İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 40 Sayfa Aralığı: 86 - 99 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-09-2020
İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ
Öz: 2017 yılında Milli Eğitim Bakanlığı ilkokuma ve yazma öğretimi sürecinde bitişik eğik yazıöğretiminin yanında dik temel yazının da kullanılabileceğini belirtmiştir. Yani yazı stilinin seçimiöğretmenlere bırakılmıştır. 2019 yılında ise okuma yazma öğretiminde sadece dik temel yazınınkullanılması kararlaştırılmıştır. Bu çalışmanın amacı, ilkokul birinci sınıfta görev yapan ve ilkokuma veyazma öğretiminde dik temel yazıyı kullanan, ilkokulun diğer sınıflarında ise bitişik eğik yazı kullanmaktaiken dik temel yazıya geçiş yapan sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesidir. Çalışma nitel araştırmayaklaşımlarına ait etkileşimli desenlerden özel durum yöntemine uygun olarak yürütülmüştür. Çalışmagrubu Ağrı ili Patnos ilçesindeki ilkokullarda görev yapan 17 sınıf öğretmeni tarafından oluşturulmuştur.Araştırmacılar verilerin toplanabilmesi amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlamışlardır.Verilerin analizinde NVİVO 9 bilgisayar destekli nitel analiz programı kullanılmıştır. 17 öğretmenleyapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler sonucunda, öğretmenlerin toplamda sekiz kategori etrafındabirleştiği görülmüştür. Buna göre katılımcı öğretmenlerin tamamı dik temel yazıya geçişi olumlu bulmaktave dik temel yazıyı öğrenci için daha uygun olarak görmektedirler. Öğretmenlerin çoğunluğuna göre diktemel yazının kullanılması bitişik eğik yazıya göre daha kolaydır ve yazma becerilerini olumlu yöndeetkilemektedir. Öğretmenlere göre öğrenciler dik temel yazıya karşı daha olumlu tutumlara sahiptirler vedik temel yazının hayatımızın her alanında karşılaşacağımız yazı stili olduğunu vurgulamaktadırlar. Azsayıda öğretmene göre, geçiş sürecinde bir takım zorluklar olmaktadır. Ayrıca bitişik eğik yazı bütünündaha rahat görülmesini sağlamaktadır
Anahtar Kelime: EVALUATION OF THE TRANSITION FROM CURSIVE HANDWRITING TO ORTHOGONAL BASIC WRITING IN TEACHING EARLY LITERACY ACCORDING TO THE PRIMARY SCHOOL TEACHERS' VİEW
Öz: In 2017, the Ministry of National Education decided that not only cursive handwriting instruction, but also vertical basic writing could be used in teaching early literacy. In other words, the choice of writing style was left to the teachers. In 2019, it was decided to use only orthogonal basic writing in literacy teaching. The aim of this study is to examine the opinions of primary school teachers who work in the first grade of primary school and use orthogonal basic writing in teaching early literacy on the transition to vertical basic writing while using cursive handwriting in other elementary classes. The study was designed qualitatively, and the special case method was used in the study. The Study Group was formed by 17 primary school teachers working in primary schools in Patnos district of Ağrı province. The data were collected through a semi-structured interview form prepared by the researchers. NVIVO 9 computer-assisted qualitative analysis software was used to analyze the data. As a result of semi-structured interviews with the participation of 17 teachers, it was observed that the teachers reached an agreement about 8 views in total. Accordingly, all of the participant teachers approved the transition to vertical basic writing and they considered it more appropriate for the student. According to the majority of teachers, the writing of vertical basic writing is easier than the cursive handwriting, and it affects students’ writing skills positively. While the students had more positive attitudes towards orthographic basic writing, the teachers emphasized that vertical basic writing is the writing style we will encounter in every aspect of our life. According to a few teachers, cursive handwriting makes the whole easier to see and also makes the transition process difficult.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Arcagök, S, Kobak, G, Demir, M.K. ve Şahin, Ç. (2017). Dik temel yazı ve bitişik eğik yazı kullanımına yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4) , 861-879.
- Akyol, H. (2015). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi (14. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Arslan, D. ve Ilgın, H. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin bitişik eğik yazı ile ilgili görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2) 69-92.
- Başaran, M. (2006). İlkokuma yazma öğretimi sürecinde öğrencilerin yaptıkları yazım yanlışları [Öz]. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresinde sunulan bildiri, Gazi Üniversitesi. Ankara. Erişim Adresi: https://www.pegem.net/Akademi/sempozyumbildiri_detay.aspx?id=8717
- Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıda yaptıkları hatalar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Bektaş, A. (2007). Ses temelli cümle yöntemiyle gerçekleştirilen ilk okuma-yazma öğretiminin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (12. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Cemaloğlu, N. ve Yıldırım, K. (2005). İlkokuma yazma öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (genişletilmiş 3. Baskı), Trabzon: Celepler Matbaacılık.
