Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 298 - 336 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-09-2020

TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Öz:
Güven bireyler arası ilişkilerde ve bireyin kurumlarla olan ilişkilerinde büyük bir öneme sahiptir. Toplumunmedyaya güven duyması medyanın demokrasilerde kendisine yüklenen işlevlerini yerine getirdiği ve etik ilkelereuyarak yayıncılık yaptığı anlamına gelmektedir. Ancak dünyada ve Türkiye’de medya toplum nezdinde itibarkaybına uğramıştır. Farklı haber kaynaklarına (gazete, televizyon, dergi, radyo, İnternet medyası/sosyal medya)güven düzeyi ve genel olarak medyanın diğer kurumlarla kıyaslandığında güven düzeyi düşüktür. Bununlabirlikte medya için önemli bir haber kaynağı olan kamuoyu araştırmalarına duyulan güvenin de medyaya duyulangüven veya güvensizlikten etkilenmesi muhtemeldir. Medyanın toplumsal sorumluklarını yerine getirmesi içinuyması gereken etik ilkelerin yanında ayrıca kamuoyu araştırmalarını yayınlarken uyması gereken ölçütler debulunmaktadır. Medya bu etik ilkelere uymadığı ve demokratik sistemlerde kendisine yüklenen işlevleri yerinegetirmediğinde hem medyaya hem de kamuoyu araştırmalarına toplumun duyduğu güven seyisinin düşük olmasıda muhtemeldir. Bu çalışma ile toplumsal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde ve güven bağlamında medya vekamuoyu araştırmaları arasındaki ilişkinin literatüre dayalı betimsel bir analizle ortaya konması amaçlanmaktadır.Kuramsal zeminde bu amaca yönelik bir çalışmanın yok denecek kadar az olması bu çalışmayı litaratüresağlayacağı katkı anlamında önemli kılmaktadır. Çalışma kapsamında geniş bir litaratür taraması yapılmıştır.Çalışmada, medya güvenilirliği kaynak, araç ve mesaj bağlamında ele alınmış, medya ve kamuoyu araştırmalarıarasındaki ilişki ise araştırma sonuçlarının medyada yayınlanmasında uyulması gereken etik ilkeler çerçevesindedeğerlendirilmiştir. Medya ve kamuoyu araştırmaları arasındaki ilişkinin boyutu, medyanın toplumsalsorumluluklarını yerine getirme oranı çalışmada ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Medyanın ve kamuoyuaraştırmalarının toplumda algılanan güven düzeyinin yükseltilmesine yönelik olarak medya kuruluşları vekamuoyu araştırma şirketlerinin sorumlulukları çalışmada tartışılmıştır. Çalışma konusu olan medya ve kamuoyuaraştırmaları güvenilirliği demokratik siyasal sistemin sağlıklı işleyişini de doğrudan etkilediği için önemlidir.
Anahtar Kelime:

THE RELATIONSHIP BETWEEN MEDIA AND PUBLIC OPINION POLLS IN THE COTEXT OF SOCIAL RESPONSIBILITY APPROACH AND CREDIBILITY

Öz:
Trust/credibility have great importance in interpersonal relationships and in individual relationships with institutions. The public's credibility to the media, means that the media fulfills its functions in democracies and publis-hes/broadcast in accordance with ethical principles. However, media have lost its reputaion and credibility both in the worldvide and Turkey. That means the level of credibility of different news sources (newspapers, television, magazines, radio, Internet media / social media) and the level of credibility of the media in general when compared to other institutions are declined. However, trust in public opinion polls, which is an important news source for the media, is likely to be affected by trust or distrust in the media. In addition to the ethical principles that the media must follow in order to fulfill its social responsibilities, there are also criteria that must be followed when publishing public opinion polls. It is also possible that the level of public trust in the media and public opinion polls is low when the media does not comply with these ethical principles and do not fulfill the functions imposed on it in democratic systems. Therefore, the aim of this study is to reveal the relationship between media and public opinion polls within the context of social responsibility approach and in the context of trust with a descriptive analysis based on literature. The fact that a study for this purpose on the theoretical ground is almost nonexistent makes this study important in terms of its contribution to the literature. Within the scope of the study, a large literature review was conducted. In the study, media reliability is considered in the context of source, tool and message, and the relationship between media and public opinion researches is evaluated within the framework of ethical principles that should be followed in publishing the polls' results in the media. The extent of the relationship between media and public opinion research and the rate of media's social responsibilities are discussed in detail in the study. The responsibilities of media organizations and public opinion polls companies in order to increase the perceived reliability level of the media and public opinion researches in society are discussed in the study. Media and public opinion polls, which is the subject of the study, is important because it directly affects the healthy functioning of the democratic political system.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • ABADAN-UNAT, Nermin (1990) “Türkiye’de Toplumsal Değişme, Piyasa Araştırmaları ve Kamuoyu Yoklamaları”, Kamuoyu Araştırmaları Birinci Uluslararası Sempozyumu, (Ed. M. Varol), Ankara: AÜ. BYYO Yayını: 11, S.29-47.
