MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ
Yıl: 2019 Cilt: 7 Sayı: 5 Sayfa Aralığı: 2385 - 2407 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15295/bmij.v7i5.1266 İndeks Tarihi: 04-09-2020
MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ
Öz: Bu araştırmanın amacı, Hitit Üniversitesi Sungurlu Meslek Yüksekokul’unda eğitim öğretim görenöğrencilerin kariyer tercihlerine ve tutumlarına etki eden, kariyer çapalarını belirlemektir. Bunun yanı sıraöğrencilerin sosyo-demografik özelliklerine göre kariyer çapalarına ilişkin görüşleri arasında farklılık olupolmadığı incelenmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda 230 meslek yüksekokulu öğrencisine anket uygulanmış ve anketuygulaması ile elde edilen verilerin analizinde bir istatistik paket programından yararlanılmıştır. Araştırmasonucunda, öğrencilerin kariyer çapasının alt boyutlarında yer alan ifadeleri büyük ölçüde doğru buldukları, ençok saf meydan okuma ve hayat tarzına ilişkin ifadeleri doğru buldukları tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerinokudukları sınıflara göre, güvenlik/istikrar ve hayat tarzı, annelerinin eğitim düzeylerine göre, girişimciyaratıcılık; babalarının mesleklerine göre, güvenlik/istikrar; ailelerinin ekonomik durumlarına göre,özerklik/bağımsızlık; seçtikleri meslekten memnuniyet düzeylerine göre, hizmete adanma ve saf meydan okuma;mezuniyetleri sonrasında mesleği yapma isteklerine göre ise, saf meydan okuma kariyer çapasına ilişkingörüşlerinin anlamlı bir farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: AN EXAMINATION OF CAREER ANCHORS OF VOCATIONAL HIGH SCHOOL STUDENTS IN TERMS OF SOME SOCIO-DEMOGRAPHIC FACTORS
Öz: The aim of this study is to determine the career anchors, which is a concept affecting the career preferences and attitudes of the students studying at Sungurlu Vocational High School of Hitit University. In addition, it was tried to examine whether there is a difference between students' opinions about their career anchors according to their socio-demographic characteristics. In this context, a questionnaire was applied to 230 vocational high school students and a statistical package program was used for the analysis of the data obtained through the survey application. As a result of the research, it was seen that the students think that the statements in the sub-dimensions of career anchor to a great extent true. It was further observed that the students mostly found the expressions about pure challenge and lifestyle correct. In addition, it was concluded that students’ opinions about security/stability and lifestyle career anchor showed a significant difference according to the class of students. Another significant result that is concluded is entrepreneurial creativity according to their mothers' educational level and security/stability according to their fathers' professions. Further it is found that autonomy/independence anchor also has impact on the economic situation of their families with the service and dedication to a cause and pure challenge according to the level of satisfaction with their chosen profession. Last but not least, pure challenge is also another key anchor according to their desire to do the profession after graduation.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Adıgüzel, O. (2009). Schein’in Kariyer Çapaları Perspektifinde Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencilerinin Kariyer Değerlerine İlişkin Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 14 (2), 277-292.
- Başol O., Bilge E., Kuzgun, Ş. (2012). Öğrencilerin Kariyer Değerlerini Etkileyen Unsurların Tespitine Yönelik Bir Araştırma: Bireysel Değerler. Electronic Journal of Vocational Colleges, 2 (2), 57-68.
- Batur, Z. H., Adıgüzel, O. (2014). Schein'in Kariyer Değerleri Perspektifinde Öğrencilerin Kariyer Tercihlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma: Isparta İli Fen Lisesi Öğrencileri Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 328-348.
- Bhatt, A. S. (2011). A Career Anchor Perspective of Employees in a Large Company. International Conference on Advancements in Information Technology with Workshop of ICBMG, 20, 265-270.
- Bird, A. (1994). Careers as Repositories of Knowledge: A New Perspective on Boundaryless Careers. Journal of Organizational Behavior, 15, 325-344.
