Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki
Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 347 - 371 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.35675/befdergi.465800 İndeks Tarihi: 01-09-2020
Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki
Öz: Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının matematik öğretimine ilişkin öz-yeterlik,matematiksel problem çözmeye yönelik ve matematiksel inançlarının cinsiyet ve sınıf düzeyinegöre incelenmesidir. Ayrıca, bu araştırmada, öğretmen adaylarının matematik öğretimineilişkin öz-yeterlik, matematiksel problem çözmeye yönelik ve matematiksel inançlarıarasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma, tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür.Araştırmanın örneklemini, Türkiye’nin üç farklı bölgesinde bulunan toplam 546 öğretmenadayı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak belirlenen Matematik ÖğretimiÖz-Yeterlik İnanç Ölçeği, Matematiksel Problem Çözmeye İlişkin İnanç Ölçeği veMatematiksel İnanç Ölçeği aracılığı ile uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Araştırmanınverileri de SPSS 20.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucundaöğretmen adaylarının cinsiyet değişkenine göre inançları arasında anlamlı bir farklılıkbulunamamıştır. Sınıf düzeyi açısından incelendiğinde, matematiksel inançları arasındaanlamlı bir farklılığın olduğu ve bu farklılığın birinci ile üçüncü sınıflar arasında olduğugörülmüştür. Bu farklılığın ise üçüncü sınıflar lehine olduğu görülmüştür. Sınıf düzeyine görematematik öğretimi öz-yeterlik inançları ve matematiksel problem çözmeye yönelik inançlarıarasında ise anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.
Anahtar Kelime: Prospective Teachers’ Beliefs of Self-Efficacy Regarding Mathematics Teaching, Mathematical Problem Solving, Mathematical and the Relationship between These Beliefs
Öz: This research was to investigate the prospective teachers’ beliefs of self-efficacy regarding mathematics teaching, their beliefs toward mathematical problem solving and mathematics by their genders and grade levels. Also, in this research, it was investigated the relationship between prospective teachers’ beliefs of self-efficacy regarding mathematics teaching, mathematical problem solving and mathematical. The research was carried out by employing a survey model. The sample of the research consisted a total of 546 prospective teachers residing in three different regions of Turkey. Data collection tools were Scale of Belief about Mathematics Teaching Self-Efficacy, Scale of Belief about Mathematical Problem Solving, and Scale of Belief about Mathematics. The data of the research were analyzed by using SPSS 20.0 package program. As a result of the study, there were not significant differences found between genders and beliefs of the prospective teachers. When the first and third graders were compared regarding the variable of grade level, there was a significant difference between their grade levels and mathematical beliefs, and the difference was in favor of the third. However, there were not found any significant differences between their grade levels and their beliefs of self-efficacy regarding mathematics teaching and their beliefs toward mathematical problem solving
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Abrosse, R., Clement, L., Philipp, R., & Chauvot, J. (2004). Assessing prospective elementary school teachers’ beliefs about mathematics and mathematics learning: Rationale and development of a constructed-response-format belief survey. School Scienceand Mathematics Journal, 104(2), 56–69.
- Adnan, M. ve Zakaria, E. (2010). Exploring beliefs of pre-service mathematics teachers: A Malaysian perspective. Asian Social Science, 6(10), 152-159.
- Anderson, J., White, P., & Sullivan, P. (2005). Using a schematic model to represent influences on, and relationships between, teachers’ problem-solving beliefs and practices. Mathematics Education Research Journal, 17(2), 9–38.
- Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.
- Aydın, S. (2014). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretme bilgilerinin, inanışlarının ve öğrenme fırsatlarının üniversiteler ve teds-m sonuçlarına göre karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- Ayotolaa, A. & Adedejib, T. (2009). The relationship between mathematics self-efficacy and achievement in mathematics. Procedia Social and Behavioral Sciences I, 953-957.
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change, Psychological Review, 84(2), 191-215.
- Bates, A. B., Latham, N., & Kim, J. A. (2011). Linking preservice teachers' mathematics Self‐Efficacy and mathematics teaching efficacy to their mathematical performance. School Science and Mathematics, 111(7), 325-333.
- Baş, F., Özturan-Sağırlı, M. ve Bekdemir, M. (2016). The metacognıtıve awarenesses of preservıce secondary school mathematıcs teachers, belıefs, attıtudes on problem solvıng, and relatıonshıp between them. Journal of Theory and Practice in Education, 12(2), 464-482.
- Chen, P. & Zimmerman, B. (2007). A Cross-national comparison study on the accuracy of self-efficacy beliefs of middle-school mathematics students.The Journal of Experimental Education,75(3), 221-244.
- Chinnappan, M. (1998). Schemas and mental models in geometry problem solving. Educational Studies in Mathematics, 36, 201–217.
- Çağırgan-Gülten, D. ve Soytürk, İ. (2012). İlköğretim matematik öğretme adaylarının matematiksel problem çözme inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 641-656.
