Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi

Yıl: 2019 Cilt: 3 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1106 - 1127 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26677/TR1010.2019.231 İndeks Tarihi: 08-09-2020

Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi

Öz:
Ürün demeti, iki veya daha fazla ürünün tek bir ürünmüş gibi fiyatlandırılarak toplam listefiyatlarından daha düşük fiyata satılması olarak tanımlanabilir. Yiyecek içecek işletmeleriningünümüzde satış artırmak için kullandıkları yöntemlerden biri de ürün demeti yöntemi ilehazırlamış oldukları menülerdir. Bu çalışmanın amacı ürün demeti yöntemi ile müşterileresunulan menülerin, müşteri satın alma tercihlerine etkisinin belirlenmesidir. Bu amaçdoğrultusunda nicel veri toplama yöntemlerinden anket tekniği kullanılmıştır. Veriler çevrimiçiplatformda 418 kişiden anket formu aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen veriler bilgisayarortamında çözümlenmiş, istatistiki analizlere tabi tutulmuştur. Bulgular yiyecek içecekişletmelerinin ürün demeti yöntemi ile hazırlamış oldukları menülerin araştırmaya katılanlarınsatın alma tercihlerinin değişmesine neden olduğunu göstermektedir. Ayrıca, katılımcılarınyarısına yakını ürün demeti yöntemi ile hazırlanan menüleri inceledikten sonra satın almatercihlerini değiştirmekte, bu değişikliklerin çoğunluğu satış artıcı yönde olmaktadır.
Anahtar Kelime:

The Effect of Product Bundle Pricing on Purchasing Decisions of the Consumers in Food and Beverage Enterprises

