FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 40 Sayfa Aralığı: 51 - 65 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-09-2020
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ
Öz: Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının “Suyun Canlılar İçin Önemi” konusundatasarladıkları etkinliklerin modellemeye dayalı öğretim yöntemine uygunluğunun ve suyun canlılar içinönemi konusunda anlayışlarının incelenmesidir. Bu çalışmada durum araştırması yöntemi kullanılmıştır.Araştırmanın örneklemi uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmaya bir devlet üniversitesinineğitim fakültesinin fen bilgisi öğretmenliği bölümünde 2018-2019 eğitim öğretim yılında ikinci sınıftaöğrenim gören 36 fen bilgisi öğretmen adayı (4 erkek ve 32 kadın) katılmıştır. Suyun canlılar için önemikonusunda fen bilgisi öğretmen adaylarından grup üyeleriyle çalışarak modellemeye dayalı öğretimyönteminde belirlenen döngüye göre birer etkinlik tasarlamaları istenmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarıtarafından hazırlanan altı etkinlik araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Etkinliklerden eldeedilen veriler betimsel ve içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Etkinliklerin belirlenen modellemedöngüsüne göre betimsel olarak analiz edilmiştir. Tasarlanan etkinliklerdeki suyun canlılar için önemikonusuna yönelik bilgiler ise içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Tasarlanan etkinliklerde suyuncanlılar için önemi konusunda birçok farklı bilgi ve kavramlara yer verildiği söylenebilir. Araştırmayakatılan fen bilgisi öğretmen adaylarının tasarladıkları etkinliklerin çoğunda temel düşünce şeması ileyapısal eşleştirmeleri yaptıkları; fakat giriş kısmında konu ile tanımsal bilgiler verdikleri ve deney yapma,yeni duruma uygulama aşamalarında ise diğer aşamalara uygun tasarımlar yaptıkları belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: INVESTIGATING OF WORKSHEETS BASED MODELLING INSTRUCTION BY PROSPECTIVE SCIENCE TEACHERS
Öz: The aim of this research was to investigate the suitability of the worksheets designed by prospective science teachers on the "Importance of Water for Living" and their understanding of the importance of water to living things. The case study research method was used in this research. The sample of the research was determined by the convenience sampling method. 36 prospective science teachers (4 men and 32 women), who studied in the second grade in the 2018-2019 academic year, participated in the elementary science education department of a state university's faculty of education. The six worksheets prepared by them were used as data collection tools in the research. Working with group members about the importance of water for living, they were asked to design a worksheet according to the cycle determined in the modelling based instruction method. The data obtained from the worksheets were analyzed through descriptive and content analyses. The worksheets were analyzed descriptively according to the determined modeling cycle. Information about the importance of water for living things in the worksheets designed by them was analyzed by content analysis method. The prospective science teachers, who prepared worksheets about the importance of water for living things, can be said to include many different information and concepts. In most of the worksheets designed by prospective science teachers participating in the study, they make structural matches with the basic thinking scheme; however, it was determined that they gave the subject and defined the prior knowledge section and made designs in accordance with other stages in the stages of experimenting and application of model to new situations.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aktaş, İ. ve Ceylan, E. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç beceri düzeylerinin belirlenmesi ve akademik başarıyla ilişki düzeyinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 123-136.
- Akçay, S. ve Şişe, Ö. (2014). Elektron optiğinin öğretilmesinde ışık optiği ile zenginleştirilmiş analoji kurulumu. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 273-292.
- Anıl, Ö. ve Küçüközer, H. (2010). Ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin düzlem ayna konusunda sahip oldukları ön bilgi ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 104-122.
- Aragón, M.D.M., Oliva, J.M. and Navarrete, A. (2014). Contributions of learning through analogies to the construction of secondary education pupils’ verbal discourse about chemical change. International Journal of Science Education, 36(12), 1960- 1984.
- Ausubel, D.P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart & Winston.
- Aydın, Y. ve Sevinç, Ö.S. (2018). Suyla ilgili atasözlerinde çevre-doğa ve çevre eğitimine yönelik bilgelik unsurları. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 54-63.