  • ABDULLA, Rasha A., GARRISON, Bruce, SALWEN, Michael, DRISCOLL, Paul, CASEY, Denise (2002).” The Credibility of Newspapers, Televison News, and Online News, A paper presented to the Mass Communication and Society Division, Association for Education in Journalism and Mass Communication, annual convention, Miami Beach, Fla., August 9.
  • AKDAĞ, Mustafa (2014). Medya ve Siyaset Üzerine, Hayat boyu Öğrenme Programı Medi@Ware Projesi kapsamında, 1-23, http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/ Uploads/77456/27737/medya_ve_siyaset_uzerine-_makale.pdf E.T.: 28.11.2019.
  • AKGÜL, Ahmet (2006/Yaz-Güz) Forum: Tartışma, Gazi Üniversitesi iletişim fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, sayı 23, s. 292-293.
  • AL-JABER, Khalid (2012) Audiences’ Perceptions of News Media Services in Three Arab Countries, Doctorate Dissertation, Department of Media and Communication University of Leicester, Leicester, England.
  • ALTSCHULL, Herbert J. (1984) Agents of Power, New York.
  • APPELMAN, Alyssa, SUNDAR, S. Shyam (2016) “Measuring Message Credibility: Construction and Validation of an Exclusive Scale”, Journalism & Mass Communication Quarterly, Vol. 93 (1), SAGE Publication, p.59-79. DOI: 10.1177/1077699015606057.
  • ARDÈVOL-ABREU, Alberto, ZÚÑIGA, Homero Gil de (2017) “Effects of Editorial Media Bias Perception and Media Trust on the Use of Traditional, Citizen, and Social Media News”, Journalism & Mass Communication Quarterly 2017, vol. 94 (3) p.703 –724, DOI: 10.1177/1077699016654684.
  • AŞKAN, Hakan (2018) “Türk Basınında Okur Temsilcisi Köşeleri Üzerine Bir Araştırma”, İNİF E-DERGİ, Cilt 3, Sayı 1, s. 344-367.
  • ATABEK, Necdet, DAĞTAŞ, Erdal (1998) Kamuoyu ve İletişim, Anadolu Üniversitesi Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırmalar Vakfı Yayınları: Eskişehir.
  • ATABEK, Nejdet (2003) “Gazetelerde Kamuoyu Araştırmaları ve Uluslararası Standartlar”, Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, Sayı 3, s.7-26.
  • AYDIN, Bayram Oğuz (2018). “Kamuoyu Araştırmalarına Güven”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, Cilt 17, Sayı, 2, s.429-437.
  • BAKKER, Tom, TRILLING, Damian, HELFER, Luzia (2013) “The Context of Content: The Impact of Source And Setting on The Credibility of News”, Recherches en communication, Volume 40, p.152-168.
  • BALCI, Şükrü, BEKİROĞLU, Onur (2014). “Medyanın Kritik Ve Süreğen Dönemeci: Üniversite Öğrencilerinin Gözünden Medya Haberlerinin Güvenilirliği”, Selçuk İletişim, Cilt 8, Sayı 2, s.192-217.
  • BALCI, Şükrü, Bünyamin Ayhan (2004) “Seçmen Tercihlerinin Belirlenmesine Yönelik Yapılan Kamuoyu Araştırmalarında Güvenilirlik ve Geçerlilik Problemleri: 28 Mart 2004 Yerel Seçimleri Örneği”, Selçuk Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (11), s.135-167.
  • BEKTAŞ, Arsev (2018) Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, 5. Bsk., İstanbul: Bağlam Yay.
  • CANTRIL, A. Hadley (1991) The Opinion Connection Polling, Politics, and the Press, Washington, D.C.: Congressional Quarterly Inc.
  • CARR, Jasun, BARNİDGE, Matthew, LEE, Byung Gu, TSANG, Stephanie Jean (2014) “Cynics and Skeptics: Evaluating the Credibility of Mainstream and Citizen Journalists”, Journalism & Mass Communication Quarterly, Vol. 91 (3), p.452 –470, SAGE Publication, DOI: 10.1177/1077699014538828.
