KUDÜS’ÜN FETHİ VE HZ. ÖMER EMANNÂMESİ
Hz. Muhammed’in vefatından sonra ilk İslam fetihleri ile Müslümanlar, Irak-Suriyebölgelerinde süratle ilerlemeye başlamışlardır. Aslında Kudüs gibi müstahkem diğerbirçok kenti daha önce fetheden Müslümanların bu şehrin fethini sona bırakmaları,muhtemelen bu kentin kutsallığına duydukları saygıdan dolayı daha fazla kandökmeden ve tahrip etmeden şehri ele geçirme arzularından kaynaklanmış olmalıdır.Nitekim Müslümanlar üstün bir durumda olup bir miktar daha gayretle kenti elegeçirebilecek iken Kudüs halkının verilecek emannâmeyi Hz. Ömer’in elinden almataleplerine onun olumlu karşılık vermesi ve bir aylık zorlu bir yolculuktan sonraKudüs’e gelip istenilen emannâmeyi kendi eliyle Kudüslüler’e vermesi ve şehri barışlateslim alması bu fikri desteklemektedir. Hz. Ömer’in Kudüslüler’e yazıp verdiği bumetin sanıldığı gibi bir antlaşma metni olmayıp Hz. Ömer tarafından verilen tek taraflıbir emannâmedir. Neticede Filistin bölgesinde hem Müslümanlar hem Hıristiyanlarhem de Yahûdiler için kutsal sayılan Kudüs/Beytü’l-Makdis fazla kan dökülmedenbarışla Müslümanların eline geçmiş ve üç semavî dinin mensupları için şehirde huzurve güvenin hâkim olduğu bir dönem başlamıştır.