Yıl: 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 321 - 342 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5505/jas.2019.93685 İndeks Tarihi: 07-09-2020

Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset

Öz:
Makale Cumhuriyet’in ikinci kuşak bestecilerinden Bülent Arel’in 1940-1965 yılları arasında Ankara’da geçirdiği eğitim ve çalışmayaşamı ile Türkiye’de İkinci Dünya Savaşı sonrasında görülen siyasi ve kültürel değişimler arasındaki koşutlukları incelemektedir.Klasik Batı müziğinin 19. yüzyıl Osmanlı İmparatorluğu’na gelişi ve ardından Cumhuriyet’in kültür politikasının temel taşlarındanbiri olması, bu alanın sürekli devlet kontrolünde bulunmasını da beraberinde getirmiştir. Cumhuriyet’in tek parti dönemindebenimsenen politikalar bir ulus kimliği oluşturmaya öncelik vermiş ve yeni kurulan Devlet Konservatuvarı’nı bu esas doğrultusundabiçimlendirmiştir. Bu kurumun ilk mezunlarından olan Arel, arkadaşlarıyla beraber konservatuvardaki hocalarından farklı olarakCumhuriyet’in kendi yarattığı kurumlardan yetişmiş ilk kuşaktandır. Söz konusu kuşak, bu yönüyle aslında Cumhuriyet ideallerininilk ürünüdür ve çok partili sisteme geçilmesiyle beraber 1950’lerin değişen iktidar dengelerine ve kültürel yaklaşımlarına rağmenyeniliklere açıklıkları ve evrenselcilik anlayışları ile Ankara ve Türkiye kültür yaşamında iz bırakmışlardır. Arel’in görev yaptığıradyo ve üniversite gibi kamu kurumlarının dönüşümleri ve sivil sanat girişimlerinin gelişimi çalışmanın odak noktalarınıoluşturmaktadır.
Anahtar Kelime:

The Ankara Years of Bülent Arel (1940-1965): Music, Radio and Politics

Öz:
This article examines the parallels between the political and cultural changes in Turkey in the aftermath of Second World War, as well as the education and career of Bülent Arel, a second generation composer of the young Republic, in Ankara between the years 1940-1965. The introduction of classical music into the Ottoman Empire in the 19th century, and its adoption as a keystone of the cultural policies of the early Republic, led to the state dominating the music sphere as part of the efforts within single-party rule in these early years to build a nation-state. Unlike their professors at the State Conservatory, Arel and his contemporaries were members of the first generation raised in the institutions created by the Republic. With their open-mindedness and universalism, this generation has left its mark on the cultural and social life of Ankara and Turkey, despite the balances of power and cultural approaches shifting with the transition into the multi-party system in the 1950s. The main foci of the study are therefore the transformation of public institutions, such as the radio and universities that Arel worked in, as well as his work in the development of civilian art initiatives.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahmad, F. (1977). The Turkish experiment in democracy 1950- 1975. Londra: C. Hurst & Company.
  • Ajans Dinlemeyenler Derneği Kuruldu. (2 Aralık 1958). Milliyet, s.1, 7.
  • Ali, F. (2002). Elektronik müziğin öncüsü Bülent Arel. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Ali Laslo, F. (1982). Bülent Arel: Eğitim problemi olan bir konudur müzik. Gösteri, 15, ss. 31-33.
  • Altan, E. (2014). Sanatımızda bir dönemeç: 50’li yıllar, Ankara. İstanbul: Edebi Şeyler.
  • Altar, C.M. (1980). Carl Ebert’in ardından. Cevad Memduh Altar web sitesinden erişildi: http://cevadmemduhaltar. com/carl-ebertin-ardindan.html
  • Ankara Devlet Konservatuvarı yönetim ve eğitim kadrosu, 1944-1945 [Fotoğraf]. Ferhunde Erkin Arşivi. http://www. ferhundeerkin.com/fotograflar.htm adresinden erişildi.
  • Antep, E. (2017). Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası: çoksesliliğin belgesel tarihi. Ankara: Elma Yayınevi.
  • Arel, B. (1958). Elektronik ton jeneratörü ve yaylı sazlar quarteti için müzik nota dosyası. Nota Koleksiyonu 1991 NOTA 595, 000449228. Milli Kütüphane Arşivi, Ankara.
  • Arel, B. (1964a). Yeni bir sanat: elektronik müzik. Opus, 15, ss. 4-5.