- Çevik, S.O. (2006). Birinci sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yöntemine ilişkin görüşleri (Bursa ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Farris, P.J. (1997). Language arts process, product, and assessment (2nd ed.). Madison, WI: Brown & Benchmark.
- Given, L.M. (2008). The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Sage Publications.
- Graham, S., Berninger, V., Weintraub, N. and Schafer, W. (1998). Development of handwriting speed and legibility. Journal of Educational Research, 92, 42–51
- Graham, S., Morphy, P., Harris, K.R., Fink-Chorzempa, B., Saddler, B., Moran, S., and Mason, L. (2008). Teaching spelling in the primary grades: A national survey of instructional practices and adaptations. American Educational Research Journal, 45(3), 796-825.
- Gray, W.S. (1975). Okuma-yazma öğretimi. (Çev. Nejat Yüzbaşıoğlu). Öğretmen Kitapları: 86. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
- Güneş, F. (2006). Niçin bitişik el yazısı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 6, 71-73.
- Güneş, F. (2017). Bitişik eğik ve dik temel yazı savaşları. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2(3), 1-20. Doi:10.29250/sead.349627
- Kaya, M. ve Bacanak, A. (2013) Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının düşünceleri: fen okuryazarı birey yetiştirmede öğretmenin yeri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 209-228.
- Kazu, H. ve Ersözlü, Z.N. (2006). Yeni müfredatla gelen bitişik eğik yazıya ilişkin öğretmen görüşleri [Öz]. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresinde sunulan bildiri. Gazi Üniversitesi. Ankara. Erişim Adresi: https://www.pegem.net/Akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=8830
- Korkmaz, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci sınıf programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 419- 431.
- Kuhl, D. and Dewitz, P. (1994). The effect of handwriting style on alphabet recognition. New Orleans: Paper presented at the American Educational Research Association Meeting.
- MEB (2018) Türkçe dersi öğretim programı, 1. Sınıf. Milli Eğitim Yayınları.
- Öz, F. (2011). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayınları.
- Sarıkaya, İ. ve Yılar, Ö. (2017). Bitişik eğik yazı yazma süreçlerinin beceri ve görüşler bağlamında incelenmesi: birinci sınıf öğretmenleri örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4), 916-938.
- Sarıkaya, İ. ve Yılar, Ö. (2019). Görüş akran destekli yazmanın ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yazma başarı ve performansına etkisi: Bir pilot araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 941-963.
- Turan, M., Gözler, A. ve Erdoğan, B.(2007). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin ses temelli cümle yöntemine ilişkin görüş ve önerileri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 27-29 Nisan, Anadolu Üniversitesi. Eskişehir.
- Vishnevsky, T. and Beanlands, H. (2004). Qualitative Research. Nephrology Nursing, 31, 234-238.
- Yardımcı, M.M. (2013). El yazı incelemelerinde bağlantılı ve düz yazıların bireysel farklılıklarının incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Yıldırım, K. (2007). Yazılı program ve uygulanan program kavramları açısından ses temelli cümle yönteminin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 175, 25-46.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, F. ve Cımbız, A. (2016). Sınıf öğretmenlerinin bitişik eğik yazı hakkındaki görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 567-592.
- Yin, R.K. (1984). Case study research: design and methods. Newbury Park, CA: Sage.
- Yurduseven, S. (2007). İlkokuma yazma programının öğretmen görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
APA | KARAMAN H, YILAR R (2020). İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. , 86 - 99. |
Chicago | KARAMAN HAMDİ,YILAR RABIA İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. (2020): 86 - 99. |
MLA | KARAMAN HAMDİ,YILAR RABIA İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2020, ss.86 - 99. |
AMA | KARAMAN H,YILAR R İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2020; 86 - 99. |
Vancouver | KARAMAN H,YILAR R İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2020; 86 - 99. |
IEEE | KARAMAN H,YILAR R "İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.86 - 99, 2020. |
ISNAD | KARAMAN, HAMDİ - YILAR, RABIA. "İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ". (2020), 86-99. |
APA | KARAMAN H, YILAR R (2020). İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(40), 86 - 99. |
Chicago | KARAMAN HAMDİ,YILAR RABIA İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.40 (2020): 86 - 99. |
MLA | KARAMAN HAMDİ,YILAR RABIA İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.40, 2020, ss.86 - 99. |
AMA | KARAMAN H,YILAR R İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 0(40): 86 - 99. |
Vancouver | KARAMAN H,YILAR R İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 0(40): 86 - 99. |
IEEE | KARAMAN H,YILAR R "İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ." Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.86 - 99, 2020. |
ISNAD | KARAMAN, HAMDİ - YILAR, RABIA. "İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ". Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 40 (2020), 86-99. |