  • CASSIDY, William P. (2007). “Online News Credibility: An Examination of the Perceptions of Newspaper Journalists”, Journal of Computer-Mediated Communication, 12, p. 478–498, doi:10.1111/j.1083-6101.2007.00334.x
  • CHAMPAGNE, Patrick (1995) “Kamuoyu Yoklamaları, Oy Kullanma ve Demokrasi”, Kamuoyu Kimin Oyu, (Çev. H. Tufan), İstanbul: Kesit Yayıncılık, s.143-176.
  • CURRAN, James (2002) “Medya ve Demokrasi: Yeniden Değer Biçme”, Medya Kültür ve Siyaset, 2. Bsk., (Der., Çev. S. İrvan), Ankara: Alp Yayınevi, s.181- 261.
  • ÇAKIR, Hamza (2017) “Gazete Haberlerinde Okur Temsilcisinin Rolü Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme”, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, C. 6, S. 1, s. 63-75.
  • ÇAMBAY, Sinem O. (2015) “Bilgi Çağında Sosyal Sorumluluk Odaklı Gazetecilik: Yurttaş Gazeteciliği”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C. 8, S. 38, s.910-916.
  • ÇAPLI, Bülent (2002) Medya ve Etik, Ankara: İmge Kitabevi.
  • DAMLAPINAR, Zülfikar (2008) “Medya ve Siyasete Güvenilirlik: Medya Siyaseti’nin Toplumsal Algılanmasına Bağlı Faktörler”, İçinde) Medya ve Siyaset, (Editör Zülfikar Damlapınar), s. 187-207, Konya: Eğitim Kitabevi, İkinci Baskı.
  • DAMLAPINAR, Zülfikar, BALCI, Şükrü (2014) Siyasal İletişim Sürecinde Seçimler, Adaylar, İmajlar, Konya: Literatürk Academia.
  • DİCKSON, Tom, Topping, Elisabeth 82001). “Public Trust, Media Responsibility and Public Journalism: US Newspaper Editors and Educators’ Attitudes About Media Credibility”, AsiaPacific MediaEducator, Issue No.11, s. 72-87.
  • DÖNMEZER, Sulhi (1983) "Basın Suçlarında Ceza Sorumluluğu", Basın ve Basının Karşılaştığı Hukuki Sorunlar, İstanbul: Hürriyet Vakfı Eğitim Yayınları, No.3,
  • EKİNCİ, Nejdet (2014) “Siyasal İletişim Çalışmalarında Kapsam ve Yaklaşım Sorunsalı”, I&D İletişim ve Diplomasi, Cilt 2, Sayı 3, ss.5-26)
  • ER, Seher, GÜREŞÇİ, Murat (2000) “İki binli Yıllarda Kitle İletişim Araçları”, s. 359-373, (İçinde) Siyasal İletişim, 1. Ulusal İletişim Sempozyumu Bildirileri 3-5 Mayıs 2000, İletişim Dergisi Yayınları 2. Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • ELDEM ANAR, Ülkü İlgi (2015) Gazetede Okurun Yeri; Okur Temsilcileri Üzerinden Bir Okur Araştırması, Doktora tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • ERİMLİ, Büşra (2014) “Gazetecilik Meslek İlkelerinin Uygulanmasını Engelleyen Unsurlar ve Çözüm Önerileri”, İnsan&İnsan, Sayı 1, s. 23-34.
  • ERZURUMLUOĞLU, Bayram. (2013). “Medyanın Toplumda Güvenilirliği ve Medya Etiğine Uyum İlişkisi”, KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1): 121-136.
  • ESCOBEDO, Pauli (Mayfield) (2015) Source Credibility and Race: Black Viewers’ Responses to Television News Anchors, Iowa State University, Master of Sciense, 14955.
  • ESMER, Yılmaz, GÜCELİOĞLU, Ömer (1990) Kamuoyu Araştırmalarında Örneklem Seçimi, ss.127-140, Kamuoyu Araştırmaları Birinci Uluslararası Sempozyumu (17-19 Ekim 1988), Muharrem Varol (der.), Ankara: Ankara Üniversitesi B.Y.Y.O Yayınları, No: 11.
  • FLANAGIN, Andrew J, METZGER, Miriam J. (2000) “Perception of Internet Information Credibility”, Journalism and Mass Communication Quarterly, Volume 77 (3), p.515-540.
