Yıl: 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 157 - 171 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29023/alanyaakademik.634788 İndeks Tarihi: 08-09-2020

Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi

Öz:
Girişimcilik kavramı genel olarak ticari faaliyetleri düşündürüyor olsa da,günümüzde bu kavrama geleneksel anlamından farklı bir boyut kazandıransosyal girişimcilik kavramı ön plana çıkmıştır. Sosyal girişimcilik, kalıcıdeğişim sağlama amacındadır ve bu yönü ile hayırseverlikten ayrılmaktadır.Kamu kurumları, özel kurumlar ve kişiler çeşitli alanlarda sosyal girişimcisıfatıyla faaliyette bulunabilmektedirler. Yoksullukla mücadele, çevresorunları, sanatsal ve sportif faaliyetler gibi konularda sosyal girişimcilikörneklerine sıklıkla rastlanabilmektedir. Sosyal girişimcilikte temel amaçsosyal değer yaratıp bunu sürdürülebilir kılmaktır. Bu sürdürülebilirliğinönüne ekonomik, sosyal, yasal veya yapısal bazı engeller çıkabilmektedir.Çalışmada sosyal girişimciliğin önündeki engeller alt faktörleri ile birliktedeğerlendirilerek, sosyal girişimciliğin sürdürülebilirliğinin önündekiriskler belirlenmeye çalışılmıştır. Sosyal girişimciliğin sürdürülmesindeengel olabilecek önemli faktörlerin belirlenmesi için Analitik HiyerarşiSüreci (AHS) yöntemi kullanılmıştır. Sosyal girişimciliğin sürdürülebilirliğiile ilgili faktörler yönetimle ilgili faktörler, kaynak ve uzmanlıkla ilgilifaktörler, devlet desteği ve politikalar ile ilgili faktörler ve paydaşlarla ilgilifaktörler olmak üzere dört başlık altında değerlendirilmiştir. Çalışmasonucunda yönetimle ilgili olan faktörlerin ağırlık olarak diğerlerine göredaha yüksek bir değere sahip olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Evaluation of Factors Affecting Sustainability of Social Entrepreneurship by AHP Method

Öz:
Although the concept of entrepreneurship generally suggests commercial activities today the concept of social entrepreneurship comes to the forefront. Social entrepreneurship aims at achieving permanent change and it is distinguished from philanthropy. Public institutions, private institutions and individuals can act as social entrepreneurs in various fields. Social entrepreneurship examples are frequently seen in the areas of struggle against poverty, environmental problems, artistic and sporting activities. The main goal in social entrepreneurship is to create social value and make it sustainable. There are some economic, social, legal or structural barriers to this sustainability. In this study, it is aimed to evaluate the obstacles to social entrepreneurship and the sub-criteria that constitute them, and to determine the more important criteria than the others. In this study, Analytic Hierarchy Process (AHP) method was used to determine the importance of the obstacles that may take place against social entrepreneurship. The factors related to the sustainability of social entrepreneurship are evaluated under four headings. These are the factors related to management, factors related to resource and expertise, factors related to government support and policies and factors related to partners. As a result of the study, management-related criteria were found to have a higher value than the others.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALONSO, J. A. & LAMATA, T. (2006), “Consistency in The Analytic Hierarchy Process: A New Approach”, International Journal of Uncertainty, Fuzziness an KnowledgeBased Systems, Vol. 14, No. 4, 445−459
  • ALVORD, S. H., BROWN, L. D., & LETTS, C. W. (2004). “Social Entrepreneurship And Societal Transformation: An Exploratory Study”, The Journal Of Applied Behavioral Science, 40(3), 260-282.
  • ASLAN, G. ARAZA, A. ve BULUT, Ç. (2012), “Sosyal Girişimciliğin Kavramsal Çerçevesi”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi (7:2), 69-88
  • AUSTIN, J. STEVENSON, H. & WEI-SKILLERN, J. (2012). Social and Commercial Entrepreneurship: Same, Different, or Both? Revista de Administração, 47(3), 370- 384.
  • CAPUTO, A. C. PELAGAGGE, P. M. & SALINI, P. (2013), “AHP-Based Methodology For Selecting Safety Devices Of Industrial Machinery”, Safety Science, 53, 202-218.
  • CERTO, S. T. & MILLER, T. (2008), Social Entrepreneurship: Key Issues And Concepts. Business Horizons, 51(4), 267-271.
  • DACIN, M. T. DACIN, P. A. & TRACEY, P. (2011), Social Entrepreneurship: A Critique And Future Directions. Organization Science, 22(5), 1203-1213.
  • DAĞDEVİREN, M. YAVUZ, S. & KILINÇ, N. (2009), “Weapon Selection Using The AHP And TOPSIS Methods Under Fuzzy Environment”, Expert Systems With Applications, 36(4), 8143-8151.