- Chapman, J. R. (2015). Fostering Career Management Using Career Anchor Theory. American Psychological Association, Handbook of Career Intervention, 2, 507-520.
- Coetzee, M., Schreuder, D. (2011). The Relation between Career Anchors, Emotional Intelligence and Employability Satisfaction among Workers in the Service Industry. Southern African Business Review, 15 (3) ,76- 97.
- Correll, J. S. (2001). Gender and the Career Choice Process: The Role of Biased Self-Assessments. American Journal of Sociology, 106 (6), 1691-1730.
- Crossley, M. L., Mubarik, A. (2002). A Comparative Investigation of Dental and Medical Student’s Motivation towards Career Choice. British Dental Journal, 193 (26), 471-473.
- Çarıkçı, H. İ., Morçin Erdoğan, S. (2014). Önlisans Turizm Öğrencilerinin Kariyer Değerleri: Sarıkamış Örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi, 2 (2), 67-81.
- Çerik, Ş., Bozkurt, S. (2010). Çalışanların Örgütsel Sosyalizasyon ve Kariyer Çapalarına Yönelik Algılamaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi ve Banka Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 35, 77-97.
- Çiftçi, G. E., Bülbül, S. F., Bayar Muluk, N., Çamur Duyan, G., Yılmaz, A. (2011). Sağlık Bilimleri Fakültesini Tercih Eden Öğrencilerin, Üniversite ve Meslek Tercihlerinde Etkili Olan Faktörler (Kırıkkale Üniversitesi Örneği). Kartal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, 22, 151-160.
- Danziger, N., Rachman-Moore, D., Valency, R. (2008). The Construct Validity of Schein’s Career Anchors Orientation Inventory. Career Development International, 13 (1), 7-19.
- Feldman, D. C., Bolino, M. C. (1996). Careers within Careers: Reconceptualizing the Nature of Career Anchors and their Consequences. Human Resource Management Review, 6 (2), 89-112.
- Fouad, A. N., Byars-Winston, A. M. (2005). Cultural Context of Career Choice: Meta-Analysis of Race. Ethnicity Differences the Career Development Quarterly, 53 (3), 223-233.
- Gezen, T., Köroğlu, Ö. (2014). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Kariyer Seçimine Etki Eden Kariyer Çapalarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (2), 213- 234.
- Gürbüz, S., Şahin, F. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yönetim-Analiz, Ankara: Seçkin Yayın.
- Gürer, A., Solmaztürk, A. B., Tın, U. (2014). Çalışanların Örgütsel Destek ve Kariyer Çapası Algıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. 2. Örgütsel Davranış Kongresi Bildiriler Kitabı, Kayseri, 721- 727.
- Helwig, A. A. (2001). A Test of Gottfredson’s Theory Using a Ten-Year Longitudinal Study. Journal of Career Development, 28 (2), 77-95.
- Karakaya, Y. E., Karataş, Ö., Özdenk, Ç., Karataş, F. (2013). Üniversiteli Sporcu Öğrencilerin Kariyer Değeri Algıları. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14 (1), 86-94.
- Lee, S. H., Wong, P. K. (2004). An Exploratory Study of Technopreneurial Intentions: A Career Anchor Perspective. Journal of Business Venturing, 19 (1), 7-28.
- Meslek ve Kariyer, Erişim Tarihi 18 Ekim 2019, https://tr.wikipedia.org/wiki/Meslek https://tr.wikipedia.org/wiki/Kariyer.
- Milliyet Gazetesi, Çalışanların Yüzde 84’ü İşini Sevmiyor, Erişim Tarihi 23 Nisan 2018, .http://www.milliyet.com.tr/calisanlarin-yuzde-84-u-isini-pembenar-detay-ask-1839058.
- Ona, A. (2015). Career Anchors of Students with Talent in Technical Domains. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 407-412.
- Öztürk, U. C. (2017). Kariyerde Kuşak vs Toprak: Kariyer Algısında Doğulan Coğrafi Konum ve Kuşağın Etkisi. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5 (5), 155-165.