  • FLAVIAN, Carlos, GURREA, Raquel (2016) “İnternette Gazete Okumak: Web Sitesinin Niteliklerinin Etkisi”, Yeni Medya: Kullanıcının Yükselişi, (Çev. Mahmut Bingöl), (Ed. Himmet Hülür, Cem Yaşın), Ankara: Ütopya Yayınevi. (Makalenin Orijinali, (2008) Reading Newspapers on the Internet: the Influence of Web Sites’Attributes, İnternet Research, Vol.18 (1), p.26-45.
  • FLETCHER, Richard, PARK, Sora (2017). “The Impact of Trust in the News Media on Online News Consumption and Participation, Digital Journalism, Volume 5 (10), p.1281-1299, DOI: 10.1080/21670811.2017.1279979.
  • FOA, Marcello (2006) “Görünmez Tehlike: Spin Doktorları Medya Etik Kuralları Nasıl Atlarlar?”, (Çev.) Hülya Eraslan, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, sayı 23, s. 205-215, Ek. (3-4 Kasım 2006 “Uluslararası Medya ve Etik Sempozyumu”) s.292-293.
  • FOGG, B.J. MARSHALL, Jonathan, LARAKI, Othman, OSIPOVICH, Alex, VARMA, Chris, FANG, Nicholas, PAUL, Jyoti, RANGNEKAR, Akshay, SHON, John, SWANI, Preeti, TREINEN, Marissa (2001). “What Makes Web Sites Credible? A Report on a Large Quantitative Study”, CHI, Volume No. 3, (1), p.61-68.
  • GALLUP, George Horace, RAE, Saul Forbes (1940). The Pulse of Democracy the Public-Opinion Poll and How It Works. Ney York: Simon and Schuster.
  • GAZIANO, Cecilie, McGrath, Kristin (1985a) “Media, Publics and Media Trust”, Presented to the 11th Annual Conference of the Midwest Association for Public Opinion Research, Sheraton-Plaza Hotel, Chicago, Illinois, November 22, Distributed by ERIC Clearinghouse. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED263610.pdf.
  • GAZIANO, Cecilie, McGrath, Kristin (1985b).” The Media Credibility Problem: Putting the Research into Perspective” Paper presented at the Annual Conference of the American Association for Public Opinion Research (40th, McAfee, NJ, May 19). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED264578.pdf
  • GAZIANO, Cecilie, MCGRATH, Kristin (1986). “Measuring the Concept of Credibility”. Journalism Quarterly, Volume 63 (3), 451-462.
  • GENEL, Mehmet Gökhan (2014) “Etkili Bir Propaganda Aracı Olarak Medyanın Bireylerin Siyasal Tercihine Etkisi: Yalova İli Örneği”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler enstitüsü Dergisi, Cilt 18, Sayı 1, ss. 45-60.
  • GİRGİN, Atilla (2007) “Yazılı İletişimde Meslek İlkeleri ve Basın Konseyi”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı, 27, 47-62.
  • GOLAN, Guy J. (2010) “New Perspectives on Media Credibility Research”, American Behavioral Scientist, Volume 54 (1), p.3-7.
  • GROSSER, Katherine M. (2016) “Trust in Online Journalism: A Conceptual Model of Risk-Based Trust in the Online Contex”, Digital Journalism, Volume 4 (8), p.1036-1057, DOI: 10.1080/21670811.2015.1127174.
  • GÜZ, Nurettin (1997) “Türk Basınında Kamuoyu Araştırmalarının Yönlendirme Aracı Olarak Kullanılması”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, s.45-75.
  • GÜZ, Nurettin (2005) Haberde Yönlendirme ve Kamuoyu Araştırmaları, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • GÜZ, Nurettin (2008) “Kamuoyu Araştırmalarının Medyada Yayınlanmasının Etik İlkeleri”, Medya ve Siyaset, 2. Bsk., (Ed. Z. Damlapınar), Konya: Eğitim Kitabevi.
  • GÜZ, Nurettin, YANIK, Hayrullah, YEGEN, Ceren (2017) Media Reliability and Effects of Ideological Trends to Press Preferences, (İçinde) Communication & Media Researches, (Eds.) H. Arslan, M.A. İçbay, Christian Ruggieros, London: E-BWN, p. 267-276.
  • GÜZ, Nurettin, KOCABAŞ, Ozan, YANIK, Hayrullah (2018). “Kamuoyu Araştırmaları ve 16 Nisan Referandumu”, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı: 47/Güz, s.1-19.