  • DART, R. (2004), “The Legitimacy Of Social Entreprise”, Nonprofit Management&Leadership, Vol: 14, No: 4, S: 411 – 424.
  • DEES, J. G. (2007). “Taking Social Entrepreneurship Seriously”, Society, 44(3), 24-31.
  • DEFOURNY, J. & NYSSENS, M. (2010), “Conceptions Of Social Enterprise And Social Entrepreneurship İn Europe And The United States: Convergences And Divergences”, Journal Of Social Entrepreneurship, 1(1), 32-53.
  • DYLLICK, T. & HOCKERTS, K. (2002), “Beyond The Business Case For Corporate Sustainability”, Business Strategy And The Environment, DOI: 10.1002/Bse.323.
  • GARTNER, W. (1988), “Who is An Entrepreneur? Is The Wrong Question”, American Journal Of Small Business, 12(4): 11-32.
  • GOODLAND, R. & DALY, H. (1996), “Envıronmental Sustaınabılıty: Unıversal And NonNegotıable”, Ecological Applications, Vol: 6, No: 4, S: 1002 – 1017.
  • IVANOVA, ELİSSAVETA & GIBCUS, PETRA (2003), “ The Decision-Making Entrepreneur”, Business Policy And Research. S.5
  • JONES, P. CLARKE-HİLL C. & COMFORT, D. (2008), “Marketing And Sustainability”, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 26 No. 2, 123-130.
  • KAOSER, M. RASHİD, M. VE AHMED, S. (2014), “Selecting A Material For An Electroplating Process Using AHP And VIKOR Multi Attribute Decision Making Method”, Proceedings Of The 2014 International Conference On Industrial Engineering And Operations Management, S.834-841.
  • KOÇAK, O, KAVİ, E. (2015) “Sosyal Politika Aktörü Olarak Sosyal Girişimci Belediyecilik”, Hak İş Uluslararası Emek Ve Toplum Dergisi, 3 (6) , 26-49.
  • KUNDAKÇI, N. ADALI, E. A. & IŞIK, A. T. (2015), “Tourist Hotel Location Selection With Analytic Hierarchy Process”, Journal Of Life Economics, 2(3), 47-58.
  • KÜMBÜL GÜLER, B. (2011), “Yoksullukla Mücadelede Sosyal Girişimcilik: Ashoka Üyelerinden Sosyal Yenilikçi Örnek Uygulamalar”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13/3.
  • LETHONEN, M. (2004), “The Environmental- Social Interface Of Sustainable Development: Capabilities, Social Capital, Institutions”, Ecological Economics, Doi:10.1016/J.Ecolecon.2004.03.019
  • LUTHRA, S. MANGLA, S.K. XU L.DİABAT A. (2016), “Using AHP To Evaluate Barriers in Adopting Sustainable Consumption And Production Initiatives in A Supply Chain”, International Journal Of Production Economics, , Vol:181, Pages:342,349.
  • MAIR, J. & MARTI, I. (2006), “Social Entrepreneurship Research: A Source Of Explanation, Prediction, And Delight”, Journal Of World Business, 41(1), 36-44.
  • ÖZBAKIR, M. ve VELİOĞLU NURTANIŞ, M. (2010), “Pazarlamaya Sürdürülebilirlik Çerçevesinden Bakış Ve Bir Örnek Olay Analizi”, Tüketici Ve Tüketim Araştırmaları Dergisi”, Sayı:2, Cilt: 2, S: 71 – 99.
  • ÖZBEK, A. (2017), Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ve Excel ile Problem Çözümü, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Pamukkale Belediyesi, Sosyal Market, Erişim Tarihi: 20.09.2019 https://www.pamukkale.bel.tr/sosyalmarket/index.php?sayfa=71
  • PEHLİVAN, H. ve KESKİNOCAK, E. (2013), “Teneke Kutu Kurutma Fırınlarının AHP Tekniğiyle Değerlendirilmesi”, Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Dergisi, C.17, S.2, S.173-179.
  • PEREDO, A. M. & MCLEAN, M. (2006), “Social Entrepreneurship: A Critical Review Of The Concept”, Journal Of World Business, 41(1), 56-65.
  • RANGANATHAN, J. (1998), “Sustainability Rulers: Measuring Corporate Environmental And Social Performance”, Sustainability Enterprise Perspective. May. 1-11. Washington.
  • SAATY, T. L. & SODENKAMP, M. (2008), “Making Decisions ın Hierarchic And Network Systems”, International Journal Of Applied Decision Sciences, 1(1), 24-79.
  • SAATY, T. L. VARGAS, L. G. (2001), Models, Methods, Concepts Ve Applications Of The Analytic Hierarchy Process, Massachusets: Kluwer Academic Publishers.
  • SANTOS, F. M. (2012), “A Positive Theory Of Social Entrepreneurship”. Journal Of Business Ethics, 111(3), 335-351.
