GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ
Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 40 Sayfa Aralığı: 66 - 85 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-09-2020
GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ
Öz: İlişkisel tarama yöntemine dayalı bu araştırmada, genç yetişkinlerin sosyal medya bağımlılığı,yalnızlık ve yaşam doyumu puanları arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve bu ilişkinin cinsiyet, yaş, medenidurum ve günlük sosyal medya kullanım süresi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığıincelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 531 genç yetişkin oluşturmaktadır. Katılımcılara SosyalMedya Bağımlılığı Ölçeği, UCLA Yalnızlık Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formuuygulanmıştır. Verilerin analizinde Spearman Brown sıra farkları korelasyonu, Bağımsız Örneklem t-Testive Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre katılımcıların sosyalmedya bağımlılık, yaşam doyumu ve yalnızlık puanlarının cinsiyet ve medeni duruma göre istatistikselolarak anlamlı farklılaştığı tespit edilmiştir. Yalnızlık ve yaşam doyumu arasında negatif yönde, sosyalmedya arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler elde edilmiştir.
Anahtar Kelime: INVESTIGATION OF SOCIAL MEDIA ADDICTION, LONELINESS AND LIFE SATISFACTION IN YOUNG ADULTS
Öz: In this study based on correlational survey, it was examined to determine the relationship between social media addiction, loneliness and life satisfaction scores of young adults and whether this relationship varies according to gender, age, marital status and daily social media usage time variables. The study group of the study consists of 531 young adults. Social Media Addiction Scale, UCLA Loneliness Scale, Life Satisfaction Scale and Personal Information Form were applied. Spearman Brown rank difference correlation, Independent Sample t-Test and One Way Variance Analysis (ANOVA) were used in the analysis of the data. According to the findings of the research, it was determined that the social media addiction, life satisfaction and loneliness scores of the participants differed statistically by gender and marital status. There were negative relationships between loneliness and life satisfaction, and positive relationships between social media.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akçay, H. (2011). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 33, 137-162.
- Akyazı, E. ve Tutgun Ünal, A. (2013). İletişim fakültesi öğrencilerinin amaç, benimseme, yalnızlık düzeyi ilişkisi bağlamında sosyal ağları kullanımı. Global Media Journal TR, 3(6), 1-24.
- Al-Rahmi, W. and Othman, M. (2013). The impact of social media use on academic performance among university students: A pilot study. Journal of information systems research and innovation, 4(12), 1-10.
- Andreassen, C.S., Pallesen, S. and Griffiths, M.D. (2017). The relationship between addictive use of social media, narcissism, and self-esteem: findings from a large national survey. Addictive behaviors, 64, 287-293.
- Ateş, P. (2018). Üniversite öğrencilerinde duygusal zekânın sosyal medya bağımlılığına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
- Ayaroğlu, N.S. (2002). The relationship between internet use and loneliness of university students (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Balcı, Ş. ve Gölcü, A. (2013). Facebook addiction among university students in Turkey: Selcuk University example. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 34, 34, 255–278.
- Balcı, Ş. ve Koçak, M.C. (2017). Sosyal medya kullanımı ile yaşam doyumu arasındaki ilişki: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Öztürk, G., Eken, İ. (ed.), 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı içinde (34-45). İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi.
- Başoğlu, U.D. ve Yanar, Ş. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçları ve alışkanlıklarının belirlenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 6-13.
- Bayraktar, D.M., Hopcan, E.P. and Hopcan, S. (2013). Adoption of social networks and loneliness situations of candidate teachers. Journal of Hasan Ali Yücel Faculty of Education/Hasan Ali Yücel Egitim Fakültesi Dergisi (HAYEF), 10(2), 35-45.
- Blackwell, D., Leaman, C., Tramposch, R., Osborne, C. and Liss, M. (2017). Extraversion, neuroticism, attachment style and fear of missing out as predictors of social media use and addiction. Personality and Individual Differences, 116, 69-72.
- Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Çağır, G. (2010). Lise ve üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanım düzeyleri ile algılanan esenlik halleri ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
- Çakır, Ö. ve Oğuz, E. (2017). Lise öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 418-429. DOI: 10.17860/mersinefd.290711
- Çayırlı, E. (2017). Sosyal Medya kullanım özelliklerinin kişilik yapılanmaları, yaşam doyumu ve depresyon açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Işık Üniversitesi, İstanbul.
- Çiftçi, H. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 417-434.
- Creswell, J.W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (pp. 146-166). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
- Dağlı, A. ve Baysal, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeği’nin Türkçe'ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Electronic Journal of Social Sciences, 15(59), (1250-1262).