  • HOVLAND, I. Carl, WEISS, Walter (2000) Kaynağın Güvenilirliği ve Haberleşmenin Etkinliği Üzerindeki Etkisi, Kitle Haberleşmesi Teorilerine Giriş: Seçilmiş Parçalar, 5. Bsk., (Der. Ü. Oskay), İstanbul: Der Yayınları.
  • IŞIK, Metin (2008) “Haberde Objektiflik ve Yorum”, Tüm Yönleriyle Medya ve İletişim, (Ed. M. Işık, Ayhan Erdem), Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • IŞIK, Metin (2012) Dünya ve Türkiye Bağlamında Kitle İletişim Sistemleri, 3. Bsk., Konya: Eğitim Yayınevi.
  • İÇEL, Kayıhan (1983) "Devletle Basın Arasındaki İlişkiler", Basın ve Basının Karşılaştığı Hukuki Sorunlar, İstanbul: Hürriyet Vakfı Eğitim Yayınları, No.3,
  • İÇEL, Kayıhan (1990) Kitle Haberleşme Hukuku, 3. Bsk., İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • İRVAN, Süleyman (2003) Medya Etiği: İlkelerin İçeriği ve Uygulamadaki Sorunlar, s. 389-413, (İçinde) Türkiye’de Gazetecilik: Eleştirel Bir Yaklaşım (Der.) Doğan Tılıç, Ankara: ÇGD Yayınları.
  • İRVAN, Süleyman (2006) “Gazetecilik Etiği” Dersi Çerçevesinde Etik Sorunlara Akademik Yaklaşımlar, Gazi Üniversitesi iletişim fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, sayı 23, s.233-246.
  • JAHNG, Mi Rosie, LITTAU, Jeremy (2016) “Interacting Is Believing: Interactivity, Social Cue, and Perceptions of Journalistic Credibility on Twitter”, Journalism & Mass Communication Quarterly, Volume 93 (1), p.38-58, DOI: 10.1177/1077699015606680.
  • JOHNSON, Thomas J., KAYE, Barbara K. (2010) “Still Cruising and Believing? An Analysis of Online Credibility Across Three Presidential Campaigns”, American Behavioral Scientist, Volume 54 (1), p.7-77.
  • KALENDER, Ahmet (1999) “Mesaj Stratejilerinin Planlanmasında Siyasal Tutum ve Motivasyon Ölçümlerinin Önemi”, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, s.91-98.
  • KALENDER, Ahmet, TABAKÇI, Nurullah (2005) “İletişim Fakültelerinin Ortak Örgütlenmesine Yönelik Bir Proje Önerisi: “Türk Kamuoyu Araştırmaları Ağı””, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, s.91-100.
  • KAYA, A. Raşit (1985) Kitle İletişim Sistemleri, Ankara: Teori Yayınları.
  • KIOUSIS, Spiro (2001) “Public Trust or Mistrust? Perceptions of Media Credibility in the Information Age”, Mass Communication & Society, Vol. 4 (4), p.381- 403, DOI: 10.1207/ S15327825MCS0404_4.
  • KIZIL, Neşe E. (1998) “Hukuk-Ahlak İlişkisi Bağlamında Basın Ahlâkının Basın Mesleğinde Saygınlığın Sağlanmasındaki Rolü ve Önemi: Türk Ve İngiliz Basın Ahlâk İlkeleri Üzerinde Karşılaştırmalı Bir Çalışma”, İHFM, Cilt LVI, Sayı 1-4, s.115-131.
  • KOHRING, Matthias, MATTHES, Jörg (2007) Trust in News Media: Development and Validation of a Multidimensional Scale, Communication Research Volume, Number 2, p. 231-252. 10.1177/0093650206298071.
  • KOVACH, Bill, ROSENSTIEL, Tom (2007/2001) Gazeteciliği Esasları, (Çev. S. Göktaş), Ankara: ODTÜ Yayıncılık, (The Elements of Journalism, Crown Publishers).
  • KOVAČİČ, Melita Poler, ERJAVEC, Karmen, ŠTULAR, Katarina (2010) “Credibility of Traditional vs. Online News Media: A Historical Change in Journalists’ Perceptions?,” Medij. İstraž, 16 (1), P. 113-130.
  • KÖKER, Eser, KEJANLIOĞLU, Beybin (2004) “2002 Seçim Kampanyalarında Ulusal Basın”, İletişim: araştırmaları dergisi, Cilt 2, Sayı 1. ss.39-70. DOI: 10.1501/Iltaras_0000000001.