  • Arel, B. (1964b) Cumhuriyetten sonra Türkiye’de bestecilik, Opus, 25, ss 2-3.
  • Atatürk, M. K. (1934). Atatürk’ün Türkiye Büyük Millet Meclisinin IV. Dönem 4. Yasama Yılını Açış Konuşmaları. Millet Meclisi Tutanak Dergisi, D. V, C. 25, 3-4.
  • Atatürk, M. K. (1936) Atatürk’ün Türkiye Büyük Millet Meclisinin V. Dönem 2. Yasama Yılını Açış Konuşmaları. Millet Meclisi Tutanak Dergisi, D. V, C. 13, 4-7.
  • Ay, L. (5 Mayıs 1964). Tiyatro. Milliyet, s.6 Aydın, S. ve Taşkın, Y. (2017). 1960’tan günümüze Türkiye tarihi. İstanbul: İletişim.
  • Aydın, Y. (2010). İkinci kuşak çağdaş bestecilerimizden iki örnek: İlhan Usmanbaş, Nevit Kodallı. Ankara: Müzik Eğitimi. Besteci Arel öldü. (1990, 27 Kasım). Milliyet, s.12. Besteciler. (1962, Kasım). Opus, 2, s. 13. [Bülent Arel’in vesikalık fotoğrafı]. (t.y.). Said Bey Arşivi (AFMSBDIVH042). Salt Araştırma, İstanbul.
  • Chapin, L. (1970) The future started here. BMI The Many Worlds of Music, Summer Issue, 23-30. Columbia - Princeton Müzik Merkezi [Fotoğraf]. (2017). The Columbia-Princeton Electronic Music Center thirty years of explorations in sound. https://www.keyboardmag.com/ miscellaneous/the-columbia-princeton-electronic-musiccenter-thirty- years-of-explorations-in-sound adresinden erişildi.
  • Columbia’da bir piyeste bir Türk bestekarının eserine yer verilecek. (1961, 21 Ocak). Milliyet, s.3.
  • Copland, A. (2015) Yeni Müzik (1900-1960). (Çev.: A. C. Gedik). İstanbul: Yazılama Yayınevi.
  • Çapın, Halit. (5 Nisan 1964). Dormen Tiyatrosu’nda müzikal bir oyun: Bulvar. Milliyet, s.6.
  • Çolak, M. (2016) Bülent Ecevit - Karaoğlan. İstanbul: İletişim. Dinleyiciler radyo yayınları için “bir rezalet” dediler. (1965, 23 Ocak). Tercüman, s.1,7.
  • Doğaner, Y. (2016). Vatan cephesi. M. K. Kaynar (Haz.). Türkiye’nin 1950’li yılları içinde (ss.177-191). İstanbul: İletişim.
  • Ecevit, B. (1952, 30 Mayıs). Yeni bir Türk balesi: Hansel ve Gretel. Ulus, s.5.
  • Ecevit, B. (1953, 2 Nisan). Ankara’da sanat uyanışı. Dünya.
  • Ecevit, B. (1954, 25 Mayıs). Maya yaşamalıdır!. Halkçı, s.3.
  • Ecevit, B. (1955). Resim - Mobil: Helikon sergisi. Forum, 55, 15- 16.
  • Ecevit, B. (1961, 16 Nisan). Kendi kendini aşan dünya. Ulus, s. 4.
  • Ecevit, B. (1988). Helikon. Gergedan Yeryüzü Kültürü Dergisi, 17, 150-153.
  • Erdem, M ve Rose K. W. (2000). American philanthrophy in Republican Turkey: The Rockefeller and Ford Foundations. The Turkish Yearbook of International Relations, XXXI, 131- 157.
  • Ergüven, N. (1953). Devlet Resim Heykel Satış Galerisi. Mavi, 4, 1-2.
  • Ersarı, N. (2016). Ellili yıllarda radyo ve siyaset. M. K. Kaynar (Haz.). Türkiye’nin 1950’li yılları içinde (ss. 393-422). İstanbul: İletişim.
  • F. A. (1954). Ankara’da müzik. Mavi, 17, ss. 5-6.
  • Falih Rıfkı. (1928, Şubat). Fikir ve sanat Ankara’sı. Türk Yurdu, 196(2), 1-2.
  • Fırat, E. O. (1999). Umursanmamış. İstanbul: Pan.
