Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 38 Sayfa Aralığı: 85 - 99 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 21-09-2020

THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING

Öz:
The purpose of this study is to examine the effects of using different statistical analysis methods on the results of questionnaire or scales evaluation in education studies. The scale-survey method was used for data collection. In accordance with this purpose, “Students’ Satisfaction of Physical Space” (SSPS) developed by researchers and measuring their school satisfaction level of students was used. The sample of the study is consisted of 720 students studying in the boarding school in the province of Erzurum. Firstly, the data obtained from the sample were scored and then, both parametric and non-parametric analyzes were performed on the total score of the test. Evaluating of tests results were statistically compared. Thus, we tried to determine which analysis method was more accurate in the evaluation of the scales. Accordingly, we were be able to achieve more reliable results. As a result, it was determined that performing statistical analyzes by scoring questionnaires and scales brought different problems. Contrary to the general belief that parametric tests are more reliable than non-parametric tests, it is also shown that the comparison with the chi-square test is one of the most suitable methods in the analysis of categorical datum obtained from the questionnaires. On the other hand, instead of collecting the scores of the different class levels students' answers to each question, it is more convenient to apply the chi-square test to the total frequencies of the answers. In addition, among students of different grades (K5-8), it was determined that there was a statistically significant difference among their satisfaction levels from the physical environment of the school.
Anahtar Kelime:

-

Öz:
Bu çalışmanın amacı, eğitim çalışmalarında farklı istatistiksel analiz yöntemlerinin kullanılmasının anket sonuçları veya ölçek değerlendirme sonuçları üzerindeki etkilerini incelemektir. Veri toplamada ölçek ile tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmacılar tarafından geliştirilen ve öğrencilerin okul memnuniyet düzeyini ölçen “Yatılı Bölge Ortaokullarındaki Öğrencilerin Fiziki Mekân Memnuniyetleri Ölçeği” (ÖFMMÖ) kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Erzurum ilinde YBO’larda okuyan 720 öğrenci oluşturmaktadır. İşlem sürecinde ilk olarak, örneklemden elde edilen verilere değerler verildi, sonrasında öğrencilerin testin tamamından aldıkları toplam puanlar üzerinden hem parametrik hem de parametrik olmayan analizler yapıldı. Bu sayede ölçeklerin değerlendirilmesinde hangi analiz yönteminin doğru olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak, anket ve ölçeklerde öğrencilerin verdikleri cevaplar üzerinden puanlama yaparak istatistiksel analiz yapılması beraberinde bir takım problemleri getirmektedir. Parametrik testlerin parametrik olmayan testlerden daha güvenilir olduğuna dair genel düşüncenin aksine ki-kare testi ile karşılaştırmanın, anketlerden elde edilen kategorik verilerin analizinde en uygun yöntemlerden biri olduğu da gösterilmiştir. Öte yandan, farklı sınıf seviyelerinde puanların toplanması yerine ki-kare testi için öğrencilerin her bir soruya verdikleri cevapların toplam sıklıklarının girilmesi daha uygundur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, L.W. (1988). “Attitudes and their measurement”, New York: Educational Research, Methodology and Measurement. An International Handbook, Keeves, J.P. (Ed), 421-426.
  • Baştürk, S. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. 6. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Daniel, W. (1990). Applied nonparametric statistics (2nd edn). Boston: PWS-Kent.
  • Erkuş, A. (2010). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. Ltd. A.Ş.
  • Beatty, J. R. (1997). Statistical methods (Volume Two). Newyork: The McGraw – Hill Companies, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler, Ankara: Pegem A Yayıncılık Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı - istatistik, araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (23. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Gerrig, R. J. Ve Zimbardo P. G. (2016). Psikoloji ve yaşam. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Güriş, S. ve Astar, M. (2015). Bilimsel araştırmalarda spss ile istatistik. İstanbul: Der Yayınları.
  • Huck, S. W. (2008). Reading statistics and research (5th ed.). New York: Addison Wesley Longman.
  • Koç, N. (1986). Personel Seçiminde Psikolojik Testler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 18(1), 24-34.
  • Koçyiğit, B. K. (2002). Likert tipi tutum ölçeklerinin geliştirilmesinde kullanılan bazı tekniklerin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Köklü, N. (1995). Tutumların ölçülmesi ve likert tipi ölçeklerde kullanılan seçenekler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 28 (2), 81-93.
  • Kerlinger, F.N. (1973). Foundation of Behavioural Research. New York: Holt. Rinehand and Hinston.
  • Kurt, U. ve Sezek, F. (2018). Yatılı bölge ortaokullarındaki öğrencilerin fiziki mekan memnuniyetlerine yönelik ölçek geliştirme çalışması. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 42-57.
  • Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives in Psychology, 140, 1-55.
  • Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Salant, Priscilla ve Don Dillman (1994), How to conduct your own survey?, New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (14. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Tezbaşaran, A. (2004). Likert tipi ölçeklere madde seçmede geleneksel madde analizi tekniklerinin karşılaştırılması. Türk Psikoloji Dergisi, 19( 54), 77-87.
  • URL-1 <http://www.atauni.edu.tr/#sayfa=ibm-spss-statistics-20> Erişim tarihi: 01.02.2019
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık.
APA SEZEK F, KURT U (2019). THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING. , 85 - 99.
Chicago SEZEK Fatih,KURT Uluhan THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING. (2019): 85 - 99.
MLA SEZEK Fatih,KURT Uluhan THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING. , 2019, ss.85 - 99.
AMA SEZEK F,KURT U THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING. . 2019; 85 - 99.
Vancouver SEZEK F,KURT U THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING. . 2019; 85 - 99.
IEEE SEZEK F,KURT U "THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING." , ss.85 - 99, 2019.
ISNAD SEZEK, Fatih - KURT, Uluhan. "THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING". (2019), 85-99.
APA SEZEK F, KURT U (2019). THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(38), 85 - 99.
Chicago SEZEK Fatih,KURT Uluhan THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.38 (2019): 85 - 99.
MLA SEZEK Fatih,KURT Uluhan THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.38, 2019, ss.85 - 99.
AMA SEZEK F,KURT U THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 0(38): 85 - 99.
Vancouver SEZEK F,KURT U THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 0(38): 85 - 99.
IEEE SEZEK F,KURT U "THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING." Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.85 - 99, 2019.
ISNAD SEZEK, Fatih - KURT, Uluhan. "THE COMPARISON OF THE DIFFERENT STATISTICAL ANALYSIS RESULTS USED ON THE EVALUATION OF SCALES ON A REAL SAMPLING". Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 38 (2019), 85-99.