- Birinci, G., Kılıçer K., Ünlüer, S. ve Kabakçı, I. (2009). Eğitim teknolojisi alanında yapılan durum çalışması araştırmalarının yöntemsel değerlendirilmesi. III. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
- Brody, M.J. (1993). Student understanding of water and water sources: a review of the literature. In: Paper presented at annual meeting of the American educational research associations, Atlanta.
- Covitt, B.A., Gunckel, K.L. and Anderson, C.W. (2009). Students' developing understanding of water in environmental systems. The Journal of Environmental Education, 40(3), 37-51.
- Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry & research design (2nd ed.). London: Sage.
- Çakmak, M., Çakmak, R. ve Topal, G. (2018). Öğretmen adaylarının su hakkındaki bilgi düzeyleri ve kavram yanılgıları. Turkish Studies Educational Sciences, 13(27), 385-404.
- Çankaya, C. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının sürdürülebilir su kullanımına yönelik farkındalıklarının geliştirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
- Çıray, F. ve Erişti, B. (2014). Disiplinlerarası analoji tabanlı öğretimin farklı düzeylerde akademik başarılı ilköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi öğrenme düzeyleri üzerindeki etkisi. İlköğretim Online, 13(3), 1049-1064.
- Dedekayoğulları, H. ve Önal, A. (2009). Çevre-insan sağlığı ilişkisi açısından su ve su analizinin önemi. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 72(2), 65-70.
- Deniz, D. (2014). Ortaöğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme yöntemine uygun etkinlik oluşturabilme ve uygulayabilme yeterlikleri (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
- Eren, S. (2016). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, çevre eğitimi nasıl olmalıdır? Çevre ve İnsan Dergisi, Çevre ve Orman Bakanlığı Yayın Organı, 65/66, 1-13.
- Firidin, E. (2015). Su sorununun, su hakkı ve su etiği çerçevesinde değerlendirilmesi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 43-55.
- Gentner, D. (1989). The mechanisms of analogical learning. İçinde Similarity and analogical reasoning. Stella Vosniadou ve Andrew Ortony (eds.). London: Cambridge University Press.
- Gentner, D. and Smith, L. (2012). Analogical reasoning. Encyclopedia of Human Behavior, 1, 130-136.
- Gürbüz, H., Kışoğlu, M., Tunç, T. ve Alaş, A. (2009). Öğretmen adaylarının bilinçli su tüketimi üzerine bir araştırma: Atatürk Üniversitesi örneği. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 37-49.
- Halloun, I. (2003). Evaluating science and technology learning materials: The case of the modeling curriculum. UNESCO Regional Workshop on the Evaluation of MST Curricula. Beirut: UNESCO.
- Halloun, I. (2004). Mediated modeling for meaningful learning of science. Proceedings of the 8th Annual Science and Mathematics Teachers Conference. Beirut: SMEC & UNESCO.
- Halloun, I.A. (2006). Modeling theory in science education. Netherlands: Springer Publishers.
- Halloun, I. (2007). Mediated modeling in science education. Science & Education, 16(7), 653-697.
- Halloun, I.A. and Hestenes, D. (1985). Common sense concepts about motion. American journal of physics, 53(11), 1056-1065.
- Justi, S.R. and Gilbert, K.J. (2002). Modelling teachers’ views on the nature of modelling and implications for the education of modellers. International Journal of Science Education, 24(4), 369-387.
- Kariper, İ.A. (2018). Çevre eğitiminde su ve su kirliliğinin önemi. Journal of European Education, 4(1), 19-22.
- Little, J. (2000). Analogy in science: Where do we go from here?. Rhetoric Society Quarterly, 30(1), 69-92.
- MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2013). İlköğretim kurumları fen bilgisi dersi öğretim programı. İstanbul: Milli Eğitim.
- MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2018). İlköğretim kurumları fen bilgisi dersi öğretim programı. İstanbul: Milli Eğitim.
- Nunez-Oviedo, M.C. (2004). Teacher-student co-construction process in biology: strategies for developing mental models in large group discussions (Unpublished doctoral dissertation). Universtiy of Masachusetts Amherst, Masachusetts.