  • Fuente, E. D. L. (2011) Twentieth century music and the question of modernity. New York: Routledge.
  • Güvenç, F. (1964). Arel’in bulvarı, Opus, 18, s. 6.
  • Güvenç, F. (1965). Ankara Radyosunda kilise ilahisi mi, çoban şarkısı mı?, Opus, 27, s.30.
  • Güvenç, F. (1965). Eleştiricinin köşesi: Madrigal Korosu, Opus, 29, 71.
  • Haberler - Yorumlar Köşesi (1964). Bulvar. Opus, 18, 5.
  • Halman, T. (1990, 17 Aralık). Düş-ün-ce-ler. Milliyet, s.15.
  • Helikon Derneği Mayıs ayı programı [Fotoğraf]. (1956, 1 Mayıs). Forum, 51, 30.
  • Helikon Derneği’nin ilk sergisi. (1953, 18 Ocak), Ulus, s.1. Henderson, A. (2000). Housing and the democratic ideal: the life and thought of Charles Abrams. New York: Columbia University.
  • İlkin, A. (1963, 17 Ağustos). Sanat. Milliyet, s.6.
  • İlyasoğlu, E. (2011). İlhan Usmanbaş: ölümsüz deniz taşlarıydı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • İzahatli Bakiye Mizanı. (1965). ODTÜ Kütüphanesi, Ankara.
  • Kahramankaptan, Ş. (2013). Hindemith raporları 1935/1936/1937. (E. D. Yavuz, Çev.). Ankara: Sevda-Cenap And Müzik Vakfı.
  • Karasu, B. (1954). Sadi Diren’in sergisi, Forum, 15, 17-18.
  • Karasu, B. (1959). Arel. Forum, 118, 19-20.
  • Köksal, A. (2013). Elliler modernizmi ve İlhan Usmanbaş. A. Köksal, M. Nemutlu, K.Y. Şenürkmez (Ed.). Perpetuum Mobile İlhan Usmanbaş’ın yapıtı içinde (ss.13-28). İstanbul: Pan.
  • Manav, Ö. (2015). Yeniyle yüzleşmenin çoğul serüveni. A. Köksal, M. Nemutlu, K.Y. Şenürkmez (Ed.). Perpetuum Mobile İlhan Usmanbaş’ın yapıtı içinde (ss.51-62). İstanbul: Pan.
  • Mevlana’yı unutan Ankara Radyosu kilise müziği için özel koro kurdu. (1965, 15 Ocak). Tercüman, s.1,7.
  • Mimaroğlu, İ. (2017). Müzik tarihi. İstanbul: Varlık.
  • Mimaroğlu, İ. K. (1955). Helikon konseri, Forum, 19, s. 22.
  • Mimaroğlu, İ. K. (1964). Arel’in ikinci plağı, Opus, 18, ss. 18-19.
  • ODTÜ (1965). 1965 Mali yılı faaliyet ve kesin hesap raporu. Ankara.
  • Özdemir, C. O. (2016). Demokrasinin gizlenen yüzü: Tahkikat Komisyonu. M. K. Kaynar (Haz.). Türkiye’nin 1950’li yılları içinde (ss.235-248). İstanbul: İletişim.
  • Özdemir, Sinem (2018). Türk müziği radyo yasağı ve 1934 medyası. Fırat Kutluk (Der.). Cumhuriyetin müzik politikaları içinde (ss. 165-202). İstanbul: h2o Yayıncılık.
  • Özgüç, F. (1965). Bülent Arel. Ankara Filarmoni, 1(9-10), 5-7.
  • Özsezgin, K. (1959). Sergiler, Forum, 125, 22.
  • Paçacı, G. (1999). Cumhuriyet’in sesli serüveni. G. Paçacı (Ed.). Cumhuriyet’in sesleri içinde (ss.10-29). İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Payaslıoğlu, A. T. (1996). Türk yükseköğretiminde bir yeniliğin tarihi: barakadan kampusa. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Radyo. (1952, 14 Şubat). Milliyet, s.6.
  • Radyo. (1953, 26 Haziran). Milliyet, s.8.
  • Radyo. (1956, 4 Mayıs). Milliyet, s.2.
  • Radyo. (1957, 18 Şubat). Milliyet, s.2.
  • Radyo. (1957, 9 Ocak). Milliyet, s.2
  • Radyo. (1962, 4 Kasım). Milliyet, s.4.
  • Radyo. (1963, 10 Ocak). Milliyet, s.4.
