Yıl: 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 151 - 164 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29023/alanyaakademik.538245 İndeks Tarihi: 07-09-2020

Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği

Öz:
Rekabete dayanan piyasa şartlarında işletmelerin sahip oldukları markadeğerinin önemi her geçen gün daha da önem kazanmaktadır. Bu anlamdamarka değeri üzerine pek çok çalışma gerçekleştirilmiştir. Özellikle markadeğerinin ölçülmesine odaklanan pek çok çalışma literatürde yerini almıştır.Ancak buna rağmen marka değeri nasıl ölçülür sorusunun cevabı tamolarak verilememiştir. Bu çalışmada tüketici temelli marka değeri, Aakermarka değer modeli temel alınarak marka farkındalığı, markadan algılanankalite, marka çağrışımları ve marka sadakati boyutlarından oluşan dörtboyutlu bir yapı kavramsallaştırılmakta ve inceleme konusu yapılmaktadır.Balıkesir ili Bandırma ilçesinde yapılan bir araştırma kapsamında tüketicitemelli marka değerini oluşturan boyutlar arasında korelasyon test edilerekdoğrusal regresyon analizi Starbucks kahve markası için analiz edilmiştir.Analiz sonuçları dört boyuttan oluşan tüketici temelli marka değeri yapısınıngeçerli olduğunu doğrulamaktadır.
Anahtar Kelime:

The Measurement of Consumer Based Brand Equity: Starbucks Case

Öz:
The importance of the brand equity of the enterprises in the competitive market conditions is getting more and more understood. In this sense, many studies have been carried out on brand equity. Many studies focusing on measurement and monitoring of brand value have taken place in the literature. However, the answer to the question of how the brand equity is measured is not given exactly. In thi sstudy, consumer-based brand equity is conceptualized as a four-dimensional structure consisting of brand awareness, brand perceived quality, brand connotations and brand loyalty, based on the Aaker brand equity model. Within the scope of a research carried out in Bandırma district of Balıkesir province, the correlation between the dimensions that constitute consumer based brand value was tested and linear regression analysis was analyzed for Starbucks coffeebrand. The results of the analysis confirm that the consumer based brand equity structure consisting of four dimensions is valid.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AAKER, A. D. (1991) “Managing Brand Equity, the Free Press, Macmillan”, Inc., New York, USA.
  • ALTUNIŞIK, R., COŞKUN, R., BAYRAKTAROĞLU, S. & YILDIRIM, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. SPSS Uygulamalı. 6. Baskı, Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • AVCILAR, M. Y.(2008) “Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü V Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi”, 17(1): 11-30.
  • ATILGAN, E. AKSOY, S. ve AKINCI, S. (2005). Determinants of the brand equity: Averification approach in the beverage industry in Turkey. Marketing Intelligence & Planning, 23(3): 237–248.
  • BORÇA, G. (2004) “Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar mı? Marka Olmanın ABC’si”, İstanbul, MediaCat.
  • BURSALI, O.B. (2007). Marka değerinin tespiti ve Denizli tekstil sektörü üzerinde uygulanması. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • ÇİPLİ, Ç. (2008). Pazarlama karması elemanlarının marka değeri üzerine etkisi. Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • DURMUŞ, B., YURTKORU, S. VE ÇİNKO, M. (2013). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. 6.Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • FARQUHAR, P. H. (1989) “Managing Brand Equity”, Journal of Advertising,
  • GİRAY, N. (2009). Marka stratejisi kararları ve marka stratejilerinin marka değeri itibarıyla farklılığı: Ankara ili örneği. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • HEDING, T., C.F. Knutdzer & M. Bıjerre. (2009) “Brand Management: Research, theory and practice”,Routledge.
  • KELLER, K. L. (1993) “Conceptualizing, Measuring, and Managing CustomerBasedBrandEquity”, Journal of Marketing, 57(1): 1–22.
  • LASSAR, W.,BANWARİ M. & ARUN S. (1995) “Measuring Customer-Based Brand Equity”, Journal of Consumer Marketing, 12(4): 11–19.
  • PAPPU, R., Pascale G. ve Cooksey W. (2006) “Consumer- Based Brand Equity and Country of Origin Relationships Some Empirical Evidence”, European Journal of Marketing 40(5-6): 696-717.
  • PAPPU, R. & QUESTER P. G (2006) “A Consumer-Based Method for Retailer Equity Measurement: Results of An Empirical Study”, Journal of Retailing and Consumer Services, 4(1): 1–13.
  • PAPPU, R., QUESTER P. G ve COOKSEYR. W. (2005) “Consumer- Based Brand Equity: Improving the Measurement-Empirical Evidence”, Journal of Product & Brand Management, 14(3): 143–154.
  • TAŞKIN, Ç. (2008). Pazarlama stratejilerinin oluşturulmasında marka değerinin etkisi ve bir uygulama. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Bursa.
  • TAŞKIN, Ç. ve AKAT, Ö. (2010)“Tüketici Temelli Marka Değerinin Yapısal Eşitlik Modellemesi ile Ölçümü ve Dayanıklı Tüketim Malları Sektöründe Bir Araştırma”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 1 (2): 1-16.
  • VAZQUEZ, R. RIO, A. B.D. & IGLESIAS, V. (2002). Consumer-based brand equity: Development and validation of a measurement ınstrument. Journal of Marketing Management, 18(1–2), 27–48.
  • YOO, Boonghee, NAVEEN Donthu ve SUNGHO Lee (2000) “An Examination of Selected Marketing MixElements and BrandEquity”, Journal of Academy of Marketing Science, 28(2): 195–211.
APA altundal biyan n (2019). Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği. , 151 - 164. 10.29023/alanyaakademik.538245
Chicago altundal biyan nilüfer Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği. (2019): 151 - 164. 10.29023/alanyaakademik.538245
MLA altundal biyan nilüfer Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği. , 2019, ss.151 - 164. 10.29023/alanyaakademik.538245
AMA altundal biyan n Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği. . 2019; 151 - 164. 10.29023/alanyaakademik.538245
Vancouver altundal biyan n Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği. . 2019; 151 - 164. 10.29023/alanyaakademik.538245
IEEE altundal biyan n "Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği." , ss.151 - 164, 2019. 10.29023/alanyaakademik.538245
ISNAD altundal biyan, nilüfer. "Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği". (2019), 151-164. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.538245
APA altundal biyan n (2019). Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği. Alanya Akademik Bakış, 3(2), 151 - 164. 10.29023/alanyaakademik.538245
Chicago altundal biyan nilüfer Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği. Alanya Akademik Bakış 3, no.2 (2019): 151 - 164. 10.29023/alanyaakademik.538245
MLA altundal biyan nilüfer Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği. Alanya Akademik Bakış, vol.3, no.2, 2019, ss.151 - 164. 10.29023/alanyaakademik.538245
AMA altundal biyan n Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği. Alanya Akademik Bakış. 2019; 3(2): 151 - 164. 10.29023/alanyaakademik.538245
Vancouver altundal biyan n Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği. Alanya Akademik Bakış. 2019; 3(2): 151 - 164. 10.29023/alanyaakademik.538245
IEEE altundal biyan n "Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği." Alanya Akademik Bakış, 3, ss.151 - 164, 2019. 10.29023/alanyaakademik.538245
ISNAD altundal biyan, nilüfer. "Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü: Starbucks Örneği". Alanya Akademik Bakış 3/2 (2019), 151-164. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.538245