Yıl: 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 213 - 224 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 01-09-2020

Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi

Öz:
Bu araştırmanın amacı öğretim ortamlarının farklılaştırılması-zenginleştirilmesinde argümantasyon eğitim modelinin spesifik birkonu olarak adlî kimya etkinliklerinde özel yetenekli bireylerin eleştirel düşünmelerinin geliştirilmesinde kullanımı olarakbelirlenmiştir. Araştırma 2017-2018 öğretim yılında Ankara’da özel yetenekli bireylerle eğitim yapan bir kurumda sekiz özelyetenekli bireyle nitel araştırma desenlerinden durum çalışması temelinde yürütülmüştür. Araştırmanın veri toplama aracı olarak yediadet adlî kimya etkinliğinin her birini argüman olarak yeniden kurgulatan öğretim dizini çalışma yaprakları ve katılımcı gözlemcigözlem notları kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde öğrencileri birbirlerinin düşünme stratejilerini takip ederek her bir a dlî kimyaetkinliğini yürütmüşler ardından da etkinlikleri bireysel argümantasyonla yeniden kurgulamışlardır. Veriler içerik analiziyle vebetimlemelerle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda özel yetenekli öğrencilerin adlî kimya etkinliklerini argüman olarak yenidenkurgulayabildikleri bu sayede de eleştirel düşünmelerinin geliştiği bulunmuştur. Ayrıca araştırma sonucunda adlî kimyaargümantasyon-eleştirel düşünme entegreli bu farklılaştırma-zenginleştirme uygulamasıyla özel yetenekli bireylerin eğitmenleri içinde örnek bir model sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Forensic Chemistry Education for Gifted Students