  • KUYUCU, Mihalis (2018) Türkiye’de Geleneksel Medyada Yayın Yapan Tematik TV Haber Kanallarının Dijital Kuşatma Altında Olan Yeni Neslin Bakış Açısından Niteliksel Değerlendirilmesi, Proceedings of ADVED 2018- 4th International Conference on Advances in Education and Social Sciences, 15- 17 October 2018- Istanbul, Turkey.
  • KÜÇÜKKURT, Mehmet (1990) “Kamuoyu Araştırmalarında Güvenilirlik Sorunu”, Kamuoyu Araştırmaları Birinci Uluslararası Sempozyumu, (Ed. M. Varol), Ankara: AÜ. BYYO Yayını: 11, 141-148.
  • LAKE, Celinda C., HARPER, Pat Callbeck (2008). Kamuoyu Araştırmaları. (Çev. N. Güz), 2. Bsk., Ankara: Eğitim Akademi Yayınları.
  • LAZAR, Jonathan, MEISELWITZ, Gabriele, FENG, Jinjuan (2007) “Understanding Web Credibility: A Synthesis of the Research Literature”, Foundation and Trends in Human-Computer Interaction, Volume 1 (2), p.139-2002. http://dx.doi.org/10.1561/1100000007.
  • LEE, Tien-Tsung (2010) “Why They Don’t Trust the Media: An Examination of Factors Predicting Trust”, American Behavioral Scientist, Vol. 54 (1), p.8 - 21.
  • LEE, Tien-Tsung (2018) “Virtual Theme Collection: “Trust and Credibility in News Media”, Journalism & Mass Communication Quarterly, Vol. 95 (1), P.23-27, DOI: 10.1177/1077699017749244
  • MCLEOD, Douglas M., WISE, David, PERRYMANN, Mallory (2017). “Thinking About the Media: A Review of Theory and Research on Media Perceptions, Media Effects Perceptions, and Their Consequences”, Review of Communication Research, 5, s.35-83, doi:10.12840/issn.2255- 4165.2017.05.01.013
  • MCQUAIL, Denis (1994) Kitle İletişim Kuramı: Giriş, (Çev. A. H. Yüksel), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları/Kibele Sanat Merkezi.
  • METZGER, Miriam J., FLANAGIN, Andrew J., EYAL, Keren, LEMUS, Daisy R., MCCANN, Robert M. (2003). “Credibility for the 21st Century: Integrating Perspectives on Source, Message, and Media Credibility in the Contemporary Media Environment”, Annals of the International Communication Association (Communication Yearbook), Volume 27 (1), p. 293-335, DOI: 10.1080/23808985.2003.11679029.
  • MEYER, Hans K., HU, Haidan (2013) “Gender Stereotypes and Citizen Journalis”, Journal of Research on Women and Gender, Vol. 6., Page N. is not included)
  • MEYER, Hans K., MARCHIONNI, Doreen, THORSON, Esther (2010) “The Journalist Behind the News: Credibility of Straight, Collaborative, Opinionated, and Blogged “News””, American Behavioral Scientist, Volume 54 (2), p.100-119, DOI: 10.1177/0002764210376313.
  • MEYER, Philip (1988). “Defining and measuring credibility of newspapers: Developing an index”, Journalism Quarterly, Volume 65, p.567-588.
  • MILLER, Andrea, KURPİUS, David (2010). “A Citizen-Eye View of Television News Source Credibility”, American Behavioral Scientist, 54 (2), s137 –156, SAGE Publication, DOI: 10.1177/000276421037631.
  • MORA, Necla (2008) “Medya, Toplum ve Haber Kaynağı Olarak Sembolik Seçkinler”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, s.1-25.
  • NEWHAGEN, John, NASS, Clifford (1989). “Differential Criteria for Evaluating Credibility of Newspapers and TV News”, Journalism Quarterly, 66, p.277– 284.
  • NOELLE-NEUMANN, Elisabeth (1998) Kamuoyu Suskunluk Sarmalının Keşfi, (Çev. M. Özkök), Ankara: Dost Kitabevi.
  • OLKUN, Emre O. (2017) Medya Haberlerinin Güven Algısı Üzerinde Etkili Olan Faktörler: Konya Örneği, Selçuk Ünv. Sosyal Bil. Ens Gazetecilik ABD, Doktora Tezi, Konya.
  • ÖZEL, Aybike P. (2011) “Sosyal Medya ve Güven: Hükümet, Sivil Toplum Örgütleri ve Ticari Kuruluşlara Yönelik Ampirik Bir Araştırma”, Academic Journal of Information Technology, ISSN: 1309‐1581, s.1-31.