  • SCARBOROUGH, N. M. (2014), Essentials Of Entrepreneurship And Small Business Management, Girişimciliğin Ve Küçük İşletme Yönetiminin Temelleri, Çev. Gamze Sert, Nobel Yayınları, Ankara.
  • SEELOS, C. & MAİR, J. (2005), “Social Entrepreneurship: Creating New Business Models To Serve The Poor”, Business Horizons, 48(3), 241-246.
  • SULLIVAN MORT, G. WEERAWARDENA, J., & CARNEGIE, K. (2003), “Social Entrepreneurship: Towards Conceptualisation”, International Journal Of Nonprofit And Voluntary Sector Marketing, 8(1), 76-88.
  • TAŞ, H.Y. KÜÇÜKOĞLU M, ÖZCAN, SELAMİ (2016), “Osmanlıdan Günümüze Sosyal Girişimcilik Örnekleri Ve Topluma Kazandırdıkları”, 2. Uluslararası Çin’den Adriyatik’e Sosyal Bilimler Kongresi Kongre Kitabı, 258-266.
  • THOMPSON, J. L. (2002), “The World Of The Social Entrepreneur”, International Journal Of Public Sector Management, 15(5), 412-431.
  • THOMPSON, J. L. (2002), “The World Of Social Entrepreneur”, The International Journal Of Public Sector Management, Vol: 15 No: 5, S: 412 – 431. DOI 10.1108/09513550210435746
  • VATANSEVER, K. ve ULUKÖY, M. (2013), “Kurumsal Kaynak Planlaması Sistemlerinin Bulanık AHP ve Bulanık MOORA Yöntemleriyle Seçimi: Üretim Sektöründe Bir Uygulama”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2) , 274-293.
  • Vikipedi Özgür Ansiklopedi, Sosyal Girişimcilik, Erişim Tarihi: 20.08.2019 https://tr.wikipedia.org/wiki/Sosyal_giri%C5%9Fimcilik
  • WEERAWARDENA J., MORT G. S. (2006), “Investigating Social Entrepreneurship: A Multidimensional Model”, Journal Of World Business, Vol. 41, Pages: 21 – 35.
  • YILDIRIM, B. F. VE ÖNDER, E. (2014), Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, 1. Baskı, Dora Basım-Yayım Dağıtım, Bursa.
  • ZHU, Q. & SARKIS, J. (2004). “Relationships Between Operational Practices And Performance Among Early Adopters of Green Supply Chain Management Practices In Chinese Manufacturing Enterprises”, Journal of Operations Management, Doi:10.1016/J.Jom.2004.01.005.
APA KA�AROGLU M, Organ A (2020). Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi. , 157 - 171. 10.29023/alanyaakademik.634788
Chicago KA�AROGLU MUSTAFA ONUR,Organ Arzu Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi. (2020): 157 - 171. 10.29023/alanyaakademik.634788
MLA KA�AROGLU MUSTAFA ONUR,Organ Arzu Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi. , 2020, ss.157 - 171. 10.29023/alanyaakademik.634788
AMA KA�AROGLU M,Organ A Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi. . 2020; 157 - 171. 10.29023/alanyaakademik.634788
Vancouver KA�AROGLU M,Organ A Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi. . 2020; 157 - 171. 10.29023/alanyaakademik.634788
IEEE KA�AROGLU M,Organ A "Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi." , ss.157 - 171, 2020. 10.29023/alanyaakademik.634788
ISNAD KA�AROGLU, MUSTAFA ONUR - Organ, Arzu. "Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi". (2020), 157-171. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.634788
APA KA�AROGLU M, Organ A (2020). Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi. Alanya Akademik Bakış, 4(1), 157 - 171. 10.29023/alanyaakademik.634788
Chicago KA�AROGLU MUSTAFA ONUR,Organ Arzu Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi. Alanya Akademik Bakış 4, no.1 (2020): 157 - 171. 10.29023/alanyaakademik.634788
MLA KA�AROGLU MUSTAFA ONUR,Organ Arzu Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi. Alanya Akademik Bakış, vol.4, no.1, 2020, ss.157 - 171. 10.29023/alanyaakademik.634788
AMA KA�AROGLU M,Organ A Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi. Alanya Akademik Bakış. 2020; 4(1): 157 - 171. 10.29023/alanyaakademik.634788
Vancouver KA�AROGLU M,Organ A Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi. Alanya Akademik Bakış. 2020; 4(1): 157 - 171. 10.29023/alanyaakademik.634788
IEEE KA�AROGLU M,Organ A "Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi." Alanya Akademik Bakış, 4, ss.157 - 171, 2020. 10.29023/alanyaakademik.634788
ISNAD KA�AROGLU, MUSTAFA ONUR - Organ, Arzu. "Sosyal Girişimciliğin Sürdürülebilirliğini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi ile Değerlendirilmesi". Alanya Akademik Bakış 4/1 (2020), 157-171. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.634788