- Davis, M.H. and Kraus, L.A. (1989). Social contact, loneliness, and mass media use: A test of two hypotheses 1. Journal of Applied Social Psychology, 19(13), 1100- 1124.
- Diener, E.D., Emmons, R.A., Larsen, R.J. and Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of personality assessment, 49(1), 71-75.
- De Choudhury, M., Gamon, M., Counts, S. and Horvitz, E. (2013). Predicting depression via social media. In Seventh international AAAI conference on weblogs and social media.
- Deniz, L. ve Gürültü, E. (2018). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 355-367.
- Demir, A. (1989). UCLA yalnızlık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji dergisi, 7(23), 14-18.
- Demir, A. (1990). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerini etkileyen bazı etmenler (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Demir, İ., Peker Özköklü, D. ve Aygün Turğut, B. (2015). Ergenlerin problemli internet kullanımının yordanmasında denetim odağı ve yaşam doyumunun rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 720-731. DOI: 10.17860/efd.02132.
- Demir, Ü. (2016). Sosyal medya kullanımı ve aile iletişimi: Çanakkale'de lise öğrencileri üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2), 27-50.
- Doğan, U. ve Karakuş, Y. (2016). Lise öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanımının yordayıcısı olarak yalnızlık. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 57- 71.
- Dost, M.T. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 132-143.
- Durak Batıgün, A. ve Hasta, D. (2010) İnternet bağımlılığı: yalnızlık ve kişilerarası ilişki tarzları açısından bir değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11, 213-219.
- Gazi, M. A., Çetin, M. ve Çakı, C. (2017). The research of the level of social media addiction of university students. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(2), 549-559.
- Goldberg, I. (1996). Internet addictive disorder (IAD) diagnostic criteria. Erişim adresi: www.psycom.net/iadcriteria.html.
- Hawi, N.S. and Samaha, M. (2017). The relations among social media addiction, selfesteem, and life satisfaction in university students. Social Science Computer Review, 35(5), 576-586.
- Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32(1), 151-176.
- Huebner, E.S., Antaramian. S., Hills. K., Lewis. A. and Saha. R. (2010). “Stability and predictive validity of the BMSLSS”. Child Indicators Research, 4, 161-168.
- Joinson, A.N. (Nisan, 2008). ‘Looking at’, ‘looking up’ or ‘keeping up with’ people? motives and uses of facebook. Bilişim Sistemlerinde İnsan Faktörleri Konferansı, İtalya. DOI: 10.1145/1357054.1357213.
- Karakoç, E. ve Taydaş, O. (2013). Bir serbest zaman etkinliği olarak üniversite öğrencilerinin internet kullanımı ile yalnızlık arasındaki ilişki: Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, 7(4), 33-45.
- Karal, H. ve Kokoç, M. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 251-263.
- Karaokçu, T. (2008). Sosyal medya kullanan ve kullanmayan üniversite öğrencilerinde öz saygı düzeylerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
- Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kaya, G. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile internet kullanım amaçları arasındaki ilişki üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
- Köse, N. (2016). Ergenlerde internet bağımlılığının yaşam doyumuna etkisi. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırmalar Dergisi, 2016(1), 15–23. DOI: 25.1234/0123456789.
- Leung, L. (2014). Predicting Internet risks: a longitudinal panel study of gratificationssought, Internet addiction symptoms, and social media use among children and adolescents. Health Psychology and Behavioral Medicine: An Open Access Journal, 2(1), 424-439.
- Lyvers, M., Narayanan, S.S. and Thorberg, F.A. (2018). Disordered social media use and risky drinking in young adults: differential associations with addiction‐linked traits. Australian Journal of Psychology 1-9. DOI: 10.1111/ajpy.12236.
- Mayfield, A. (2008). What is social media. iCrossing ebooks, 1-36. Erişim adresi: https://www.icrossing.com/uk/sites/default/files_uk/insight_pdf_files/What%20 is%20Social%20Media_iCrossing_ebook.pdf
- McCann, U. (2008). Power to the people-social media tracker wave. 3. New York: Universal McCann.
- Morsünbül, Ü. (2014). İnternet bağımlılığının bağlanma stilleri, kişilik özellikleri, yalnızlık ve yaşam doyumu ile ilişkisi. International Journal of Human Sciences, 11(1), 357-372.
- Onur, B. (1995). Gelişim psikolojisi. Ankara: İmge Kitabevi.
- Pittman, M. and Reich, B. (2016). Social media and loneliness: why an Instagram picture may be worth more than a thousand Twitter words. Computers in Human Behavior, 62, 155-167.