  • ÖZERKAN-ALTINAL, Şengül, İNCEOĞLU, Yasemin (1997) İletişimde Etkileme Süreci: Seçim Kampanyalarından Örneklerle, İstanbul: Metinler Matbaacılık- Pan Yayıncılık.
  • ÖZGEN, Murat (1999) “18 Nisan Seçimleri ve Seçmen Tercihlerine Medyanın Etkisi”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 9, s.35-39.
  • ÖZKAN, Abdullah (2007) Siyasal İletişim Stratejileri, İstanbul: Tasam Yayınları.
  • ÖZKÖK, Ertuğrul (1990) “Yazılı ve Elektronik Basın ve Kamuoyu Yoklamaları”, Kamuoyu Araştırmaları Birinci Uluslararası Sempozyumu (17-19 Ekim 1988), (Der. M. Varol), Ankara: A.Ü. B.Y.Y.O Yayınları, No: 11, s.97-107.
  • RICHARDS, Ian (2006) “Felaket Haberciliği, Güven ve Etik”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 23, s.199-204.
  • ROBERTS, Chris (2010) “Correlations Among Variables in Message and Messenger Credibility Scale”, American Behavioral Scientist, Volume 54 (1), p.43-56.
  • SCHILLER, Herbert (1973/1993) Zihin Yönlendirenler, (Çev. C. Cerit), İstanbul: Pınar Yayınları.
  • SCHWEİGER, Wolfgang (2000) “Media Credibility-Experience or Image?: A Survey on the Credibility of the World Wide Web in Germany in Comparison to Other Media”, European Journal of Communication, Volume 15 (37), p. 37-59.
  • SELF, Charles C. (2008). “Credibility”, http://227media.net/wpcontent/ uploads/2014/04/Stacks_C028.Final-Proof.corrected.pdf, E.T.: 20.10.2019.
  • SEZGİN, Suat (1999) “Basının Sorumlulukları”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 4, s.5-14.
  • SOON, Carol, HOWTAN, Tan (2016). “The Media Freedom-Credibility Paradox”, Media Asia, 43: 3-4, 176-190, DOI: 10.1080/01296612.2016.1276315.
  • ŞENER, Nihal Kocabay (2018) “Doğruluk Kontrol Merkezi” ve “Yalan Haber” Kavramlarına İlişkin İçeriklerin Medyada Yansımasının Araştırılması”, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1 (29), ss.351-369.
  • TAŞ, Oğuzhan (2012) Gazetecilik Etiğinin Mesleki Sınırları: Profesyonellik, Piyasa ve Sorumluluk, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • TEMEL, Faruk (2013) “Siyasal Tercihlerin Oluşum Sürecinde Kitle İletişim Araçlarının Rolü”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 29, ss.239-250.
  • TILIÇ, L. Doğan (2003 Mayıs). Sonuç Yerine: 21. Yüzyılda Gazetecilik, Yeni Koşullar ve Tehditler, (İçinde )Türkiye’de Gazetecilik: Eleştirel Bir Yaklaşım, (Der.) L. Doğan Tılıç, Ankara: ÇGD Yayınları.
  • TSFATI, Yariv, CAPELLA, Joseph N. (2003). “Do People Watch What They Do Not Trust?: Exploring the Association Between News Media Skepticism and Exposure, Communıcatıon Research, Vol. 30 No. 5, p.504-529 DOI: 10.1177/0093650203253371.
  • TUFAN, Hülya (1995) Kamuoyu Araştırmalarının Dayanılmaz Hafifliği, Kamuoyu Kimin Oyu (İçinde), Hülya Tufan (hazırlayan), ss. 19-34, İstnbul: Kesit Yayıncılık.
  • TÜRKMENOĞLU, Ahmet Tarık (2017). “Kamuoyu Araştırmalarının Siyasal Davranış Üzerindeki Etkisi: Aktif Seçmenden Pasif Seçmene Doğru”, Turkish Studies, Cilt 12, Sayı 31, s. 397-426, http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12693.
  • URAL, Mehmet (1990) Siyasal Reklamcılık (Üzerine), ss.85-90, Kamuoyu Araştırmaları Birinci Uluslararası Sempozyumu (17-19 Ekim 1988), Muharrem Varol (der.), Ankara: Ankara Üniversitesi B.Y.Y.O Yayınları, No: 11.