- Santos, L. A. B., Coelho, M. M. M. S. S. (2020). “Career Anchors for the Portuguese Army’s Volunteers and Contract Personnel: Using the Career Orientations Inventory”. In: Rocha Á., Pereira R. (Eds) Developments and Advances in Defense and Security. Smart Innovation, Systems and Technologies, Springer, Singapore, 152, 185- 201.
- Schein, E. H. (1974). Career Anchors and Career Paths: A Panel Study of Management School Graduates. Tecnical Report 1. 707-774, Cambridge: Organizational Studies Group, Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology, https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/1878/SWP-0707-02815445.pdf,, 1-34.
- Schein, E. H. (1980). Developing Your Career: Know Your Career Anchors and Develop Your Options, Sloan School of Management Working Papers. http://dspace.mit.edu/handle/1721.1/1968
- Schein, E. H. (1990). Career Anchors: Discovering Your Real Values. San Diego, CA: Pfeiffer.
- Schein, E. H., Maanen, V. J. (2016). Career Anchors and Job/Role Planning: Tools for Career and Talent Management. Organizational Dynamics, 45 (3), 165-173.
- Sönmez B., Önal M., Yıldız G. (2019). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Değerleri ve Kariyer Geleceği Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6 (1), 126-134.
- Vieira, A., Monteiro, P. R. R., Carrieri, A. P., Guerra, V. A., Brant, L. C. (2019). “A Study of Relations between Gender and Careers Anchors”, Cadernos EBAPE.BR, 17(3), 579-589.
- Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık.
APA | çiftçi g, HIRLAK B (2019). MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2385 - 2407. 10.15295/bmij.v7i5.1266 |
Chicago | çiftçi gamze ebru,HIRLAK BENGÜ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2019): 2385 - 2407. 10.15295/bmij.v7i5.1266 |
MLA | çiftçi gamze ebru,HIRLAK BENGÜ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2019, ss.2385 - 2407. 10.15295/bmij.v7i5.1266 |
AMA | çiftçi g,HIRLAK B MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2019; 2385 - 2407. 10.15295/bmij.v7i5.1266 |
Vancouver | çiftçi g,HIRLAK B MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2019; 2385 - 2407. 10.15295/bmij.v7i5.1266 |
IEEE | çiftçi g,HIRLAK B "MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.2385 - 2407, 2019. 10.15295/bmij.v7i5.1266 |
ISNAD | çiftçi, gamze ebru - HIRLAK, BENGÜ. "MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2019), 2385-2407. https://doi.org/10.15295/bmij.v7i5.1266 |
APA | çiftçi g, HIRLAK B (2019). MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Business and Management Studies: An International Journal, 7(5), 2385 - 2407. 10.15295/bmij.v7i5.1266 |
Chicago | çiftçi gamze ebru,HIRLAK BENGÜ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Business and Management Studies: An International Journal 7, no.5 (2019): 2385 - 2407. 10.15295/bmij.v7i5.1266 |
MLA | çiftçi gamze ebru,HIRLAK BENGÜ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Business and Management Studies: An International Journal, vol.7, no.5, 2019, ss.2385 - 2407. 10.15295/bmij.v7i5.1266 |
AMA | çiftçi g,HIRLAK B MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Business and Management Studies: An International Journal. 2019; 7(5): 2385 - 2407. 10.15295/bmij.v7i5.1266 |
Vancouver | çiftçi g,HIRLAK B MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Business and Management Studies: An International Journal. 2019; 7(5): 2385 - 2407. 10.15295/bmij.v7i5.1266 |
IEEE | çiftçi g,HIRLAK B "MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." Business and Management Studies: An International Journal, 7, ss.2385 - 2407, 2019. 10.15295/bmij.v7i5.1266 |
ISNAD | çiftçi, gamze ebru - HIRLAK, BENGÜ. "MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER ÇAPALARININ BAZI SOSYO-DEMOGRAFİK FAKTÖRLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". Business and Management Studies: An International Journal 7/5 (2019), 2385-2407. https://doi.org/10.15295/bmij.v7i5.1266 |