  • Radyo. (1963, 14 Ocak). Milliyet, s.4.
  • Rey, C. R. (2007). Orkestra yazıları. İstanbul: Pencere.
  • Saygun, A. A. (2009). Yalan.. Sanat konuşmaları. İstanbul: Bağlam.
  • Sezer Şanlı, A. (2016). 6-7 Eylül 1955: Türkiye’de bir “pogrom” yaşandı. M. K. Kaynar (Haz.). Türkiye’nin 1950’li yılları içinde (ss.377-392). İstanbul: İletişim.
  • Smith, S. (2015). Art, democracy, and the culture of dissent in 1950s Turkey. Yayımlanmamış doktora tezi, University of California, Los Angeles.
  • Şimşek, H. (2007). Orkestra yazıları. İstanbul: Pencere.
  • TBMM. (2018). 21 Temmuz 1946 milletvekili genel seçim sonuçları. TBMM web sitesinden erişildi: https://global. tbmm.gov.tr/docs/secim_sonuclari/secim3_tr.pdf.
  • Tiyatrolarda 2. tur temsiller. (1964, 11 Kasım). Milliyet, s.6. Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (12.9.1955). İstanbul, İzmir ve Ankara vilâyetlerinde örfi İdare ilânına dair Başvekâlet tezkeresi (3/212).Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:7, D:10, 80. Birleşim, 668-692, 692-694.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (15.2.1954). Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:26, D:9, 43. Birleşim, 288-376.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (16.12.1955). Müzakere edilen maddeler. Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:1, D:10, 15. Birleşim, 263-331.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (18.2.1953). BasınYayın ve Turizm Umum Müdürlüğü Bütçesi.Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:5, D:9, 46. Birleşim, 471-477.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (19.2.1951). 1951 yılı Bütçe Kanunu tasarısı ve Bütçe Komisyonu raporu (1/77). Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:20, D:9, 45. Birleşim, 200-270.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (19.2.1953). BasınYayın ve Turizm Umum Müdürlüğü Bütçesi.Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:5, D:9, 47. Birleşim, 480-501, 501-514.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (2.3.1965). Sorular ve Cevaplar. Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:37, D:1, 67. Birleşim, 105-117.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (20.2.1957). Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:7, D:10, 41. Birleşim, 290-357.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (21.2.1955). BasınYayın ve Turizm Umum Müdürlüğü Bütçesi. Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:5, D:10, 45. Birleşim, 396-416.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (22.2.1954). 1954 Malî yılı Muvazenei Umumiye Kanunu layihası ve Bütçe Komisyonu raporu (1/686), Basın-Yayın ve Turizm Umum Müdürlüğü Bütçesi.Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:28, D:9, 47. Birleşim, 662-672.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (23.1.1957). Orta-Doğu Teknik Üniversitesinin kuruluş ve hazırlıkları hakkında kanun lâyihası ve Maarif ve Bütçe encümenleri mazbatalan (1/572). Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:16, D:10, 29. Birleşim, 193-210.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (23.2.1955). 1954 malî yılı Muvazenei Umumiye Kanununa bağlı cetvellerde değişiklik yapılması hakkında kanun lâyihası ve Bütçe Encümeni mazbatası (1/194). Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:5, D:10, 47. Birleşim, 542-617.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (24.12.1954). 1954 malî yılı Muvazenei Umumiye Kanununa bağlı cetvellerde değişiklik yapılması hakkında kanun layihası (1/143). Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:28, D:9, 47. Birleşim, 208-213.
  • ürkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (5.7.1954). İzmir Mebusu Pertev Arat ve 3 arkadaşının, vekâlet, idare, müessese veya kurum emrine alınmak suretiyle vazifeden uzaklaştırılacaklar hakkında kanun teklifi ve Muvakkat Encümen mazbatası (2/25). Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:1, D:10, 17. Birleşim, 662-672.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (7.3.1954). Neşir Yoliyle veya Radyo ile İşlenecek Bazı Cürümler Hakkında Kanun Layihası ve Adliye Encümeni Mazbatası (1/767). Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:29, D:9, 60. Birleşim, 386-431.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (9.12.1953). Trabzon mebusu Hamdi Orhon’un, Ankara Radyosunun 20.X.1953 Salı günü saat 13teki haberler servisinde yaptığı neşriyata dair Başvekilden olan sorusuna Devlet Vekili Celâl Yardımcı’nm sözlü cevabı (6/1195). Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:5, D:9, 46. Birleşim, 114-121.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM). (9.7.1953). Yeni radyo istasyonlarının kurulması, Ankara İstasyonunun tevsi ve takviyesi için gelecek yıllara geçici yüklenmelere girişilmesi hakkında kanun layihası ve İçişleri, Maliye ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/542). Tutanak Dergisi [Zabıt Ceridesi], C:24, D:9, 105. Birleşim, 446-448, 453, 456, 469- 472.