Öz:
A product bundle could be defined as selling two or more products as a single product at a lower price compared to the total list price. Today, menus prepared by product bundling method are among the methods most commonly used by food and beverage enterprises in promoting their sales. The purpose of this study is to find out how the menus offered to the customers by the product bundling method affect the purchasing decisions of the customers. For this purpose, the questionnaire technique being one of the quantitative data collection methods was used. The data were collected online from 418 participants via the questionnaire form. The data obtained were analyzed at an electronic environment and they were subjected to statistical analysis. The results showed that the menus prepared by the food and beverage enterprises using the product bundle method change the purchasing preferences of the participants. Moreover, it was noted that nearly half of the participants change their purchasing preferences after examining the menus prepared by the product bundle method, and the majority of these changes are in the way of increasing the sales.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbudak, K. (2006). Tekstil Sektöründe Fiyatlandırma Yöntemleri ve Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akkuş, Ç. (2018). Turistik Satın Alma Karar Sürecinde Bedava Etkisi: Otel İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15 (2): 386 – 403.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş. ve Torlak, Ö. (2001). Modern Pazarlama, Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Batada, A., Bruening, M., Marchlewicz, E.H., Story, M. and Wootan, M.G. (2012). Poor Nutrition on the Menu: Children’s Meals at America’s Top Chain Restaurants, Childhood Obesity, 8 (3): 251– 254.
  • Biçici, F. (2008). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Yabancı Turistlerin Psikolojik Fiyatlandırma Uygulamalarıyla İlgili Algılamaları: Britanyalı Turistler Üzerinde Bir Çalışma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Biçici, F. ve Köroğlu, Ç. (2013). Restoran İşletmelerinde Ürün Demetleme Uygulaması Olarak Set Menülerin Yabancı Turist Algılamalarına Etkisi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(2): 52-58.
  • Biçici, F. (2014). Psikolojik Fiyatlama Stratejisi Olarak Restoranlarda Kalanlı ve Yuvarlama Fiyat Uygulamalarıyla İlgili Yabancı Turist Algılamaları, Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, 5 (1): 99-123.
  • Canbaz, S. ve Geroğlu, G.D. (2015). İşletmelerin Uyguladıkları Küsuratlı Fiyatlandırma Politikasının Tüketiciler Tarafından Algılanmasına Yönelik Bir Araştırma, AKÜ İİBF Dergisi, 17(1): 71–82.
  • Cemalcılar, İ. (1996). Pazarlama: Kavramla, Kararlar, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Dipietro, R.B., Roseman, M.and Ashley, R. (2005). A Study of Consumers' Response to Quick Service Restaurants' Healthy Menu Items, Journal of Foodservice Business Research, 7(4): 59-77.
  • Eghbali-Zarch, M., Taleizadeh, A. A. and Tavakkoli-Moghaddam, R. (2019). Pricing Decisions in a Multiechelon Supply Chain Under a Bundling Strategy, International Transactions in Operational Research, 2019:1-33
  • Engeset, G.M. and Opstad, B. (2017). Evaluation Effects of Bundle Size and Price Presentation, Journal of Consumer Marketing, 34 (5): 393–403.
  • Fang, C., Peng, P. and Pan, W. (2013). “Does using an à la Carte or Combo Set Menu Affect the Performance of a Teppanyaki-style Restaurant?", International Journal of Contemporary Hospitality Management, 25 (4): 491-509
  • Fuerderer, R., Herrmann, A. and Wuebker, G. (1999). Optimal Bundling: Marketing Strategies for Improving Economic Performance, Berlin: Springer.
  • Guiltinan, J. P. (1987). The Price Bundling of Services: A Normative Framework, Journal of Marketing, 51: 74-85
  • Hamidli, V. (2006). Ürün Demeti Fiyatlandırmasının Tüketici Satın Alma Niyetine Etkisini Ölçmeye Yönelik Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hançer, M., Biçici, F. ve Tanrısevdi, A. (2007). Fiyat Sonu Yazım Stratejileri: Kafe ve Restoran Menü Fiyatlarının Öğrenci Algıları Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Nitel Bir Çalışma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(1): 21-32.
  • Huang, W.J., Beeco, J.A., Hallo, J.C. and Norman, W.C. (2016). Bundling Attractions for Rural Tourism Development, Journal of Sustainable Tourism, 24 (10): 1387-1402
  • Hundekar, S.G., Reddy, P.N., Appannaiah, H.R. and Ramanath, H.R. (2010). Principles of Marketing, New Delhi: Himalaya Publishing House.
  • Jiang, Y., Liu, Y., Wang, H., Shang, J., and Ding, S. (2015). Online Pricing with Bundling and Coupon Discounts. International Journal of Production Research, 56(5): 1773–1788.
  • Karunakaran, K. (2008). Marketing Management, Mumbai: Himalaya Publishing House.
