşra ve ÖZGÜDEN, Behiye (2018). “İzleyici Gözünden Toplumsal Cinsiyete Meydan Okuyan Reklamlar”, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, Sayı:20, s. 199-216.
  • BHASİN, Kamala (2003). Toplumsal Cinsiyet Bize Yüklenen Roller, (Çev: Kader Ay). İstanbul: Kadın Dayanışma Vakfı Yayınları.
  • BROWNE, Ken (2011). An Introduction to Sociology (3th ed.). USA: Polity Press.
  • BUTLER, Judith (2004). Undoing Gender. London: Routledge.
  • BUTLER Judith (2009). “Topumsal Cinsiyet Düzenlemeleri”, Cogito: Feminizm, Sayı:58, s. 73-91.
  • CORWARD, Rosalind (1993). Kadınlık Arzuları, (Çev: Alev Türker). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • DELPHY, Christine (1993). “Rethinking Sex and Gender”, Women's Studies International Forum, Vol. 16, No. 1, p.1-9.
  • DEMİR, Nesrin Kula (2006). “Kültürel Değişimlerin Reklamlarda Kadın ve Erkek Rol-Modellerine Yansıması”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), s. 285-304.
  • DUMANLI, Duygu (2011). “Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın İmgesinin Kullanımı; Bir İçerik Analizi”, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, (1)2, s. 132-149.
  • ECKERT, Penelope, and McCONNELL-GINET, Sally (2013). Language and Gender, Cambridge: Cambridge University Press.
  • ESEN, Erol; SİYEZ, Diğdem Müge; SOYLU, Yağmur; DEMİRGÜRZ, Gülce (2017). “Üniversite Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Algısının Toplumsal Cinsiyet Rolü ve Cinsiyet Değişkenlerine Göre İncelenmesi”, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı: 8(1), s. 46-63.
  • FURNHAM, Adrian and MAK, Twiggy (1999). “Sex-role Stereotyping in Television Commercials: A Review and Comparison of Fourteen Studies Done on Five Continents over 25 Years”, Sex Roles, 41(5), p. 413-437.
  • FURNHAM, Adrian and PALTZER, Stephanie (2010). “The Portrayal of Men and Women in Television Advertisements: An Updated Review of 30 Studies Published since 2000”, Scandinavian Journal of Psychology, 51(3), p. 216- 236.
  • GÖKÇE, Orhan (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • HOLSTI, Ole R. (1969). Content Analysis for the Social Sciences and Humanities. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.
  • HURTZ, Wilhem and DURKIN, Kevin. (1997). “Gender Role Stereotyping in Australian Radio Commercials”, Sex Roles, 36(1), p. 103-114.
  • KIRAN, Ayşe (2009). “Çağdaş Bir Düşünme Biçimi Olarak Göstergebilim”, Dilbilim 22, s.1-16.
  • KELİMELER.GEN.TR, https://kelimeler.gen.tr, Erişim Tarihi: 2019.
  • LEUNG, Louis (1995). “Appraising Sex-role Portrayal in Korean Television Commercials”, Media Asia, 22(2), p. 111-116.
  • LUEPTOW, Lloyd B.; GAROVICH, Lori and LUEPTOW, Margaret B. (1995). “The Persistence of Gender Stereotypes in the Face of Changing Sex Roles: Evidence Contrary to the Sociocultural Model”, Ethology and Sociobiology, 16(6), p. 509-530.
  • MILES, Matthew B. and HUBERMAN, Michael A. (1994). Qualitative data analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MILNER, Laura M. (2005). “Sex-role Portrayals in African Television Advertising: A Preliminary Examination with Implications for the Use of Hofstede's Research”, Journal of International Consumer Marketing, 17(2-3), p. 73-91.
  • OAKLEY, Ann (2016). Sex, Gender and Society. New York: Routledge.
  • ÖKTEN, Şevket (2009). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nin Toplumsal Cinsiyet Düzeni. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı: 2(8), s. 302-312.
  • PEIRCE, Charles S. (1984). Writings of Charles S. Pierce. Vol. 2, 1867-1871, Bloomington: Indiana University Press.
  • PEIRCE, Charles S. (1982). Writings of Charles S. Pierce. Vol. 1, 1857-1866, Bloomington: Indiana University Press.
  • PRIELER, Michael and CENTENO, Dave (2013). “Gender Representation in Philippine Television Advertisements”, Sex Roles, 69(5-6), p. 276-288.
  • PRIELER, Michael; KOHLBACHER, Florian; HAGIWARA, Shigeru; ARIMA, Akie (2011). “Gender Representation of Older People in Japanese Television Advertisements”, Sex Roles, 64(5-6), p. 405-415.
  • REICHERT, Tom (2004). Reklamcılığın Erotik Tarihi. İstanbul: Güncel Yayıncılık,
  • RUTHERFORD, Paul (2000). Yeni İkonalar, (Çev: Mustafa K. Gerçeker) 2.b., İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • SAUSSURE, Ferdinand de (1998). Genel Dilbilim Dersleri, (Çev. Berke Vardar), İstanbul: Multilingual.