- Royce, C.A. (2015). Teaching through trade books: Wonderful water. Science and Children, 53(2), 24-29.
- Seel, N.M. (2003). Model-Centered learning and instruction. Tech. Inst. Cognition and Learning, 1, 59-85.
- Sezek, F., Zorlu, Y. ve Zorlu, F. (2015). İlköğretim bölümü öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 197-217.
- Şimşek-Laçin, C. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji ders kitaplarındaki deneyleri bilimsel süreç becerileri açısından analiz edebilme yetenekleri. İlköğretim Online, 9(2), 433- 445.
- Topkaya, Y. ve Doğan, Y. (2020). 7. Sınıf sosyal bilgiler dersindeki “çevre sorunları ve çevreyle ilgili örgütler” konularının öğretilmesinde eğitici çizgi romanların etkisi: karma bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 45(201), 167-188.
- Tutar, F., Kılıç, N.Ö. ve Aytekin, S. (2012). Türkiye’de suyun ekonomik analizi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 231-246.
- Özsoy, S. (2009). Su ve yaşam: Suyun toplumsal önemi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Ursavaş, N. ve Aytar, A. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin su farkındalığı ve su okuryazarlıklarındaki gelişimin incelenmesi: Proje tabanlı bir araştırma. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi (İAD), 3(1), 19-45.
- Ünal, F. (2011). İlköğretimde sürdürülebilir çevre eğitiminin yeri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 132, 68-73.
- Ünal-Çoban, G. (2009). Modellemeye dayalı fen öğretiminin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine, bilimsel süreç becerilerine, bilimsel bilgi ve varlık anlayışlarına etkisi: 7. Sınıf ışık ünitesi örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Ünal-Çoban, G. ve Ergin, Ö. (2011). Bilimsel bilginin varlık alanına modellemeye dayalı öğretimle bakış. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 211-254.
- Ünal-Çoban, G. ve Ergin, Ö. (2013). Modellemeye dayalı fen öğretiminin etkilerinin bilimsel bilgi açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 505-520.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
- Yılmaz, M.L. ve Peker, H.S. (2013). Su kaynaklarının Türkiye açısından ekono-politik önemi ekseninde olası bir tehlike: Su savaşları. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 57-74.
- Yoon, J. ve Brice, L. (2011). Water project: computer-supported collaborative elearning model for integrating science and social studies. Contemporary Educational Technology, 2(3), 250-263.
- Zorlu, Y. (2016). Ortaokul fen ve teknoloji dersinde işbirlikli öğrenme modeli ve modellmeye dayalı öğretim yöntemine dayalı etkinliklerin öğrencilerin öğrenmeleri üzerindeki etkileri (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
APA | ZORLU Y, ZORLU F (2020). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ. , 51 - 65. |
Chicago | ZORLU Yusuf,ZORLU Fulya FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ. (2020): 51 - 65. |
MLA | ZORLU Yusuf,ZORLU Fulya FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ. , 2020, ss.51 - 65. |
AMA | ZORLU Y,ZORLU F FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ. . 2020; 51 - 65. |
Vancouver | ZORLU Y,ZORLU F FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ. . 2020; 51 - 65. |
IEEE | ZORLU Y,ZORLU F "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.51 - 65, 2020. |
ISNAD | ZORLU, Yusuf - ZORLU, Fulya. "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ". (2020), 51-65. |
APA | ZORLU Y, ZORLU F (2020). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(40), 51 - 65. |
Chicago | ZORLU Yusuf,ZORLU Fulya FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.40 (2020): 51 - 65. |
MLA | ZORLU Yusuf,ZORLU Fulya FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.40, 2020, ss.51 - 65. |
AMA | ZORLU Y,ZORLU F FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 0(40): 51 - 65. |
Vancouver | ZORLU Y,ZORLU F FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 0(40): 51 - 65. |
IEEE | ZORLU Y,ZORLU F "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ." Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.51 - 65, 2020. |
ISNAD | ZORLU, Yusuf - ZORLU, Fulya. "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAZIRLADIKLARI MODELLEMEYE DAYALI ETKİNLİK ÜRÜNLERİNİN İNCELENMESİ". Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 40 (2020), 51-65. |