  • Türkiye Radyoları Po ovasının domuz ve sığır çobanlarının şarkılarını çalıyor. (1965, 20 Ocak). Tercüman, s. 1, 7.
  • Türkiye’deki müzik skandalı. (1958, 29 Kasım). Milliyet, s.3. Uçan, A. (2012). Eduard Zuckmayer ve Cumhuriyet müzik eğitimi. Ankara: Müzik Eğitimi.
  • Uğurata, G. (1964). Eleştiricinin köşesi: Radyo madrigalistleri. Opus, 16, s. 9.
  • Usmanbaş, İ. (1963a). Konservatuvar kurtulmak istiyor I. Opus, 4, 1-2.
  • Usmanbaş, İ. (1963b). Konservatuvar kurtulmak istiyor II. Opus, 7, 1-2.
  • Usmanbaş, İ. (1999). Türk müziğinde çağdaşlaşma. G. Paçacı (Ed.). Cumhuriyet’in sesleri içinde (ss. 36-39). İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Üniversiteliler Müzik Derneği. (1957). Ankara Müzik Festivali Kitapçığı, Ankara.
  • Üniversiteliler Müzik Derneği. (1958). Ankara Müzik Festivali Kitapçığı, Ankara.
  • Yedig, S. (2012). Anılardaki Adnan Saygun. İstanbul: Pan.
  • Yener, Faruk (1964, 10 Eylül). Gelişen ve gerileyen radyolar Milliyet, s.6.
  • Zürcher, E. J. (2003). Modernleşen Türkiye’nin tarihi. (Çev.: Y. Gönen). İstanbul: İletişim.
APA Demirakın N, Demirakın N (2019). Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset. , 321 - 342. 10.5505/jas.2019.93685
Chicago Demirakın N. Işık,Demirakın N. Işıl Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset. (2019): 321 - 342. 10.5505/jas.2019.93685
MLA Demirakın N. Işık,Demirakın N. Işıl Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset. , 2019, ss.321 - 342. 10.5505/jas.2019.93685
AMA Demirakın N,Demirakın N Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset. . 2019; 321 - 342. 10.5505/jas.2019.93685
Vancouver Demirakın N,Demirakın N Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset. . 2019; 321 - 342. 10.5505/jas.2019.93685
IEEE Demirakın N,Demirakın N "Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset." , ss.321 - 342, 2019. 10.5505/jas.2019.93685
ISNAD Demirakın, N. Işık - Demirakın, N. Işıl. "Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset". (2019), 321-342. https://doi.org/10.5505/jas.2019.93685
APA Demirakın N, Demirakın N (2019). Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset. Ankara Araştırmaları Dergisi, 7(2), 321 - 342. 10.5505/jas.2019.93685
Chicago Demirakın N. Işık,Demirakın N. Işıl Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset. Ankara Araştırmaları Dergisi 7, no.2 (2019): 321 - 342. 10.5505/jas.2019.93685
MLA Demirakın N. Işık,Demirakın N. Işıl Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset. Ankara Araştırmaları Dergisi, vol.7, no.2, 2019, ss.321 - 342. 10.5505/jas.2019.93685
AMA Demirakın N,Demirakın N Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset. Ankara Araştırmaları Dergisi. 2019; 7(2): 321 - 342. 10.5505/jas.2019.93685
Vancouver Demirakın N,Demirakın N Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset. Ankara Araştırmaları Dergisi. 2019; 7(2): 321 - 342. 10.5505/jas.2019.93685
IEEE Demirakın N,Demirakın N "Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset." Ankara Araştırmaları Dergisi, 7, ss.321 - 342, 2019. 10.5505/jas.2019.93685
ISNAD Demirakın, N. Işık - Demirakın, N. Işıl. "Bülent Arel’in Ankara Yılları (1940-1965): Müzik, Radyo ve Siyaset". Ankara Araştırmaları Dergisi 7/2 (2019), 321-342. https://doi.org/10.5505/jas.2019.93685