Öz:
The purpose of this research is to determine the use of argumentation education model as a specific topic in differentiation-enrichment of instructional environments in the development of critical thinking of gifted students in forensic chemistry activities. The research was conducted on a qualitative research design based on a case study with eight gifted students in 2017-2018 educational year in an institution that provides education to gifted individuals in Ankara. As data collection tools, worksheets of teaching sequence making the gifted students reconstruct each of the forensic chemistry activities as arguments and participant observer’s observation notes were used. During the data collection process, the gifted students carried out each forensic chemistry activities by following each other’s thinking strategies, and then they reconstructed these activities with individual argumentation. Data were analyzed via content analysis and descriptions. As a result of the research, it was found that the gifted students could reconstruct forensic chemistry activities as arguments and that thanks to these activities their critical thinking developed as well. In addition, an exemplary model is presented for the instructors of gifted students at the end of the research with this differentiation-enrichment application integrated with forensic chemistry-argumentation-critical thinking.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allen, M., Berkowitz, S., Hunt, S.,& Allan L. (1999). A meta-analysis of the impact of forensics and communication education on critical thinking, Communication Education, 48(1), 18-30. DOI: 10.1080/03634529909379149
  • Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559.
  • Bell, S. (2009). Forensic chemistry. Annual Review of Analytical Chemistry, 2, 297-319.
  • Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi (2016). https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016 .../07031350_bilsem_yonergesi.pdf adresinden alınmıştır.
  • Cambridge International Examinations (CIE) (2011) Thinking Skills Syllabus 9694,http://www.cie.org.ukadresinden alınmıştır.
  • Clary, R.M., & Wandersee, J. H.(2015). Using controversy and argumentation to develop students’ critical thinking skills, in Latourelle, S., ed., Innovations in College Science Teaching: Society for College Science Teachers, 115–130. http://www.scst.org/wp-content/uploads/2013/10/scst_monograph_2015.pdf#page=119 adresinden alınmıştır.
  • Demircioğlu, G., Demircioğlu, H., & Vural, S. (2016). 5E öğretim modelinin üstün yetenekli öğrencilerin buharlaşma ve yoğuşma kavramlarını anlamaları üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 821-838.
  • Demircioğlu, G., Vural, S., & Demircioğlu, H. (2014). Yapılandırmacı yaklaşımın üstün yetenekli öğrencilerin anlamaları üzerine etkisi: ‘Erime-donma’. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 31-50.
  • Demircioğlu, H.,& Vural, S. (2016). Ortak bilgi yapılandırma modelinin (OBYM), sekizinci sınıf düzeyindeki üstün yetenekli öğrencilerin kimya dersine yönelik tutumları üzerine etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 49-60.
  • Demircioğlu, H., Vural, S., & Demircioğlu, G. (2012). ‘React’ stratejisine uygun hazırlanan materyalin üstün yetenekli öğrencilerin başarısı üzerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2),101-144.
  • Erickson, E. (2004). Demystifying data construction and analysis. Anthropology and Education, 35(4), 486-493.
  • Freeley, A. J., & Steinberg, D. L. (2005). Argumentation and debate: Critical thinking for reasoned decision making. Belmont USA: Thomson Wadsworth.
  • Gendler, T. (1998). Galileo and the indispensability of scientific thought experiment. British Journal for the Philosophy of Science, 49, 397-424.
  • Gerçek, Z. (2014). Adlî kimya. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy & P. Yalçınoğlu (Çev.) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Guion, L. (2002). Triangulation: establishing the validity of qualitative studies,http://edis.ifas.ufl.edu.adresinden alınmıştır.
  • Houck, M. M., & Siegel, J. A. (2016). Adlî bilimlerin temeli. Y. Doğan (Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Jen, E., Moon, S., & Samarapungavan, A. (2015). Using design-based research in gifted education. Gifted Child Quarterly, 59(3), 190-200.DOI: 10.1177/0016986215583871.
  • Kaya, O. N., & Kılıç. Z. (2008). Etkin bir fen öğretimi için tartışmacı söylev. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 89-100.
  • Kettler, T. (2014). Critical thinking skills among elementary school students: Comparing identified gifted and general education student performance. Gifted Child Quarterly, 58(2), 127-136. DOI: 10.1177/0016986214522508.
  • Lim, L. (2011). Beyond logic and argument analysis: Critical thinking, everyday problems and democratic deliberation in Cambridge International Examinations’ Thinking skills curriculum. Journal of Curriculum Studies, 43(6), 783-807.DOI: 10.1080/00220272.2011.590231.
  • Lin, SS. (2014). Science and non-science undergraduate students’ critical thinking and argumentation performance in reading a science news report. International Journal of Science and Mathematics Education,12(5), 1023–1046. DOI:10.1007/s10763-013-9451-7.
  • Osborne, J., Erduran, S., Simon, S., & Monk, M. (2001). Enhancing the quality of argument in school science. School Science Review, 83(301),63-70.https://doi.org/10.1002/tea.20035.
  • Renzulli, J. S. (2012). Reexamining the role of gifted education and talent for the 21st century: A four-part theoretical approach. Gifted Child Quarterly, 56(3), 150-159.DOI: 10.1177/0016986212444901.
  • Rogers, K. B. (2007). Lessons learned about educating the gifted and talented: A synthesis of the research on educational practice. Gifted Child Quarterly, 51(4), 382-396.DOI:10.1177/0016986207306324.
  • Stott, A., & Hobden, P. A. (2016). Effective learning: A case study of the learning strategies used by a gifted high achiever in learning science. Gifted Child Quarterly, 60(1), 63-74.DOI: 10.1177/0016986215611961.
  • Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P., & Worrell, F. C. (2011). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed direction forward based on psychological science. Psychological Science in the Public Interest, 12(1), 3-54.DOI: 10.1177/1529100611418056.
  • Sumida, M., & Ohashi, A. (2015). Acceleration and enrichment. J. Garcia-Martinez & E. Serrano-Torregrosa (Eds.), Chemistry education, (p.477). Weinheim: Wiley.
  • Taber, K. S. (2010). Challenging gifted learners: General principles for science educators; and exemplification in the context of chemistry education. Science International Education, 21(1), 5-30.
  • Tüzün, Ü. N. (2016). Bilim eğitiminde lise öğrencilerinin argümantasyon becerilerinin geliştirilmesi yoluyla eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Unok-Marks, S., & Gersten, R. (1998). Engagement and disengagement between special and general educators: An application of Miles and Huberman’s cross-case analysis. Learning Disability Quarterly, 21(1), 34-56.
  • Umar, Ç. N. (2017). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilere kimya öğretimi.A. Ayas & M. Sözbilir (Ed.), Kimya öğretimi, (ss. 751-770). Ankara: Pegem Akademi.
  • Walton, D. (2006). Fundamentals of critical argumentation. New York USA: Cambridge University.
  • West, T. L. (1994). The effect of argumentation instruction on critical thinking skills. Doctoral Dissertation, Southern Illinois University, Chicago.
APA TUYSUZ M, Tüzün Ü (2019). Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi. , 213 - 224.
Chicago TUYSUZ MUSTAFA,Tüzün Ümmüye Nur Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi. (2019): 213 - 224.
MLA TUYSUZ MUSTAFA,Tüzün Ümmüye Nur Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi. , 2019, ss.213 - 224.
AMA TUYSUZ M,Tüzün Ü Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi. . 2019; 213 - 224.
Vancouver TUYSUZ M,Tüzün Ü Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi. . 2019; 213 - 224.
IEEE TUYSUZ M,Tüzün Ü "Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi." , ss.213 - 224, 2019.
ISNAD TUYSUZ, MUSTAFA - Tüzün, Ümmüye Nur. "Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi". (2019), 213-224.
APA TUYSUZ M, Tüzün Ü (2019). Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi. Başkent University Journal of Education, 6(2), 213 - 224.
Chicago TUYSUZ MUSTAFA,Tüzün Ümmüye Nur Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi. Başkent University Journal of Education 6, no.2 (2019): 213 - 224.
MLA TUYSUZ MUSTAFA,Tüzün Ümmüye Nur Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi. Başkent University Journal of Education, vol.6, no.2, 2019, ss.213 - 224.
AMA TUYSUZ M,Tüzün Ü Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi. Başkent University Journal of Education. 2019; 6(2): 213 - 224.
Vancouver TUYSUZ M,Tüzün Ü Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi. Başkent University Journal of Education. 2019; 6(2): 213 - 224.
IEEE TUYSUZ M,Tüzün Ü "Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi." Başkent University Journal of Education, 6, ss.213 - 224, 2019.
ISNAD TUYSUZ, MUSTAFA - Tüzün, Ümmüye Nur. "Özel Yetenekli Öğrenciler için Adlî Kimya Eğitimi". Başkent University Journal of Education 6/2 (2019), 213-224.