  • YAMAMOTO, Masahiro, NAH, Seungahn (2018) “A Multilevel Examination of Local Newspaper Credibility: Fact Checking Applications and News Credibility”, Journalism & Mass Communication Quarterly, Vol. 95 (1), p.76-95, DOI: 10.1177/1077699017721486.
  • YAŞIN, Cem (2003) Siyasal Araştırmalarda Örneklem Sorunu, İletişim (Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi), Sayı 18, s.147-171.
  • YEGEN, Ceren (2018) Doğru Haber Alma Hakkı ve Sosyal Medya Dezenformasyonunu Doğruluk Payı ve Yalansavar ile Tartışmak, Erciyes İletişim Dergisi, C.5, S,4, s.101-121.
  • YEĞENOĞLU, Özgür (1988) “Kamuoyu Araştırma Uygulamalarının Düzenlenmesinde Alternatif Yaklaşımlar”, Türk İdare Dergisi, Cilt 60, Sayı 379-381, s.151-163.
  • YILDIZ, Nuran (2000) “Türkiye’de Medyanın İmaj Sorunu”, Siyasal İletişim, 1. Ulusal İletişim Sempozyumu Bildirileri 3-5 Mayıs 2000, Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, s.339-346.
  • YILMAZ, Süleyman Sırrı (2016) “Medya Güvenilirliği: Gençlerin Medya Güvenilirliği Üzerine Ampirik Bir Çalışma”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi e-GİFDER, Cilt 4, Sayı 1, s. 392-417.
  • YOUNGMIN, Yoon (2012) “Who is Credible? An Investigation of Source Credibility and News Coverage, allacademic research”, Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, Sheraton New York, New York City, NY, http://www.allacademic.com/meta/p14333_index.html, E.T.: 03.12.2019.
  • YÜKSEL, Erkan, GÜRCAN, Halil İbrahim (2005) Haber Toplama ve Yazma Teknikleri, Konya: Tablet Kitabevi.
  • ZLATEV, Ognian (2011) “Medyada Hesap Verebilirlik Sistemleri (MAS-Media Accountability Systems) ve Uygulamaları”, Profesyonel Gazetecilik ve Özdenetim: Güneydoğu Avrupa ve Türkiye’de Yeni Medya, Eski Açmazlar, UNESCO, Medya Derneği Yayınları.
  • https://www.khas.edu.tr/tr/haberler/turkiye-egilimler-arastirmasi-tea-2019-sonuclariaciklandi, E.T.: 16.01.2016
  • https://www.khas.edu.tr/tr/haberler/turkiye-sosyal-siyasal-egilimler-arastirmasitssea- 2018-sonuclari-aciklandi, E.T.: 16.01.2016
  • https://www.khas.edu.tr/tr/haberler/kadir-has-universitesi-turkiye-sosyal-siyasalegilimler- arastirmasi-2017-sonuclari, E.T.: 16.01.2016
  • https://khas.edu.tr/tr/haberler/kadir-has-universitesi-turkiye-sosyal-siyasal-egilimlerarastirmasi- 2015-sonuclari, E.T.: 16.01.2016
APA Güz N, YANIK H (2020). TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. , 298 - 336.
Chicago Güz Nurettin,YANIK HAYRULLAH TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. (2020): 298 - 336.
MLA Güz Nurettin,YANIK HAYRULLAH TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. , 2020, ss.298 - 336.
AMA Güz N,YANIK H TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. . 2020; 298 - 336.
Vancouver Güz N,YANIK H TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. . 2020; 298 - 336.
IEEE Güz N,YANIK H "TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ." , ss.298 - 336, 2020.
ISNAD Güz, Nurettin - YANIK, HAYRULLAH. "TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ". (2020), 298-336.
APA Güz N, YANIK H (2020). TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 298 - 336.
Chicago Güz Nurettin,YANIK HAYRULLAH TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8, no.1 (2020): 298 - 336.
MLA Güz Nurettin,YANIK HAYRULLAH TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.8, no.1, 2020, ss.298 - 336.
AMA Güz N,YANIK H TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2020; 8(1): 298 - 336.
Vancouver Güz N,YANIK H TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2020; 8(1): 298 - 336.
IEEE Güz N,YANIK H "TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ." Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8, ss.298 - 336, 2020.
ISNAD Güz, Nurettin - YANIK, HAYRULLAH. "TOPLUMSAL SORUMLULUK YAKLAŞIMI VE GÜVEN BAĞLAMINDA MEDYA VE KAMUOYU ARAŞTIRMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8/1 (2020), 298-336.