- Çakıroğlu, E. (2008) The teaching efficacy beliefs of pre‐service teachers in the USA and Turkey, Journal of Education for Teaching, 34(1), 33-44.
- Dede, Y. (2008). Matematik öğretmenlerinin öğretimlerine yönelik öz-yeterlik inançları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 741-757.
- Dede, Y. ve Karakuş, F. (2014). Matematik öğretmeni adaylarının matematiğe yönelik inançları üzerinde öğretmen eğitimi programlarının etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2), 791-813.
- Derman, A. ve Özkan, E. (2007). Kimya öğretmeni adaylarının öz-yeterlik algıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. III. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu, Bakü: Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi.
- Duatepe-Paksu, A. (2008). Öğretmenlerin matematik hakkındaki inançlarının branş ve cinsiyet bakımından karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 87-97.
- Enochs, L. G., Smith, P. L., & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4),194–202
- Ernest, P. (1989). The knowledge, beliefs and attitudes of the mathematics teacher: a model. Journal of Education for Teaching, 15(1), 13-33.
- Eroğlu, S. E. ve Güven, K., (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 295-312.
- Fadlelmula, F. K., Çakıroğlu, E., & Sungur, S. (2013). Developing a structural model on the relationship amonf motivational beliefs, self-regulated learning strategies, and achievement in mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(6), 1355-1375.
- Hacıömeroğlu, G. (2011). Matematiksel problem çözmeye ilişkin inanç ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 119-132.
- Hacıömeroğlu, G. (2012). Matematik İnanç Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 175-184.
- Hacıömeroğlu, G. (2013). Mathematics anxiety and mathematics beliefs: What is the relationship in elementary pre-service teachers? Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 5, 1-9.
- Hacıömeroğlu, G. ve Taşkın, Ç. Ş. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi yeterlik inançları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 539-555.
- Hofer, B. & Pintrich, P. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relationship to learning. Review of Educational Research, 67(1), 88-140.
- Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (5. Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Kayan, F. (2007). A study on preservıce elementary mathematics teachers’ mathematical problem solving beliefs (Unpublished Master Thesis). Middle East Technical Unıversity, Ankara.
- Kayan, F. ve Çakıroğlu, E. (2008). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel problem çözmeye yönelik inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 35, 218–226.
- Kloosterman, P. & Stage, K.F. (1992). Measuring beliefs about mathematical problem solving. School Science and Mathematics, 92(3), 109-115.
- Lloyd, G. & Wilson, S. (1998). Supporting Innovation: The impact of a teacher’s conceptions of functions on his implementations of a reform curriculum. Journal for Research in Mathematics Education, 29(3), 248–274.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2017). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya bilimsel araştırma yöntemleri (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Ordonez-Feliciano, J. (2009). Self-efficacy and instruction in mathematics. (Unpublished Doctoral Dissertation). Lynn University, Florida.
- Pajares, M.F. (1992). Teacher's beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
- Pajares, F. & Urdan, T. C. (2006). Self-efficacy Beliefs of Adolescents, Greenwich, Conn: Unformation Age Publishing.
- Peker, M. ve Erol, R. (2018). Investıgatıon of the teacher self-effıcacy belıefs of math teachers. Malaysıan Onlıne Journal Of Educatıonal Scıences, 6(4), 1-11.
- Peterson, P. L., Fennema, E., Carpenter, T., & Loef, M. (1989). Teachers’ pedagogical content beliefs in mathematics. Cognition and Instruction, 6(1), 1–40.
- Philippou, G. & Christou, C. (1999, September). Efficacy beliefs with respect to mathematics teaching. Paper presented at the Mathematical Beliefs and their Impact on Teaching and Learning of Mathematics Conference at Mathematisches Forschungsinstitut Oberwolfach, Germany.
- Raymond, A. M. (1998). Inconsistency between a beginning elementary school teacher's mathematics beliefs and teaching practice, Journal for Research inMathematics Education, 28(5), 550- 576.
- Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical problem solving. Orlando, FL: Academic Press. Schommer-Aikins, M., Duell, O. K., & Hutter, R. (2005). Epistemological beliefs, mathematical problem-solving beliefs, and academic performance of middle school students. The Elementary School Journal, 105(3), 289-304.
- Schunk, D. H. & Hanson, A. R. (1985). Peer models: Influence on children’s self-efficacy and achievement.Journal of Educational Psychology, 77(3), 313-322.
- Sezgin-Memnun, D. ve Katrancı, Y. (2012). A research on the beliefs about mathematics learning and teacher efficacy of prospective teachers in Turkey. World Journal of Education 2(6), 66-78.
- Shahvarani, A. & Savizi, B. (2007). Analyzing some Iranian-high school teachers’ beliefs on mathematics, mathematics learning and mathematics teaching. Journal of Environmental & Science Education 2(2), 54-59.
- Siegle, D. & McCoach, D. (2007). Increasing student mathematics self-efficacy through teacher training. Journal of Advanced Academics, 18(2), 278-312.
