Yıl: 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 282 - 292 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 02-09-2020

Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Bu çalışmanın amacı Bruu-Carver, Castera, Gericke,Menezes-Evangelista ve El-Hani(2017) tarafından geliştirilen Genetik veGenetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği’nin (GGUYTAÖ) Türkçe uyarlaması geçerlik ve güvenirlik araştırmasınıyapmaktır. Ölçek, fen eğitimi ve bilim okuryazarlığı üzerine yapılan araştırmalarda kullanılmak üzere genç yetişkinlerin gene tikdeterminizm düzeylerini, gen-çevre etkileşimi ve modern genetik uygulamalarına yönelik bilgi düzeylerini, aynı zamanda moderngenetik uygulamalarına yönelik tutumlarını belirlemek ve bilgi düzeyleri ile tutumları arasındaki ilişkileri incelemek içingeliştirilmiştir. Ölçeğin Türkçe uyarlaması iki devlet üniversitesinin eğitim fakültelerinin farklı bölümlerinde öğrenim görmekte olan682 birinci sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Veriler üzerinde doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Doğrulayıcı faktö r analizisonuçları GGUYTAÖ’nin ilk 3 bölümü için (genetik determinizm, gen-çevre etkileşimi ve modern uygulamalar hakkında genel bilgi)boyutları için 4 boyutlu bir yapıyı desteklediği ve GGUYTAÖ’nün son bölümü olan modern genetik uygulamalara yönelik tutumlarbölümünde ise 4 boyutlu bir yapıyı desteklediğini gösterdi. Ölçeğin bölümlerinin Cronbach alpha değerlerinin sırasıyla 0.71, 0.71,0.68 ve 0.76 olduğu hesaplanırken tekrar test güvenilirliğinin 0.95 olduğu belirlenmiştir. Bu bulgulara dayanılarak bu çalışma, ilgilialan yazına Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir uyarlama örneğinisunmaktadır.
Anahtar Kelime:

The adaptation of Public Understanding and Attitudes towards Genetics and Genomics (PUGGS) questionnaire: A validity and reliability study

Öz:
The purpose of this study was to generate a Turkish version of the Public Understanding and Attitudes towards Genetics and Genomics (PUGGS) questionnaire which was originally developed by Bruu-Carver, Castera, Gericke, Menezes-Evangelista and El-Hani (2017). The PUGGS questionnaire was developed to determine the level of genetic determinism of young adults, their level of knowledge about gene-environment interaction and modern genetic applications, as well as their attitudes towards modern genetic practices and to examine the relationships between level of knowledge and attitudes to be used in research on science education and science literacy. The Turkish adaptation of this questionnaire was administered to 682 freshman preservice teacher studying in different departments of education faculties of two state universities. Confirmatory factor analysis (CFA) was performed on the data. Confirmatory factor analysis (CFA) results yielded a four-dimension structure for the first three sections (genetic determinism, knowledge about geneenvironment interaction and modern genetics) and confirmed a four-dimension structure for the last dimension (attitudes towards modern genetics applications). The Cronbach alpha coefficients of the sections were calculated as 0.71, 0.71, 0.68 and 0.76, respectively, and test-retest reliability was determined to be 0.95. Based on these findings, this study provided a valid and reliable Turkish adaptation of PUGGS questionnaire for future studies.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Cebesoy U, KARIŞAN D (2019). Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 282 - 292.
Chicago Cebesoy Umran Betul,KARIŞAN DİLEK Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2019): 282 - 292.
MLA Cebesoy Umran Betul,KARIŞAN DİLEK Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2019, ss.282 - 292.
AMA Cebesoy U,KARIŞAN D Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2019; 282 - 292.
Vancouver Cebesoy U,KARIŞAN D Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2019; 282 - 292.
IEEE Cebesoy U,KARIŞAN D "Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.282 - 292, 2019.
ISNAD Cebesoy, Umran Betul - KARIŞAN, DİLEK. "Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2019), 282-292.
APA Cebesoy U, KARIŞAN D (2019). Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Başkent University Journal of Education, 6(2), 282 - 292.
Chicago Cebesoy Umran Betul,KARIŞAN DİLEK Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Başkent University Journal of Education 6, no.2 (2019): 282 - 292.
MLA Cebesoy Umran Betul,KARIŞAN DİLEK Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Başkent University Journal of Education, vol.6, no.2, 2019, ss.282 - 292.
AMA Cebesoy U,KARIŞAN D Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Başkent University Journal of Education. 2019; 6(2): 282 - 292.
Vancouver Cebesoy U,KARIŞAN D Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Başkent University Journal of Education. 2019; 6(2): 282 - 292.
IEEE Cebesoy U,KARIŞAN D "Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Başkent University Journal of Education, 6, ss.282 - 292, 2019.
ISNAD Cebesoy, Umran Betul - KARIŞAN, DİLEK. "Genetik ve Genetik Uygulamalarına Yönelik Tutum ve Anlayış Ölçeği: Türkçe Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Başkent University Journal of Education 6/2 (2019), 282-292.