  • Kaygun, İ. (1990). Maliyetleri Esas Alan Fiyatlandırma Yöntemleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Knutsson, E. (2011). Bundling for Consumers? Understanding Complementarity and Its Effection Consumers’ Preferences and Satisfaction, Umeå: Umeå University Print & Media
  • Kopczewski, T., Sobolewski, M. and Miernik, I. (2018). Bundling or unbundling? Integrated simulation model of optimal pricing strategies. International Journal of Production Economics, 204: 328–345.
  • Kotler, P. and Armstrong, G. (1997). Principles of Marketing, (7th Edition), New Jersey: Prentice Hall
  • Lawless, M.W. (1991). Commodity Bundling for Competitive Advantage: Strategic Implications, Journal of Management Studies, 28(3): 267-280
  • Ma, H., Mo, Z., Zhang, H., Wang, C., and Fu, H. (2018). The Temptation of Zero Price: EventRelated Potentials Evidence of How Price Framing Influences the Purchase of Bundles. Frontiers in Neuroscience, 12: 1-8.
  • Mazariegos, S., Chacón, V., Cole, A. and Barnova, J. (2016). Nutritional quality and marketing strategies of fast food children’s combo meals in Guatemala, BMC Obesity, 3:52
  • Met, Ö. ve Oktay, K. (2011). Fiyatlandırmada Etkili ve Güncel Bir Yaklaşım Olarak Müşteri Odaklı Fiyatlandırma Stratejisi Üzerine Kuramsal Bir İnceleme, Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 15(2): 57-75.
  • Mucuk, İ. (2001). Modern İşletmecilik, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Olderog, T. and Skiera, B. (2000). The Benefits of Bundling Strategies, Schmalenbach Business Review, 52: 137-159.
  • Parlakkaya, R. (2004). Modüler Üretimde Maliyetleme ve Fiyatlama Sorunları, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11:513-521.
  • Polat, E. ve Gürbüz, A.K., (2016). Konaklama İşletmelerinin Fiyatlandırma Davranışlarında Maliyet Yapısı ve Mevsimselliğin Etkisi, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(15): 176-195.
  • Raab, M. and Mayer, K. (2007). Menu Engineering and Activity Based Costing Can They Work Together in a Restaurant?, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19(1): 43- 52.
  • Schwartz, Z. and Cohen, E. (1999). The Perceived Value of Value Meals, Journal of Restaurant & Foodservice Marketing, 3(3): 19-37.
  • Shugan, S.M., Moon, J., Shi, Q. and Kumar, S.N. (2016). Product Line Bundling: Why Airlines Bundle High-End While Hotels Bundle Low-End. Marketing Science, Articles in Advance: 1–16.
  • Stremersch, S. and Tellis, G.J. (2002). Strategic Bundling of Products and Prices: A New Snythesis for Marketing, Journal of Marketing, 66: 55-72.
  • Tokol, T. (2010). Pazarlama Yönetimi, (11.Basım), Bursa: Dora Yayınları.
  • Wuebker, G. and Mahajan, V. (1999). A Conjoint Analysis-Based Procedure to Measure Reservation Price and to Optimally Price Product Bundles. Optimal Bundling: 157–174.
  • Yamane, T. (2001). Temel Örnekleme Yöntemleri, (İngilizceden Çeviren: Esin, A., Bakır, M. A., Aydın, C. ve Gürbüzsel, E.). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Yıldırım, N.T. (2015). Fiyatlandırma ve İnternet Ortamında Fiyatlandırma Stratejileri, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(8): 10-29.
APA Ertürk M (2019). Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi. , 1106 - 1127. 10.26677/TR1010.2019.231
Chicago Ertürk Müjdat Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi. (2019): 1106 - 1127. 10.26677/TR1010.2019.231
MLA Ertürk Müjdat Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi. , 2019, ss.1106 - 1127. 10.26677/TR1010.2019.231
AMA Ertürk M Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi. . 2019; 1106 - 1127. 10.26677/TR1010.2019.231
Vancouver Ertürk M Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi. . 2019; 1106 - 1127. 10.26677/TR1010.2019.231
IEEE Ertürk M "Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi." , ss.1106 - 1127, 2019. 10.26677/TR1010.2019.231
ISNAD Ertürk, Müjdat. "Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi". (2019), 1106-1127. https://doi.org/10.26677/TR1010.2019.231
APA Ertürk M (2019). Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1106 - 1127. 10.26677/TR1010.2019.231
Chicago Ertürk Müjdat Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi 3, no.4 (2019): 1106 - 1127. 10.26677/TR1010.2019.231
MLA Ertürk Müjdat Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, vol.3, no.4, 2019, ss.1106 - 1127. 10.26677/TR1010.2019.231
AMA Ertürk M Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 2019; 3(4): 1106 - 1127. 10.26677/TR1010.2019.231
Vancouver Ertürk M Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 2019; 3(4): 1106 - 1127. 10.26677/TR1010.2019.231
IEEE Ertürk M "Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi." Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3, ss.1106 - 1127, 2019. 10.26677/TR1010.2019.231
ISNAD Ertürk, Müjdat. "Ürün Demeti Fiyatlandırma Yönteminin Yiyecek İçecek İşletmelerinde Tüketici Satın Alma Tercihlerine Etkisi". Türk Turizm Araştırmaları Dergisi 3/4 (2019), 1106-1127. https://doi.org/10.26677/TR1010.2019.231