  • SEZER, Taner ve SEZER SEVER, Bengü (2013). “TS Corpus: Herkes İçin Türkçe Derlem”, In Proceedings of 27th National Linguistics Conference, May, 3-4 2013, Antalya, Kemer: Hacettepe University, English Linguistics Department, pp: 217-255.
  • SHAW, Susan M. and LEE, Janet (2012). Women's Voices, Feminist Visions (5th ed.) New York: McGraw Hill
  • SİU, Wai Sum and AU, Alan Kai-ming (1997). “Women in Advertising: A Comparison of Television Advertisements in China and Singapore”, Marketing Intelligence & Planning, 15(5), p. 235-243.
  • SİVİL SAYFALAR, (2018), “Reklamların Cinsiyeti de Sesi de Erkek”, http://www.sivilsayfalar.org/2018/10/22/reklamlarin-cinsiyeti-de-sesi-deerkek/, Erişim Tarihi: 22.10.2018.
  • STOLLER, Robert J. (1968). Sex and Gender. New York: Science House.
  • STOLLER, Robert J. (1985). Presentations of Gender. New Haven, CT: Yale University Press.
  • TESSEM, Bjørnar; BJØRNESTAD, Solveig; CHEN, Weiqin; NYRE, Lars (2015). “Word Cloud Visualisation of Locative Information”, Journal of Location Based Services, 9(4), P. 254-272.
  • TİMİSİ, Nilüfer (1997). Medyada Cinsellik. Ankara: T.C. Başbakanlık Kadın Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • TS CORPUS PROJECT, https://nlp.tscorpus.com/frequency/, Erişim Tarihi: Ağustos 2012.
  • UNILEVER, (2018), “Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Eşitliği”, https://www.unilever.com.tr/news/press-releases/2018/turkiyede-toplumsalcinsiyet- esitligi.html, Erişim Tarihi: 15.11.2018.
  • VARDAR, İnci; “Reklam Sektörünün Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Karnesi Zayıf”, https://www.campaigntr.com/reklam-sektorunun-toplumsal-cinsiyet-esitligikarnesi- zayif/, Erişim Tarihi: 12.10.2018.
  • VATANDAŞ, Celalettin (2011). Toplumsal Cinsiyet ve Cinsiyet Rollerinin Algılanışı. Istanbul Journal of Sociological Studies, Sayı: 35, s. 29-56.
  • WANG, Ji; ZHAO, Jian; GUO, Sheng; NORTH, Chris; RAMAKRISHNAN, Naren (2014). “ReCloud: Semantics-Based Word Cloud Visualization of User Reviews”, Proceedings of Graphics Interface 2014, p. 151-158.
  • WEST, Candace and ZIMMERMAN, Don H. (1987). “Doing Gender”, Gender and Society, 1(2), p. 125-151. Retrieved February 13, 2020, from www.jstor.org/stable/189945
  • WILLIAMSON, Judith. (2001). Reklamların Dili, Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, (Çev: Ahmet Fethi). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • WORELL, Judith (Ed.) (2001). Encyclopedia of Women and Gender, Two-Volume Set: Sex Similarities and Differences and the Impact of Society on Gender, (Vol. 1). Academic Press.
  • WORLD HEALTH ORGANIZATION, “Gender: Definitions” http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-determinants/gender/genderdefinitions, Erişim Tarihi: 22.10.2018.
  • Reklamı izlemek için: https://www.youtube.com/watch?v=TOVMrDeCJl0
  • Powerbi Uygulaması için: https://app.powerbi.com/home
APA DAL CANBAZOĞLU A (2020). EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ. , 69 - 103.
Chicago DAL CANBAZOĞLU ANIL EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ. (2020): 69 - 103.
MLA DAL CANBAZOĞLU ANIL EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ. , 2020, ss.69 - 103.
AMA DAL CANBAZOĞLU A EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ. . 2020; 69 - 103.
Vancouver DAL CANBAZOĞLU A EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ. . 2020; 69 - 103.
IEEE DAL CANBAZOĞLU A "EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ." , ss.69 - 103, 2020.
ISNAD DAL CANBAZOĞLU, ANIL. "EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ". (2020), 69-103.
APA DAL CANBAZOĞLU A (2020). EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 69 - 103.
Chicago DAL CANBAZOĞLU ANIL EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8, no.1 (2020): 69 - 103.
MLA DAL CANBAZOĞLU ANIL EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.8, no.1, 2020, ss.69 - 103.
AMA DAL CANBAZOĞLU A EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2020; 8(1): 69 - 103.
Vancouver DAL CANBAZOĞLU A EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2020; 8(1): 69 - 103.
IEEE DAL CANBAZOĞLU A "EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ." Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8, ss.69 - 103, 2020.
ISNAD DAL CANBAZOĞLU, ANIL. "EŞİTLİK SAVUNUSU MU, ÇOCUK İSTİSMARI MI? TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ TEMALI BİR REKLAMIN ANALİZİ". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8/1 (2020), 69-103.