- Swars, S., Hart, L. C., Smith, S. Z., Smith, M. E., & Tolar, T. A. (2007). Longitudinal study of elementary pre-service teachers’ mathematics beliefs and content knowledge. Elementary Pre-Service Teachers’ Mathematics, 107(9), 325-335.
- Şahin, Ö., Gökkurt, B. ve Soylu, Y. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının matematik öğretimi öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 120-133.
- Terzi, M. ve Mirasyedioğlu, Ş. (2009). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiğe yönelik özyeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Tübav Bilim Dergisi, 2(2), 257–265.
- Toluk-Uçar, Z., Pişkin, M., Akkaş, E. N. ve Taşçı, D. (2010). İlköğretim öğrencilerinin matematik, matematik öğretmenleri ve matematikçiler hakkındaki inançları. Eğitimve Bilim, 35(155), 131–144.
- Usta, N. ve Mirasyedioğlu, Ş. (2017). Problem tabanlı öğrenme yaklaşımı ile matematik öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin matematik başarısına ve öz-yeterliğine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi 25(6), 2263-2282.
- Ünlü, M. ve Sarpkaya Aktaş, G. (2016). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının problem kurma özyeterlik ve problem çözmeye yönelik inançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 2040-2059.
- Walsh, K. A. (2008). Relationship among mathematics anxiety, beliefs about mathematics, mathematics self-efficacy, and mathematics performance in associate degree nursing students. Nursing Education Perspectives. 29(4), 226-229.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, İ. (2008). Eğitim psikolojisi (1. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Yıldırım, S. ve Yıldırım, S. (2015). Öz-yeterlik, içe yönelik motivasyon, kaygı ve matematik başarısı: Türkiye, Japonya ve Finlandiya'dan bulgular. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 277-291.
- Yılmaz, K. ve Delice, A. (Eylül, 2007). Öğretmen adaylarının epistemolojik ve problem çözme inançlarının problem çözme sürecine etkisi. XVI. Ulusal EğitimBilimleri Kongresi'nde basılmış bildiri (ss. 575–581). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
- Zarch, M.K. & Kadıvar, P. (2006, May). The role of mathematics self-efficacy and mathematics ability in the structural model of mathematics performance,Proceedings of the 9th WSEAS International Conference on Applied Mathematics (pp. 242-249). İstanbul, Turkey.
APA | USTA N, GÖKKURT ÖZDEMİR B, Kutluca T (2019). Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki. , 347 - 371. 10.35675/befdergi.465800 |
Chicago | USTA NESLIHAN,GÖKKURT ÖZDEMİR Burçin,Kutluca Tamer Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki. (2019): 347 - 371. 10.35675/befdergi.465800 |
MLA | USTA NESLIHAN,GÖKKURT ÖZDEMİR Burçin,Kutluca Tamer Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki. , 2019, ss.347 - 371. 10.35675/befdergi.465800 |
AMA | USTA N,GÖKKURT ÖZDEMİR B,Kutluca T Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki. . 2019; 347 - 371. 10.35675/befdergi.465800 |
Vancouver | USTA N,GÖKKURT ÖZDEMİR B,Kutluca T Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki. . 2019; 347 - 371. 10.35675/befdergi.465800 |
IEEE | USTA N,GÖKKURT ÖZDEMİR B,Kutluca T "Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki." , ss.347 - 371, 2019. 10.35675/befdergi.465800 |
ISNAD | USTA, NESLIHAN vd. "Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki". (2019), 347-371. https://doi.org/10.35675/befdergi.465800 |
APA | USTA N, GÖKKURT ÖZDEMİR B, Kutluca T (2019). Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 14(28), 347 - 371. 10.35675/befdergi.465800 |
Chicago | USTA NESLIHAN,GÖKKURT ÖZDEMİR Burçin,Kutluca Tamer Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 14, no.28 (2019): 347 - 371. 10.35675/befdergi.465800 |
MLA | USTA NESLIHAN,GÖKKURT ÖZDEMİR Burçin,Kutluca Tamer Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.14, no.28, 2019, ss.347 - 371. 10.35675/befdergi.465800 |
AMA | USTA N,GÖKKURT ÖZDEMİR B,Kutluca T Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2019; 14(28): 347 - 371. 10.35675/befdergi.465800 |
Vancouver | USTA N,GÖKKURT ÖZDEMİR B,Kutluca T Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2019; 14(28): 347 - 371. 10.35675/befdergi.465800 |
IEEE | USTA N,GÖKKURT ÖZDEMİR B,Kutluca T "Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 14, ss.347 - 371, 2019. 10.35675/befdergi.465800 |
ISNAD | USTA, NESLIHAN vd. "Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik, Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik, Matematiksel İnançları ve Bu İnançlar Arasındaki İlişki". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 14/28 (2019), 347-371. https://doi.org/10.35675/befdergi.465800 |