- Savci, M. ve Aysan, F. (2016). Relationship between impulsivity, social media usage and loneliness. Educational Process: International Journal, 5(2), 106-115.
- Seferoğlu, S.S. ve Yıldız, H. (2013). Dijital çağın çocukları: ilköğretim öğrencilerinin facebook kullanımları ve internet bağımlılıkları üzerine bir araştırma. İletişim ve Diplomasi, 2, 31–48.
- Suldo, S.M., Riley, K.N. and Shaffer, E.J. (2006). Academic correlates of children and adolescents' life satisfaction. School Psychology International, 27(5), 567-582.
- Şafak, B. ve Kahraman, S. (2019). Sosyal medya kullanımının yalnızlık ve narsistik kişilik özelliği belirtileri ile ilgili ilişkinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 54-69.
- Şahin, C. (2016). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğrencilerinin internet bağımlılığı ile yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 1-13.
- Şahin, C. ve Yağcı, M. (2017). Sosyal medya bağımlılığı ölçeği-yetişkin formu: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 523-538.
- Şeker, V.T. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon ve anksiyete arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, Ankara.
- Şentürk, E. (2017). Sosyal medya bağımlılığının, depresyon, anksiyete bozukluğu, karışık anksiyete ve depresif bozukluk hastalıkları ile kontrol grubu arasında karşılaştırılması ve kullanıcıların kişilik özellikleriyle ilişkisinin araştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Tutgun-Ünal, A. (2015). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul
- Türkel, Z. (2018). Ergenlerde sosyal medya kullanımı, yalnızlık ve yaşam doyumu arasındaki yordayıcı ilişkiler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
- Turan, Y. (2018). Yalnızlıkla başa çıkma: yalnızlık, dini başa çıkma, dindarlık, hayat memnuniyeti ve sosyal medya kullanımı. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 22(1), 395-434.
- Turan, Z. ve Göktaş, Y. (2011, Eylül). Çevrimiçi sosyal ağlar: Öğrenciler neden facebook kullanmıyor. Genç, Z. (Ed.), In International Computer & Instructional Technologies Symposium içinde (191-197). Elazığ: Fırat Üniversitesi.
- Turel, O. and Cavagnaro, D. R. (2018). Effect of abstinence from social media on time perception: Differences between low-and at-risk for social media “addiction” groups. Psychiatric Quarterly, 1-11.
- Wilczek, B. (2018). Media use and life satisfaction: the moderating role of social events. International Review of Economics, 1-28.
- Wright, R.R., Hardy, K., Shuai, S.S., Egli, M., Mullins, R. and Martin, S. (2018). Loneliness and social media use among religious latter-day Saint College students: an exploratory study. Journal of Technology in Behavioral Science, 3(1), 12-25.
- Vural, Z.B.A. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University, 20(5), 3348-3382.
- Zivnuska, S., Carlson, J. R., Carlson, D.S., Harris, R.B. and Harris, K.J. (2019). Social media addiction and social media reactions: the implications for job performance. The Journal of social psychology, 1-15
APA | Yüksel M, ÇİNİ A, Yasak B (2020). GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ. , 66 - 85. |
Chicago | Yüksel Müge,ÇİNİ AYŞE,Yasak Büşra GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ. (2020): 66 - 85. |
MLA | Yüksel Müge,ÇİNİ AYŞE,Yasak Büşra GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ. , 2020, ss.66 - 85. |
AMA | Yüksel M,ÇİNİ A,Yasak B GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ. . 2020; 66 - 85. |
Vancouver | Yüksel M,ÇİNİ A,Yasak B GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ. . 2020; 66 - 85. |
IEEE | Yüksel M,ÇİNİ A,Yasak B "GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ." , ss.66 - 85, 2020. |
ISNAD | Yüksel, Müge vd. "GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ". (2020), 66-85. |
APA | Yüksel M, ÇİNİ A, Yasak B (2020). GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(40), 66 - 85. |
Chicago | Yüksel Müge,ÇİNİ AYŞE,Yasak Büşra GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.40 (2020): 66 - 85. |
MLA | Yüksel Müge,ÇİNİ AYŞE,Yasak Büşra GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.40, 2020, ss.66 - 85. |
AMA | Yüksel M,ÇİNİ A,Yasak B GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 0(40): 66 - 85. |
Vancouver | Yüksel M,ÇİNİ A,Yasak B GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 0(40): 66 - 85. |
IEEE | Yüksel M,ÇİNİ A,Yasak B "GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ." Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.66 - 85, 2020. |
ISNAD | Yüksel, Müge vd. "GENÇ YETİŞKİNLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI, YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMUNUN İNCELENMESİ". Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 40 (2020), 66-85. |